Gå til innhold

Tjostolv Moland døde i Kongo!


Anbefalte innlegg

 

 

I motsetning til Moland-saken hørte vi ingenting før dommen falt i Dubai-saken. Først etterpå engasjerte vi oss skikkelig. Men det er store forskjeller mellom de sakene.

 

 

Dubai-jenta var på jobbreise og hadde således en helt legitim grunn til å være i Dubai. Hennes feil var at hun anmeldte en voldtekt. Vi nordmenn synes det selvsagt er helt horribelt at noen kan bli dømt for å ha blitt voldtatt så derfor ryster saken.

 

 

Moland og French ble tatt med våpen i et land der de ikke hadde noen som helst legitime grunner til å være. Den delen av dommen som omhandler våpensmugling virker således helt kurant. Drepte de sjåføren? Jeg og mange andre tror vel ikke det, men disse folka har så til de grader stelt i stand trøbbelet selv i motsetning til Dubai-jenta som ikke gjorde noe galt etter norsk moral.

 

At disse sakene var forskjellige vises også i utenlandsk media. Dubai-saken ble plukket over over hele vesten. Store amerikanske medier kjørte den.

 

Presset vi har utøvd mot Dubai vs Kongo handler ikke bare om hvor hardt vi kjører saken, men om hvordan landene reagerte. Det er også klart at tyngden vi har er vesentlig større når hele vesten er med oss.

 

 

Jeg forstår at noen synes vi skulle gått til skritt med bestikkelser, militæroperasjon etc, men jeg tror ikke dette har mye støtte i det norske folk. Jeg er hvertfall glad vi ikke har gått så langt i en sak som dette.

 

Det lønner seg å ha faktum rett. Dubaisaken, kvinnen hadde jobbet der i 2 år, og var alldeles ikke på noen jobbreise. Hun ble dømt for falsk forklaring i tillegg de momenter som mannen ble dømt for, fordi hun trakk tilståelsen. "Voldtekten" er kun en vurdering fra en person, den samme personen som trakk anklagen.

 

Dette hindret allikevel ikke den norske stat falskt å hevde at hun var dømt for å ha blitt voldtatt. Eventuelt å ikke korrigere det gjengse synet som du bisart prøver å argumentere for.

 

Hjelp fikk hun altså, ene og alene fordi hun er kvinne fra et statsfeministisk land. Det var ikke snakk om at man ikke skulle blande seg inn i andres rettsforhandlinger i denne saken. Noe som har vært et hovedpoeng for den norske stats at man ikke skal. Dette da i en sak med to menn, som er anklaget og dømt for noe den norske stat vet er sant eller ei. Uansett om det er sant eller ei, så setter det altså den norske stats håndtering i et underlig lys. Og direkte og indirekte har dermed staten blod på hendene.

Endret av norskgoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vell ikke si meg helt uenig med faren. Har ikke inntrykk av at det har blitt jobbet voldsomt hardt for å få dem løslatt. At vi kaster penger etter ett land som gir våre statsborgere en farse av en rettssak og nekter å utlevere dem finner jeg noe absurd.

 

Vil si meg litt uenig i de fleste her som ytrer seg likt som deg. Til tross for at Den "demokratiske" republikken Kongo garantert har en korrupt lovgivende institusjon, kan vi ikke slutte å bistå med livsviktig nødhjelp til et lutfattig land, hvor svært få av oss i det hele tatt har noe innsikt om hvordan forholdene faktisk er.

 

Jeg vil ikke spekulere i om de faktisk noen gang var/er skyldige, men nå mener jeg at det er framlagt oppsiktsvekkende beviser som feks. Moland smile mens han tørker blod, noe de hadde vanskeligheter med å forklare. Jeg vil tro at en makt som krever 1,3 ganger oljefondet i erstatning for et mord, er relativt vanskelig å forhandle med. Kanskje UD ikke har gjort nok, hvem vet, men å kutte nødhjelpen pga. dette blir for meg alt for umoralsk.

Endret av Hugol
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan vell ikke si meg helt uenig med faren. Har ikke inntrykk av at det har blitt jobbet voldsomt hardt for å få dem løslatt. At vi kaster penger etter ett land som gir våre statsborgere en farse av en rettssak og nekter å utlevere dem finner jeg noe absurd.

Jeg synes Norge har håndtert dette bra. Vi lever i en fri verden, og man kan gjerne dra til bananrepublikker og leke Arnold, men da kan man ikke forvente at staten skal være villig til hva som helst for å komme til unnsetning.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tragisk...

Det fins en del dokumentarer om europeere fengslet utenfor Europa, som for eksempel "Jailed Abroad" og lignende titler. Har nok ikke inntrykk av at det er enkelt å få disse fengslede personene hjem.

Men har naturligvis stor forståelse for at det var vanskelig å være fengslet i Kongo, og er det fortsatt for den gjenlevende nordmannen der nede. Og ikke minst svært vanskelig for de pårørende til Moland.

 

Utenlandske nettaviser gjengir en uttalelse fra Kongo til Reuters. Der sier Kongos talsmann "it looks like suicide, but we are not sure. We will investigate it as possible homicide", without giving further details."

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

​Alt jeg hører i denne tråden er folk som sier; Oh, synd på Tjostolv, oh.. Synd på French!

​Men hva hvis de *er* (var) skyldige da?

​Noen som har ca. hendelsesforløp for hvordan rettergangen gikk i det kongolesiske? Leser smått på vg at de har vært i gjennom flere rettsrunder og at de fremdeles er dømt skyldige. Det skjer jo ikke ute av det blå?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er tragiskt at dem ikke er hentet ut av det landet :( Skal ikke se bort ifra at Joshua French nå endelig blir hentet ut (merk det er valgår)... Det er noen som bør skamme seg.

 

De som lurer på en re-cap bør vel egentlig google litt tilbake 4 år, rettsak ala "cirkus arnardo" med blant annet en softgun som bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vil si meg litt uenig i de fleste her som ytrer seg likt som deg. Til tross for at Den "demokratiske" republikken Kongo garantert har en korrupt lovgivende institusjon, kan vi ikke slutte å bistå med livsviktig nødhjelp til et lutfattig land, hvor svært få av oss i det hele tatt har noe innsikt om hvordan forholdene faktisk er.

 

Jeg vil ikke spekulere i om de faktisk noen gang var/er skyldige, men nå mener jeg at det er framlagt oppsiktsvekkende beviser som feks. Moland smile mens han tørker blod, noe de hadde vanskeligheter med å forklare. Jeg vil tro at en makt som krever 1,3 ganger oljefondet i erstatning for et mord, er relativt vanskelig å forhandle med. Kanskje UD ikke har gjort nok, hvem vet, men å kutte nødhjelpen pga. dette blir for meg alt for umoralsk.

 

 

Så lenge to av våre borgere holdes fengslet under elendige forhold uten en rettferdig rettssak kan jeg ikke se at det skulle være noe umoralsk i å kaste penger etter dem. De får nesten avgjøre hva som er viktigst selv.

 

Angående å smile er det kanskje historiens dårligste bevis. Spør hvem som helst som har kommet levende ut av ett bakhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som skrives av enkelte her er jo bare vås. Realiteten er at en av de skjøt hodet av sjåføren.

Skal man leke leiesoldat i Afrika, så får man ta konsekvensene og ikke belage seg på at Norge forhandler med u-hjelp...

 

 

Realiteten vet du og jeg veldig lite om. Det vi vet er at det var ett sirkus av en rettssak og at nordmenn sitter fengslet på grunnlag av denne. Skjøt de sjåføren så skal de ta konsekvensen av dette, men det vet som sagt ikke du og jeg om de gjorde.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

​Alt jeg hører i denne tråden er folk som sier; Oh, synd på Tjostolv, oh.. Synd på French!

​Men hva hvis de *er* (var) skyldige da?

​Noen som har ca. hendelsesforløp for hvordan rettergangen gikk i det kongolesiske? Leser smått på vg at de har vært i gjennom flere rettsrunder og at de fremdeles er dømt skyldige. Det skjer jo ikke ute av det blå?

 

Det finnes en god dokumentar, tror det var dokument2 som hadde den. Uansett var det klart lenge før at dette var en gedigen farse av en rettsak. Blant annet er de dømt for å være spioner utsendt fra kong Harald, og de tekniske bevisene er blant annet at de poserer foran et kart av Afrika, at de hadde et bilde av en softgun (kom det frem i etterkant) på telefonen, og det infamøse bildet der Tjostolv tørker blod. Det er en helt plausibel forklaring på det bildet, selv om det i etterpåklokskapens lys selvsagt aldri burde vært tatt. Det er heller INGEN motiv som kan forklare en så dum handling som de er anklaget for. Man kan beskylde dem for mye, men SÅ dumme tviler jeg på at de var.

 

Et eksempel på noen som definitivt var skyldige var de kokainsmuglende jentene som ble tatt i Bolivia. Det var riktig nok ikke staten som gjorde noe direkte (så vidt vi vet) men der er det ikke tvil om at minst én var direkte skyldig og de to andre har i beste fall gjort sek skyldig i grenseløs dumnhet/naivitet.

 

Jeg anbefaler deg å se vitneforklaringen til hovedvitnet (det eneste?) som kastet seg på lasteplanet etter å ha fått mistanke om at de skulle ut i jungelen og hente en "skatt". Et mindre troverdig vitne har jeg aldri sett. Det hjelper heller ikke på at han ville ha ti tusen fantasilliarder millioner kroner i oppreisning etterpå.

 

Hele saken er dypt tragisk, og en skam for Norge. Vi har så mange enkle pressmidler vi kunne brukt for å unngå å la dem bruke direkte utpressing (prinsipielt enig i at man ikke skal forhandle med terrorister), men at vi samtidig skal utbetale millioner i "nødhjelp" til Kongo som takk for utpressingsforsøket er absurd.

 

Hadde rettsaken hatt fnugg av seriøsitet hadde jeg kunnet gå med på en ny straffeutmåling i Norge og sett bort fra skyldsspørsmålet, men det hadde vært parallelt med at Norge skulle fengsle hun fra Dubai like etter at hun landet.

 

Dette er en skam for Norge! (og for Kongo, men jeg tror ikke de bryr seg så mye om det).

 

Forholdene de har "sonet" under er umenneskelige.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det finnes en god dokumentar, tror det var dokument2 som hadde den. Uansett var det klart lenge før at dette var en gedigen farse av en rettsak. Blant annet er de dømt for å være spioner utsendt fra kong Harald, og de tekniske bevisene er blant annet at de poserer foran et kart av Afrika, at de hadde et bilde av en softgun (kom det frem i etterkant) på telefonen, og det infamøse bildet der Tjostolv tørker blod. Det er en helt plausibel forklaring på det bildet, selv om det i etterpåklokskapens lys selvsagt aldri burde vært tatt. Det er heller INGEN motiv som kan forklare en så dum handling som de er anklaget for. Man kan beskylde dem for mye, men SÅ dumme tviler jeg på at de var.

 

 

Jeg tror det er den dokumentaren jeg linka til over.

Lenke til kommentar

 

Selvsagt har Støre og Eide blod på sine hender. Det var ikke måte på Dubaisaken gjorde at den norske stat gikk inn i et annet lands rettsprosesser, noe som ble brukt som argument for å ikke gå inn mer aktivt ovenfor Moland og French. Dessverre for Moland var han av feil kjønn.

 

Saken kunne vært løst enkelt om Norge faktisk hadde satt makt bak sine krav. Og i så måte har faren all rett i sin uttalelse.

 

Ble det ikke sagt under pressekoferansen at UD hadde to folk på heltid som jobbet med denne saken? Isåfall vil man jo kunne argumentere for at det ble gjort for mye heller enn for lite for Moland og French.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...