Gå til innhold

Vi tester: Blir en SSD treg av å være smekk full? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror fragmenteringen er det største problemet med snurredisker. Gamle disker som ikke er defragmentert er nok også ofte veldig fulle og derfor denne myten. Sletter du mye får operativsystemet mer plass til å dumpe midlertidige filer og pcen føles raskere.

 

Så det ser ut som om pcen blir raskere med mindre på disken ......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå vet jeg av erfaring at iverfall Windows Vista blir treg om harddisken er full. Dett skjer fordi system-oppdateringen begynner å komprimere de nye filene som lastes ned som skal erstatter de gamle systemet. (Oppdaterte filer og mapper vistes som blå) På en laptop fra den gang kunne dette føre til oppstart-tider alt fra noen minutter til opp til 15 minutter, og nesten like lenge kunne det ta når PC skulle slås av.
Nå er ikke det sikkert dette gjelder lenger, men den gang, da også ofte med små disker var dette et stort problem.

Jeg vil vel uansett si at det ikke på noe OS bør kjøres oppdateringer fra Internett med en helt full systemdisk. Det kan skape problemer som utviklerne ikke helt hadde tenkt på.

 

Men for alle "masselagrinsdisker" i NAS, servere og lokalt er dette gode nyheter :)

Endret av morten_b
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Bra test ! Tror nok grunnen til denne myten er at cache RAM'en på mange harddisker sluttet å virke etter noen år og firmware i disken sluttet da automatisk å bruke den. Dermed ble harddisken skikkelig treg og lot høre fra seg da hodene med korte intervaller leste FAT og data, altså frem og tilbake hele tida. Harddisken ble uegnet som systemdisk men kunne gjøre jobb som en backup disk. Når dette skjedde var vanligvis harddisken full og kan hende er dette opphavet til myten ?

Lenke til kommentar

Bra test ! Tror nok grunnen til denne myten er at cache RAM'en på mange harddisker sluttet å virke etter noen år og firmware i disken sluttet da automatisk å bruke den. Dermed ble harddisken skikkelig treg og lot høre fra seg da hodene med korte intervaller leste FAT og data, altså frem og tilbake hele tida. Harddisken ble uegnet som systemdisk men kunne gjøre jobb som en backup disk. Når dette skjedde var vanligvis harddisken full og kan hende er dette opphavet til myten ?

 

Har du en kilde til denne påstanden? Jeg har vanskelig for å se for meg at dette hat vært ett vanlig problem.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...