Gå til innhold

Team Hardware er nå blant verdens ti beste


Anbefalte innlegg

"De selger IKKE data videre" forsøkte jeg å skrive
Betyr det at de GIR BORT alle data til alle som sprø etter?Og for meg som er lat og ikke gidder RTFM, har du en lenke til der dette i så fall bekreftes? :)

 

Hehe :) Vel dette står i FAQ'en dems på http://folding.stanford.edu/home/faq :

 

Who ?owns? the results? What will happen to them?

 

Folding@home is run by an academic institution (specifically the Pande Group, at Stanford University?s Chemistry Department), which is a nonprofit institution dedicated to science research and education. We will not sell the data or make any money off of it. Moreover, we will make the data available for others to use. In particular, the results from Folding@home will be made available on several levels. Most importantly, analysis of the simulations will be submitted to scientific journals for publication, and these journal articles will be posted on the web page after publication.

 

Following the publications of these scientific articles, we will make the raw data of the folding runs will be available to other researchers upon request. The data sets from some of our most prominent simulations are already publicly available. We?ve also strived to share our key technologies with other scientists, to assist their research as well.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke ta utg.punkt i den dyreste kreftbehandlingen og dermed basere regnestykket på denne, alle kreftpasienter er ikke like "dyre" i medisinbruk.

Hvis du leser han jeg "quoter" så var det én som påstod at legemiddelindustrien tjente 300 000 dollar pr kreftpasient. Jeg synes det virket overdrevet mye og regnet da ut hva de ville tjent på det og spurte om fyren hadde link. Les gjerne litt mer nøye neste gang, vi er helt enige.

Lenke til kommentar

Hvis du leser han jeg "quoter" så var det én som påstod at legemiddelindustrien tjente 300 000 dollar pr kreftpasient. Jeg synes det virket overdrevet mye og regnet da ut hva de ville tjent på det og spurte om fyren hadde link. Les gjerne litt mer nøye neste gang, vi er helt enige.

 

Legger meg flat, satt på jobb og skumleste det som stod, så lei tabbe der, men ja, er enige! :p

Lenke til kommentar

Gratulerer så meget til Team Hardware. Vurderte selv en stund om jeg skulle melde meg på dette laget eller et annet et, men for tiden så folder jeg ikke så har lagt det fra meg.

 

Til dere som krangler om kreft og hvorvidt det finnes en kur eller ikke.

Det finnes veldig effektive behandlingsmåter mot noen typer kreft, men ikke mot alle. Noen av dem er muligens så effektive at de kan regnes som en kur, men da bare mot noen få typer kreft som skyldes noen mutasjoner i spesifikke proteiner involvert i delingen av en celle.

 

Hvorfor en bransje skulle holde tilbake en/flere kur(er) mot noen/alle typer kreft er for meg bak mål. For selskapet som først lanserer en kur mot en/noen typer kreft så er dette ekstremt god PR.

 

For det andre kan de ta latterlig godt betalt for den fordi folk vil være villige til å betale masse for en slik kur, gitt at de har penger. (Her får noen økonomer regne ut hvilken pris som vil gi mest cash tilbake til selskapet)

 

For det tredje så vil det alltid oppstå nye kreft tilfeller. Så lenge det er mennesker på jorda (og bransjen eksisterer) så har dem potensielle kunder. Etterhvert er nok også kjæledyrene våre også potensielle kunder.

Lenke til kommentar
GPU'er er blitt mye bedre i det siste, men de slår fortsatt ikke en skikkelig heftig multicpu server :)

 

En GTX Titan får ca 130.000 poeng per dag.

 

Det er vi enige om, og bare for moro skyld har jeg laget et eksempel som viser nettopp det. :green:

 

TDP for GTX Titan er oppgitt til 250W, som forøvrig er det samme som GTX 780 har. Hvis vi setter 4 slike i et egnet kabinett blir strømforbruket for GPUene omlag 1000W ved 100% load, og med tillegg av andre komponenter snakker vi minimum 1050W for hele kassen. Riggen vil produsere som best 520K PPD og PPD/Watt blir 495.

 

Kostnadsmessig (innkjøp) kommer 4 x Titan på ca. 32.000 kroner + ca. 6.000 for kabinett og nødvendige andre komponenter, så samlet snakker vi 38 - 40K kroner for en foldingserver basert på 4 GPUer. 4 x GTX 780 yter vel omtrent likt eller noe svakere, men er samlet 8.000 kroner rimeligere i innkjøp.

 

4 x Opteron 6276 ES koster på ebay mellom $350 - 500. Jeg fant fire stk her til $357 pr. enhet hos en jeg har handlet med tidligere. Samlet, inkludert frakt og norsk moms snakker vi 11.500 kroner. I tillegg kommer hovedkort med 6.000 og øvrige komponenter med ca. 4.000. Total pris for denne blir 21.500 kroner, og den yter mellom 475 og 725K PPD avhengig av type WU den får å jobbe med. Gjenomsnittet ligger nærmere 600 enn 500K PPD.

 

PPD/Watt i eksemplet nedenfor (overklokket til 3.0GHz som folder hjemme hos meg) blir 896,5 som er ganske mye bedre enn Titan serveren nevnt over, og kostnaden i innkjøp er nesten det dobbelte.

 

Konklusjon: 4P CPU servere er ennå 4 x GPU ganske overlegne i folding når vi sammenligner parametre som innkjøpskostnad, strømforbruk og ytelse.

 

Bildet viser 1 server på hytta, samt 3 som står hjemme hos meg. Eksemplet som er 4P 6276ES vises i det nederst i bildet, uthevet!

post-53451-0-08070300-1375813488_thumb.jpg

 

Link Opteron 6276ES på ebay: http://www.ebay.com/...d-/281141825623

 

Edit: Rettet skrivefeil.

Endret av -alias-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
GPU'er er blitt mye bedre i det siste, men de slår fortsatt ikke en skikkelig heftig multicpu server :)En GTX Titan får ca 130.000 poeng per dag.
Det er vi enige om, og bare for moro skyld har jeg laget et eksempel som viser nettopp det. :green:

 

Hehe :) sant nok!

Imponerende hardware btw :)

 

Har veldig lyst til å sette opp en maskin til folding, for foreløpig foldes det bare på spillpc'en min når den ikke er i bruk (spiller svært lite for tia, så det føles bra at god hardware ikke står ubrukt) :)

Bor i en meget varm leilighet, så det blir kanskje mer aktuelt å bygge noe når det går mot vinter.

 

Vet du om det kommer noen foldingvennlig cpu'er fremover?

 

Lenke til kommentar

Skal man sette en maskin dedikert til folding er det kun multi-CPU servere som gjelder. Desktop CPUer blir såvidt jeg har fått med meg gruset av GPUer som GTX Titan og GTX 7xx. Mine gamle i7 2600K klarer 60K PPD på 4.6GHz. Hva de nye i7 39xx og 46xx / 47xx klarer vet jeg ikke, men klart bedre enn 2600K bør de jo være.

 

Opteron Interlagos 6276 ES som jeg linket til over er en veldig bra start. De er blitt "billige" og de lar seg overklokke opp mot 3.6 - 3.8GHz så lenge man kan fore dem med nok spenning og klarer å holde dem kjølige. For å klare dette må de fleste VRMene på hovedkortet påmonteres heatsinker slik at de ikke tar fyr slik som mitt gjorde. Heldigvis så overlevde det, men klarer nå ikke mer enn 3.0GHz før det blir ustabilt. Før ting tok fyr var jeg oppe i 3.7GHz og strømtrekket fra veggen var over 1100W. Når denne riggen nå folder på 3.0GHz bruker den ca. 700W.

 

Ellers så kan du se her for den mest foldingvennlige CPU som finnes pr. dato: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=254688&view=findpost&p=20814559 Hva prisen for E5-4660 vil bli vet ingen ennå, men fra forhandler vil jeg tippe omkring 20.000 - 25.000 kroner pr. enhet. Hvis man får tak i dem som ES vil nok prisen ligge betydelig lavere, kanskje omkring $800 - $1000 på ebay. Tipper en 4P server med disse vil klare opp mot 1.2 mill PPD som best.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hukommelsen min er ikke helt i vater, men skal se hva jeg finner hvis jeg leter. :green:

 

Fant det! Først må du installere tears TurionPowerControl som du henter her: http://lucca.hardfor...estination=none Det er mulig at han senere har sluppet en nyere tilpasset versjon.

 

Deretter bruker jeg denne kommandoen / scriptet:

 

FREQ=3000

VCORE=1.1750 (jeg bruker 1.1250V, men tear brukte 1.1750)

TurionPowerControl -boostdisable

TurionPowerControl -fo 1

TurionPowerControl -set ps 2 vcore $VCORE freq $FREQ

TurionPowerControl -set ps 1 vcore $VCORE freq $FREQ

TurionPowerControl -set ps 0 vcore $VCORE freq $FREQ

sleep 1

TurionPowerControl -fo 0

 

Skal sjekke på serveren som kjører dette at det stemmer når jeg kommer hjem. Sitter nå på hytta og har ikke tilgang til den.

 

 

PowerNow og CPB/TurboBoost må også slåes fra i bios.

 

Denne guiden tar deg gjennom installasjonen av TPC http://hardforum.com...d.php?t=1669698

 

Edit: Glemte at jeg kan nå serveren via en annen maskin som er aktiv i logmeinkontoen min. Jeg husket faktisk feil (igjen), og ser at jeg kun bruker 1.1V, så eksakt script jeg kjører er dette:

 

FREQ=3000

VCORE=1.1000

sudo TurionPowerControl -boostdisable

sudo TurionPowerControl -fo 1

sudo TurionPowerControl -set ps 2 vcore $VCORE freq $FREQ

sudo TurionPowerControl -set ps 1 vcore $VCORE freq $FREQ

sudo TurionPowerControl -set ps 0 vcore $VCORE freq $FREQ

sleep 1

sudo TurionPowerControl -fo 0

 

Komandoer for å sjekke om dette ble vellykket, samt temperaturer på kjerner er henholdsvis:

 

sudo TurionPowerControl -l | grep "pstate 2"

og

sudo TurionPowerControl -temp

 

Resultatene blir slik (i omvendt rekkefølge):

post-53451-0-45473000-1375905532_thumb.png

 

Klikk på bildet for å forstørre!

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jo, det var en artikkel om en av de dyreste kreftbehandlingene som kostet 800 000, ikke en million. Jeg har lite tro på at legemiddelindustrien derfor får inn 1,8 millioner kroner per kreftpasient når det finnes så enormt mange millioner kreftpasienter. 12,7 millioner mennesker får kreft hvert år. Det vil si at legemiddelindustrien tjener 22,86 billiarder kroner per år noe som er 1,5 ganger USAs totale BNP og 3 ganger så stort som Kinas BNP. Noe skurrer her.

Har 200 000 virkelig så mye å si for deg? Jeg sa CA, gjorde jeg ikke?

 

Menne.. Man kan begynne i en ende: Etter det, følger man pengestrømmen på de midler som faktisk blir brukt i dag..

 

http://www.hort.purd...u02/v5-284.html

http://www.treehugger.com/environmental-policy/perfect-plant-7-great-uses-for-industrial-hemp.html

 

hempuses.jpg

Endret av Caddy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sa at hver kreftbehandling kostet 200 000 mer enn den dyreste kreftbehandlingen som eksisterer.

Var det ikke "nettopp" en artikkel i vg eller dagbladet, hvor en eller annen måtte ut med ca en million for en kur for sin krefttype? Staten ville ikke betale....

 

*Pirke*

Les igjen...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Såå.. ja.. kan noen forklare meg hvorfor noen legger så mye i dette folding prosjektet?

For meg virker det overdrevet bare å kjøpe èn egen pc til en vanlig hjemme pc pris bare for at den skal stå å kun gjøre dette. Her snakker vi folk som har egen folding server på hytta og bruker 100.000 vis av kroner på dette. Er det status å få unna mest mulig PPD? Det er jo et fåtall som i det hele tatt kjenner til dette. Har dere egne julebord? Deles bordene på julebordet inn i brukergrupper etter hvor mange PPD dere klarer?
Finnes det egen spesial folding@home innbo forsikring for de med mer enn 5 folding servere og maskinpark til over 100.000? Sist men ikke minst, har dere noen gang fått bevist at det dere gjør hjelper?

Lenke til kommentar

Ja for de hadde selvfølgelig ikke tjent noe penger på en kur mot kreft...

Det du påstår er så på tryne at jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal ta noe du skriver fremover seriøst.

Ser at de fleste postene her er fra august, men ble litt engasjert...

 

Legemiddelindustrien er nok noe av den mest råtne industrien i verden, de tjener penger på at folk er syke og fortsetter å være det, ikke på å få dem friske. Om du bytter medisin fordi du er misfornøyd så ender ofte pengene opp i samme firma likevel. Du er mye mer lønnsom for dem om de kan selge deg medisiner mot kreft helt til du kreperer enn å gi deg en rask kur som virker. Skjønner ikke åssen du kunne komme frem til at de ville tjene på å lansere en kur kontra å selge deg medisiner resten av livet.

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om medisiner direkte, men om dataassistert forskning på demens og kreftsykdommer for å si det enkelt. Jeg kan forstå at noen synes det virker underlig å bruke tid og penger på dette, men vi er alle forskjellige. Hvis du leser litt på Stanford vil du se at det oppnås resultater som på sikt kan føre til et gjennombrudd, og at gåten om disse sykdommene kan løses. Se bare på hva som har skjedd med sykdommer som tuberkulose, malaria, meslinger, etc. som faktisk mange døde av for hundre år siden. Etter at det ble utviklet vaksiner og medisiner regnes nå disse sykdommene som relativt uskyldige. Jeg tror at du ser spøkelser på høylys dag med hensyn til dine meninger om legemiddelindustrien. All ny medisin skal godkjennes av ikke industrirelaterte offentlige organer som ikke skal være påvirket eller bestukket av legemiddelindustrien. Jeg velger å være positiv til utviklingen, og har tro på at flere sykdomsgåter kan løses og at disse sykdommene også overvinnes. Men som sagt, denne tråden handler ikke direkte om legemiddelindustriens moral.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Såå.. ja.. kan noen forklare meg hvorfor noen legger så mye i dette folding prosjektet?

 

For meg virker det overdrevet bare å kjøpe èn egen pc til en vanlig hjemme pc pris bare for at den skal stå å kun gjøre dette. Her snakker vi folk som har egen folding server på hytta og bruker 100.000 vis av kroner på dette. Er det status å få unna mest mulig PPD? Det er jo et fåtall som i det hele tatt kjenner til dette. Har dere egne julebord? Deles bordene på julebordet inn i brukergrupper etter hvor mange PPD dere klarer?

Finnes det egen spesial folding@home innbo forsikring for de med mer enn 5 folding servere og maskinpark til over 100.000? Sist men ikke minst, har dere noen gang fått bevist at det dere gjør hjelper?

Hei, dette er vår hobby også.

Tenk alt vi lærer , linux,script,oppetid , redundanse , backup , klokking, varme i for eks vrm , ramdisk, kloning , fjernstyring , koding , klokke serverkort som ikke er ment for klokking ved å overstyre strømmen og problemene dette medfører. Dualboot,linux i windows /wm listen er uendelig.

Vi kunne brukt pengene på en bruktbil og sota vinduene , eller kjøpt kunst.

Det å få en maskin til å yte 100% maks 24/7/365/100 er lærerikt i seg selv.

Dremmel, fres, og lodding, tilpasse kjøling og gudene vet.

Godt miljø er det også og man bygger nettverk med andre aktører som nextron og får kjennskap til rack og merker som supermicro og får kjøre boot over ip og på toppen av det hele går det til en god sak.

Varme boligene våres får vi også, panelovner slår seg av så ikke all energi går tapt .

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...