Gå til innhold

1990-modeller: Hvilket klassetrinn startet du på?


r2d290

Anbefalte innlegg

Jeg startet i klasse 0A (Null-A) på en barneskole i Bærum, men har fått et inntrykk av at jeg er en av kun få på min alder som har gjort dette.

 

Er det sånn at flesteparten av de på min alder kun har gått 9 år på grunnskolen, men at enkelte utvalgte har fått 10 år? Og at vi måtte kjøres inn i klasse "null" fordi førsteklasse på sett og vis var "opptatt"?

 

Er dette kommune-avhengig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hoppet over 1. klasse jeg også. Gikk fra 0A til 2A.

 

Men kalte man førskolen for nulteklasse før '95 altså? Vi kalte aldri klassen for førskolen så vidt jeg husker, og det var samme klassen jeg gikk videre med til 2. klasse.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Jeg er født i 1993 og begynte i 1. klasse og gikk på grunnskolen i 10 år uten å hoppe over ett eneste trinn.

Det er vel igrunn naturlig.

Hvis 88-modeller hoppet over 3. klasse

89-modeller hoppet over 2. klasse

90-modeller hoppet over 1. klasse

og 91-modeller "hoppet over" 0-klasse (i den grad det fantes)

 

Så vil alle som er yngre enn det gå ti år uten å hoppe over noe.

 

1990 modell her, Bærum og forsåvidt på den tiden.

 

Jeg gikk i det man kalte "nulteklasse", for deretter å hoppe til 2. klasse året etter.

Wohoo, someone like me! =)

 

Er det noen fra Bærum som ikke startet i nulte, eller noen fra andre kommuner som gikk obligatorisk skole ("nulteklasse")? Hadde vært litt interessant å vite hvor utbredt dette var/ikke var.

Lenke til kommentar

Førskole var ikke obligatorisk, men man velgte om man ville eller ikke, førskole var kun for di som skulle bynne på skole året etter, og ikke alle komuner/fylker hadde dette, 0 klassen var et fenomen som enkelte komuner/skoler brukte som en betegnelse på di som skulle byne rett i 2 klasse, mens andre ikke, mener at i enkelte komuner så fikk skolen selv bestemme dette, mener også at 0 klasse ble kalt pre skole nåen plasse og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...