Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm under oppstart. Nettopp satt i nytt HK


Anbefalte innlegg

Etter problemer med USB portene på MSI kortet jeg kjøpte nylig benyttet jeg meg av åpent kjøp og retunerte det. I går fikk jeg det nye å satt det inn i dag. Men det skulle vise seg å bli frustrerende! Jeg startet opp etter å ha koblet til alt men kun svart skjerm. Viftene går men ingen bilde kommer opp. Jeg tenkte noe var galt med skjermkortet og koblet til dvi kabelen på hovedkortet, men det hjalp ikke. Oppdaget da at DRAM led lyset konstant.

 

Har derfor prøvd følgende:

 

- Prøvd 4 forskjellige ram brikker i alle slotene, og 1 og 1 brikkene i de forskjellige slotene.

- Koblet fra alt utenom CPU og 1 ram brikke.

- Slettet CMOS med å både ta ut batteri og bruke jumper på riktige pinner.

- Koblet fra alt og tatt ut HK og satt alt inn igjen.

- Trykket på MEM OK knappen på hovedkortet

 

Alt dette uten hell. Hva kan være galt? Er det rett å slett et defekt hovedkort?

 

Følgende oppsett har jeg:

 

 

HK: ASUS Z87-A, Socket-1150

CPU: Intel Core i7-4770K Processor

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 16GB CL9 men har også prøvd med Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen spacere under HK som stod ubrukt. Var 3 stk. som ikke var brukt med disse var langt i fra i noen konflikt med HK. Fjernet de og satte alt i kabinettet igjen. Nå booter pc'en og jeg får opp bilde. Kan vel ikke ha noe å si at de 3 spacerene er fjernet?

Lenke til kommentar

Fikk et annet problem. Mitt Logitech G15 tastatur vil ikke virke når påloggingsvinduet til Windows kommer opp. Musen virker helt fint. Satt i et annet Logitech tastatur jeg har som er trådløst og det fungerer fint. Har prøvd forskjellige USB porter både USB 2 og 3 porter. Har innstallert driver også.

Lenke til kommentar

Ingen spacere under HK som stod ubrukt. Var 3 stk. som ikke var brukt med disse var langt i fra i noen konflikt med HK. Fjernet de og satte alt i kabinettet igjen. Nå booter pc'en og jeg får opp bilde. Kan vel ikke ha noe å si at de 3 spacerene er fjernet?

 

Du har nok fått jordet hovedkortet en eller annen plass...vanligvis via en spacer som man har glemmt ut. Har gjort denne feilen selv en gang eller to. For min del er det sikkert ikke siste gangen jeg gjøre en slik forglemmelse...

 

Bra at du har funnet ut feilen da.

 

Har du prøvd å avistallere det i device manger og deretter velge search for new devices. Kan hende du må innstallere drivere for usb portene først.

Lenke til kommentar

La oss forestille oss at de grønne sirklene er der skruehullene er satt opp på ditt gamle hovekort, men ditt nye hovekort bruker feks ikke de miderste grønne skruehullene, men istedenfor de røde. Da vil det si du har 2 skruer som ikke presser mot hovedkortet ditt og da blir det ikke mye stemning. Se etter dette før du monter hovekortet inn i kaninettet ditt igjen.

 

Edit: Ser du har fiksa problemet, nice! :)

Som sagt ovenfor burde du installere OS på nytt etter HK bytte! Hvis ikke blir det mye bugs :(

2ep331j.jpg

Endret av Slemdorull
Lenke til kommentar

PC'en er ikke i orden allikevel. :'-( Den starter opp helt fint å jeg kommer inn i Windows. Jobber der i kanskje et par min før plutselig skjermen blir svart igjen. Jeg må skru den av og på for å få opp bildet igjen. Og sånn går syklusen.

 

Har sjekket power settings, prøvd med dvi kabel i både skjermkort og hovedkort uten hell.

 

Hv er det nå da? :-(

Lenke til kommentar

Prøvde med en annen strømforsyning på 550W. Men samme skjedde etter en liten stund der også. Har prøvd en stund med begge strømforsyninger å koble fra skjermkortet å sette dvi kabelen i hovedkorte. Da kjører maskinen i timesvis uten problemer. Derfor er jeg i veldig tvil om det er skjermkortet eller strømforsyningen som er problemet. Noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar

Hei. Sjekk at Asus kortet ikke overklokker pci-e frekvensen som default.

Den skal være 100mhz standard (ikke 102, 102, 103, 104).

Noen grafikk kan tåle en høyere overklokket pci bus enn andre.

Asus er kjent for auto optimalisering og auto klokking som del av standard oppsett i dems bios instillinger (TPU, Turbo-V, osv).

Det er ikke feil på gradikk kortet om det feiler med f.eks 102mhz pci-e/bclk frekvens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...