Gå til innhold

Telenor og ustabilt nett :(


Anbefalte innlegg

Er jo et ganske enkelt spørsmål da - er det signalet fra modemet som blir borte, eller er det fra routeren eller repeateren? Men da er det nok modemet, siden det andre er helt nytt...:p

 

Hvordan er lampene på modemet når det detter ut? Blinker de fælt eller slukker? Eller er det normal blinkeaktivitet i dem selv om du detter ut?

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke tilgang til å ta bilder av akkurrat modemet nå (siden en 9 måneders baby ligger og sover på rommet), men printscreen under er fra en bruksanvisning jeg fant på nett.

 

Internett og DSL lampene slutter å lyse. Mens trådløs-lampen og powerlampen gjerne fortsatt lyser. Og så styrer det og blinker og greier og begynner å lyse etter hvert.

Tidligere merka vi at vi datt ut fra nett, så kasta vi ett blikk på modemet, og da kunne vi se at to av lampene (nevnt ovenfor) som skulle lyse når alt fungerer ikke lyste.

 

Ikke like enkelt å sjekke om så er tilfelle nå, siden modemet står i en annen etasje. Men vi detter likesåfullt ut fra internett imellom.
Men de to siste dagene (Etter at vi flytta om på babycallene) har faktisk internetten fungert bra på kvelden.

 

Lenke til kommentar

Av det lille jeg har vært borti ZyXEL-modemet som Telenor leverer ut, så synes jeg det presterer dårlig i forhold til andre modem jeg har vært borti.

 

Ustabiliteten du beskriver kan være på grunn av varierende støymarginer (hvor mye støy det er på linjen i forhold til hvor mye av kapasiteten på linja som kan brukes), og hvis disse plutselig synker så mye at modemet ikke klarer å holde kontakten med sentralen mister du internett. I de fleste modem er det mulig å sjekke hva slags verdier støymarginene ligger på, men det er ikke mulig i ZyXEL-modemet. Enkelte andre modem vil klare å holde synk (kontakt med sentralen) bedre når støymarginene endrer seg.

 

Du burde sjekke om du bor langt fra sentralen på KapAks: http://metrolive.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/kapaksweb

 

Brukernavn: skapaksprovider

Passord: prov

 

Linjelengden kommer opp om du søker på SHDSL, Digitalt Ethernet eller VDSL.

 

Det kan også være lurt å sjekke oppnåelig hastighet ved å søke på ADSL. Da skal du se etter "Estimert brutto nedlastingshastighet".

Du kan sammenligne de mulige produktklassene som kommer opp med den hastigheten du har. F.eks. 6080/512 er bruttohastighet, og nettohastigheten til deg vil da ligge på rundt 5/0,4 Mbit/s, altså det Telenor markedsfører som Bredbånd 5.

Hvis du for øyeblikket har høyere hastighet enn høyeste produktklasse i KapAks burde du få Telenor til å sette ned hastigheten din for å se om dette løser problemet ditt.

Endret av Jallenbo
Lenke til kommentar

Total Linjelengde inkludert inntak: 2579

 

Estimer Brutto nedlastingingshastigjet: 5321

Estimert Brutto opplastingshastiget: Ikke tilgjengelig

 

Forrige gang vi snakka med Telenor sa de at linjekapasiteten eller noe sånt var dårlig og oppgraderte den. Logget inn på Telenor sine sider nå, og ser at vi har det som heter Bredbånd 5?

Lenke til kommentar

Altså, det FØRSTE du må finne ut av, er om problemet er knyttet til ditt trådløse nett, eller til selve linja.

Det gjør du enkelt ved å koble en kabel mellom routeren og PC-en din, deretter slår du av trådløst nett på PCen din og prøver en stund.

 

Dersom du fortsatt har problemer, skyldes dette linja.

Dersom du IKKE har problemer, skyldes problemet ditt trådløse nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, det FØRSTE du må finne ut av, er om problemet er knyttet til ditt trådløse nett, eller til selve linja.

Det gjør du enkelt ved å koble en kabel mellom routeren og PC-en din, deretter slår du av trådløst nett på PCen din og prøver en stund.

 

Dersom du fortsatt har problemer, skyldes dette linja.

Dersom du IKKE har problemer, skyldes problemet ditt trådløse nett.

 

Jeg får løpe opp med pc og nettverksledning neste gang dette skjer på DAG da (siden litj-jenta sover der inne på natt ;)

Lenke til kommentar

I og med at både DSL og Internett-lampen slokkes kan det ikke ha noe med Wi-Fi å gjøre. Da er kontakten med sentralen borte.

Det finnes uansett en enklere måte å sjekke om det er Wi-Fi som er problemet.

Neste gang du merker ustabilitet åpner du et kommandovindu (åpne Start-menyen og skriver cmd i søkefeltet). I vinduet som kommer opp skriver du "ping -t 10.0.0.138" (uten hermetegn). Hvis svartiden varierer mye eller du får "Forespørsel avbrutt" indikerer det et problem med Wi-Fi. Test gjerne når du opplever linjen som stabil også for å ha noe å sammenligne med.

Alle hastigheter mellom 2-3 og 5 Mbit/s går under Bredbånd 5. Jeg vil anta at du får rundt 4 Mbit/s dersom du kjører en test på f.eks nettfart.no.

Endret av Jallenbo
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Etter en periode med mer stabilt internett, har vi hatt noen perioder med at modemet har falt ut igjen. I den forbindelse logget jeg meg inn på Mine sider på Telenor. Der sjekker jeg tilgjengelige hastigheter på adressen hvor jeg bor. Eneste tilgjengelig er Bredbånd 2: Altså hastighet fra 0,2-2 Mbit/s (nedlasting) og 0,1-0,4 Mbit/s (opplasting). Vi har så langt tilbake jeg kan se på fakturahistorikken vår betalt for Bredbånd 5 (

Hastighet fra 3-5 Mbit/s (nedlasting) og 0,2-0,5 Mbit/s (opplasting).) Jeg snakker med Telenor sin kundeservice, og de mener at dette kan være grunnen til problemet. At kapasiteten har gått ned grunnet flere brukere på samme sentral, og at kapasiteten ikke er tilstrekkelig. De anbefalte meg å nedgradere til 2 mbits linje...
I og med at alle andre tilbydere her i området (alle, som om det var så mange :p) bruker Telenor sitt nett, så hjelper det ikke å skifte ADSL leverandør. Så da har vi sagt opp og prøver internett over Radio i stedet. Kan ikke bli så mye verre enn det har vært til tider her. Og de kunne iallfall levere 6mbs/3mbs.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...