Gå til innhold

Lyve på meg VG2 IKT?


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt rundt om det å forfalske karakterutskrift før, men alle jeg fant gjaldt høyskoler og jobber der karakterutskrift var veldig viktig. Jeg tar VG2 IKT som privatist for tiden, men har nå sjansen til å jobbe i kundeservice med full opplæring for IBM i Glasgow. Jeg oppfyller alle kvalifikasjoner de etterlyser i annonsen, men tenkte at jeg var "nødt" til å ha noe utdanning som kvalifiserte. På CVen, som nå er sendt inn, skrev jeg at jeg er ferdig med VG2 IKT. Hva gjør jeg hvis de spør etter karakterer, fravær og lignende? Jeg har jo null fravær, og kun karakterer fra VG1 studiespes. Er dette i det hele tatt sannsynlig hvis de ikke spurte etter det?Har de noen måter å sjekke det på?

Takker på forhånd for all hjelp. :)

 

Petter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri, aldri, aldri lyge om kompetanse til en potensiell arbeidsgiver. Det er noe av det dummeste du kan gjøre i din situasjon. Du risikerer eventuelt å starte et arbeidsforhold met er grovt tillitsbrudd ovenfor arbeidsgiveren din. Og dette finner dem ut av, før eller senere, og du vil få fyken den dagen det blir merket, om du så har jobbet der i 10 år (hva annet har du løyet om i mellomtiden?)..

 

Hadde jeg vært sjef, å ansatt noen som hadde løyet på seg kompetanse, hadde jeg blitt forbanna den dagen jeg hadde funnte det ut, og du hadde aldri jobbet for meg igjen, og jeg skulle spredd ordet videre til andre bedrifter (tro meg... Sjefen din i IBM har MASSER av strenger å spille på, og kjenner andre sjefer over hele bransjen!!).. Du tror det muligens ikke, men jeg har sett slik "svartmaling" av personell utført (hvor personell har vært udugelige, stjelt fra arbeidsplassen eller løyet om kompetanse etc.), og dem kan slite veldig med å få seg intressante jobber igjen senere....

 

Arbeidsgiveren finner ut det meste om deg, jeg ville aldri løyet til dem.

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg innser at det ikke er verdt det, men i dette tilfellet oppfyller jeg i utgangspunktet alle krav, og det er i utgangspunktet ikke sannsynlig at de spør meg om det. Dette er ikke en toppjobb, men en entry-level kundeservicejobb.

 

Spiller ingen rolle om det så er en kassa-på-rimi jobb... Lyger du for arbeidsgiver lyger du, og det er grovt tillitsbrudd, og grunn nok til å si deg opp.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Så det er sannsynlig at et skotsk firma sjekker meg opp for en jobb som dette?

 

Klart dem sjekker deg opp, de praktiserer slikt på samme måte som i Norge (kanskje og ennå strengere, siden det er snakk om kundeservice). Du må ikke tro Skotter heller er helt dumme, fordi dem drikker whiskey, og snakker Skotsk-engelsk..

 

Du kan gjøre som du vil, jeg vet hvertfal at jeg aldri har løyet på meg kompetanse, og kommer aldri til å gjøre det heller. Jeg er stolt over den kompetansen jeg har.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Da virker det som om jeg bare må satse på at de ikke krever noe utover det som står i utlysningen.

 

Gaaad.... Hvordan pokker skal det gå med verden??? Er det dette som er inn nå, sitte på gutterommet å fake vitnemål?!

 

Hvorfor ikke heller bruke litt av denne tenketiden på å opparbeide deg den kompetansen du faktisk mangler istedenfor?

 

Hjelpes... Ser at jeg skal være veldig nøye med utsjekking av kandidater, om jeg skal ha bedrift, eller inn i en bedrift hvor jeg har noe med rekrutering å gjøre ser jeg.....

Lenke til kommentar

Hvorfor var du ikke bare ærlig? De vil heller ha inn en som kanskje ikke har all kompetanse (ikt vg2), men som virkelig vil ha jobben, og er ærlig, samt kan mye om faget, enn en som lyver for å komme seg videre.

 

Personlig ville jeg gitt deg et godt plantet spark bak, noen mindre hyggelige ord, og sendt deg hjem på flekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg oppfyller alle kvalifikasjoner de etterlyser i annonsen, men tenkte at jeg var "nødt" til å ha noe utdanning som kvalifiserte. På CVen, som nå er sendt inn, skrev jeg at jeg er ferdig med VG2 IKT. Hva gjør jeg hvis de spør etter karakterer, fravær og lignende?

 

Petter.

 

haha, smarting... Har jo allerede løyet du ja... jaja... Du kan like gjærne gi meg navn og nummeret ditt, så jeg er 100% sikker på at du aldri jobber for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor var du ikke bare ærlig? De vil heller ha inn en som kanskje ikke har all kompetanse (ikt vg2), men som virkelig vil ha jobben, og er ærlig, samt kan mye om faget, enn en som lyver for å komme seg videre.

 

Personlig ville jeg gitt deg et godt plantet spark bak, noen mindre hyggelige ord, og sendt deg hjem på flekken.

 

Heheh, Skotter er veldig flinke med spark bak og mindre hyggelige ord...! Jeg har vært i Abeerden en del ganger på jobb, hyggelige folk... :green:

 

Håper likevel TS ALDRI får den jobben, men heller en solid lærepenge....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor var du ikke bare ærlig? De vil heller ha inn en som kanskje ikke har all kompetanse (ikt vg2), men som virkelig vil ha jobben, og er ærlig, samt kan mye om faget, enn en som lyver for å komme seg videre.

 

Personlig ville jeg gitt deg et godt plantet spark bak, noen mindre hyggelige ord, og sendt deg hjem på flekken.

Jeg var uærlig da dette var en sjanse jeg ikke ville miste, samt at jeg er ferdig med linja i januar. FInt å vite det, men noen svar hadde også vært greit.

Lenke til kommentar

Jeg var uærlig da dette var en sjanse jeg ikke ville miste, samt at jeg er ferdig med linja i januar. FInt å vite det, men noen svar hadde også vært greit.

Hva gjør du om de ringer å spør om du kan komme for å starte i jobben?

Avbryter utdannelsen du har løyet om at du har?

Hvilken unskyldning bruker du evt. for å ikke starte før i Januar?

Hva om de vil se karakterer fra siste året? Er gjerne det som er viktigst, det er uvanlig om de ikke spør om det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fremdeles, like forbanna, .. Det er desverre en løyn om kompetanse som du ikke har.

Er det virkelig slik at kompetanse avhenger av hvilke eksamener man har tatt? Hadde jeg vært ferdig allerede nå hadde jeg vært det. Jeg har allerede blitt forsikret om at jeg innehar mer enn nok kunnskap og praktisk kompetanse til å få gode karakterer.

 

 

Fortsatt, du løy, og det er poenget. Ingen vil ansette en løgner, selv om løgnhalsen påstår at det var for alles beste. Å bryte ens tillit er det verste en kan gjøre.

At jeg bryter tillit er noe jeg er fullt klar over, og tro meg, jeg sliter med samvittigheten, men jeg vil fortsatt bidra med så mye jeg kan for dette. At jeg løy gjør meg enda mer motivert. Betyr det ingen ting?

 

 

 

Vi har vel egentlig allerede svart deg, svaret kan vel oppsumeres slik; Det Er Ikke Verdt Det (DEIVD)

Jeg har iallefall ikke fått noe mer enn "du er en forferdelig person som ikke fortjener å få denne jobben" utifra denne tråden. Søker helst etter noen med erfaring fra IKT kundeservicejobber i EU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...