Gå til innhold

Lærling offshore


Anbefalte innlegg

Hvilke karakterer trengs for å bli innkalt til intervju som elektrikkerlærling i f eks Statoil? er et snitt på 4 greit, eller må man opp i 5? såfremt at fraværet er bra selvfølgelig. Og hvor mye tjener egentlig lærlingene i offshoreselskap? og hvor mange av lærlingene havner på platform?

Endret av heeey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til prosessen men jeg vil tro de ser på det med skjønn. Man kan jo tross alt ha gode faglige karakterer uten veldig godt snitt. Husk også at fravær er ekstremt vesentlig! Lønn er selvfølgelig avhengig av lengden på læretiden, der man gjerne får prosent av fagarbeiderlønn ut i fra hvor langt man er kommet i opplæringen. Antallet er ikke skrevet i stein. Det vil varierer ut i fra hvor mange som ønsker å ha en lærling.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til prosessen men jeg vil tro de ser på det med skjønn. Man kan jo tross alt ha gode faglige karakterer uten veldig godt snitt. Husk også at fravær er ekstremt vesentlig! Lønn er selvfølgelig avhengig av lengden på læretiden, der man gjerne får prosent av fagarbeiderlønn ut i fra hvor langt man er kommet i opplæringen. Antallet er ikke skrevet i stein. Det vil varierer ut i fra hvor mange som ønsker å ha en lærling.

 

Nå nevner TS ingen ting om hvilket fagfelt det er snakk om her.

Jeg kan snakke for elektrikerlærlinger da (statoil for noen år siden når jeg søkte).... Med over 800 søkere på 5-7 plasser skal jeg love deg at dem ikke ser på det med skjønn...! :p hadde dem sett på det med skjønn hadde ikke jeg vært på båt i dag...! :dremel:

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Om du snakker om å jobbe offshore som elektriker ser de først og fremst på fravær, deretter orden og oppførsel og TIL SLUTT karakterer. Lønnen er utrolig varierende men den øker hvert halv år. Om du får plass er vanskelig å svare på, er mange stillinger ledig , men også mange søkere. Lite fravær og et godt jobbintervju vil gi deg GODE muligheter. Den smarteste veien å gå er BRØNNTEKNIKK og deretter lærling.

Lenke til kommentar

Om du snakker om å jobbe offshore som elektriker ser de først og fremst på fravær, deretter orden og oppførsel og TIL SLUTT karakterer. Lønnen er utrolig varierende men den øker hvert halv år. Om du får plass er vanskelig å svare på, er mange stillinger ledig , men også mange søkere. Lite fravær og et godt jobbintervju vil gi deg GODE muligheter. Den smarteste veien å gå er BRØNNTEKNIKK og deretter lærling.

 

Dette er da felles samme pokker hvilken lærlingsjobb man skal ha offshore (eller på land for den saks skyld)... Alltid fraværet som blir sett på først. Jeg undres likevel over at du kan si at den SMARTESTE veien å gå er brønnteknikk. Det er åpenbart ikke den smarteste veien om man vil bli elektriker, styrmann eller kokk offsore... Jeg kjenner flere som har gått brønnteknikk i de senere år, som ikke har fått jobb offshore. Dette kommer da an på hva markedet trenger av folk.. Samt eget ønske om utdanning.

 

Nå skriker de da stort sett etter alle type stillinger (spesielt tekniske og ingeniører), men du kan ikke skrive at smarteste veien å gå er brønnteknikk - for så å sette to strek under svaret....

 

Lønnen for lærlinger er forresten tariffsatt, så man tjener stort sett det samme som lærling uavnhengig av hvilket selskap man jobber i. Eneste variasjonen kan være at noen tjener bedre i starten, og øker mindre mot slutten, og noen tjener mindre i starten og øker mere mot slutten. Men fordelt over hele læreperioden, skal lønnen være ganske nøyaktig den samme (sett ut ifra at man sammenligner lærlinger innenfor samme fag, i forskjellige selskap).

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Lønnen for lærlinger er forresten tariffsatt, så man tjener stort sett det samme som lærling uavnhengig av hvilket selskap man jobber i. Eneste variasjonen kan være at noen tjener bedre i starten, og øker mindre mot slutten, og noen tjener mindre i starten og øker mere mot slutten. Men fordelt over hele læreperioden, skal lønnen være ganske nøyaktig den samme (sett ut ifra at man sammenligner lærlinger innenfor samme fag, i forskjellige selskap).

 

Det er i så fall før du tar med evt. overtid, som kan variere veldig.

Lenke til kommentar

 

På båt har ikke lærlinger overtidsbetalt. Man har ikke tilleg for helligdager etc heller, så. Det er vel annerledes på rigg kan jeg tenke meg.

 

Da håper jeg ikke lærlingene må jobbe overtid heller, for det hadde jo vert svært stakkarslig av rederiet. Alle lærebedrifter her i området og der jeg jobba offshore så er praksis at lærlingen arbeider som hjelpearbeider med overtid når den vanlige arbeidsdagen er over.

 

Fravær er viktig, men det er som Skipstrixxy sier at uansett hvilken jobb du skal ha deg så er det da jammen meg ett krav at du faktisk møter på arbeid. Karakterer, attester (jobb utenom skole, utplassering o.l, få papir på det) og en god søknad.

 

Jeg kan igjen ikke dra opp hvor viktig det er å skrive en god søknad, start allerede nå. Grunnen til det er at selskapene får MANGE søknader og da må du skille deg ut! Ikke hør for mye på enkeltpersoner, men skriv en søknad på tvers av flere meninger. (hør med familie, norsklærer, yrkesfaglærere o.l) og skriv den utifra fellestrekka.

 

Du har vanlig lærlinglønn - 7.7% dersom du har 2-4, deretter + 47% i sokkelkomp.

 

 

Jeg var selv offshorelærling og hadde to knakandes bra år. En rigg har uffatelig mye rart utstyr, og du blir som en vaktmester på alt dette utstyret utifra hvilken disiplin du velger. Alt fra gassturbiner til kjøkkenkvern burde vell oppsumere det meste.

 

Jeg liker ikke å snakke for mye om karakterer, men det forventes at du har tatt skolen seriøst og spessielt programfagene. Det eneste jeg virkelig råder deg til ellers er å legge en langsiktig plan for å komme deg offshore, og heller ta det som en bonus dersom du kommer deg offshore i læretida. Med det mener jeg å starte på verft, eller i ei levrandørbedrift som leverer utstyr offshore.

Endret av alfred2244
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du snakker om å jobbe offshore som elektriker ser de først og fremst på fravær, deretter orden og oppførsel og TIL SLUTT karakterer. Lønnen er utrolig varierende men den øker hvert halv år. Om du får plass er vanskelig å svare på, er mange stillinger ledig , men også mange søkere. Lite fravær og et godt jobbintervju vil gi deg GODE muligheter. Den smarteste veien å gå er BRØNNTEKNIKK og deretter lærling.

 

Brønnteknikk er absolutt ikke den smarteste veien å gå om man vil bli elektrikker offshore. Brønnteknikk har faktisk ingenting med elektrikker-yrket å gjøre engang. Da kan man like godt utdanne seg som kokk ...

 

Om man vil inn i ett operatørselskap (Statoil, BP, Talisman, etc) er karakterer veldig viktig. Da bør man ligge på rundt +/- 5 i snitt. Jeg har ikke noe eksakt tall på hvor mange som blir tatt inn som lærlinger offshore i operatørselskap, men det er veldig få.

 

Best sjangs har du hos såkalte kontraktørselskaper. Dette er selskaper som blir innleid etter behov, og driver med installasjon, oppgradering og vedlikehold av eksisterende utstyr. Jeg har ingen kjennskap til hvordan disse jobber, men en elektrikkerjobb hos en operatør henger mye høyere. Bl.a bedre lønn, bedre velferdsgoder, bedre rotasjon (kontraktører går ofte 2-3-2-4), etc.

 

I løpet av 2 års læretid skal du ha samme lønn som en fagarbeider (Med null lønnsansinitet) har i løpet av ett år. Lønnen er tariffbestemt. Lønnstillegg er samme for fagarbeidere og lærlinger.

Endret av El Matador
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da håper jeg ikke lærlingene må jobbe overtid heller, for det hadde jo vert svært stakkarslig av rederiet. Alle lærebedrifter her i området og der jeg jobba offshore så er praksis at lærlingen arbeider som hjelpearbeider med overtid når den vanlige arbeidsdagen er over.

 

.

 

Det kan du være trygg på at de ikke gjør heheh... De har fine dager, så de klarer seg. Jeg synes det er helt teit at rederiet (hvor jeg jobber) ikke betaler ut overtid til lærlinger (vet ikke om dette er tilfellet i andre rederier?)

 

Jeg har ikke overtidsbetalt selv en gang, men det er på grunn av at jeg er medlem i maskinistforbundet.

Lenke til kommentar

 

Best sjangs har du hos såkalte kontraktørselskaper. Dette er selskaper som blir innleid etter behov, og driver med installasjon, oppgradering og vedlikehold av eksisterende utstyr. Jeg har ingen kjennskap til hvordan disse jobber, men en elektrikkerjobb hos en operatør henger mye høyere. Bl.a bedre lønn, bedre velferdsgoder, bedre rotasjon (kontraktører går ofte 2-3-2-4), etc.

 

 

Jeg skjønner ikke.. Folk nevner aldri den andre gode muligheten, som er minst like realistisk... Begynne på båt som (feks.) elektrikerlærling.

 

Man må gå VG1 elektro, VG2 Elenergi, før man går et VG3 kurs, som er maritim elektrisk fordypning.

Under dette VG3 - kurset, for man og IMO60 sikkerhetskurs, og man er garantert læreplass på et fartøy.

 

Så jobber man som skipselektriker i noen år, før man søker seg over på rigg. Den er sikker... Sjøfolk (spesielt med deknisk kompetannse) er veldig ettertraktet på rigg.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke.. Folk nevner aldri den andre gode muligheten, som er minst like realistisk... Begynne på båt som (feks.) elektrikerlærling.

 

Man må gå VG1 elektro, VG2 Elenergi, før man går et VG3 kurs, som er maritim elektrisk fordypning.

Under dette VG3 - kurset, for man og IMO60 sikkerhetskurs, og man er garantert læreplass på et fartøy.

 

Så jobber man som skipselektriker i noen år, før man søker seg over på rigg. Den er sikker... Sjøfolk (spesielt med deknisk kompetannse) er veldig ettertraktet på rigg.

 

Jeg skal jobbe på sjøen et par år til, før veien går videre til rigg.

 

 

Dette synest jeg også TS bør vurdere, for det er som jeg sa å tenke langsiktig. Dersom du har VG3 har man jo faktisk ett helt år i mente over andre elektrikere som bare har vert landbasert. På riggen jeg var lærling på var det også mange elektrikere som hadde gått denne vegen, men også mange som var komt igjennom aker o.l også. Det er mange veger til rom.

 

Dersom du vil bli elektriker, så blir du elektriker. Jeg vet mange som gjekk brønnteknikk og er skabbalei av jobben dem har siden det eneste positive med jobben er 2-4 og offshorekomp. Selv er jeg industrimekaniker, og vurderte aldri brønnteknikk selv om jeg hadde karakterene til det.

Endret av alfred2244
Lenke til kommentar

 

 

Dette synest jeg også TS bør vurdere, for det er som jeg sa å tenke langsiktig. Dersom du har VG3 har man jo faktisk ett helt år i mente over andre elektrikere som bare har vert landbasert. På riggen jeg var lærling på var det også mange elektrikere som hadde gått denne vegen, men også mange som var komt igjennom aker o.l også. Det er mange veger til rom.

 

Dersom du vil bli elektriker, så blir du elektriker. Jeg vet mange som gjekk brønnteknikk og er skabbalei av jobben dem har siden det eneste positive med jobben er 2-4 og offshorekomp. Selv er jeg industrimekaniker, og vurderte aldri brønnteknikk selv om jeg hadde karakterene til det.

 

Helt riktig!

 

Det hjelper ikke å gå brønnteknikk om man brenner for å jobbe som kokk offshore. Alfa omega er at man velger seg en utdannelse som man trives med, så må man se på mulighetene sine ut ifra den utdannelsen man tar.

 

Jeg snakker ikke dritt om andre utdannelser, men det virker som at brønnteknikk de siste 10 årene, har vert en utdannelse om det er veldig "inn" å ta, pga penger og fritid og at man har sjans til å komme seg offshore. Dette har jo ført til at det i de siste årene er tatt inn flere elever enn hva kapasiteten og etterspørselen tilsier - dermed er det en god del personer som har tatt den linja, som sitter igjen uten jobb.Dette er jo selvfølgelig irrelevant i denne diskusjonen, jeg ville bare få fram et poeng.

 

Det viktigste er at man velger den utdannelsen man vil. Er man flink nok, så kan man få til det aller meste, og det er langt fra usansynlig å komme seg offshore, og ikke jobbe direkte på boredekket, eller som roughneck. Eneste poenget mitt var at Chrisfox skrev lenger oppe her, at brønnteknikk er SMARTESTE veien å gå (nermest med to strek under svaret...) og det mener jeg blir feil i denne sammenheng, da dette ikke var et tema fra TS en gang. Det er såklart alltid fint med tips, men man er ikke mer garantert av å havne på rigg om man går brønnteknikk, kontra om man feks går motormannslærling.....

 

Når det gjelder VG3 - Skipselektriker, så vil jeg og si at man kommer inn med en type erfaring som en landelektriker ikke har. Man har gjerne jobber som skipselektriker i noen år, man er dermed selvstendig.. Man kan diesel-elektriske systemer, så vel som steam-turbin systemer etc. Og man vet hvordan man skal gjøre arbeidsprioriteringer. Hva som er viktig, og hva som kan vente, samt at man er vant med en helvetes papirmølle for hver jobb man skal gjøre, og man har fått HMS inn med t-skje ++++....

 

Det er ikke alltid man kan gå igang å gjøre en jobb på en rigg, på samme måte som man kan på land. Her må man jo se på driftsmessige forhold etc.

 

Uansett, TS må finne det fagfeltet han liker, begynne på en utdannelse han er keen på. Er dette elektro, så kjører han elektro og gir faen i brønnteknikk..

Så må han se på mulighetene sine ut fra utdannelsen han går.. Det er litt dumt å ta det andre veien synes jeg.

 

Anbefaler TS å gjøre det samme som jeg gjorde :p

 

Jeg søkte elektrikerlærling i Statoil etter VG2 - Elenergi. Det var ca 6-7 plasser, og ca 800 søkere, så jeg fikk ikke plassen (selfølgelig). Samtidig som jeg søkte lærling i statoil søkte jeg VG3 - Skipselektriker (under opplæringskontoret for maritime fag), og denne plassen fikk jeg, så da var jo valget kjempelett.

 

Jeg har nå jobbet som skipselektriker i snart 6 år (med fagbrev) og har stortrivdes hver dag på jobb. Jeg skal nå snart begynne prosessen med å søke i rigg-selskap, og dette ser veldig lyst ut når man ser hvor mange folk de trenger... :)

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Statoil er RARE på dette her, jeg gikk for noen år tilbake siste året på Automasjon, jeg var "top of the class" hadde før dette tatt forkurs til ingeniør. Fraværet fra dette året var lavt(husker ikke korrekt men 1-2 dager toppers for den vanlige influensan).

Jeg ble ikke tatt inn til intervju, men det var en 4-5 fra klassen som ble. Noen av dem var på BUNN ift karakterer å fravær. Så tror kokainføringen blandt de der søknadsfolka er høy eller noe :dribble:

 

Det skal sies at jeg tidligere hadde fravær som var høyt fra første år og andre år på VGS, men dette var flere års mellomrom da jeg tok ett år på forkurs å ett år jobb i mellom. Muligens dette var utslaget til at jeg ikke kom på intervju, men ett normalt menneske ville jo forstått at dette var en "periode" som jeg da hadde "vokst" av meg med å se på nåværende fravær/karakterer/referanser fra arbeidsforhold(Som også var VELDIG gode). Dette forklarer heller ikke hvorfor de tok inn "bunnslammet" fra klassen som forøvrig fikk jobb OFFSHORE, det er latterlig å tenke tilbake på det faktisk :)

Lenke til kommentar

Kontakter og tilknytning er sikreste måten å komme seg offshore. Du må også skille deg ut i fra mengden. Er ikke gitt at en topp elev er/blir den beste fagpersonen bare så det er sagt.

 

Du kan jo også gå elektro og jobbe onshore via en kontraktør. Ofte er dette nok til å gi deg fordelen til å komme offshore. Kjenner flere jeg har jobbet med som har kommet seg offshore på den måten.

Lenke til kommentar

En meget god skole og arbeids-bakgrunn er et selvfølge hvis du ønsker å komme deg offshore, men det viktigste er å ha kontakter. Med tanke på hvor mange som søker seg ut offshore hvert år (selv folk med kurs), er muligheten like stor som å vinne i lotte uten kontakter som allerede sitter i store stillinger. Er det verdt det? Ja, men ikke sats livet på det slik mange andre gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...