Gå til innhold

[Løst] Liberalister - overbevis meg!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At viljen er fri (om den er det), betyr ikke at du alltid får viljen din. Men vær så snille og flytt alt dette til den andre tråden, om ingen kan vise at det har relevanse på et mer direkte plan. Jeg vet ikke om viljen min er friere i Norge enn i Nordkorea, men personen min er det åpenbart. Så da må det være grader av frihet, og det dskuterer vi her.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

At viljen er fri (om den er det), betyr ikke at du alltid får viljen din. Men vær så snille og flytt alt dette til den andre tråden, om ingen kan vise at det har relevanse på et mer direkte plan. Jeg vet ikke om viljen min er friere i Norge enn i Nordkorea, men personen min er det åpenbart. Så da må det være grader av frihet, og det dskuterer vi her.

 

Geir :)

 

 

Kan frihet måles i prosenter? I følge mange er det noe man har eller ikke har.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er veldig spent på hvor jeg nevnte slaveri.

..., du må fortsatt rette deg etter andre.

Kan frihet måles i prosenter? I følge mange er det noe man har eller ikke har.

Frihet kan vanskelig måles i prosenter, derimot kan man muligens gradere slaveri i forskjellige grupperinger: liberalt, middels, autoritært og absolutt ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Dette kunne dere (og dermed vi andre) unngå om dere spanderte mer enn en linje på innleggene deres og begrunnet påstandene og svarene.

 

Geir :)

 

Ut i fra at fri vilje ikke finnes i liberalismen fordi du fortsatt må forholde deg til andre er det vel ikke så mye å utdybe? i fri vilje vil jeg også kunne skade andre og gjøre akkurat som det passer meg best.

Det kommer også en påstand til dette som det ikke finnes dekningfor, presentert av flyktningen vår.

Lenke til kommentar

 

Ut i fra at fri vilje ikke finnes i liberalismen fordi du fortsatt må forholde deg til andre er det vel ikke så mye å utdybe? i fri vilje vil jeg også kunne skade andre og gjøre akkurat som det passer meg best. Det kommer også en påstand til dette som det ikke finnes dekningfor, presentert av flyktningen vår.
Problemet er at i originalinnlegget ditt skrev du "rette deg etter andre" og ikke "forholde deg til andre".
Lenke til kommentar

Du må fortsatt rette deg etter andre, siden min frihet stopper der din begynner, så er du i praksis da i veien for at jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil, alså da frihet med begresninger.

Om du med "rette deg etter andre" mente "ikke skade andre" og ikke "følge andres vilje" så misforsto jeg beklageligvis hva du mente med dine ord i orginalinnlegget.

 

Selvfølgelig har du da rett i at frihet ikke innebærer noen rett til å skade andre.

 

Videre diskusjon omkring konseptet fri vilje foreslår jeg at man bruker tråden om dette spesifikke tema til.

Lenke til kommentar

Om du med "rette deg etter andre" mente "ikke skade andre" og ikke "følge andres vilje" så misforsto jeg beklageligvis hva du mente med dine ord i orginalinnlegget.

 

Selvfølgelig har du da rett i at frihet ikke innebærer noen rett til å skade andre.

 

Videre diskusjon omkring konseptet fri vilje foreslår jeg at man bruker tråden om dette spesifikke tema til.

 

Fri vilje kan ikke eksistere med mindre at du ikke kan gjøre som du vil. Enkelt og greit.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...