Gå til innhold

Hva burde en spise for og gå ned i vekt?


Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden 117kg tung og ønsker og gå ned i vekt men har et enormt dorlig forhold til mat.

For tiden går jeg på internatskole og vi får frokost, middag og kveldsmat.

 

Frokosten består av brødmat med en rekke pålegg og middagen er som regels grønnsaker, poteter og kjøtt/fisk.

Men det jeg lurte på hva er det noe jeg kan spise så mye jeg vil av uten og legge på meg f.eks poteter? Har hørt om så mange forskjellige dieter og hvor bra/dorlig f.eks poteter kan være.

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er for tiden 117kg tung og ønsker og gå ned i vekt men har et enormt dorlig forhold til mat.

For tiden går jeg på internatskole og vi får frokost, middag og kveldsmat.

 

Frokosten består av brødmat med en rekke pålegg og middagen er som regels grønnsaker, poteter og kjøtt/fisk.

 

Men det jeg lurte på hva er det noe jeg kan spise så mye jeg vil av uten og legge på meg f.eks poteter? Har hørt om så mange forskjellige dieter og hvor bra/dorlig f.eks poteter kan være.

 

Takk på forhånd :)

 

Du bør holde deg unna poteter om du vil ned i vekt. Det er sunt, men poteter er ren karbohydrat bombe, og karbo er noe du bør få minst mulig av om du vil ned, ikke kutte ut helt, da kroppen trenger også litt karbo.

 

Det er sunt å starte dagen med noe grovt som brødmat med kjøttpålegg/egg/ost++

 

Kjøtt, fisk og grønnsaker som du får som middag er veldig sunt. Det er det bare å spise mer av.

 

Hvis du føler deg små sulten så har du jo frukt, yoghurt, grønnsaker, cottage cheese... og dette kan du bare spise så mye du vil av uten å legge på deg noe.

 

Så har du suppe, pasta, karbonader, omelett som også er bra.

 

Hvis du skal kjøpe noe fra butikken så er det fint å lese litt bakpå pakken. Prøv å finne noe som inneholder mye proteiner og lite karbohydrater. Jeg selv spiser tunfisk i vann 3 ganger daglig, det er RENE proteiner og noe du bare kan stappe i deg, men det er ikke alle som fordrar lukta/smaken av tunfisk.

Du kan jo steke det og spise det med salat og litt krydder, godt er det å.

 

En viktig ting som folk ikke tenker over er at bare sunn mat hele veien over lengre tid er veldig dumt, minst 1 gang i uken så bør du få i deg noe som er litt usunt. Grunnen bak det er hvis du spiser bare sunn og lett mat over lengre tid, så får du i deg plutselig en kebab/pizza, det vil forvirre kroppen da kroppen ikke er vandt til usunn mat, du vil da lettere legge på deg igjen.

Endret av MercedesMotor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil påpeke en av kommentarene her. Poteter kan fint inngå i en kalorirestrikert kost, den er i motsetning til både ris og pasta mindre energitett per 100 gram og de fleste opplever også i en større grad av metthet. En strategi blir å fokusere på fiberrike matvarer som metter mer og samtidig har en lav energitetthet. En klassisk eksempel her er diverse grønnsaker. Det er flere veier å nå målet på men psykologien rundt måltidene er noe man også kan fokusere på. Når det kommer til spisedager så er det synsing ifra vedkommende.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er vel viden kjent at man ikke kan punktslanke vekk fett. Å fjerne magefettet er en naturlig effekt av å gå ned i total fettprosent. Med det sagt, er vel rundt magen hvor menn legger på seg mest, mens for kvinner er det rumpe og lår...?

Ja, det er sant.. hehe. Men, tittelen på youtube filmen er misvisende. Jeg tror han har lagd den slik fordi en av seerne hans har sendt et lignende spørsmål.

 

Men, jeg er sikker på at hvis TS følger det som blir sagt så vil han fort bli slankere.

Lenke til kommentar

Anbefaler å gå over til 2-3 havre-knekkebrød til frokost/lunch/kveldsmat.
Og reduser middags-mengden i kombinasjon med at du spiser mer grønnsaker og fiber generelt.

Jeg veide selv 97KG for 8-9 månender siden og nå veier jeg 79KG.

Bare husk at du må spise mindre enn kroppen trenger for å gå ned i vekt.
Og I helgene, helst ikke drikk brus med sukker og bytt over til sukker-fri sjokolade hvis du absolutt må ha det. :)

Endret av Larsen.J
Lenke til kommentar

Anbefaler å gå over til 2-3 havre-knekkebrød til frokost/lunch/kveldsmat.

Og reduser middags-mengden i kombinasjon med at du spiser mer grønnsaker og fiber generelt.

 

Jeg veide selv 97KG for 8-9 månender siden og nå veier jeg 79KG.

 

Bare husk at du må spise mindre enn kroppen trenger for å gå ned i vekt.

Og I helgene, helst ikke drikk brus med sukker og bytt over til sukker-fri sjokolade hvis du absolutt må ha det. :)

 

Kult at du gikk ned så dramatisk, kan lett bytte ut brød med knekkebrød, hva pålegg hadde du?

 

Trener/Er aktiv vær dag nå. Går tur minst 2t eller er aktiv med fotball/jogging/sykling etc. holdt på ca. i en uke tenker og forsette i 3 uker til og så gå på vekten. :)

Lenke til kommentar

 

Kult at du gikk ned så dramatisk, kan lett bytte ut brød med knekkebrød, hva pålegg hadde du?

 

Trener/Er aktiv vær dag nå. Går tur minst 2t eller er aktiv med fotball/jogging/sykling etc. holdt på ca. i en uke tenker og forsette i 3 uker til og så gå på vekten. :)

Brukte ett tynt lag med tube-ost, for eksempel pepperoni-ost på tube.

Også trente jeg 1time 2 ganger i uka etter jobb.

 

Anbefaler Wok+ en tredjedel av en Cashew-pose i stekepanna, og deretter soya-saus når den er ferdig stekt.

Spiste dette selv 2 ganger i uka og noen ganger Wok med bønner og litt dressing.

 

 

Vekt reduseringen min har stoppet litt opp i det siste, skal prøve å redusere vekta til 74-73 kilo før desember.

Blir vel nødt å være strengere med meg selv i helgene. ^^

 

Husk, hvis du klarer å gå 3500-4000 Kcal i minus hver uke.. Så er det ca 1KG reduksjon. :)

Endret av Larsen.J
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...