Gå til innhold

Valg av kompaktkamera?


Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har vert aktiv her inne nå, men det har skjedd enorme ting her i gården når dte gjelder foto og mine interessefelt har forflyttet seg en smule så en del prioriteringer er gjort for å si det mildt :)

 

Jeg bestemte meg for ca. 2mnd. siden at jeg skulle ta MC-lappen og tenkte at skal jeg ta denne så får jeg starte mens hodet fortsatt er med meg og kroppen henger sammen, så jeg klinte til å bestilte meg time og i skrivende stund har jeg kun oppkjøringen igjen og denne skal tas til våren.

 

MEN... det stopper ikke der. Jeg har så klart også kjøpt meg en ny motorsykkel (2012mod. Yamaha V-star 1300 cruiser) og alt av sikkerhetsutstyr er så klart også handlet inn og sikkerhetsutstyret alene kom på ikke mindre enn 20.000,- (+-)

 

Så en 5D med masse tung optikk er IKKE forenelig med lange turer på sykkel, for da må det spares på plassen, så jeg solgte hele sulamitten. 5D med alt av objektiver og jeg vurderer også å selge kamera nr. 2 som er en Fuji X100S.

 

Å sitte med fotoutstyr til langt over 100.000,- som man ikke får med seg på MC turer er ikke aktuelt så dermed fikk jeg finansiert nesten hele sykkelen ved å selge dette samt en del andre småting jag har hatt liggende.

 

Jeg har (bank i bordet!!!) også sluttet å røyke etter 22 år og har vert røykfri i over fem uker. Kommer aldri til å begynne igjen heller. Der sparte jeg 1.500-2.000,- til pr.mnd. og faktisk så går jeg ganske greit i pluss og etter ett par år så skal jeg kjøpe meg en MC til og kanskje en moped til kjærringa, hehe.

 

MEN... så til saken:

Siden foto nå har blitt ganske nedprioritert og X100S også skal selges så er jeg på utkikk eter et billig kompaktkamera som får plass i skjortelommen. Madammen kjøpte seg et Ixus 240 HS som faktisk tok overaskende bra bilder. Det tar ikke bilder i RAW men det (hold på hatten) driter jeg faktisk i.

 

Jeg er lei av å drasse på fotoutstyr og ferieturer blir bare stress når alle forventer at jeg skal komme hjem med 20.000 blinkskudd som jeg skal bruke flere uker på å redigere og dele ut til alle og enhver. Nå skal jeg ha et skjortekamera som tar OK bilder i dagslys og som dokumenterer turene mine på en enkel måte.

 

I utgangspunktet liker jeg Ixus 240HS godt, men kunne tenkt meg at den hadde GPS.

 

Powershot S-serien er ikke aktuell, for dyrt :)

Skal ha noe billig og enkelt som tar bra bilder i dagslys. Thats it, men skal så klart ha mest mulig for pengene.

 

Noen som kan bidra litt her? :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med alle endringer og kjappe beslutninger. Sånt er bra...:-)

 

Men hold litt på hatten nå da, du solgte den X100 du hadde alt for kjapt, så du måtte løpe ut og kjøpe X100s i ren fortvilelse. Ikke selg den da, det er jo et av de aller beste kompakte kamera du kan få tak i. Den motorsykkelen du har skaffet deg bør da kunne frakte et sånt kamera, antagelig har du/skal skaffe sidevesker.

Lenke til kommentar

Gratulerer med alle endringer og kjappe beslutninger. Sånt er bra...:-)

 

Men hold litt på hatten nå da, du solgte den X100 du hadde alt for kjapt, så du måtte løpe ut og kjøpe X100s i ren fortvilelse. Ikke selg den da, det er jo et av de aller beste kompakte kamera du kan få tak i. Den motorsykkelen du har skaffet deg bør da kunne frakte et sånt kamera, antagelig har du/skal skaffe sidevesker.

Jo, takk for det :)

 

Det finnes mange poster på diverse fora som blir postet i ren fortvilelse da dem lurer på hva som har skjedd med fotointeressen og hva dem skal gjøre for å få tilbake denne etc.

 

Vel... jeg er nå ikke helt der jeg da...

Interesser for diverse ting kommer og går og når en interesse er på vei ut, så ikke prøv å tvihold på den, men kom deg videre til noe annet du liker og evt. frigjør litt kapital. Et fotoapparat kan man alltids kjøpe igjen senere :)

 

X100S blir for stort. Jeg skal på vestlandstur med motorsykkelen til sommeren og da skal jeg ha med MYE annet enn kamerautstyr og når man har to små sidevesker så er det ikke mye man får plass til. Her må man virkelig prioritere hardt for å si det sån. :)

 

Gratulerer med mc lappen og røykfri. Har du solgt X20 ? den går vel i lomma. Selv gikk jeg for Ricoh GR. Knallbra lite kamera, men ikke billig.

X20 er solgt for lengst og det er helt 100% sikkert at det ikke blir et kamera til over 2.000,-. Det er absolutt maks. Det skal være lite og enkelt samt ta gode bilder i dagslys. Jeg ble som sagt positivt overasket over madammen sitt nyinnkjøpte Canon Ixus 240HS, men GPS hadde jo vert litt kjekt da...

 

LOL :green:

 

Du og... hva skjer?

 

 

Jeg solgte RX100 og Fuji X100s, gikk ikke så langt ned som du har tenkt. Jeg valgte nye Ricoh GR.

Lykke til i kameravalget.

hehe, jeg har mange baller i ilden, og det har jeg alltid hatt. Jeg klarer ikke slå meg til ro med så veldig mye når dte kommer til hobby og de hobbyene jeg har hatt gjennom årene har kommet og gått.

Lenke til kommentar

Lykke til med nye prioriteringer. Hva med et av de vann/værtettede kompaktkameraene. Har ikke oversikten, men det finnes sikkert noe under 2K selv om du nok må litt over for å få en av beste/nyeste modellene. En av disse må jo være ideell for tur med liten plass.

 

Nikon 1 AW1 med 10mm skal jeg ikke nevne engang.

Lenke til kommentar

Lykke til med nye prioriteringer. Hva med et av de vann/værtettede kompaktkameraene. Har ikke oversikten, men det finnes sikkert noe under 2K selv om du nok må litt over for å få en av beste/nyeste modellene. En av disse må jo være ideell for tur med liten plass.

 

Nikon 1 AW1 med 10mm skal jeg ikke nevne engang.

Kommer ikke til å ta noen bilder i regnvær uansett og veskene på mc'en samt jakken er vanntett så det trenger ikke være vanntett. I utgangspunktet hadde en Powershot S110/S120 vert midt i blinken, men litt for dyrt. Denne gangen er det ikke fotoutstyret som skal prioriteres. Jeg skal dokumentere turen på en enkel måte og jeg skal på en måte starte på scratch og finne "lykken" med fotografering igjen uten å måtte pantsette huset (litt overdrevet så klart).

 

Her blir det ikek noe seascape bilder, eller HDR bilder og heller ikke bilder som skal vinne sin plass på utstillinger. Jeg skal ta bilder av det jeg gjør og det jeg opplever og vise frem til venner og kjente samt brukes på facebook. Lav dybdeskarphet, flere timer i Lightroom etc. er en sag blått enn så lenge.

 

Som sagt.. foto er rett og slett kraftig nedprioritert. Jeg skal også selge min Canon Pixma Pro-1 skriver med diverse tilbehør og papir for nå blir det fremkalling hos Japan Photo (hvis jeg gidder).

 

Jeg skal vel kanskje inrømme at RAW hadde vert kjekt og GPS ikke er veldig viktig, men der går grensen og alt over 2.000,- er for dyrt. :)

 

Den med Nikon 1 AW1 burde du ikke nevnt nei, hehe.

Lenke til kommentar

Å dokumentere fine MC turer med et dårlig kompaktkamera blir sikkert en skuffende affære etterhvert. Sjekk tilbudene til FV denne uken. Istedet fir å kjøpe noe nytt bruk mobilen din i noen uker. Jeg gjorde det og fant fort ut at jeg ville ha noe bedre, så det ble Ricoh GR(muligens det beste kameraet jeg har hatt)...

 

kjøpte t.o.m. en multifunksjonsskriver, Epson X-750 eller noe... Jeg tar bildet i JPG, setter minnekortet i skriver ut. Tar jeg bilder med mobilen og vil ha utskrift så sender jeg bildet i en epost til skriveren og da ligger det et 10*15cm bilde klart når jeg kommer hjem. Foto hobbyen min er simpel, men bildekvsliteten er fortsatt ivaretatt.

Lenke til kommentar

Canon Ixus 240HS er faktisk ikke så dårlig som man tror, og hadde du faktisk testet det så hadde du også innset at det overgår en mobiltelefon med flere hakk.

 

Så lenge man ikke setter dem på prøve i vanskelig omgivelser og krever alt for mye, så får man ekstremt mye kamera for pengene hvis man feks. kjøper Ixus 240HS til 990,-

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bra at folk våger å følge sine indre lyster, og hobbyer/interesser kommer og går i perioder for de fleste. Alle ting og dingser er kun hva de er og alt kan kjøpes og selges og kjøpes igjen og er underordnet.

 

Men, jeg tror jeg ville gått for S100, den har og GPS såvidt jeg vet og prisen er rett under 2000,- men fotovideo skal jo ha messe nå så jeg tipper du kan "diskutere" et eksemplar enda lenger ned. Jeg har hatt S95 siden det kom og er meget fornøyd og fremdeles imponert over resultatene det leverer og robustheten. I tillegg går det lett i nesten hvilken som helst lomme.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hehe, dette var litt morsomt Bjerknez.

Jeg er i samme bås. Som du sikkert vet fra mcforumet så har jeg solgt min gamle sykkel og kjøpt meg ny.

Betaler 270.000,- for denne sykkelen og trengte de pengene jeg kunne for å realisere dette.

Derfor har jeg også solgt kamerautstyr for 50.000,- i det siste :nei:

 

For tiden er jeg helt uten kamera, men må ha ett kamera som tar gode bilder, har et greit zoomområde, har relativt lyssterkt optikk, har en form for søker når sollyset er for sterkt og er relativt lite.

 

Jeg har litt større budsjett enn du sier men vil holde meg under 3500,- :)

 

Har siktet meg inn på et kamera du solgte, Fuji X20, men er usikker og venter i spenning på videre tips i denne tråden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...