Gå til innhold

Laptop vs Desktop


Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut gode gamle desktopen på kontoret, og i den sammenheng er det relevant å finne ut om en ny laptop vi være like god eller bedre på CAD, photoshop, adobe pro, og ellers mye excel, samt vanlige kontor applikasjoner.

 

Har idag en Core i5-2500, 8gb ram

Ønsker meg en Intel Core i7 (3. generasjon) 3667U / 2 GHz, 8gb ram.

 

Hvis den er omtrent like god på dette eller bedre er det ikke noe tvil, fordelene er flere ved laptop. Men hvis den er mye svakere, bør jeg kanskje vente litt til laptop maskinvaren har kommet lengre?

 

Takker for innspill.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en DELL M6700 tilkoplet 2 dell 27 tommere på kontoret. Tenker lite over at det er en laptopp jeg jobber på, ytelsesmessig så er den bra. Dette er en et år gammel pc så det finnes garantert bedre alternativer på markedet i dag. Bortsett fra vekt og horribel batterikapasitet så er det en fin pc.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Sleng i en SSD også så har du ytelse så det holder. Så lenge du ikke har et reelt behov for en arbeidsstasjon ser jeg ingen grunn til å ikke velge en skikkelig bærbar PC i stede for en stasjonær PC.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen forskjell på ytelsen til bærbare og stasjonære gitt at de har samme cpu/skjermkort etc.

 

Så lenge du velger den CPU'en du vil ha og klarer deg med de skjermkortene som er tilgjengelig på bærbart så vil du ikke merke noen forskjell (bortsett fra at prisen er en god del høyere selvsagt)

De absolutt fleste bærbare leveres med "mobilversjoner" av CPU/GPU, og disse er svakere enn "desktop-versjonene".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi akkurat nå er det en Thinkpad helix jeg har lyst på. Den har foreløpig kun 3.gen.

Intel Core i7-3667U er en "ultralow voltage" CPU som er dårligere enn Core i5-2500. Den har 2 kjerner/4 tråder og en maks turbohastighet på 3,2GHz, mot I5'ens 4 kjerner/4 tråder og maks turbohastighet på 3,7GHz. Til din bruk ville jeg ikke valgt en ULV-prosessor.

Lenke til kommentar

Hovedspørsmålet var om jeg vil merke noe særskilt nedgang i ytelse ved å gå fra en desktop i5 2500 (nesten 3år gml) til en mobil i7 3667u. I så tilfelle føler jeg det er lurt å vente opptil et år på kraftigere maskinvare. (Gaming og oc er ikke tema)

 

Kriteriene mine er ultrabook med tablet funksjon.

Endret av Tor Anders Berven
Lenke til kommentar

Hovedspørsmålet var om jeg vil merke noe særskilt nedgang i ytelse ved å gå fra en desktop i5 2500 (nesten 3år gml) til en mobil i7 3667u. I så tilfelle føler jeg det er lurt å vente opptil et år på kraftigere maskinvare. (Gaming og oc er ikke tema)

 

Kriteriene mine er ultrabook med tablet funksjon.

En ny Ultrabook vil ikke være like god eller bedre på CAD, photoshop, adobe pro, og ellers mye excel, samt vanlige kontor applikasjoner. Du må nok vente lenge for å finne en Ultrabook med tablet-funksjon som kan matche i5-2500. Du kan kanskje nærme deg litt når Haswell kommer til Ultrabook'ene, men like god som i5-2500 blir de neppe.

Lenke til kommentar

Windows opplevelsesindeks er en svært dårlig metode å måle prosessorytelse med, og du kan ikke sammenligne Windows 7 opplevelsesindeks med Windows 8 opplevelsesindeks. Windows 7 skalaen går til 7,9. Windows 8 skalaen går til 9,9.

 

Core i5-750 er en 4-kjerners prosessor, Core i7 3667u er en 2-kjerners prosessor. Selv om strømforbruket har gått en del med nyere prosessorgenerasjoner, så har det ikke skjedd mirakler. Core i5-750 har en TDP på 95W, mens Core i7 3667u har en TDP på 17W.

 

Les selv: http://ark.intel.com/products/42915/Intel-Core-i5-750-Processor-8M-Cache-2_66-GHz

http://ark.intel.com/products/64898

Lenke til kommentar

Windows opplevelsesindeks er en svært dårlig metode å måle prosessorytelse med, og du kan ikke sammenligne Windows 7 opplevelsesindeks med Windows 8 opplevelsesindeks. Windows 7 skalaen går til 7,9. Windows 8 skalaen går til 9,9.

 

Core i5-750 er en 4-kjerners prosessor, Core i7 3667u er en 2-kjerners prosessor. Selv om strømforbruket har gått en del med nyere prosessorgenerasjoner, så har det ikke skjedd mirakler. Core i5-750 har en TDP på 95W, mens Core i7 3667u har en TDP på 17W.

 

Les selv: http://ark.intel.com/products/42915/Intel-Core-i5-750-Processor-8M-Cache-2_66-GHz

http://ark.intel.com/products/64898

 

 

Slik som jeg ser det er i7 3667u bedre på de fleste felt?

Bortsett fra et lavere w forbruk, det er vel ikke nødvendigvis entydig med at den må være dårligere?

 

Tok en benchmark som viser at i5 750 er ca 9% raskere.

 

Geekbench 32bit:

i5-750 score 5940

i7-3667u score 5430 (kilde)

 

En annen sammenlikning, ikke nødvendigvis relevant. (mye annen maskinvare rundt som kan spille en rolle)

Endret av Tor Anders Berven
Lenke til kommentar

Er en ny laptop like god eller bedre på CAD, photoshop, adobe pro, og ellers mye excel, samt vanlige kontor applikasjoner? Jeg mener nei, om du mener annerledes er det greit http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-3667U-vs-Intel-Core-i5-2500

 

Det er en i5 750 han har, ikke en 2500. Men jeg er enig.

 

Mitt inntrykk er at stasjonære PCer generelt er bedre enn bærbare. Har en 4-5 år gammel stasjonær PC med en AMD 965BE prosessor med SSD, og kjøpte nylig en Samsung 7-serie med i5 3337 cpu, SSD og touch som originalt var priset til 8500,-, og den er merkbart tregere enn den stasjonære. For å gi et klarere bilde kom den bærbare PCen med helt fersk Win 8 installert, mens den stasjonære har kjørt Win 7 uten reinstall i snart 3 år

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...