Gå til innhold

I dag kommer Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg grøsser med tanken på å jobbe 8 timer i strekk med å ta på skjermen.

Det er du nok ikke alene om å gjøre. Det høres jo forferdelig ut!

 

 

Man har valgmuligheten til å sette opp Win 8 (til en viss grad) slik man ønsker. For min del betyr det å fjerne all bruk av apps. Ikke bare fordi jeg misliker måten apps fungerer på i Win 8, men også fordi jeg ønsker å bruke pc'en min mest mulig helhetlig. Det gjør det ikke når apps og andre programmer er grunnleggende forskjellige.

Som du sier er fordelen med Win8 at du kan faktisk kan sette det opp som du vil. Jeg bruker f.eks. ikke Metro så mye på jobb når jeg sitter og skriver på en rapport, men det hender jeg svipper innom for å få siste oppdateringer på vær, meldinger, epost-count, etc. Omtrent som å sjekke mobilen, med andre ord. På "brettet" er det anderledes, der er kommer Metro virkelig til sin rett.

 

Og jeg mener at apps og andre programmer er ikke grunnleggende forskjellige. Grunnleggende er de faktisk like, men UIet er litt annerledes. Alle klarer å bytte grensesnitt når man flytter hånda fra musen og over på mobilen, jeg personlig er i stand til å håndtere den overgangen på en PC også, men jeg har selvfølgelig forståelse for at det er uvandt.

 

Jeg mener imidlertid også at Microsoft ikke har tenkt gjennom absolutt alt da de lagde "app" grensesnittet. Noen av appene er såpass hendige å bruke selv på jobb at man gjerne vil blande dem inn i et vanlig desktop miljø for å være mest mulig effektiv. Det lar seg gjøre, men man må ha et 3. parts program kaldt ModernMix.

 

 

 

Når kommer den oppdateringen da? Finner den ikke i Store.

Lenke til kommentar

Å dem klarer enda ikke å lage en software stopper for IRQ less or Equal or greather than or lower than or Equal to god blue screen of Death... utrolig...

 

Nei. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL er en ekstremt alvorlig bug da den kan ødelegge for hele thread dispatch. Det er ikke merkelig at dette fører til en kernel panic. Dersom du får den ofte så oppgrader pass på at du har de nyeste driverne, og dersom du har det, oppgrader BIOS.
Lenke til kommentar

Last ned oppdateringen på Windows Store, den skal ligge under rampelys :D

Fant den etter litt plunder i går. Installert og alt vel. Dvs, svært få nyheter jeg bryr meg om.

 

At jeg måtte fyre opp en app for å installere den var smått idiotisk i seg selv, da det logiske ville være å finne den under Windows Update. Apps fungerer fortsatt ikke bra etter mitt syn. Og det irriterer vettet av meg at den tvinger meg tilbake til Metro-grensenittet når en app lukkes, uansett hva jeg holdt på med før. Det blir hele tiden et ekstra tastetrykk for å gjøre det samme som før virker det som.

Lenke til kommentar

 

 

Last ned oppdateringen på Windows Store, den skal ligge under rampelys :D

Fant den etter litt plunder i går. Installert og alt vel. Dvs, svært få nyheter jeg bryr meg om.

 

At jeg måtte fyre opp en app for å installere den var smått idiotisk i seg selv, da det logiske ville være å finne den under Windows Update. Apps fungerer fortsatt ikke bra etter mitt syn. Og det irriterer vettet av meg at den tvinger meg tilbake til Metro-grensenittet når en app lukkes, uansett hva jeg holdt på med før. Det blir hele tiden et ekstra tastetrykk for å gjøre det samme som før virker det som.

Siste del går mer på hvordan du bruker det, enn på hvordan det faktisk fungerer!

Når du har en app åpen, så er det ikke noe problem å komme tilbake til skrivebordet uten å gå innom Metro! Det er faktisk veldig enkelt å greit!

Lenke til kommentar

Klart det. Jeg har også gode objektive grunner til at det fungerer skikkelig. Vi har diskutert dette til det kjedsommelige tidligere, og blir nok ikke enige uansett. En ting vi kan være enig i er at ingen systemer er perfekte, det gjelder Metro og den klassiske startmenyen. Det blir en subjektiv vurdering uansett, og jeg mener at de "saklige, objektive" fordelene overskygger ulempene fullstendig.

 

Microsoft har faktisk endelig forstått noe tidlig: Touch har kommet for å bli, og det gjelder for PC-bruk også. De har laget et interface som fungerer ypperlig på tvers av "plattform", og for oss som har kommet over våre gamle vaner, og bruker forskjellige input interface'er, så er det rett og slett en genistrek.

 

 

Du møter dem sikkert du også: Gamlingene som fremdeles "ikke finner frem" i Office etter Ribbons, og fremdeles, etter 6 år, klager på det. Ikke bli en av de. De brukte omtrent de samme mot-argumentene som du gjør med Metro. ;)

I tradisjonell PC-forstand er "touch har kommet for å bli" en merkelig påstand. Det er veldig tungvint å måtte flytte hendene fra mus og tastatur for å berøre skjerm. Da vil det være mye enklere å bare veive litt med fingrene uten å løfte håndflatene fra tastaturet. Dette er allerede mulig. Berøring har sine fordeler i noen sammenhenger, men det er bare en av mange funksjoner tilgjengelig i dag.

 

Nei, Metro fungerer ikke ypperlig på tvers av platform. Det er designet for for brett og mobil. Det har ingen fordeler på en bærbar eller skrivebords PC. Jeg er totalt uinteressert i å ha dobbelt sett med programmer og to forskjellige skrivebord å forholde meg til på en og samme maskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siste del går mer på hvordan du bruker det, enn på hvordan det faktisk fungerer!

Når du har en app åpen, så er det ikke noe problem å komme tilbake til skrivebordet uten å gå innom Metro! Det er faktisk veldig enkelt å greit!

Jaha? Så hvordan lukker en app og kommer tilbake til forrige program? Altså programmet jeg kom fra, som oftest utforsker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

litt sent svar, men kanskje du ser det!

Programmet du brukte, altså et skrivebordsprogram ligger vel da åpent i skrivebordet?
Da fører du musen opp i høyre hjørne og klikker der. Fiks ferdig. (Da vil du alltid komme tilbake til den siste appen du brukte, så sant du ikke har stengt den helt. Skrivebordet teller her som en "app".)

Endret av ZweiNor
Lenke til kommentar

litt sent svar, men kanskje du ser det!

 

Programmet du brukte, altså et skrivebordsprogram ligger vel da åpent i skrivebordet?

Da fører du musen opp i høyre hjørne og klikker der. Fiks ferdig. (Da vil du alltid komme tilbake til den siste appen du brukte, så sant du ikke har stengt den helt. Skrivebordet teller her som en "app".)

 

Så nei, man kommer ikke automatisk tilbake til forrige program uten å føre musen opp i høyre og klikke der, eller alt-tab. Når jeg lukker en app forventer jeg å fortsette der jeg var før jeg åpnet appen.

 

I tilfellet som har irritert (før jeg sluttet å bruke apper helt):

Jeg har åpnet utforsker og ser på en mappe med bilder.

 

Windows 8 med app:

Jeg dobbeltklikker på et bilde som åpnes i en app som viser bildet. Denne appen er åpenbart utviklet av hjernedøde apekatter, så det går selvfølgelig ikke an å bla til neste bilde. Appen må lukkes og neste bilde må åpnes. Så jeg lukker appen. Og havner i Metro. Jeg banner. Deretter må jeg igjen ta opp utforsker (alt-tab eller windows knappen kanskje også virker?) og åpne neste bilde.

Utenfor roter noen bråkete skjærer i søpla. Det striregner.

 

Uten app:

Dobbeltklikker på et bilde. Det åpnes som forhåndsvisning, jeg kan bla til neste bilde om jeg vil. Jeg lukker forhåndsvisning og er da tilbake der jeg var. Åpner et annet bilde.

Utenfor vinduet mitt synger småfuglene en vakker melodi. Solen skinner.

 

Når jeg jobber med pc'en ønsker jeg ikke bruke musen mer enn nødvendig. Windows 8 er i stor grad laget for tablet, hvor det er helt naturlig å "swipe" rundt og bruke fingrene. Dette fungerer også greit på en 13" laptop med touch. Jeg sitter som oftest og jobber på to skjermer, på 27" og 24". Jeg ønsker å bruke musen minst mulig, fordi det er mye tregere å jobbe med. Det er sikkert mange snarveier jeg ikke kjenner til på Windows 8, men det skal sies at de gjør en utmerket jobb med å skjule dem og heller vise hvor langt jeg må dra musen rundt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

men, du vet at begge de to tingene er i Windows 8 ikke sant...? Kan hende det ikke var det heldigste eksemplet, men Windows fotoviser, som den heter ,er også veldig tilgjengelig i Windows 8. Jeg har ingen apper jeg blir tvunget til å bruke, verken bilde, film eller noe annet. Det er uten tredjepartsprogrammer. (Har dog installert VLC, men hvis noe skal åpnes i WMP så er det "desktop appen".)

Lenke til kommentar

men, du vet at begge de to tingene er i Windows 8 ikke sant...? Kan hende det ikke var det heldigste eksemplet, men Windows fotoviser, som den heter ,er også veldig tilgjengelig i Windows 8. Jeg har ingen apper jeg blir tvunget til å bruke, verken bilde, film eller noe annet. Det er uten tredjepartsprogrammer. (Har dog installert VLC, men hvis noe skal åpnes i WMP så er det "desktop appen".)

 

Ja, er det ikke Windows 8 vi snakker om da? Poenget var at den appen som er satt opp som default, i likhet med de fleste apper jeg har testet, fullstendig ødelegger den flyten vi har blitt vant til gjennom tidligere versjoner av Windows.

 

Ser nå at du nevner skrivebordsprogram lenger opp. Da fikk du kanskje et litt rart svar. :)

Vanlige programmer er ikke problemet, det er apper som ikke fungerer bra etter min mening. Og ut av boksen er veldig mye satt opp til å bruke apper, fordi MS har fått for seg at dette er fremtiden uansett plattform. Jeg er klar over at begge deler er i Windows. Men det burde være unødvendig å velg bort det som åpenbart ikke fungerer på en god måte, spesielt når de annonserer det som at ting er lettere enn noensinne.

 

Jeg har registrert at flere pc'er som leveres med Windows 8 nå kommer med en egen "Power"-knapp på taskbar, deriblant Packard Bell sine. Det forteller egentlig sitt. Jeg måtte selv Google meg til hvordan jeg skulle skru av via musa første gangen, for det var overhodet ikke intuitivt.

 

Ironisk nok heter OS'et fortsatt Windows (i flertall), men legger opp til at man skal kun jobbe med en ting av gangen. At de i tillegg presterer å legge frem muligheten til å jobbe med flere apper samtidig i 8.1 blir for dumt, når dette har vært mulig siden mine første erfaringer med Windows for over 20 år siden. Bare med vinduer...

 

For ordens skyld: Jeg synes Windows 8 (og 8.1) fungerer helt fint. Men jeg måtte altså fjerne all bruk av apper for å få en flyt jeg trives med. Jeg bruker pc'en nesten daglig, og 99% av tiden er jeg i et program eller spill. Med andre er ikke disse problemene så store som de kanskje oppfattes som. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...