Gjest Slettet+123412 Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 I følge min kjørelærer så trumfer høyreregelen alt annet. Selv om du kommer kjørende mot enveiskjøring har du ikke skyld dersom du blir påkjørt fra venstre. Kjørelæreren min sa det samme. Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 12. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 La til et bilde som viser området. Veien i midten er en gjennomfartsveg, todelt med begge kjøreretninger, mens det er flere parallelle ut-og innkjøringen til parkeringsplassene. Jeg kom opp og han kom ut fra høyre. Fra parkeringsplass, altså. Jeg hadde planer om å ta til venstre men etter å ha bremset ned (et par sekund) så jeg at det ikke gikk pga motgående trafikk og kjørte videre i ca 5 sek. Før han traff meg. Antar at han "mener" at jeg har blinket ved nedbrems, men jrg verken blinket eller plasserte meg langs siden. Er heller ikke sikker på hvilken retning jeg angivelig skal ha blinket inn til men føler at det virker som en fryktelig merkelig unnskyldning når han må ha startet å kjøre i det jeg var foran han (smadret bakdør og noe bakskjerm). Har så klart Gjensidige... Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 12. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 Setter forresten veldig stor pris på alle innspill! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. september 2013 Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 Slik eg tolker bildet(som ser rimelig kunstig ut), så er du også på parkeringsplassen, og har dermed vikeplikt for trafikk fra høyre. Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 12. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 Ja det ser kunstig ut fordi det er en plantegning men det eneste som viser hvordan området ser ut. Jeg ville vell vitterlig visst det hvis jeg kjørte rundt på en parkeringsplass og ikke en gjennomfartsveg som leder ut direkte fra en rundkjøring. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. september 2013 Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 Vel, da er ikke bildet til mye hjelp om bildet ikke viser de faktiske forhold. Kunne du ha funnet det frem på Google Maps i stedet? Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 12. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 (endret) Jo sant det edit: la til feil bilde. jeg kom fra venstre på bildet og opp, ville ta over men la meg ikke over pga trafikk og ble truffet fra nederste utkjørselen på vei forbi. Det er avkjørslene som er mest sentrale i bildet jeg snakker om, har dessverre ikke mulighet til å redigere bildet bedre. Endret 12. september 2013 av leonthine Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. september 2013 Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 Bedre bilde Men eg mener fortsatt det samme. Veien ser for meg ut til å være en del av parkeringsplassen og dermed har man vikeplikt. Ett tegn som også støtter opp om dette er manglende vikepliktsskilt i hver enkelt "avkjørsel". Med andre ord er det høyreregelen som gjelder. Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 12. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 (endret) Jeg er altså helt sikker på at det er gjennomfartsveg ettersom jeg har vært mye der og vikeplikt praktiseres alltid, samt at andre lokale er av helt samme oppfatning. Enda et oversiktsbilde som kanskje hjelper på inntrykket ditt?! Kan legges til at han som kjørte på meg også har sagt at han hadde vikeplikt så det er heller ikke bestridt Endret 12. september 2013 av leonthine Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. september 2013 Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 Snakker vi om dette stedet? https://maps.google.no/maps?q=S%C3%B8rlandssenteret,+Barst%C3%B8lveien,+Kristiansand&hl=no&ie=UTF8&ll=58.17756,8.134046&spn=0.017741,0.055747&sll=60.255329,5.958443&sspn=2.136879,7.13562&oq=s%C3%B8rlands&t=h&hq=S%C3%B8rlandssenteret,+Barst%C3%B8lveien,+Kristiansand&z=15&layer=c&cbll=58.177392,8.134637&panoid=VqPTSfUDr0K3pFOzWg9DaQ&cbp=12,133.24,,0,0 Hvor så og si alle avkjørsler har ett eget felt? Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 12. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 Ja, det stemmer. Er sikkert pga at det er så mye trafikk til de ulike p-plassene.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. september 2013 Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 Du vurderte altså å kjøre til venstre, og de som skal til venstre har egne felt. Låg du da i feltet for de som skal til venstre, eller låg du i feltet for de som skulle rett frem - selv om du vurderte å kjøre til venstre? Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 12. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 Uten feltene risikerer man vell at det blir kø ut til rundkjøringen Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 12. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 (endret) Jeg lå og kjørte rett frem. Det er det som er så rart fordi som du ser så måtte jeg jo ha lagt meg over for lenge siden om jeg skulle tatt av, så det virker lite plausibelt at han trodde jeg skulle ut dit. Men er ikke sikkert han så innkjøringsfeltet gjrnnom trafikken fra der han stod. Endret 12. september 2013 av leonthine Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. september 2013 Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 Eller så såg han feltet og tenkte at den eneste plausible årsaken for at du stoppet opp var for å slippe han frem Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 12. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 Mulig det, men jeg Stoppet ved begynnelsen av innfartsfeltet. Startet jo å kjøre igjen og tok opp farten og kjørte nesten gjennom krysset før han traff meg. Om han trodde det må han jo ha kikket en annen vei i mellom 5-7 sekunder og ikke sett rett frem når han kjørte, da.. Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 12. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 Forøvrig var det motgåendende kjørefelt trafikkert (derfor jeg kjørte videre) så hvis han trodde han kunne stå på tvers i veien og vente, virker jo det ganske abnormalt Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 12. september 2013 Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 Har du fåt skylden for dette da? Eller er det enda saksbehandling?? Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 12. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 Hans forsikringsselskap sier angivelig slik som han at dette er min feil, og fra mitt fikk jeg høre at dette "kunne bli veldig vanskelig". Riktig nok sa de dette før jeg har fått gitt min lange forklaring, men opprettet tråden fordi de gav meg et inntrykk av at jeg kunne få ansvar, noe jeg syns er litt ubegripelig fra mitt ståsted.. Lenke til kommentar
G Skrevet 12. september 2013 Rapporter Del Skrevet 12. september 2013 (endret) Er veien du kom på med gatenavn og det hele? Og den veien / parkeringsområdet han kom på er simpelthen parkeringsområde? Siden du enda ikke har tegnet det med røde piler for kjøretøy A og kjøretøy B.., men kun gitt oss en "muntlig" gjennomgang (selv om du skrev det så oppfattes det mer muntlig i og med dette er et forum). Bildet hjelper en del, men kunne du plassert deg selv der med Paint eller noe liknende programvare? Visualisering er tingen Endret 12. september 2013 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå