Gå til innhold

Passkontroll - dobbel statsborger


megyeye

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen her inne kan svare meg på dette.

 

Jeg har dobbelt statsborgerskap og da er det jo naturlig at jeg bruker det andre landets pass ved innreise i det aktuelle landet. Det er jo også en selvfølge å reise inn i Norge med norsk pass på returen. Spørsmålet er da om dette blir "problematisk" i den norske grensekontrollen? Sjekker de det norske passet for visum/stempel? I såfall vil jeg jo ikke ha noe i det norske passet ettersom jeg brukte det andre passet ved innreise i det andre landet.

 

Teknisk sett er det vel ikke et problem, som norsk statsborger slipper jeg vel inn i landet selv om det norske passet ikke redegjør for hvor jeg har vært, men om de begynner å studere passet og finnet ut at jeg "ikke har vært noe sted", fordi det ikke er noe visum der, sjekker de det vel nærmere? Så må jeg forklare at jeg er dobbel statsborger, hvordan, hvorfor osv? (Dobbelt statsborgerskap tillates jo ikke alltid i Norge, så med mindre det er god grunn for det ser jeg jo ikke noe poeng å dra frem et utenlandsk pass)

Endret av megyeye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med la oss si svensk statsborgerskap, så har man adgang til dobbelt statsborgerskap så sant nasjonalitet nr. 2 tillater dette også.

 

Fordelen er at man har et samarbeid mellom skandinaviske land, så i praksis har man også adgang til Norge så lett som bare det. En idé kanskje for de som måtte like denne tankegangen. Samtidig blir man medlem av EU, og man slipper å måtte bekymre seg for at Norge en dag eksempelvis skulle melde seg ut av Schengen-samarbeidet.

 

Det eneste man må bekymre seg over er at man må håpe EU ikke går til helvete, eller begynner å slite med økonomien i disse nedgangstider (Portugal, Italia, Hellas (grekenland) og Spania også kalt PIGS).

 

En annen fordel dersom man arbeider noen år i Sverige er at man får pensjon fra både opparbeidet i Norge og eventuellt om man opparbeider i Sverige, eller andre land.

Lenke til kommentar

Med la oss si svensk statsborgerskap, så har man adgang til dobbelt statsborgerskap så sant nasjonalitet nr. 2 tillater dette også.

 

Fordelen er at man har et samarbeid mellom skandinaviske land, så i praksis har man også adgang til Norge så lett som bare det. En idé kanskje for de som måtte like denne tankegangen. Samtidig blir man medlem av EU, og man slipper å måtte bekymre seg for at Norge en dag eksempelvis skulle melde seg ut av Schengen-samarbeidet.

 

Det eneste man må bekymre seg over er at man må håpe EU ikke går til helvete, eller begynner å slite med økonomien i disse nedgangstider (Portugal, Italia, Hellas (grekenland) og Spania også kalt PIGS).

 

En annen fordel dersom man arbeider noen år i Sverige er at man får pensjon fra både opparbeidet i Norge og eventuellt om man opparbeider i Sverige, eller andre land.

Som du sier, ved å være svensk statsborger vil man ha det lettere i forhold til å erverve statsborgerskap i andre land da Sverige tillater dette uten restriksjoner. Som du også nevner vil man likevel kunne (fortsette å) bo i Norge pga nordisk og EU samarbeid. (Å bli EU statsborger vil jeg, som du, også regne som et pluss)

 

Uansett, nå er det slik at jeg allerede har dobbelt statsborgerskap, hvor det ene er norsk. Jeg kjenner som sagt til den norske lovgivningen på dette og i noen tilfeller, som dette er altså dobbelt statsborgerskap mulig.

 

Det jeg lurer på er hvordan norsk grensekontroll vil forholde seg til en dobbelt statsborger som ankommer Norge. Si at en person har både norsk og amerikansk statsborgerskap. Ved innreise i USA vil denne personen da ikke få sitt norske pass stemplet ettersom han også er amerikansk statsborger. Ved innreise i Norge vil man vise norsk pass, og i dette vil det jo da ikke være noen indikasjon på hvor man har vært, ikke noe visum/stempel. Som vil si at ut i fra kun det norske passet man viser norsk grensekontroll, har man "ikke vært noe sted".

 

Er dette et problem? Jeg reiser sjelden utenfor Schengen så husker ikke hvor nøye de sjekker passet, men de sjekker vel kanskje bare at man er norsk statsborger og dermed har tillatelse til innreise?

Endret av megyeye
Lenke til kommentar

Hvis du kommer fra "utenfor EU" så er det vel passkontroll?

 

Det er ingen som spør hvor du har vært, i passkontrollen. Så lenge du har gyldige papirer som viser at du har rett til å komme inn i Norge så kommer du inn. Norsk pass er vel det mest gyldige som er i så måte :) Alt de muligens ser på er informasjonen som står i passet om deg, samt om passet er ekte. De driver ikke å blar i passet for å finne ut hvor du har vært.

 

Norske myndigheter liker ikke doble statsborgerskap, men tillater det i tilfeller der ingen annen mulighet er til stede. Det kan være at det ikke er mulig å få kansellert sitt opprinnelige statsborgerskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke huske at det noengang har vært passkontroll inn til Norge. Det må da evt. være i kontroll i tollen, ellers så lander du i innenlands eller utenlandsavd. hvor du går ut og ned til samlebandene, og ut videre gjennom tollen.

Du har tydeligvis aldri vært utenfor Schengen-området. (edit: som ikke er helt det samme som EU, som madammim skriver -Storbritannia og Irland er med i EU, men ikke Schengen, og når du kommer derfra er det passkontroll, akkurat som det er ved innreise dit)

Utenlands-terminalen på Gardermoen (kart) er delt i to; gatene ytterst på enden (50-59) er for reiser utenfor Schengen-området, der er det bestandig passkontroll.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hva med skanning av det digitale/elektroniske fra passet?

 

Hvem, hva og hvor blir det skannet om man har dobbelt statsborgerskap.

 

Jeg regner med at USA skanner alle pass uansett om det er amerikansk eller et annet statsborgerskap. Har også hørt at de driver og samler på fingeravtrykk (eller er det kun i spesielle tilfeller hvor man ikke har elektronisk pass) ?

 

I Norge har jeg inntrykk av at politiet kikker på bildet og litt annen info. i passene, og så kikker de på deg, og spør gjerne et eller annet spørsmål. Men om du viste det amerikanske passet ville de nok ha behandlet deg litt grundigere vil jeg tro.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg regner med at USA skanner alle pass uansett om det er amerikansk eller et annet statsborgerskap. Har også hørt at de driver og samler på fingeravtrykk (eller er det kun i spesielle tilfeller hvor man ikke har elektronisk pass) ?

 

 

Ettersom det elektroniske passet inneholder fingeravtrykk vil det ikke bli noen reel forskjell her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...