Gå til innhold

Lyve på meg VG2 IKT?


Anbefalte innlegg

Jobber tidvis i england, har vært innom en del bedrifter i henhold med rekrutering/effektivisering av arbeidsplasser.

 

Ja, en god del bedrifter vil spørre deg om fraværet ditt - kanskje etter det er sagt du får jobben til og med.

Altså følgende scenario:

Du søker, de får deg inn på intervju, du får jobben og de deretter etterspør dokumentasjon slik at de kan "legge den i arkivet". De skal selvsagt ha spurt om det på intervjuet, men det er mye ukompetente folk der ute.

 

Dersom de hyrer inn en kar med samme jobb som meg vil de garantert gå gjennom papirene dine når de kommer på besøk. Jeg har tatt et par mennesker i CV fusk (regelrett løgn, ikke modifikasjoner av sannhet) og da har personen blitt oppsagt samme dag (jeg har selvsagt anbefalt det, det er en del av jobben min).

 

Lykke til.

Takker for svar! Blir det oppdaget kommer jeg selvsagt ikke til å protestere, selv om det er ganske trist å misse noe som dette. Får spørre skolen om fravær og lignende og om dette tas separat eller som en del av vitnemålet.

 

Om du fortsatt er her - vet du om de litt mykere hvis karakterer ikke er en del av kravene og/eller at du så langt har gjort en god jobb? Har ikke noen forhåpninger, men det hadde vært en lettelse. Tenker særlig på framtidig ansettelse med samme firma.

Endret av tyrkiskpetter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du fortsatt er her - vet du om de litt mykere hvis karakterer ikke er en del av kravene og/eller at du så langt har gjort en god jobb? Har ikke noen forhåpninger, men det hadde vært en lettelse.

Den største faktoren her er at du fordelaktig har servert dem en løgn. Om du jobber veldig bra; det kan hjelpe dersom noen av rimelig viktighet (en person over din stilling) i firmaet har lagt spesiellt merke til deg og er villig til å stikke seg ut for å beholde deg, ellers er det irrelevant.

 

Feilansatte er en stor kostnad, og det vet slike store firma. Vanligvis tar de mitt ord for god fisk, og (desverre?) er det enkleste for meg å si at du bør få sparken. Da har jeg garantert at en potensiell dårlig arbeider er borte, og det vil aldri komme tilbake til meg at jeg ikke fant ut at han var en dårlig ansatt.

 

Dette er kanskje brutalt, men: Dersom du blir innkalt til intervju tror jeg at jeg ville trukket søknaden.

Du garanterer at løgnen ikke blir oppdaget.(Den kan bli lagret en stund, men jeg tviler da det er en entrylevel stilling.)

Du åpner for muligheten til å søke på hos samme firma senere.

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

 

første innlegget mitt er mer en konstruktiv nok til å veie opp for alt det andre.... Slutt å være så trangsynt.

I dette tilfellet leter jeg etter svar fra folk med erfaring. Du snakker fra ett perspektiv, jeg trenger et helt annet. Hvordan ting fungerer i Norge er jeg helt klar over, tro meg, jeg har googlet dette og undersøkt i flere timer nå. Du gir ingenting til diskusjonen med mindre du har noe erfaring fra hvordan lyving om "unødvendig" erfaring kan håndteres i Storbritannia.

 

 

Den største faktoren her er at du fordelaktig har servert dem en løgn. Om du jobber veldig bra; det kan hjelpe dersom noen av rimelig viktighet (en person over din stilling) i firmaet har lagt spesiellt merke til deg og er villig til å stikke seg ut for å beholde deg, ellers er det irrelevant.

 

Feilansatte er en stor kostnad, og det vet slike store firma. Vanligvis tar de mitt ord for god fisk, og (desverre?) er det enkleste for meg å si at du bør få sparken. Da har jeg garantert at en potensiell dårlig arbeider er borte, og det vil aldri komme tilbake til meg at jeg ikke fant ut at han var en dårlig ansatt.

 

Dette er kanskje brutalt, men: Dersom du blir innkalt til intervju tror jeg at jeg ville trukket søknaden.

Du garanterer at løgnen ikke blir oppdaget.(Den kan bli lagret en stund, men jeg tviler da det er en entrylevel stilling.)

Du åpner for muligheten til å søke på hos samme firma senere.

De kommer til å ringe meg i morgen. Vet ikke om hvor det kan føre (gjør du?), men hvis jeg blir informert om at jeg trenger dokumentasjon på det kommer jeg nok til å trekke søknaden, selv om jeg oppfyller alle kvalifikasjonene.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet leter jeg etter svar fra folk med erfaring. Du snakker fra ett perspektiv, jeg trenger et helt annet. Hvordan ting fungerer i Norge er jeg helt klar over, tro meg, jeg har googlet dette og undersøkt i flere timer nå. Du gir ingenting til diskusjonen med mindre du har noe erfaring fra hvordan lyving om "unødvendig" erfaring kan håndteres i Storbritannia. <-- Er det virkelig mulig??

 

 

 

 

Det du skriver over her beviser da bare at du er temmelig trangsynt, og du nekter å ta til deg hva andre sier til deg, _så lenge_ de ikke tenker det samme som deg...

 

Tror du ikke jeg har erfaring som søker? Som nevnt tidligere, rekrutering fungerer på samme måte i de fleste store selskap world wide... Det plukkes ut en masse kandidater, og de blir intervjuet, må legge frem dokumentasjon, osv. Og tro meg, jeg har sendt inn CV'er, vitnemål, kursbeviser og vært i en haug med intervjuer før jeg endelig fikk drømmejobben (Jeg var også i intervju hos British Petroleum om dette er godtnok for deg?).... Dokumentasjon i form av papirer er ekstremt viktig. Har man ikke dette, finner selskapet lett 20 eller 200 bedre kandidater.

Og lyver man om kompetanse, etc. kan dette være en stor ripe i lakken for deg, da det er LETT å bli svartemerket.

 

Det er kanskje ikke like viktig med papirer på Jysk eller Rimi, men feilansettelse i store selskaper er money wasted!!

 

On nei, jeg har ikke erfaring om hvordan "lyving om "unødvendig" erfaring kan håndteres i Storbritannia."

Og det tror jeg ikke det er så mange som har deltatt i denne tråden som har heller...

 

Kanskje endre navnet i topicken da?

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva IBM gjør, men en ganske 'standard' måte å gjøre det på entrylevel jobber er:

 

1: Fjern søknader som ikke er gode nok

2: Fjern de 'dårligste' av de gode søknadene til du har et godt antall å jobbe med

3: Ring dem (telefonintervju), de som presterer godt går på shortlista.

( Du vil nok få en følelse allerede her om hva de er ute etter å vite på et eventuelt intervju)

4: De som ble shortlista blir ringt opp og: tilbudt en jobb/invitert på intervju.

 

Hva tenker du å gjøre dersom du blir shortlista og så invitert på intervju?

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

 

Det du skriver over her beviser da bare at du er temmelig trangsynt, og du nekter å ta til deg hva andre sier til deg, _så lenge_ de ikke tenker det samme som deg...

 

Tror du ikke jeg har erfaring som søker? Som nevnt tidligere, rekrutering fungerer på samme måte i de fleste store selskap world wide... Det plukkes ut en masse kandidater, og de blir intervjuet, må legge frem dokumentasjon, osv. Og tro meg, jeg har sendt inn CV'er og vært i en haug med intervjuer.... Dokumentasjon i form av papirer er ekstremt viktig. Har man ikke dette, finner selskapet lett 20 bedre kandidater.

 

Det er kanskje ikke like viktig med papirer på Jysk eller Rimi, men feilansettelse i store selskaper er money wasted!!

 

On nei, jeg har ikke erfaring om hvordan "lyving om "unødvendig" erfaring kan håndteres i Storbritannia."

Og det tror jeg ikke det er så mange som har deltatt i denne tråden som har heller...

 

Kanskje endre navnet i topicken da?

Trangsynt, kanskje. men det jeg leter etter er noe form for svar som ikke er synsing. I dette tilfellet er det dokumentasjon på noe som ikke trengs og en stilling i et helt annet land. Noe relevant kan kanskje være hvordan slikt kunne gått på en jobb som ikke krever utdannelse, selv i Norge, så hvis du har noe som helst erfaring innenfor det kunne det hjulpet. Dette har absolutt ingenting med hvilke svar jeg /vil/ ha, men hvilke svar jeg faktisk trenger. At folk sparkes over falske CV-er er jeg kjent med, men jeg har enda ikke funnet noe som ligner min situasjon.

 

Kan godt slenge med hvilke kvalifikasjoner som utlyses:

Stillingen innebærer lettere teknisk kundeservice på IBM sine produkter for eksisterende kunder i det norske markedet
Til stillingen kreves følgende kvalifikasjoner og egenskaper
-flytende norsk og engelsk
-grunnleggende PC-kunnskaper
-gode kommunikasjonsegenskaper
-du må være en god teamplayer
-opptatt av å yte god service

 

 

 

 

Jeg vet ikke hva IBM gjør, men en ganske 'standard' måte å gjøre det på entrylevel jobber er:

 

1: Fjern søknader som ikke er gode nok

2: Fjern de 'dårligste' av de gode søknadene til du har et godt antall å jobbe med

3: Ring dem (telefonintervju), de som presterer godt går på shortlista.

( Du vil nok få en følelse allerede her om hva de er ute etter å vite )

4: De som ble shortlista blir ringt opp og: tilbudt en jobb/invitert på intervju.

 

Hva tenker du å gjøre dersom du blir shortlista og så invitert på intervju?

 

Tipper jeg må forberede meg på å avslå og forklare, med mindre dette ikke er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Trangsynt, kanskje. men det jeg leter etter er noe form for svar som ikke er synsing. I dette tilfellet er det dokumentasjon på noe som ikke trengs og en stilling i et helt annet land. Noe relevant kan kanskje være hvordan slikt kunne gått på en jobb som ikke krever utdannelse, selv i Norge, så hvis du har noe som helst erfaring innenfor det kunne det hjulpet. Dette har absolutt ingenting med hvilke svar jeg /vil/ ha, men hvilke svar jeg faktisk trenger. At folk sparkes over falske CV-er er jeg kjent med, men jeg har enda ikke funnet noe som ligner min situasjon.

 

 

Jeg skjønner jo dette. I og med at det var en soppas "basic" anonse, så var det ikke så lurt at du la på "ekstra" kompetanse, som du ikke har ennå. Og det er da klart at om du kommer til intervju, så vil da du være en kandidat som kanskje er litt mer "intressant" en mange andre, pga denne kompetansen (som du ikke har..) og da sier det seg selv at arbeidsgiver er intressert i å vite mer om dette, og at de ønsker denne dokumentert (Om ikke hadde det da egentlig ikke vært vits med jobbintervjuer.)

 

Når du da ikke kan dokumentere for dette, tenker da arbeidsgiver sitt, og det er fare for at dem stryker deg av listen sin, og biter seg litt merke i navnet ditt (på godt eller vondt).

 

Det er slik verden fungerer i dag..

 

Husk også at du nevner øverst at dette er en stilling der du blir tilbudt opplæring og videre kurs, læreprogram osv?

Med andre ord skal arbeidsgiver invistere penger og tid i deg. Kandidater som arbeidsgiver skal invistere tid og penger i, vil nok få et litt "tøffere" jobbintervju enn du ville fått ved vanlige deltidsjobber hvor det kreves minimal opplæring og oppfølging.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner jo dette. I og med at det var en soppas "basic" anonse, så var det ikke så lurt at du la på "ekstra" kompetanse, som du ikke har ennå. Og det er da klart at om du kommer til intervju, så vil da du være en kandidat som kanskje er litt mer "intressant" en mange andre, pga denne kompetansen (som du ikke har..) og da sier det seg selv at arbeidsgiver er intressert i å vite mer om dette, og at de ønsker denne dokumentert (Om ikke hadde det da egentlig ikke vært vits med jobbintervjuer.)

 

Når du da ikke kan dokumentere for dette, tenker da arbeidsgiver sitt, og det er fare for at dem stryker deg av listen sin, og biter seg litt merke i navnet ditt (på godt eller vondt).

 

Det er slik verden fungerer i dag..

Selv hadde jeg inntrykk av at hensikten med jobbintervju var å få mer informasjon om deg som person, særlig i en jobb som denne. Uansett så setter jeg erfaring over ark, noe arbeidsgiveren tydeligvis ikke mislikte da jeg nevnte dette i søknaden min.

Lenke til kommentar

Jeg har iallefall aldri blitt spurt om hverken fravær eller vitnemål ved mine 4-5 ansettelser. Sant nok har alle vært deltids ved studier, men likevell. Ingen har spurt engang.

Flere jeg kjenner har aldri blitt spurt om vitnemål, men siden dette er en jobb i utlandet vil jeg være relativt sikker på at jeg ikke møter opp uforberedt på et jobbintervju.

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg inntrykk av at hensikten med jobbintervju var å få mer informasjon om deg som person, særlig i en jobb som denne. Uansett så setter jeg erfaring over ark, noe arbeidsgiveren tydeligvis ikke mislikte da jeg nevnte dette i søknaden min.

 

 

Aner ikke hvordan IMB praktiserer dette... I de siste jobbintervjuene jeg har vert i (offshore-relatert) har intervjuene vert todelt. Først har det vert snakk om utdannelse, papirer, kompetanse osv... I andre delen har det vert om deg som person, hvordan du tenker, og hvordan du ser på ting, og hvordan du er.

 

Det er nå tre år siden sist jeg var i intervju, med det som nå er min arbeidsgiver, og der ble tingene nøye gjennomgått, og jeg måtte svare for mye av papirene som jeg sendte inn i forveien.

Og på siste delen av intervjuet var det to sjefer, en sekritær og en psykolog tilstede. Der måtte jeg fremlegge meg selv som person, og snakke om hva jeg syntes om mye av bestemmelsene, mulighetene, HMS i selskapet osv.. Intervjuene varte fra 3 til 4 timer.

 

I den perioden var jeg inne til 4 intervjuer, bla med BP, og tingene ble praktisert ganske likt over alt.

 

Vet i hvertfal med tanke på de 4 intervjuene jeg var igjennom, at det hadde vert ekstremt vanskelig å skjule det, om jeg hadde gjort ting på samme måte som deg. Og jeg er sikker på at det ville gitt meg forklaringsproblemer.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Det er en god sjanse for at du ikke blir spurt om vitnemålet i denne jobben (tror jeg basert på kvalifikasjonene du postet).

Det viktigste er nok din personlighet.

 

Det vil ikke komme noe mer godt fra denne tråden.

Hopp til sengs og gjør deg klar for telefonen i morgen. Finn deg et rolig rom og gi dem et så godt inntrykk som du overhodet kan. Briter er veldige høflige mennesker, det må du også være.

 

Tillit er ekstremt viktig i alle jobber,

Lykke til.

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan IMB praktiserer dette... I de siste jobbintervjuene jeg har vert i (offshore-relatert) har intervjuene vert todelt. Først har det vert snakk om utdannelse, papirer, kompetanse osv... I andre delen har det vert om deg som person, hvordan du tenker, og hvordan du ser på ting, og hvordan du er.

 

Det er nå tre år siden sist jeg var i intervju, med det som nå er min arbeidsgiver, og der ble tingene nøye gjennomgått, og jeg måtte svare for mye av papirene som jeg sendte inn i forveien.

Og på siste delen av intervjuet var det to sjefer, en sekritær og en psykolog tilstede. Der måtte jeg fremlegge meg selv som person, og snakke om hva jeg syntes om mye av bestemmelsene, mulighetene, HMS i selskapet osv.. Intervjuene varte fra 3 til 4 timer.

 

I den perioden var jeg inne til 4 intervjuer, bla med BP, og tingene ble praktisert ganske likt over alt.

 

Vet i hvertfal med tanke på de 4 intervjuene jeg var igjennom, at det hadde vert ekstremt vanskelig å skjule det, om jeg hadde gjort ting på samme måte som deg. Og jeg er sikker på at det ville gitt meg forklaringsproblemer.

Da får jeg forberede meg på det verste.

 

 

Det er en god sjanse for at du ikke blir spurt om vitnemålet i denne jobben (tror jeg basert på kvalifikasjonene du postet).

Det viktigste er nok din personlighet.

 

Det vil ikke komme noe mer godt fra denne tråden.

Hopp til sengs og gjør deg klar for telefonen i morgen. Finn deg et rolig rom og gi dem et så godt inntrykk som du overhodet kan. Briter er veldige høflige mennesker, det må du også være.

 

Tillit er ekstremt viktig i alle jobber,

Lykke til.

Vanskelig å sove med noe sånt foran seg, men jeg må prøve. Skal prøve å gjøre opp for dette hvis jeg får jobben. Gjør jeg ikke det, er det kanskje det beste. Får være så optimistisk som jeg kan.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Da får jeg forberede meg på det verste.

 

 

Etter å ha sett over den stillingsanonsen igjen, så virket det jo ikke som en jobb der du trenger de helt store kunnskapene, og da er dem vel kanskje litt mer slække med hva dem vil vide i intervjuet. Det går nok bra skal du se :w00t:

 

om det ikke går bra har du hvertfal lært, slik at du aldri gjør samme feilen igjen... :-)

 

jeg mener fremdeles at det ikke var så veldig gjennomtenkt gjort.

 

God natt og lykke til.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Det er nå iallefall mulig og sikkert en del mørketall på CV-Juksing.

Den saken her gikk jo sin seiersgang i media

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10002237

Jepp. Det er jo egentlig definert som dokumentforfalskning. Og det er straffbart.

Tviler sterkt på at TS kommer til å bli rettsforfulgt for dette,. I værste fall mister han, eller får aldri jobben,. Og han risikerer en svartemerking

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Jeg har søkt litt rundt om det å forfalske karakterutskrift før, men alle jeg fant gjaldt høyskoler og jobber der karakterutskrift var veldig viktig. Jeg tar VG2 IKT som privatist for tiden, men har nå sjansen til å jobbe i kundeservice med full opplæring for IBM i Glasgow. Jeg oppfyller alle kvalifikasjoner de etterlyser i annonsen, men tenkte at jeg var "nødt" til å ha noe utdanning som kvalifiserte. På CVen, som nå er sendt inn, skrev jeg at jeg er ferdig med VG2 IKT. Hva gjør jeg hvis de spør etter karakterer, fravær og lignende? Jeg har jo null fravær, og kun karakterer fra VG1 studiespes. Er dette i det hele tatt sannsynlig hvis de ikke spurte etter det?Har de noen måter å sjekke det på?

Takker på forhånd for all hjelp. :)

 

Petter.

 

Hvilken jobb er det du har søkt på?

Er det den som lyses ut gjennom manpower...?

For det vil jo manpower spørre deg om med en gang, og har du da løyet til de, er du dermed diskvalifisert for all fremtid i manpower. Hoho. Det blir morro.

 

Er det den som er utlyst gjennom cathcart associates tviler jeg på at du engang får tilbud om intervju.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvilken jobb er det du har søkt på?

Er det den som lyses ut gjennom manpower...?

For det vil jo manpower spørre deg om med en gang, og har du da løyet til de, er du dermed diskvalifisert for all fremtid i manpower. Hoho. Det blir morro.

 

Er det den som er utlyst gjennom cathcart associates tviler jeg på at du engang får tilbud om intervju.

Søkte gjennom Manpower, og de videresendte CVen med en gang. Ble ringt opp av en representant som sa hun skulle ringe meg igjen over helga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...