Gå til innhold

Test: Google Nexus 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig stygt med software buttons som tar opp så mye av skjermen til enhver tid. Det kombinert med relativt liten (7") og smal (16:9/16:10) skjerm synes jeg er en skikkelig turnoff for et ellers interessant produkt.

 

I følge skjermbildene er disse der i spill, filmvisning og alt. Kan noen bekrefte at det virkelig er slik?

Slik er det nemlig IKKE på Sony Xperia Z. Der er for det første soft buttons alltid på den korte enden av skjermen, også i horisontal visning (mye, mye bedre). For det andre forsvinner disse i fullskjermsvisning. Ved videoavspilling brukes 100% av skjermen, mens i noen spill er plassen for soft buttons (altså den korte siden) bare svart, slik at knappene kan aktiveres ved å klikke der. Kan man få samme oppsett på Nexus 7?

 

Jeg fikk helt avsmak på Android nettbrett etter å ha prøvd første GalaxyTab, selv om jeg er stor fan av Android på telefon. Har derfor brukt iPad til nå. Er nå på utkikk etter nytt nettbrett, men usikker på om det gir noe mening med dette ved siden av Xperia Z, som er 5" og har samme CPU som Nexus 7.

 

Mitt hovedbruk er lesing av dokumenter og nettsider, og der synes jeg iPad med sin formfaktor og noe større 7,9" skjerm på Mini i forhold til 7" Android gir en vesentlig bedre opplevelse. Nå kommer nok Netflix også til å bli brukt, og der er jo 16:9 mer hensiktsmessig. Det er imidlertid av underordnet betydning. Har prøvd Netflix på iPad Mini, og det var mer enn bra nok for meg. Jeg skulle gjerne hatt 8" nettbrett, men der finner jeg kun Samsung produkter som virker overpriset i forhold til hardware. Jeg vil gjerne gi Android en sjanse denne gangen, men er virkelig ikke fan av å la en i utgangspunktet altfor smal skjerm bli enda smalere pga. stygge og unødvendige software buttons!

 

Android med 7,9" 4:3-skjerm hadde vært perfekt. :)

Lenke til kommentar

Utrolig stygt med software buttons som tar opp så mye av skjermen til enhver tid.

Har en telefon med android 4.2 og der er ikke software buttons synlig ved avspilling av f.eks video, men de er der i spill. Jeg er ikke noe glad i software buttons, men legger etterhvert lite merke til det.

 

Formfaktoren på iPad tror jeg er bedre enn på diverse android tabletter. 4:3 > 16:10 > 16:9.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

 

 

Eneste forskjell er laderen, om ikke multicom legger ved "norsk" lader i pakken

Ok, det var ikke akkurat en stor forskjell. Noen som vet når den lanseres i Norge?

Foreløbig er det jo kun Multicom som importerer dem.

Den gamle Nexus 7 måtte vi vente 3 måneder på her i Norge, den var ikke i vanlige butikker før november i fjor.

 

Hadde det ikke vært at jeg vurderer å kjøpe 4G-versjonen ville jeg kjøpt 32GB fra Multicom nå og byttet ut min gamle Nexus 7, men hvis jeg kan få noen til å kjøpe en 32GB til meg til USA-pris ofrer jeg gjerne 4G.

Det ser jo ut til at 4G-utgaven ligger like om hjørnet nå.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg ser at størrelsen har vært diskutert litt allerede..

 

Dere som kjøpte dette: er dere fornøyd? 7" er bare 2" mer enn hva jeg har på telefonen, og samtidig har jeg en stasjonær PC og en 13" bærbar. Jeg skjønner ikke helt hvilket behov et 7"-brett skal fylle for meg. Annet enn å være en leke som jeg blir lei av etter 2 mnd. :p

 

Nå skal det sies at en telefon på 5" blir litt liten til å surfe og se film på i lengden. Så da blir vel spørsmålet om et 7" nettbrett er mye bedre..

Lenke til kommentar

Jeg har 4.3" mobil, 7" nettbrett, 10" nettbrett og 12"-15" bærbare.

Selv foretrekker jeg 7" nettbrett til kjapt nettbruk på sofaen, de er i tillegg lett å ta med seg.

Jobbing eller massiv surfing er best på bærbar med høyere oppløsning.

Film er best på stor skjerm.

Unødvendig bruk av mobilen tapper batteriet kjapt, nettbrett har kraftigere batteri.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En sammenlikning av størrelse mellom f.eks Samsung S4 og Nexus 7

 

[ bilde ]

 

Det er bare 2", men i prosent gir det en økning på hele 107.33% (kilde: Display Wars linket til over).

Du har et poeng. Jeg må titte litt i butikkene. Styrer konsekvent unna stativene med nettbrett, i frykt for at jeg gjør et dårlig impulskjøp :p

 

Føler jeg kan begynne å rettferdiggjøre det nå. Har en lei tendens til å kjøpe ting som bare blir liggende.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...