Gå til innhold

Lyve på meg VG2 IKT?


Anbefalte innlegg

Hva gjør du om de ringer å spør om du kan komme for å starte i jobben?

Avbryter utdannelsen du har løyet om at du har?

Hvilken unskyldning bruker du evt. for å ikke starte før i Januar?

Hva om de vil se karakterer fra siste året? Er gjerne det som er viktigst, det er uvanlig om de ikke spør om det...

 

Fantastisk bra poeng!! Tommelen opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva gjør du om de ringer å spør om du kan komme for å starte i jobben?

Avbryter utdannelsen du har løyet om at du har?

Hvilken unskyldning bruker du evt. for å ikke starte før i Januar?

Hva om de vil se karakterer fra siste året? Er gjerne det som er viktigst, det er uvanlig om de ikke spør om det...

Utdanningen tar jeg som privatist, så jeg avbryter ikke den. Må jeg vise karakterer er det helt greit, det er den nåværende mangelen på IKT-fag jeg bekymrer meg over. Jeg har ikke tenkt å forfalske noe.

Endret av tyrkiskpetter
Lenke til kommentar

Er det virkelig slik at kompetanse avhenger av hvilke eksamener man har tatt? Hadde jeg vært ferdig allerede nå hadde jeg vært det. Jeg har allerede blitt forsikret om at jeg innehar mer enn nok kunnskap og praktisk kompetanse til å få gode karakterer.

 

Ja, slik er det.... Man har ikke den kompetansen FØR man har beviset i form av et vitnemål....

 

At jeg bryter tillit er noe jeg er fullt klar over, og tro meg, jeg sliter med samvittigheten, men jeg vil fortsatt bidra med så mye jeg kan for dette. At jeg løy gjør meg enda mer motivert. Betyr det ingen ting?

 

Allerede svart på mange ganger. Løyn om slikt = grovt tillitsbrudd = oppsigelse...

 

 

Jeg har iallefall ikke fått noe mer enn "du er en forferdelig person som ikke fortjener å få denne jobben" utifra denne tråden. Søker helst etter noen med erfaring fra IKT kundeservicejobber i EU.

 

...... Det spiller vel ingen rolle om vi har erfaring fra Petroliumsindustrien, Skipsfart, Snekkerfirma eller Rimi?? Rekrutering fungerer på samme måter over alt og i alle bransjer (nesten,....) Så hvilken erfaring vi har tror jeg er lite relevant. Du ville da blitt behandlet på samme måte, om du så søkte jobb i Statoil...

 

Husk: Siden du er Norsk, som søker jobb i Skottland, er det mulig du også bli ekstra godt sjekket....

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Så, du kan vise karakterer for siste året, IKT VG2, nå?

Personlig, om jeg skulle ansatt noen, ville minst en lampe starta å lyse om det ikke er med karakterer for den utdannelsen som er relevant.

 

Nei, det teller ikke at du er ivrig i jobben, tilitsbruddet der er ganske ille.

Hva mer har du løyet om vil de garantert spørre seg, at du insisterer på at det kun er dette hjelper ikke da.

 

Jeg har forresten vært med på en del ansettelses-prosesser fra arbeidsgivers side...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg har allerede innsett det du konstant repeterer. Det jeg leter etter er folk som har søkt "nybegynner"jobber i Storbritannia før, og hva de ble spurt om å dokumentere utover det som kreves. Om de da sjekker meg og ikke finner noe om det har jeg kun dokumentasjon fra forrige år og hvilke eksamener jeg tar til vinteren. Oppsigelse på den grunn er helt greit, og ikke noe jeg skal snike meg unna på noen som helst måte, men jeg vil gjerne vite fra folk med erfaring hvordan de håndterer kvalifikasjoner som ikke kreves. Jeg vil ikke si at det er grunn for å angripe meg og kun gjøre alt verre.

Lenke til kommentar

Så, du kan vise karakterer for siste året, IKT VG2, nå?

Personlig, om jeg skulle ansatt noen, ville minst en lampe starta å lyse om det ikke er med karakterer for den utdannelsen som er relevant.

 

Nei, det teller ikke at du er ivrig i jobben, tilitsbruddet der er ganske ille.

Hva mer har du løyet om vil de garantert spørre seg, at du insisterer på at det kun er dette hjelper ikke da.

 

Jeg har forresten vært med på en del ansettelses-prosesser fra arbeidsgivers side...

Nei, det kan jeg ikke. Jeg kan kun vise til eksamensoppmeldinger og møter med rådgivere og IKT-ansatte om det er nødvendig. Har du vært jobbsøker eller ansetter på en slik jobb i Storbritannia eller tilsvarende land før? Hvis ikke er din erfaring totalt irrelevant for det jeg spør etter.

Lenke til kommentar

Tviler på at de i Storbritania tenker veldig anderledes enn det vi gjør her i landet...

Men du får håpe at du møter noen som ikke gjør jobben sin, nemlig sjekke papirene du har sendt inn.

Har jobbet på 1881 før, og de spurte ikke etter karakterutskrift. Dette betyr ikke at det er akkurat det samme i Storbritannia.

 

 

 

"Kan vi se fravær på ditt 2. år IKT?"

 

 

 

... fuck.

Det er nettopp dette jeg spør om de gjør eller ikke.

Lenke til kommentar

Du finner nok ut om du blir tatt for juksen din eller ikke etterhvert, for det varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hvor mye de vil ha og hvor mye de sjekker.

 

Men, ser virkelig ikke bakdelen med at du hadde skrevet at du var under utdannelse og ferdig i Januar.

Var vel så ivrig at jeg trodde de måtte ha ansatte med én gang, og ville avslått å vente i tilfelle de fikk flere søknader. Men hvem vet, sitter fortsatt og venter på noen med erfaring innenfor dette.

Lenke til kommentar

Som du skriver her, så kan du fortsette utdannelsen selv om du jobber der, så du kunne blitt ansatt i morgen og fortsatt tatt utdannelsen din, eller?

 

Ellers er lavt, ny-utdannede IT-folk noe som vokser på trær og IBM er fint å ha på CV`n, de har nok ikke mangel på søkere.

Jeg trenger kun å møte opp til eksamen, og kommer til å spørre om det er akseptabelt å ta av feriedagene mine for å ta disse. Hvis det ikke går, og jeg ikke får jobben, fortsetter jeg bare med utdanningen.

 

 

Du har løyet, det kommer til å slå tilbake på deg, og that´s basically it. Er ikke mer konstruktivt å gi. Arbeidsgiver kan plusse 1 med 1.

 

Men for all del, lykke til. Fint å kunne dra utenlands for å jobbe. :)

Hva jeg lurer på er om det er sannsynlig at det slår tilbake på meg, og om dette fører til at jeg mister jobben selv etter å ha jobbet der en stund. Og takk, virker som om jeg trenger det.

Lenke til kommentar

Har jobbet på 1881 før, og de spurte ikke etter karakterutskrift. Dette betyr ikke at det er akkurat det samme i Storbritannia.

 

 

 

Det er nettopp dette jeg spør om de gjør eller ikke.

Jobber tidvis i england, har vært innom en del bedrifter i henhold med rekrutering/effektivisering av arbeidsplasser.

 

Ja, en god del bedrifter vil spørre deg om fraværet ditt - kanskje etter det er sagt du får jobben til og med.

Altså følgende scenario:

Du søker, de får deg inn på intervju, du får jobben og de deretter etterspør dokumentasjon slik at de kan "legge den i arkivet". De skal selvsagt ha spurt om det på intervjuet, men det er mye ukompetente folk der ute.

 

Dersom de hyrer inn en kar med samme jobb som meg vil de garantert gå gjennom papirene dine når de kommer på besøk. Jeg har tatt et par mennesker i CV fusk (regelrett løgn, ikke modifikasjoner av sannhet) og da har personen blitt oppsagt samme dag (jeg har selvsagt anbefalt det, det er en del av jobben min).

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Vil anta det er godt over 50% sjanse for at de spør dokumentasjon du ikke kan har både før og under intervjuet.

Videre er det absolutt en sjanse for at de finner det ut senere, av en eller annen grunn.

Nå vet jeg ikke hvordan lovverket er mtp. å sparke folk der, men antar det er mye lettere enn i Norge, som har ett utrolig værn. Selv her kan man enkelt sparkes om man lyver på CV`n.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...