Gå til innhold

Liteon DVD-brenner på Elkjøp 995,-


southhome

Anbefalte innlegg

Lurer litt på det samme...
Ut i fra avataren din skulle man tro du hadde mac?

 

Jada, jeg har en G4, og en PC.

Jeg har etterhvert gått over til å bruke PC'en fast, ettersom den nye maskina er en PC, så det er vel også snart på tide å skifte avatar ;).

Forøvrig er det da fullt mulig å kjøpe DVD-brenneren for macbruk også.

Men, tilbake til brenneren..

Er den grei å bruke til backupbruk for f.eks hjemmevideoer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Hardwaren i Lite-On LDW-401S støtter begge formatene og er identisk med den nye LDW-411S som er dual format.

2: Nei det vil ikke bli gitt ut firmware oppgradering som får LDW-401S til å støtte -R/RW plater da dette er en lisensieringssak. Dvs at Lite-On har ikke betalt lisensieringsavgift for mer enn + formatet og kan dermed ikke lage en firmware som støtter - formatet også uten å betale mer lisensieringsavgift.

3: tipper at LDW-411S kommer til å koste det samme som LDW-401S om et par måneder.

4: Lite-On er verdens største produsent av optiske enheter så de er ikke et lite fillefirma.

 

5: Ricoh produserer ikke media lenger, de bare utvikler standardene osv. Produksjonen blir gjort av ritek, men platene identifiseres som RICOH.

6: Ritek er blant verdens største medie produsenter (ikke så mye utbredt i Norge allikevel).

 

Håper dette besvarte en del spørsmål.

 

OC-Freak @ www.cdfreaks.com

Lenke til kommentar

DVD+ er bla. det som kommer med nye dell pc'er. Mener hp/compaq også bruker det. Leste noe slikt en gang, de store ferdigpc-produsentene bruker dvd+, hvis det stemmer så kommer vel dvd+ til å bli det største når dvd-brennere snart følger med de fleste ferdigpc'er.

 

Eneste merke jeg vet sikkert at bruker dvd+ er dell, har en med brenner her.

Lenke til kommentar

Mange av DVD brennerne er kresene på platene.

Det er vanskelig å si hvilke brennere og hvilke plater, men en kan faktisk oppleve det både med dyre og billige plater, og med ulike brennere.

Det er brenning av CD-r som er problemet.

Sitter en med et stort lager av billige plater fra før kan en risikere å ikke få brukt dem.

Jeg har til og med opplevd at den CD-r platen som fulgte med brenneren ikke kunne brukes, mens en annen billigplate gikk.

Opplysninger om dette mangler desverre i testene av brennerne.Da dette ser ut til å være et vanlig problem er mitt råd å vente med å kjøpe til dette problemet er løst.

Lenke til kommentar
Jeg jobber i en kjede som selger begge formatene, og vi selger nå mer enn dobbelt så mye av +r platene enn -r. Denne utviklingen ser bare ut til å gå en vei, +r/+rw øker stadig og vil nok bli standardformatet.

 

Dette har nok mye med at +r platene er billigere enn -r platene.

 

Uansett, så er det greit å helgardere seg med en brenner som støtter begge formatene, om du har pengene til det. Hvis ikke regner jeg den som et godt kjøp.

Lenke til kommentar
1: Hardwaren i Lite-On LDW-401S støtter begge formatene og er identisk med den nye LDW-411S som er dual format.

 

betyr det at det er mulig å flashe den med LDW-411S firmware og få dual format?

 

For brennere produsert før September 2003: teoretisk ja (men firmware til LDW-411S er ennå ikke å finne på nettet). For brennere produsert i september 2003 og senere: pr i dag umulig pga en hardware sperre som Lite-On har laget.

 

Problem 1: "alle" LDW-411S er laget i september eller senere, så disse har den hardware sperren som gjør at jeg ikke kan lese ut firmwaren fra bios'en.

Problem 2: gjelder kun LDW-401S som er produsert september eller sener: kan ikke flashe med ny firmware hvis man skulle få tak i en på en eller annen måte.

 

Men, over tid tror jeg det vil bli funnet en omvei (f.eks modifisering av offisiell firmware oppgraderingsfil (når det måtte komme ut) slik at denne flasher LDW-401S med LDW-411S firmware).

 

Men, per i dag er det ikke mulig å flashe LDW-401S til LDW-411S.

 

Ja, denne brenneren har meget bra medie støtte.

 

Men, LDW-411S har ELENDIG DVD-R/RW støtte, vil bli forbedret med nyere firmware versjoner.

Lenke til kommentar
Jeg jobber i en kjede som selger begge formatene, og vi selger nå mer enn dobbelt så mye av +r platene enn -r. Denne utviklingen ser bare ut til å gå en vei, +r/+rw øker stadig og vil nok bli standardformatet.

Det kommer sansynligvis av at dere selger -R-platene mye dyrere enn f.eks. brenner.no, og at folk som trenger -R derfor heller går dit.

Lenke til kommentar

Hva skal man vel med Dvd-r?

 

Ps2 f.eks leser kun Dvd-R

 

Tøys. Min leser dvd+rw glatt den, og den er over halvannet år gammel.

 

Ok. det høres jo bra ut. Har lest flere steder at ps2 bare liker -.

Men at den takler + er jo toppers, siden jeg nå har bestillt en plextor PX708A som brenner + i 8X :D

Lenke til kommentar
Jeg jobber i en kjede som selger begge formatene, og vi selger nå mer enn dobbelt så mye av +r platene enn -r. Denne utviklingen ser bare ut til å gå en vei, +r/+rw øker stadig og vil nok bli standardformatet.

 

Jeg har et spørsmål til deg/dere: har en pioneer DV-515 spiller til TV bruk og jeg prøver og finne ut om denne er dvd+ eller dvd-, det svaret vil styret hvem format jeg kjøper som brenner.Jeg har prøvd å søke litt selv og finner masse om spilleren min men ikke om det er + eller -

 

ps eller leser den begge format uansett

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
betyr det at det er mulig å flashe den med LDW-411S firmware og få dual format?

Ja, dette er mulig. Har gjort dette selv. Brenneren fungerer fortsatt dårlig på Ritek platene mine, men har fungert fint på alle andre plater jeg har prøvd. Forresten så er brenneren min produsert i September03, og kunne likevel 'oppgraderes', enten er ikke sperren til Lite-on særlig effektiv, eller så har jeg vært heldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...