Gå til innhold

Typisk norske matvarer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den reelle problemstillingen vil her være litt ulik avhengig av om det som skal sendes er til en nordmann bosatt i utlandet eller en utlending som skal "presenteres for" Norge og norsk mat. For en nordmann i utlandet er det totalt uinteressant å få hodekål, sauebryst, poteter, mjøl og pepperkorn pr post så lenge alt dette lar seg skaffe i butikkene på stedet. At ingen der bruker akkurat disse varene sammen og lager fårikål av dem er intet praktisk problem i hverdagen. For en utlending som ikke engang klarer å uttale "fårikål" vil derimot dette fortone seg som "veldig norsk".

 

Vi er jo sjøl bosatt i det store utland, har bodd flere steder i verden og det jeg har savnet alle steder er:

 

Brun geitost

 

Andre typer brunost

 

Hvit skjærefast geitost

 

Jarlsbergost (verden har guloster nok, og mange bedre også, men ingen smaker Jarlsberg).

 

Seterrømme (joda, man får mange steder noe som ligner, men det smaker ikke seterrømme, og fettprosenten er normalt lavere)

 

Fenalår

 

Spekepølse laget delvis av geit

 

Generelt spekepølse i "fast" norsk utgave som ikke er heilt eller stort sett svinekjøtt.

 

Grovt brød som ikke har vekt som en murstein

 

Byggmjøl (Norge er visst et av de få land i verden som er i stand til å bruke bygg til menneskemat..)

 

Freia Melkesjokolade (igjen, verden har bedre sjokolade, men ingen smaker som den)

 

Kvikk-Lunsj (få folk i verden har forståelse for den, den er jo verken kjeks eller sjokolade..)

 

Spekesild (det er få land i verden hvor sjøl råvarene lar seg oppdrive i en vanlig butikk, og bare andre land i Norden har noe som ligner)

 

Pinnekjøtt (men sjekk importreglene nøye, til og med til Danmark er pinnekjøtt forbudt vare - EU liker ikke måten nordmenn behandler saueribbe på, den bryter med ett eller annet EU-direktiv)

 

 

Skulle jeg presentere Norge og måtte tenke vekt, ville jeg tenke på:

 

Flatbrød

 

Vestlandslefse

 

Potetkaker (lomper)

 

Fenalår (oppskåret)

 

Spekepølse av sau og/eller geit

 

Tubeost (knapt eksisterende utenfor Norge, hører sammen med turelskende nordmenn

 

Snøfrisk ost

 

Hvit geitost

 

Brun geitost

 

Prim

 

Gamalost

 

Rakaure (om du kjenner mottaker, jevne USA-borgere vil slå alarm for

mulig terrorforsøk :D)

 

Klippfisk

 

Brisling (ikke "sardiner"; som kan være annet også og som finnes i mange land, men BRISLING som legges tolags og i olivenolje er heilt typisk norsk)

 

Kålrotstappe (ja, i svært få land spiser folk kålrot i kokt tilstand)

 

Heil pepper (hadde dere ant hvor vanskelig det er å få i mange land...)

 

Multesyltetøy

 

Norsk sjokolade/godteri er ikke så populær i utlandet som mange i Norge tror. Enten er landet lavstandard på sjokolade, og da er den norske for lite søt og kvalmende, eller så er de høystandard og da har den norske oftest litt for lite intens sjokoladesmak. Skal noen trekkes fram som typisk norske må det bli Freia Melkesjokolade, Freia Lohengrin (hundebeinet vet dere, http://www.adressa.no/incoming/article1302728.ece5/BINARY/w680/loengrin), Nidar Lakrisbåter, Non-Stop

 

Alt bør imidlertid vedlegges detaljert bruksanvisning dersom det sendes til ikke-nordmenn. Om det ikke ligger i norske gener, så ligger det i hvert fall temmelig djupt i norsk felles oppdragelse at man ikke spiser flatbrødet med sjokoladepålegg, at man bløtlegger og smører lefser før bruk, at potetkaker ikke er ideelle til å bruke som omslag på mexicomat, at prim er pålegg og ikke middagsdessert, at klippfisk ikke egner seg særlig servert naturell som sushi og at bruonst ikke er en ny form for kattematblokker. Dette er ikke på samme måte allmennkunnskap hos folk i det store utland.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Lutefisk, rakfisk, kjøttkaker, smørbrød, lapskaus, pinnekjøtt og smalahove er vel bare noen av dem

 

Lutefisk og tørrfisk, ja kanskje det. De andre tingene på lista er nok importert fra sydligere strøk. Det samme gjelder melkesjokolade og kvikk lunsj, som må være noe av det minst norske som finnes.

 

Litt usikker på får-i-kål. Å koke sauekjøtt sammen med grønnsaker kan umulig være noen norsk oppfinnelse, muligens kålen gjør det norskt, ser i alle fall at wikipedia hevder det. Uansett ingenting å sende i Posten. Jeg ville hørt på de andre og sendt tørrfisk, sammen med en lapp hvor du beklager norske mattradisjoner (nå skal det sies at portugiserne virkelig greide å forvandle den forferdelige tørkede fisken til noe godt).

Lenke til kommentar

mandelbrev, "hvad haver vi, der ikke er anammet?"

 

All kjøkkenkunst er inspirert av omgang med andre. Skal vi av den grunn fraskrive av noe som typisk i et land og si at man må til det indre av Amazonas for å kanskje kunne finne noe som er typisk mat for noen folk i dag, for der har folk vært uten impulser fra omverdenen? Er ikke britisk ålstuing eller lammelår med myntesaus temmelig britisk, sjøl om dansker også spiser ål og nordmenn lammelår? Er ikke danske røde pølser temmelig danske, sjøl om halve verden stapper en masse av kjøtt, melk, mjøl og krydder i tarmer og så koker og spiser det?

 

Å koke grønnsaker sammen med kokekraft har intet folk monopol på men jeg vil likevel påstå at borcht er temmelig typisk slavisk og ostegratinert løksuppe temmelig typisk fransk. Å koke sauekjøtt sammen med grønnskaker har heller intet folk monopol på, men likevel er irish stew, fårikål og stifado temmelig typisk mat for hhv Irland, Norge og Hellas etter mitt syn. Det er mange land som har både sjokoladepasta med melk og sjokoladepasta med kjeks, men Freia Melkesjokolade og Freia Kvikklunsj er likevel typisk norsk. De er nemlig noe heilt anna enn en Laima med melk eller en Kite-Kat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jarlsbergost (verden har guloster nok, og mange bedre også, men ingen smaker Jarlsberg).

 

Det stemmer. "Gulost" i utlandet har i motsetning til Jarlsberg smak. ;)

 

Heil pepper (hadde dere ant hvor vanskelig det er å få i mange land...)

 

Sort pepper er verdens mest populære krydder. Hvor får man ikke tak i det?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Det stemmer. "Gulost" i utlandet har i motsetning til Jarlsberg smak. ;)

 

Det kan i høyeste grad diskuteres. Jeg vet om en smakfulle gule oster, men jeg vet sannelig om det motsatte også. For øvrig har jeg aldri savnet smak på Jarlsbergosten, men den er som all annen ost best like før holdbarhetstida går ut.

 

Sort pepper er verdens mest populære krydder. Hvor får man ikke tak i det?

 

Svart pepper har aldri vært problem å få tak i. Heil svart pepper er derimot ikke like lett å få i en butikk overalt, og fårikål blir liksom ikke heilt det samme med et dryss malt pepper...Vi har ingen problemer med å få heil pepper i dag, men jeg har opplevd noen ganger at den slags ikke har vært vanlig butikkvare, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvikk Lunch er da det samme som Kit Kat?

På ingen måte. For å ta de to vesentligste forskjellene: Kvikklunsj har langt mer porøs kjeks enn Kit Kat. Kvikklunsj er dekket av melkesjokolade (samme som Freia Melkesjolade), Kit Kat av mørk sjokolade.

 

Kvikklunsj ble forøvrig laget i første parti med mørk sjokolade (visstnok samme som selskapsjokoladen til Freia i bakehyllene), og det var ingen utprega salgssuksess. Suksess blei Kvikklunsj først da melkesjokoladen kom rundt kjeksen.

 

Kat Kit

Kit Kat

http://www.mikesblender.com/kit%20kat_original.jpg

Lenke til kommentar

Jeg ville hørt på de andre og sendt tørrfisk, sammen med en lapp hvor du beklager norske mattradisjoner (nå skal det sies at portugiserne virkelig greide å forvandle den forferdelige tørkede fisken til noe godt).

 

Har du noensinne spist skikkelig tørrfisk?

Og da tenker jeg ikke på den illeluktende greiene som selges som hundefor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...