Gå til innhold

[Løst] Nytt headsett


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal kjøpe meg nytt headsett og lurer på hvilket jeg skal kjøpe. Budsjettet er på max 1800kr ink frakt. Jeg spiller mye og hører en del musikk. Har sett litt på Razer Tiamat Elite, Logitech G35/930, Corsair Vegetance 2000/1500 og div andre. Hvilket anbefaler dere? Takker for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser etter hodetelefoner som er bra til FPS spill, eller har god positional audio burde du forsatt gå for typisk musikk hodetelefoner, og evt. en mikrofon som Phileas Fogg nevner, mod-mic eller en enkel ekstern bord mikrofon.

 

Typisk ting du som regel vil unngå: (Hvorfor? Som regel massivt overpriset)

USB headset

Headset med mikrofon

Typisk gaming headset som Razor/SteelSeries.

 

Ting du vil ha: (Hvorfor? God positional audio)

Stereo

3,5 jack

Wide Soundstage

God mids "Hz"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men stereo er jo ikke like bra som 7.1 i spill, har prøvd selv...

 

Tror du misforstår. Stereo hodetelefoner gir like god, og bedre surround som ett "ekte" 7.1 headset. Dette fordi du har binural hørsel. Du kan kun oppfatte lyd fra to kilder, men korrelasjonen mellom disse avgjør hvor du oppfatter lydens opprinnelse. Når det er snakk om at lydkilden bokstavelig talt er millimetere fra øret, så hjelper ikke en vinkling på ett bar grader. Da er det programmering av hvordan lyden høres ut som spiller noen rolle.

 

Om du tar ett spill som Battlefield 3, som har en meget god lydmotor, og bruker stereo hodetelefoner, så vil du kunne høre nøyaktig hvor lyden kommer fra. Hvor nøyaktig avhenger av kvaliteten på hodetelefonen, samt kilden på lyden.

 

Surround me flere høyttalerelementer har noe for seg når vi snakker metervis med avstand til de forskjellige lydkildene, men en hodetelefon er enten rett på, eller noen millimeter fra ørene dine.

 

http://www.youtube.com/watch?v=zusU0fVB2Ys

 

Se denne for å forstå hva jeg mener, med hodetelefoner på. Det er en grunn til at profesjonelle gamere bruker hodetelefoner som Audio Technica AD700, de har godt lydbilde og god lydsignatur for f.eks. FPS. Selv bruker jeg for tiden Sony MDR-1R, som er de beste hodetelefonene jeg har hatt til spill, med god margin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men nå vil nå jeg ha 7.1 så hva anbefaler dere?

True Surround, altså med flere drivere i vært øre, som f.esk Tritton ax pro?

Eller simulert surround som f.esk tritton 720+?

 

Du burde også stole på oss når vi sier at stereo med simulert surround er bedre enn true surround, og er grunn til fleste pro-gamers har brukt det igjennom tidene.

 

Men stereo er jo ikke like bra som 7.1 i spill, har prøvd selv...

 

Hvilket headset har du prøvd, og sammenlignet med?

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Hvis dere har men simulert surround når dere har sagt stereo så er jeg enig, er vel en grunn til at ikke flere har laget "ekte" surround. Men hvilket er best da?

Stereo hodetelefoner er bare stereo, og de vi mener er med 3,5 m-jack. Altså de kommer ikke med innebygget lydkort. Så hodetelefonene er stereo hvis du ikke har et spill som simulerer lyden for deg, som battlefield har innebygget, eller et lydkort som har software som gjør det, som CMSS-3D, Dolby Headphone, eller THX TruStudio.

 

Det er flere headset som er stereo, men er USB, altså har innebygget lydkort som simulerer surround, en litt mere plugg-and-play for personer som ikke ønsker å kjøpe lydkort med god surround teknologi.

 

Det beste er musikk hodetelefoner med god soundstage og god mids(Hz), hvis man ønsker god positional audio til fps gaming. Sammen med et lydkort som har simulert surrond som CMSS-3D eller Dolby Headphone teknologi.

 

Hodetelefoner med god/wide soundstage er f.esk:

Audio Technia ATH-AD700

Audio Technia ATH-A700

Creative Aurvana Live!

AKG K701

Denon AH-D1100

Beyerdynamic DT770

Beyerdynamic DT990

Sennheiser HD598

Sennheiser HD555

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Men så må du huske at jeg har et budsjett på 1800kr, og det du foeslår koster over 2500kr. Meen er det noen som kan si om Corsair vegetance 2000 og asus vulcan pro er bra? Eller kan si noe som funker til under 1400-1600kr helst (skal kjøpe spill også)

Endret av maftrix
Lenke til kommentar

Men så må du huske at jeg har et budsjett på 1800kr, og det du foeslår koster over 2500kr. Meen er det noen som kan si om Corsair vegetance 2000 og asus vulcan pro er bra? Eller kan si noe som funker til under 1400-1600kr helst (skal kjøpe spill også)

Flere av disse hodetelefonene er under 1800kr.

Creative Aurvana Live! 500kr

Audio Technia ATH-AD700 1500kr

Audio Technica ATH-A700 1800kr

Beyerdynamic DT770 1200kr

Denon AH-D1100 1200kr

Sennheiser HD555 1600kr

Sennheiser HD598 1500kr

Beyerdynamic DT990 1500kr

 

Kan garantere at alle disse gir bedre lyd til musikk, spill, film, positional audio enn gaming headset til tilsvarende pris. Legger du til et lydkort til 200kr med Dolby Headphone eller CMSS-3D så får så bra positional audio du får tak i.

 

Vet det er flere på forumet her som dessverre ikke ønsker å anbefale gaming-headset, rett og slett fordi, de er så syn-sykt overpriset. Jeg er en av dem.

 

Hvis du absolutt ønsker gaming-headset kjøp Sennheiser PC360, beste du får tak i av gaming headset, men forsatt overpriset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...