Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vann på gulvet i Avensis 2002


Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har erfaring med Avensiser som lekker vann inn i cupe?

Har en 2002 som jeg ble overraska - og forb... når jeg skulle støvsuge nå.
Pissevått på gulvet framme ved passasjersiden... Mellom 3 og 5dl ble suget ut, antar dette er 1/3 av den totale mengden, står nok mye igjen i filt og matte...

Har hatt bilen i over ett år, uten dette problemet.
Eneste forskjell, er at frontruta ble bytta i vinter.


Så: er det noen tips til hvor jeg starter å leite etter lekkasjeområder? Kan det være dårlig liming på verkstedet som nå viser seg i form av andedam på gølvet?
Skal sies at det har regna noe grønnjæ... denne uka, men om jeg må starte å ØSE bilen er det pinadø nok...

Det i overkant pussige er at forrige bil hadde eksakt samme problem, med vann som kom inn framme til høyre.
Var da også en Toyota, men en annen modell som var 11år gamlere...
Er nå lei vannproblemer...

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje, men burde ikke da det bli vått flere steder enn kun ved denne sitteplassen?

Bor sånn til at å la vinduene stå på gløtt for lufting ikke er noe alternativ, da blir det trolig våtere enn det nå er :p
Gammelbilen var likere der, med "vindskjermer" på framdørene, disse var geniale!

Lenke til kommentar

 

Tipper denne, bland vann med farge og hell ned glassruta på den siden. Ser du samme farge på golvet så bingo.

Får prøve dette, vannet forsvinner jo rett ned under dørkmatta, så det spørs vel ikke om jeg må til med en del riving og sliting for å få ett underlag som en kan se noe på.

Eller kanskje om jeg bruker noe hvitt til å absorbere vannet fra matta/ støvsuge, da burde jeg jo se eventuell farge?

 

Får spekulere litt i dette, og kanskje snakke med mekaniker om de har vært sløve (sjangsen for at de innrømmer det er vel heller liten)

 

Vannstand på motorvann er uendret, så om det var lekkasje fra kjølesystemet/ varmeapparat, så burde vel nivået være lavere - og farge/ lukt på vann annerledes.

 

Får håpe på tørt vær ei tid, men kjenner jeg værgudene rett, blir det vel bare ett plaskeregn uten like nå!!

 

 

Litt på siden; kjører med takgrind fra Biltema, og takboks. Grinda ble også brukt på gammelbilen.

Denne kan vel umulig ha noe å si? Tenker da evt vridninger i rails og tettninger?

Det er uansett noe du burde ta tak i raskt, da vått trekk i bilen mugler og lukter vondt etter en stund.

Oh yes, gammelbilen lokta utedass etter ett par år med lekkasje, siste uten at jeg brukte bilen.

Lenke til kommentar

Du bør bruke fargestoff som er lett å fjerne etterpå(vannoppløselig)

 

Vannstand på motorvann er uendret, så om det var lekkasje fra kjølesystemet/ varmeapparat, så burde vel nivået være lavere - og farge/ lukt på vann annerledes.

 

 

Den er grei, da ligger ikke problemet der.

 

Hadde en gang en BMW 535i som hadde fått hull i bunn, under bilen. Tok inn vann den veien når vått på veier.

Lenke til kommentar

Ser ikke noe hull i dørken, utover pluggen som selvsagt nå er nappa ut.

Men så nå at det ligger en liten "bungel" på pakningen rundt ruta, kanskje 15cm lang og med 3-4mm forhøying i forhold til resten. Kan trykkes noe ned, så ett eller annet er trolig galt med installeringen av ruta.
Får se hva dem sier på Toyota.

Mener jeg var borti ett eller annet stoff en kunne ha i vannet som skulle fluorisere, slik at en kan påvise lekkasjen med ei vanlig UV-lykt. Må jo i så fall være genialt, da det vil vises uansett hvor mørk dørkmatta er.

Lenke til kommentar

Siden du har bytta frontrute for ikke så lenge siden. Løsne på solskjermene, vipp ned taktrekket. På hver side av speilet oppe ved frontruta sitter det 2 klips. Mye silikon der og sett det sammen igjen.

 

Det kan også lekke inn ved luftinntaket(renner over ved mye nedbør), men så langt har jeg bare sett dette på Rav4.

Lenke til kommentar

Eeeehhh, ække kresen av meg, men den dagen jeg smaker på dørkvannet, har jeg nok litt for lite å sysle med :p
Det lukter vann, og fargen er skittent vann, ikke rød kjøleveske.

Så det er vann enten fra tette kanaler, fra lekkasje rundt rute, lekkasje rundt rails, eller bare en forbanna drittbil. Potensialet er tilstede for at flere enn en påstand er korrekt :o

Takker for ALLE innspill, har flere tips sier jeg ikke nei takk til dette.
Men får nesten bare håpe at det er ræva arbeid med skift av som er årsak, da får verkstedet rydde opp i dette. Med prislapp på over 12.000 på ett slikt bytte, spiller det liten rolle at forsikringa har betalt mestparten, arbeidet skal være utført på en forsvarlig måte.

God natt :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Det man ofte gjør er å sette en vanndampmaskin inni bilen og la den pumpe ut vanndamp. Da ser man hvor det lekker ut, og det er samme sted det lekker inn. Det kan også være på gummilister/plater mellom frontvindu og panser. Mange dårlige løsninger for å feste de inntil vindu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...