Gå til innhold

Anbefaling: Dette er millionærens drømme-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

<br />

 

Så er det snakk om lagring. Hvem har bruk for 24TeraByte i en stasjonær?

Hørt om filmer og serier i bluray?<br />

<br />

<br />

Det blir noen tusen filmer, som egentlig bare blir noe bullshit å ha lagret.

Jaha? Bluray biblioteket mitt vokser stadig. HTPC`en min vil ikke spille bluray uten at programvare som AnyDVD HD kjøpes for xxx antall 100lapper i året. Hvorfor skal jeg IKKE ta blåkopi av blurayplatene mine å lagre de på HDD så jeg kan se de uten å betale for ekstra programvare?

Lenke til kommentar

Det der oppsettet ser ut som en perfekt måte å kaste bort penger på. Man får det "råeste", men den er verken god til fuggel eller fisk. Xeon er ikke for spilling, Titankortene er for spilling (man kan sikkert bruke de til å knekke passord også)...

 

Hva er galt med Intel Xeon til spilling? Ja du betaler gjerne noen tusenlapper ekstra, men om du har et system som skal være en slags kombinasjon av workstation / server og spillmaskin så er det slettes ikke noe galt med et Intel Xeon oppsett, det er jo samme arkitektur og slettes ikke noe dårligere ytelse og de koster nødvendigvis ikke så fryktelig ekstra heller.

Lenke til kommentar

 

Hva er galt med Intel Xeon til spilling? Ja du betaler gjerne noen tusenlapper ekstra, men om du har et system som skal være en slags kombinasjon av workstation / server og spillmaskin så er det slettes ikke noe galt med et Intel Xeon oppsett, det er jo samme arkitektur og slettes ikke noe dårligere ytelse og de koster nødvendigvis ikke så fryktelig ekstra heller.

 

Problemet med xeon er at man ikke kan overklokke de nevneverdig. Mhz for Mhz stiller de likt, men du når aldri 4.5ghz på alle 6 kjerner med xeon.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Her er det så mye å kommentere at jeg ikke helt vet alt jeg skal si, så jeg starter bare en plass...

 

Siden Nizzen er en av de mest ekstreme PC-brukerne her på forumet og har hatt oppsett på toppen av PC-mark lister er det greit å starte med å si meg enig med disse innleggene:

Rammen til Arecaen dere har valgt passer ikkje tongue.png

 

Tydelig forskjell på en noob milionær pc og en entusiast pc. Jeg velger det siste smile.png

Det er et godt mysterium at det ikkje ble valgt en Areca 1882ix-24 i stedenfor ix-12. Med Ix-24 så har man både ssdene OG harddiskene på samme kontroller. Noe som gjør at man får veldig bra ytelse for harddiskene som man selvfølgelig setter i raid-6.

 

Og man velger de IKKE Western Digital Caviar Black for hardware raid kontrollere. Iallefall ikkje om man er "milionær" Det er epic fail.

 

Personlig så liker jeg at Hitachi fungerer veldig bra på hardwareraidkontrollere, selv om de jeg kjøper er konsum harddisker og ikkje enteprise.

 

Så 12 stk ssd i raid-0 og 12 stk Hitachi Ultrastar ville vært perfekt for denne maskinen. Trenger man mere lagring til Arecakontrolleren, så kobler man bare til en expander til en av portene inne, eller så har man også en "fan out" kontakt som man kan koble til et expanderkabinett f.eks.

 

Minnet til Areca 1882ix heter : ARC82404GB for ARC-1882IX series

4GB DDR3-1333 ECC Registered cache memory

 

Dette er en maskin som faller mellom 2 stoler, som dette innlegget påpeker bra.

Det er merkelig at enkelte her tror at alt en PC brukes til er Spill ???

 

Dette er en maskin som i utgangspunktet ville ha blitt brukt til Video/3D og ekstrem grafisk arbeid ... men ... jeg er helt enig i at det er noen mangler her ... og Nizzen har rett i det meste ...

 

Hvis man skulle sette sammen en maskin som dette for grafisk arbeid av type video/3D- redigering og rendering i tillegg til ekstrem grafisk/fotografisk arbeid, så hadde man ikke gått for dyre entusiast GPU'er, man hadde gått for proffvarianter for å få best mulig og stabile drivere for den programvaren man brukte ...

Mitt forslag er 7x TESSLA bare for å trekke det lengst mulig ...

 

Arecakontrolleren var jo ett frisk pust, men som Nizzen sier, hvorfor 12 når det finnes 24 til en "liten" økning i pris ...

Jeg ville derimot funnet en av Arecakontrollerne som har både interne og eksterne porter og ett eksternt diskkabinett i tillegg for første backup ...

Jeg har ikke sett så nøye på dette, men jeg ville vel hatt i hvert fall 2 pci-e SSD'er i tillegg ... som jeg hadde brukt til OS og programvare, og brukt Sata SSD'ene som arbeidsområder/Cache og mellomlagring av arbeidsprosjekt ...

<...>

Folk tror det er en spill-maskin pga. 3x Titan. Siden prosessorene ikke kan overklokkes vil man få en massiv flaskehals fra CPU med en slik GPU-ytelse, siden få spill bruker mer enn 2-4 tråder.

Angående PCIe SSDer. Med mindre man skal kjøre linux og går for ioDrive (Duo?) med SLC og booter fra det er det liten vits. Alle konsumer-SSDer med PCIe interface er en RAID-kontroller med SSD ferdig montert og muligens custom firmware/drivere. Alle blir slått av et SSD-RAID på en slik Areca med ekstra RAM. RAM-SAN eller ioDrive kunne kanskje vært aktuelt for visse nisje bruksområder selv med Areca RAIDene. Som Nizzen argumenterer under:

<...>Pci-e er da lite vits å ha i en maskin om man har Areca 1882-ix 24 4GB ram og pci-e 3.0. Man skal lete lenge etter noe som faktisk er bedre enn dette av pci-e ssder. Iallefall som er bootbare. Et par pci-e ssder har lavere latency enn Arecaen med ssder, og det er Ioextreme SLC varianten. Denne har dog svært lite lagringsplass, og er ikkje bootbar.

<...>

Og jeg tok det for gitt at det fantes noen bedrifts SSD'er for PCI-e som var vesentlig mer habile enn SAS/SATA SSD som var bootbare .. og av grei størrelse ...

jeg tenkte på noe som dette:

http://ocz.com/enter...-specifications

 

http://www.micron.co...#fullPart&306=1

 

http://www.cdwg.com/...2711868.aspx#PO

 

Men må innrømme at jeg tok det som en selvfølge mer enn som et faktautsagn at enterprise grade pci-e ssd'er var vesentlig bedre enn SAS/SATA versjoner ... selv når de sto på en areca kontroller ... som jeg er helt enig med deg er rimelig high-end ...

og plassmessig .. en fleksible pci-e x16 raiser vil hjelpe, selv om man nok må være litt kreativ med innfesting ... men man får klart ikke 7x Tessla og 2x pci-e SSD'er ... hmm ... hvis man ikke finner ett ekspander brett da ... (husker ikke hva disse egentlig heter jeg ...)

z-drive er en ganske billig RAID-kontroller med custom firmware bundlet med vanlige SATA SSDer.

Micron P320h er en ekte PCIe SSD, men er egnet for områdene database eller databaselogg. For å hoste en internettside er én slik overkill. For VMs vil Areca sannsynligvis være bedre.

Edge enheten er RAID av vanlige SATA SandForce SSDer..

 

Om du skal gå all-out PCIe SSD har du en fin liste her

Om du vil sikle på noe ekstremt sjekk ioDrive Octal. Etter hva jeg har lest tidligere antar jeg at det er slike amerikanske NSA bruker i de største datamining operasjonene sine. Fusion-IO slapp for en stund siden (ca halvannet år?) en press release hvor de sa et amerikansk statlig byrå de ikke ville navngi hadde bestilt størrelseorden PB med lagring med >100M IOPS fra dem....

 

Og i den sammenheng blir det litt morsomt med brukernavnet av det siste innlegget jeg vil kommentere XD

Hvorfor bruke så mye penger? Greit, jeg brukte 12 tusen på en skikkelig Gamer-PC, men å bruke så mye som dere snakker om er jo bare tull.

 

Jeg vil tro en trenger slikt utstyr dersom en skal ha en skikkelig server, som drifter en webside med mye trafikk, men å kjøpe seg en PC for spill til den prisen...

En skikkelig webserver som gjør mye serverside computing som er lagringsintensivt kunne vært passende med denne hardwaren om man fjerner GPUene og skjermene. For mer vanlige nettsider, selv med høy trafikk, ville dette vært overkill.

 

For en skikkelig gaming PC, sjekk signaturen til Nizzen. Jeg tror få på forumet her kan måle seg.

Mitt oppsett er til rundt 30-35K med perifere enheter inkludert, men er ikke optimalisert for gaming, så jeg kunne fortsatt puttet 8-10K i GPUer og fått et gaming monster. 3930K @ 4.4GHz (og 16GB 2133 CL9 RAM) klarer å dra 2x Titan i de fleste spill, og ikke bli stor flaskehals for 3x titan ved 2560x1440 med alt på max i nye spill. 4.4GHz er forresten 24/7 stabilt folding@home klokken, den er 24/7 gaming stabil på 4.5, og for det aller meste stabil i gaming på 4.6 med litt høyere volt. Jeg kunne klokket høyere om jeg hadde gått for mer støyende kjøling, men jeg sover like ved siden av.

 

Takk, her var det mye god info ... som sagt så har jeg ikke sett mye på pci-e ssd'er ... jeg kun antok at det fantes noe ordentlig ... så dette blir lesestoff ...

Lenke til kommentar

 

nei, det mener jeg ikke ... hvis du ser hva jeg ellers skrev så skrev jeg at jeg ikke liker å ha hverken OS eller arbeidsområder på stripes ... da er det bedre med en skikkelig PCI-e SSD ... pluss at jeg er av den grønne typen ... må tenke strømsparing vettu ... ;-)

men innkjøpspris er jo ikke så viktig ... hehe

Men OCZ Z-Drive R4 R series er jo 4 eller 8 Sandforce 2281-kontrollere stripet?

 

Jeg skrev også at jeg ikke hadde sett så nøye på dette med pci-e ssd, men at jeg antok det fantes enterprise/bedriftsversjoner som ikke var bygd på den måten (selv om ordlyden nok ikke var helt "korrekt" så var det i hvert fall det jeg mente ... men takk som korrigerer, da vet jeg til den dagen i mitt neste liv jeg kan kaste bort en million eller to på mer dingser jeg egentlig ikke trenger ... ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...