Gå til innhold

Sang tekst er misledendes


0wner170

Anbefalte innlegg

Dette virker kanskje helt idiotisk. Jeg har funnet en sang som i senere år har fått meg til å tenke. Sangen er ein vugge sang der forelderen som synger seier i ein del av sangen "Alle barn i alle land ligger nå og sover"

 

tenker bare på dette som viss ein forelder seier at den sangen sang jeg for deg da du var liten og så synger hun den å da tenker barnet kanskje at alle har samme legge tid og det blir vanskeliggere å lære at det er tids soner og slikt

 

for då kommer barnet på skolen og seier ja men det kan ikkje være sånn for mamma seiere at når jeg sover sover alle andre barn også

 

Tenkte bare jeg skulle informere siden det virker helt ulogisk er kanskje litt for dumt å si dette men det er min mening :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke yngre barn vil tenke og reflektere over akkurat det der, de hører vel bare mor/far synge en koselig nattasang

 

Godt observert forresten.. haha, har aldri tenkt over det selv.

Ble forøvrig sunget for meg i mine yngre år, uten at jeg har hatt noen form for problemer når det kommer til forståelse for tidssoner.

Endret av ole a
Lenke til kommentar

Hva med den klassiske, romantiske sangen "Every breath you take" av The Police? Alle kjenner den sangen, og veldig mange liker den. Men har noen faktisk tenkt over hva fyren synger?

 

Hele teksten kan leses her: http://www.lyricsfreak.com/s/sting+police/every+breath+you+take_20132360.html

 

Men for å ta noen høydepunkter

 

Oh, can't you see

You belong to me?

How my poor heart aches
With every step you take
Every move you make
Every vow you break
Every smile you fake, every claim you stake
I'll be watching you

 

Sangen slutter også med "I'll be watching you" om og om igjen. Det er ikke romantisk. Det er hva man på engelsk kaller en "stalker". Hadde jeg vært kjerringa han synger om, hadde jeg holdt meg langt, langt unna den psykopaten. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med bjørnen sover, bjørnen sover?

Bjørnen sover,

bjørnen sover,

i sitt lune hi.

Den er ikke farlig,

bare man går varlig,

men man kan jo,

men man kan jo,

aldri være TRYGG!

Lærer vi barna våre at de ikke kan være trygge?

 

Hva med "Kom skal vi klippe sauen i dag". Lærer vi barna å mishandle dyr? Det står ingenting i sangen om at det er pelsen som skal klippes.

 

Og sist, men ikke minst, den kjønnsforvirrede "Kjerringa med staven"!

 

Og aller aller sist, den incestuøse "ride ride ranke".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med den klassiske, romantiske sangen "Every breath you take" av The Police? Alle kjenner den sangen, og veldig mange liker den. Men har noen faktisk tenkt over hva fyren synger?

 

Sangen slutter også med "I'll be watching you" om og om igjen. Det er ikke romantisk. Det er hva man på engelsk kaller en "stalker".

 

 

 

I woke up in the middle of the night with that line in my head, sat down at the piano and had written it in half an hour. The tune itself is generic, an aggregate of hundreds of others, but the words are interesting. It sounds like a comforting love song. I didn't realize at the time how sinister it is. I think I was thinking of Big Brother, surveillance and control.

 

Sting later said he was disconcerted by how many people think the song is more positive than it is. He insists it's about the obsession with a lost lover, and the jealousy and surveillance that follow. "One couple told me 'Oh we love that song; it was the main song played at our wedding!' I thought, 'Well, good luck.'"[5] When asked why he appears angry in the music video Sting told BBC Radio 2, "I think the song is very, very sinister and ugly and people have actually misinterpreted it as being a gentle little love song, when it's quite the opposite."Sting[4]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...