Gå til innhold

Olje i nord diskusjon


G

Anbefalte innlegg

Et lite utsnitt av en skuffet ordfører-gruppe der oppe i nord:

 

 

 

Også varaordfører i Sortland, John Hempel (Frp), mener en konsekvensutredning i løpet av de neste fire årene ville hatt positive ringvirkninger for regionen. Han trekker spesielt frem flere arbeidsplasser og tilbakeflytting.

- Befolkningen har forventet at en konsekvensutredning ville kunne gi oss optimisme og tro på fremtiden. Nå er optimismen borte, mener Hempel.

- Høyres fremgang et signal

Flere av ordførerne viser til at det å gi og ta er en viktig del av forhandlingene. Nå krever de derfor å få noe tilbake.

- Dette ble dessverre resultatet, og nå er jeg veldig spent på hva vi får som kan drive vår utvikling videre, sier ordfører Eivind Holst (H) i Vågan.

Sammen med flere av ordførerne trekker han frem fiskeri, reiseliv og samferdsel som viktige satsinger i fremtiden.

- Dette bør bli en sentral del av forhandlingene videre, understreker Finstad.

 

 

Hvordan kan man best forberede et eventuellt fremtidig prosjekt med "konsekvensutredning" ?

 

Jeg tror det kan bli viktig at noen setter seg ned og kikker igjennom hvordan man på en best mulig måte kan tilfredstille de skeptiske partiene med hensyn på oljeutvinning i nord.

 

Da er det veldig viktig at man finner arbeidsmetoder som er miljøbevisste og legger til side noe av presset om å få mest mulig igjen for investeringene. Man må arbeide seg langsommer og sikrere til den oljen som man finner i fiskens leveområder.

 

Hva tenker dere andre om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man absolutt skal messe med det området der oppe? Det er da flust med oljefelter andre steder og ingen som lider noen nød. Bør ikke fiskeriressursene ha en høyere prioritet? Uansett kan man jo ha det til gode, hvis det skulle bli nød i fremtiden kan man ha det som en plan "i ermet". Virker som en fornuftig prioritering av den nye regjeringen å la de områdene der være i fred.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er selv fra det området, og for min del klarte vi oss med ett par bokser sild i olje, og det tror jeg de klarer seg med i dag også - så dermed er jeg altså helt imot å åpne det de babler om er en indrefilet - det er nok indrefiletspising allerede, og kanskje litt grøt kan være sunt for tiden ..

 

;)

Lenke til kommentar

Oljen der oppe vil bli utvinnet, det er 100% sikkert, det er bare et spørsmål om hvor lenge vi kan vente.

Oljeproduksjonen i Norge er på vei nedover og vi er forbi gullalderen, vi har noen tiår igjen med olje og gass men vil aldri kunne klare å produsere så mye som vi gjorde for ca 10 år siden.


Det beste Norge kan håpe på er at etterspørselen etter olje fortsetter å stige og at oljereservene i verdens brukes opp samtidig som vårt.

Da vil oljeprisen stige og vi kan holde vår høye levestandard vedlike i noen år til enda vi produserer mindre hvert eneste år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi kan takke oljen for mye av velstanden. Det var litt naivromantisk å se Hareide fra vandrehallen snakke om å ta vare på de svake samtidig som han omtrent i samme åndedrag fjerner finansieringen for å kunne gjøre det. Kamerafokuset på Solberg som hevet et øyenbryn mens han sa dette var egentlig ganske priceless. Ikke det at jeg er enig all Høyre-politikk, men enkelte ser ikke helt ut til å forstå at ting må finansieres også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en selvfølge at oljen kommer til å bli hentet opp før eller siden. Bare vent til verden skriker etter mer olje, eller Norge skriker etter mer penger. Så man kan like godt jobbe med å kartlegge nøyaktig hvilke ressurser som finnes i disse områdene, så har vi den informasjonen når oljen en gang skal opp. Produksjonen kan uansett ikke begynne før om flere år.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg flyttet fra området for 20 år siden, grunnet nedgangstider - nedgangstider som av noen ble bedømt å være en trend som ville ende i total fraflytting. Det skjedde bare ikke, og jeg tror at innovasjonen kom i stand grunnet det at vi er en kompetent nok kultur, som når tingene bare er tydelige nok, også har evig nok av andre ressurser (menneskelige) til at vi overlever det meste, og snur alle trender til vår bærekraftige fordel.

 

Hvis vi vil bygge ned det de til nå har oppnådd, er det bare å henge i å oppføre seg som tøylelsesløse oljebaroner, og når den teknologien fyrer av en salve midt i fjeset på oss, er det på tide at alle som en rømmer landsdelen - det kan jo gi endel nye pene kaffebarer i hovedstaden, og slike verdier kan det jo aldri bli helt nok av, nei

 

:)

Lenke til kommentar

Skal man finne opp løsningen for minst mulig miljøsvineri nå, eller vente litt, eller vente til de starter konsekvensutredningen evt. stapper sugerøret ned i havbunnen?

 

Et annet poeng er at alt boreslam og rensevæsker av rørsystemer bør fraktes til land. Altså tilnærmet nullutslippsløsninger. Er det realistisk og rimelig nok til at man kan tjene på oljen? Hvor stor oljekrise må man få før det er bærekraftig å hente ut den litt / mye dyrere oljen i nord?

 

Vil russland suge barentshavet tomt før vi i det hele tatt blir enige om å stappe sugerøret ned i havbunnen?

 

Kanskje man må ha en del kursing slik at han (hun) som borer / mater borestrengen sakte nok til at den ikke brekker av?

Endret av G
Lenke til kommentar

På tide å legge egoismen til side å tenke på miljøet, det er hvertfall min mening.
Det er på høy tid å lete etter nye måter å tjene penger på!

Skal vi ofre miljøet(les: dyrefloraen, luftkvaliteten, det marine mangfoldet, korallrev osv) for all tid, kun for å tjene noen midlertidig slanter? Ja, sett i historisk tid så vil det kun være midlertidig!

 

I fremtidens historiebøker vil vi bli sett på som de egoistiske generasjonene som ene og alene har skylden for all elendighet de lever i.

Mulig jeg er litt doomsday prepper her, men om man leser om hvor mye plast som flyter rundt i havene våre (kun et av mange eksempler) så burde det være nok til å tenke seg om.
Spør ikke meg om hva som er løsningen, men mer olje løser hvertfall ingen verdens ting, i det store bildet.

Endret av Kjetil_90
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er et alternativ, delvis, fordi man ikke enda kan få et større passasjerfly til å drives av strøm alene.

 

http://e24.no/energi/statkrafts-nye-testturbin-skal-bli-hoeyere-enn-oslo-plaza/21618943

 

Ulempen med vindgeneratorer er at de gjerne tar en del fugl. I Norge spesiellt så er havørnen svært utsatt der det har vært utprøvd, ja så hvorfor ikke ta knekken på litt britisk sjøvandrende fugl, bare for å unngå å få trøbbel med norske myndigheter!? Eller også fordi befolkningsgrunnlaget til å selge strømmen er betraktelig bedre i Storbritannia.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har vi noen formening om hva oljeutvinning i nord kan bety for sysselsettingen i Norge? Vi vet jo enda ikke eventuell størrelse på olje- og gassforekomster der oppe, men en nedre og en øvre grense kanskje?

 

Jeg kan fryktelig lite om oljebransjen, bare så det er sagt.

 

De store utbyggingsorganisasjonene kan man bare glemme i nord-norge. De eksisterer i Oslo, Stavanger og Bergen.

 

Det er derimot forsynignsbaser, driftsavdelinger (f.eks ENI i Hammerfest), samt en drift, vedlikehold- og leverandørindustri som vil blomstre. En del EPC(m)-selskaper vil også opprette kontorer, og har gjort det allerede. Aibel Harstad, Aker Solutions Tromsø, etc etc.

 

Det er de direkte arbeidsplassene jeg kan se i farten.

Oppsvingen i indirekte arbeidsplasser er vanskelig å stadfeste, da det er avhengig av perspektivet til de som jobber i nord vil være. Men et oppsving vil det være, om det kun vil gjøre de som allerede er der får større marginer eller økning av sysselsetting er vanskelig å vite. Men en god del vil få mer penger mellom hendene og som da vil brukes også lokalt. Hvor mye...tja...

Lenke til kommentar

 

De store utbyggingsorganisasjonene kan man bare glemme i nord-norge. De eksisterer i Oslo, Stavanger og Bergen.

 

Det er derimot forsynignsbaser, driftsavdelinger (f.eks ENI i Hammerfest), samt en drift, vedlikehold- og leverandørindustri som vil blomstre. En del EPC(m)-selskaper vil også opprette kontorer, og har gjort det allerede. Aibel Harstad, Aker Solutions Tromsø, etc etc.

 

Det er de direkte arbeidsplassene jeg kan se i farten.

Oppsvingen i indirekte arbeidsplasser er vanskelig å stadfeste, da det er avhengig av perspektivet til de som jobber i nord vil være. Men et oppsving vil det være, om det kun vil gjøre de som allerede er der får større marginer eller økning av sysselsetting er vanskelig å vite. Men en god del vil få mer penger mellom hendene og som da vil brukes også lokalt. Hvor mye...tja...

 

I tilegg til at dette vil generere arbeidsplasser ombord i platformene, i suppledering -og logistikk rundt levering av varer, det vil skape muligheter for grunder-virksomhet som grossist av varer. Det vil gi muligheter for vertfsvirksomhet. Det vil gi arbeidsplasser i forhold til base-arbeid.

 

Dette er bare noen av mange muligheter.

Lenke til kommentar

I tilegg til at dette vil generere arbeidsplasser ombord i platformene, i suppledering -og logistikk rundt levering av varer, det vil skape muligheter for grunder-virksomhet som grossist av varer. Det vil gi muligheter for vertfsvirksomhet. Det vil gi arbeidsplasser i forhold til base-arbeid.

 

Dette er bare noen av mange muligheter.

Absolutt. Men et annet viktig moment, som ofte glemmes, er at dette er godt betalte arbeidsplasser også. Blir litt stusselig når motargumentet er; "vi må satse på turisme", som 1) er dårlig betalt og 2) i stor grad er sesongbetont.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Absolutt. Men et annet viktig moment, som ofte glemmes, er at dette er godt betalte arbeidsplasser også. Blir litt stusselig når motargumentet er; "vi må satse på turisme", som 1) er dårlig betalt og 2) i stor grad er sesongbetont.

Der jeg har mitt opphav fra, begynte omstillingen med å etablere sesongbetonte tjenester til "hele verden" - i løpet av 15 år ble dette utviklet til et helårstilbud, og utvidet med flere spinoff-produkter. Samlet sett har disse nye næringene fullt ut kompensert for bortfallet av både offentlige og private arbeidsplasser som gikk tapt, og sist men ikke minst; miljøet fremstår fremdeles som "uberørt".

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor det skal være så skadelig for turismen, i Bergen pumpes det massevis av olje, det er ikke mindre turisme der av den grunn. Samme med oljerike land i midtøsten; Dubai for eksempel.

 

Der oljen pumpes opp blir det nærmest garantert MER turisme.

 

Henger meg på denne, hvor mange turister finner du langt fandenivoldt ut i havet uansett? Borre instalasjoner er ingeniør kunst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...