Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Her hvor jeg bor skytes det opp fyrverkeri opp til flere ganger i uken til alle døgnets tider. Som oftest er det en guttunge på 14 som driver på, men innimellom er det fra fester på barneskolen.

Når jeg nylig postet min frustrasjon rundt dette på FB så fikk jeg så inn i granskauen mye motgang hvor man mente at det var jeg som var respektløs som ikke ville at folk skulle ha det gøy og kose seg.

Jeg sier ikke at folk skal ha det gøy å kose seg, men å respektere andre rundt seg. Noen skal tidlig opp og på jobb, andre har kanskje barn. I mitt tilfelle så er det begge deler hvor ene barnet har en ekstrem skrekk for fyrverkeri.

De kveldene/nettene det skytes opp fyrverkeri så har jeg et heidundrandes problem med å få henne til å legge seg igjen og ender gjerne med å sitte oppe til langt på natt før jeg får roet henne ned.

Er det virkelig jeg som er respektløs som mener at man bør respektere omgivelsene? Er jeg respektløs som mener at fyrverkeri kun hører hjemme på nyttårsaften eller andre anledninger hvor det er søkt om oppskytningstillatelse?

Når det gjelder guttungen på 14 så lurer jeg også på hva jeg skal gjøre. Jeg har fått høre at det er foreldrene som gir ham fri tilgang på fyrverkeri. Da dette bare er noe jeg har hørt så valgte jeg å ta det opp direkte med foreldrene noe som endte opp i at jeg ble den store løgneren idioten som la meg opp i andres liv selv om alt jeg gjorde var å informere dem om at guttungen deres driver med fyrverkeri.

Når jeg oppdaget ham igjen så dro jeg ned og tok en del bilder av ham mens han holdt på. Det ble jeg veldig glad for at jeg gjorde, for akkurat den dagen så tok det fyr skauen der han holdt på. Jeg tilkalte da brannvesenet som klarte å slukke brannen før det tok tak i en husvegg. Politiet møtte også opp og jeg viste dem hvor guttungen bodde, men det gjorde de ingenting med.

Hva kan jeg gjøre der? Jeg vil ikke leve i konstant frykt for at hele nabolaget kan brenne ned.. Jeg vurderer å kontakte barnevernet neste gang jeg ser ham. Er det et lurt valg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Over fra spøk til alvor. Det er vanligvis foreldrene man kontakter for å klage på barn. Iallefall i sånne tilfeller. Men det har jo du gjort.

 

Ellers dersom foreldrene gir blaffen og det er ekstremt plagsomt, så er det også lov å kontakte politi som kan be de dempe seg etc.

 

Det er jo mulig å anmelde for ordensforstyrrelse dersom det er sent dvs etter 2300, forstår ikke at politiet ikke bryr seg. Du bor vel et sted der de har mye å gjøre antar jeg.

 

Jeg synes ikke du er respektløs.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis foreldrene til drittungen lar han holde på slik, at de vet at han gjør det, så ville jeg bare gått rett til Politiet først for å anmelde.

 

Det er ikke lov å skyte opp i tider og utider med mindre du er pyrotekniker og har tatt kontakt med Brannvesnet i forveien og gjøre de obs på at du skyter opp. Jeg tviler på at guttungen er pyrotekniker og har kontaktet Brannvesenet.

 

Så her er det bare å melde i fra enten det er Politiet eller Barnevernet.

 

Nei, du er ikke respektløs. Skjønner det godt, hadde gjort det samme selv. Sånn uvettig og farlig oppskytning utenom nyttårsaften og andre store høytider er det bot for.

Endret av Lami
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Over fra spøk til alvor. Det er vanligvis foreldrene man kontakter for å klage på barn. Iallefall i sånne tilfeller. Men det har jo du gjort.

 

Ellers dersom foreldrene gir blaffen og det er ekstremt plagsomt, så er det også lov å kontakte politi som kan be de dempe seg etc.

 

Det er jo mulig å anmelde for ordensforstyrrelse dersom det er sent dvs etter 2300, forstår ikke at politiet ikke bryr seg. Du bor vel et sted der de har mye å gjøre antar jeg.

 

Jeg synes ikke du er respektløs.

Anmeldelser har jeg gitt opp for lenge siden. Jeg har blitt både ranet og overfalt i drosjen da jeg jobbet der. Når overfallet kom Politiet å tok dem begge på stedet. Begge deler ble henlagt pga. bevisets stillng.

 

En annen taxi episode var med en kollega av meg. Det gikk ut en alarm som involverte en kniv. Jeg rykket ut så fort jeg kunne. Ankom samtidig med to politipatruljer og var selv vitne til at sjåføren satt med kniven mot strupen. Der fikk jeg spørsmål om jeg hadde tid til å kjøre knivmannen hjem til familien sin. Saken henlagt pga. bevisets stilling.

 

Jeg har også ringt politiet da vi hadde tyveri i butikken jeg jobbet i. Jeg ringte ikke grunnet tyveriet, men pga det faktum at karen var så ruset at han nesten ikke klarte å stå på beina og deretter satte seg inn i en bil og kjørte. Da fikk jeg følgende ordrette tilbakemelding: "Du ringer FAEN ikke dette nummeret for en slik bagatell":

 

Jeg anmeldte eksen til min samboer for drapstrusler mot meg og min familie (inkludert hans eget barn). Der hadde jeg skriftlige beviser på trusler samt et bilde av ham med pistol mot hodet. Saken henlagt pga. bevisets stilling.

 

Politiet fikk også se bildene jeg hadde tatt av denne 14 åringen mens han holdt på med fyrverkeriet. De gadd ikke engang å banke på døra.

 

En venn av meg fikk frastjålet bilen en fredag kveld i sammenheng med et innbrudd. Da han skulle anmelde dette fikk han beskjed om å komme tilbake på mandag siden politikontoret var stengt. Han startet da en klappjakt over Facebook. Nøyaktig en uke senere fikk han tips om at bilen og biltyven var rett utenfor huset hvor han bodde. Han tok da tyven på fersk gjerning, dro ham ut av bilen, satte seg på ham og ringte Politiet. Igjen fikk han beskjed om at han måtte vente til Mandag. Han ringte flere ganger og fikk samme bedskjeden. Fjerde gangen han ringte sa han rett ut: "hvis ikke dere kommer med en gang så dreper jeg ham". DA kom de ganske kjapt. Han og tyven ble tatt med inn på stasjonen hvorpå tyven ble sluppet ut etter en halv time. Han selv derimot ble anmeldt for drapstrusler.

 

Så som forståelig er så har jeg gitt opp dette lekepolitiet for lenge siden.

 

--

 

Når det gjelder barnevernet så vet jeg at de ikke "henlegger" ting så fort de får inn saken. Ihvertfall ikke når det gjelder "småting" som dette med fyrverkeriet. De kan faktisk dra ting litt for langt også, men kanskje det er til det beste i denne situasjonen at foreldrene virkelig kan få seg en støkk før ting går alt for langt med sønnen dems,

 

Nå forstår du/dere kanskje litt mer om hvorfor jeg er litt i tvil om hva jeg skal gjøre.

 

 

Lenke til kommentar

Anmeldelser har jeg gitt opp for lenge siden. Jeg har blitt både ranet og overfalt i drosjen da jeg jobbet der. Når overfallet kom Politiet å tok dem begge på stedet. Begge deler ble henlagt pga. bevisets stillng.

 

En annen taxi episode var med en kollega av meg. Det gikk ut en alarm som involverte en kniv. Jeg rykket ut så fort jeg kunne. Ankom samtidig med to politipatruljer og var selv vitne til at sjåføren satt med kniven mot strupen. Der fikk jeg spørsmål om jeg hadde tid til å kjøre knivmannen hjem til familien sin. Saken henlagt pga. bevisets stilling.

 

Jeg har også ringt politiet da vi hadde tyveri i butikken jeg jobbet i. Jeg ringte ikke grunnet tyveriet, men pga det faktum at karen var så ruset at han nesten ikke klarte å stå på beina og deretter satte seg inn i en bil og kjørte. Da fikk jeg følgende ordrette tilbakemelding: "Du ringer FAEN ikke dette nummeret for en slik bagatell":

 

Jeg anmeldte eksen til min samboer for drapstrusler mot meg og min familie (inkludert hans eget barn). Der hadde jeg skriftlige beviser på trusler samt et bilde av ham med pistol mot hodet. Saken henlagt pga. bevisets stilling.

 

Politiet fikk også se bildene jeg hadde tatt av denne 14 åringen mens han holdt på med fyrverkeriet. De gadd ikke engang å banke på døra.

 

En venn av meg fikk frastjålet bilen en fredag kveld i sammenheng med et innbrudd. Da han skulle anmelde dette fikk han beskjed om å komme tilbake på mandag siden politikontoret var stengt. Han startet da en klappjakt over Facebook. Nøyaktig en uke senere fikk han tips om at bilen og biltyven var rett utenfor huset hvor han bodde. Han tok da tyven på fersk gjerning, dro ham ut av bilen, satte seg på ham og ringte Politiet. Igjen fikk han beskjed om at han måtte vente til Mandag. Han ringte flere ganger og fikk samme bedskjeden. Fjerde gangen han ringte sa han rett ut: "hvis ikke dere kommer med en gang så dreper jeg ham". DA kom de ganske kjapt. Han og tyven ble tatt med inn på stasjonen hvorpå tyven ble sluppet ut etter en halv time. Han selv derimot ble anmeldt for drapstrusler.

 

Så som forståelig er så har jeg gitt opp dette lekepolitiet for lenge siden.

 

--

 

Når det gjelder barnevernet så vet jeg at de ikke "henlegger" ting så fort de får inn saken. Ihvertfall ikke når det gjelder "småting" som dette med fyrverkeriet. De kan faktisk dra ting litt for langt også, men kanskje det er til det beste i denne situasjonen at foreldrene virkelig kan få seg en støkk før ting går alt for langt med sønnen dems,

 

Nå forstår du/dere kanskje litt mer om hvorfor jeg er litt i tvil om hva jeg skal gjøre.

 

 

 

 

Var ikke denne saken vel?

 

Dersom du noen gang skulle trenge politiet mot kriminelle, gjør som fyren på Facebook. Si at du har drept ham.

 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151107715219475&set=a.349526409474.153888.737139474&type=1&theater

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan også ringe brannvesenet (ikke nødnummeret deres) og fortelle at politet nekter å gjøre noe. De vil kanskje se alvorligere på situasjonen enn politiet, og purre på politiet.

 

Det at politiet overhodet ikke foretar seg noe, kan skyldes at det er familie som "ikke skal røres ved", pga foreldrenes status i lokalsamfunnet.

"Untouchables".

Den sterke støtten foreldrene får på facebook, er også et tegn på at de forsøker å tvinge deg til taushet. Hva jobber foreldrene med? Dersom en av foreldrene er sosialsjef, f.eks., kan det være at bv også bare legger saken til sides.

Enkelte ganger kan det hjelpe å henvende seg til fylkeskontoret til den offentlige etaten, eller ringe til nabokommunen og be om råd. Eller til og med å henvende seg til ministeren eller til Kongen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...