Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo truer med å blokkere innkjørsel


Drunkenvalley

Anbefalte innlegg

Så vi har et irritasjons-moment med ei gammel kjerring i nabohuset. Problemet er at vi bor i byen hvor huset tar mesteparten av tomta, med en liten bakgård bak. Bakgården fungerer som parkeringsplass, med et lite stykke vei som smyger seg inn mellom et gjerde og en strømstasjon.

 

Naboen har drivi og truet med å blokkere tilgangen vår med bil ved å bygge et gjerde, siden tomten deres i utgangspunktet går såpass nærme veien at et gjerde langs kanten vil gjøre det umulig å få inn bil.

 

Det de vil er er at vi skal lukke grinden til bakgården vår til alle døgnets tider. Det er forsåvidt greit nok at vi lukker den om vi skal være borte noe markant tid, men selv en ti minutter tur ute på kveldstid med grinda åpen får dem til å skrike.

 

Jeg lurer da på om de egentlig i utgangspunktet har lovt til å blokkere veien, siden den har vært der siden lenge før vi flyttet inn for 5+ år siden.

 

Min far har mer eller mindre latt det være, men det plager meg at disse rasshølene skal ha seg for at det er noe av deres sak om den porten står åpen eller ei, og jeg er lite glad over at de skal drive og hagle med drittsleng vår retning.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det kun gått ut over deg selv hadde jeg også reagert.

Hvis det ikke skal mer til enn å lukke grinda så er det vel bare å gjøre det. Kan jo hende det er en god grunn til det i forhold til katter eller noe. Så lenge noe er felles for dere og naboen så kan det jo være greit å respektere et så enkelt ønske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Etc

 

Det er veldig trangt om plassen der i utgangspunktet, ala jeg må gjerne flytte søppelkasser et par cm for at vi ikke skal ta borti noe. Det er også et punkt hvor du må svinge aldri så lite for å ikke sneie borti strømhusets eller portens hjørne.

 

I denne svingen ville et gjerde som klemte opp mot tomtegrensa gjøre det enormt trangt for hjørnene på bilen.

 

Selve veien er offentlig eiendom det jeg vet, men kan sjekke med far min igjen om dette.

 

Etc.

 

Det nærmeste vi har kommet til en grunn er noe "kriminalitet" bekymringer. Merk dere at naboen som klager ikke har noen tilgang til eiendommen sin via bakgården vår. Far min ønsker å ikke erte på seg noe større problem ved å purre om hvorfor. Jeg prøver å finne ut om vi har noen form for rettigheter som vi kan lene oss på i situasjonen, siden det bare er spørsmål om tid før de bygger det gjerdet slikt de driver og klager.

 

Katter kommer og går, men ingen av dem er våre, og ingen av dem bryr seg om port eller ei.

 

Merk dere at vi styrer med porten religiøst. Det er i hovedsak naboen som griner om porta står åpen om vi så mye er ute av synet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Naboene dine har sannsynligvis ingenting de skulle sagt, så lenge det er offentlig vei eller at dere har veirett.

 

Forresten så opplevde foreldrene mine noe lignende for noen år siden. Er en lang historie med mye mer til seg, men kort og greit likte ikke naboen at vi kjørte bil på en landbruksvei for og komme oss til tomten vår, fordi veien gikk forbi huset hans. Naboen gikk til retten, og tapte på alle punkt.

Lenke til kommentar

Det nærmeste vi har kommet til en grunn er noe "kriminalitet" bekymringer. Merk dere at naboen som klager ikke har noen tilgang til eiendommen sin via bakgården vår. Far min ønsker å ikke erte på seg noe større problem ved å purre om hvorfor. Jeg prøver å finne ut om vi har noen form for rettigheter som vi kan lene oss på i situasjonen, siden det bare er spørsmål om tid før de bygger det gjerdet slikt de driver og klager.

 

Katter kommer og går, men ingen av dem er våre, og ingen av dem bryr seg om port eller ei.

 

Merk dere at vi styrer med porten religiøst. Det er i hovedsak naboen som griner om porta står åpen om vi så mye er ute av synet.

 

Det finnes dessverre en del merkelige skruer der ute som ikke er så lett å ha med å gjøre.

Når det koster så lite å unngå konflikt så kan det være verdt det. Faren din hadde jo sånn sett en god strategi, så lenge naboen ikke prøvde seg på annet tull. Det kan jo være en plagsom tvangstanke for naboen det ang. kriminalitet. I forhold til virkemiddelet som fremsettes som trussel skulle man tro det sto på å bli rundstjålet eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig trangt om plassen der i utgangspunktet, ala jeg må gjerne flytte søppelkasser et par cm for at vi ikke skal ta borti noe. Det er også et punkt hvor du må svinge aldri så lite for å ikke sneie borti strømhusets eller portens hjørne.

 

I denne svingen ville et gjerde som klemte opp mot tomtegrensa gjøre det enormt trangt for hjørnene på bilen.

 

Selve veien er offentlig eiendom det jeg vet, men kan sjekke med far min igjen om dette.

 

Du svarte ikke på spørsmålet: Må bilen krysse over tomtegrensen eller ikke?

 

Grunnen til at jeg spurte, om du lurte på det, er at hun som utgangspunkt har all adgang til å nekte dere å sneie en eneste centimeter over grensen. Eller om man vil: Hun står som utgangspunkt fritt til å gjerde inn eiendommen sin, uten hensyntagen til at dere dermed ikke lenger kan sneie over hennes tomt.

 

Dette er som sagt kun utgangspunkter; unntak kan godt tenkes: Det er mulig dere har etablert en "sneiingsrett" gjennom hevd eller lignende, eventuelt at det på et eller annet tidspunkt - typisk ved veibyggingen - har vært en underforstått enighet mellom dere og naboen om at veien skulle brukes til bilkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må bare beklage for å ha åpnet tråden, siden jeg mer eller mindre klarte å få svar fra min far i dag om hvorvidt vi eier eller har kjørerett.

 

Kraftslaget som har strømhuset eier "halvparten" og naboen "halvparten"; akurat "halvparten" stemmer nok ikke siden naboens indikasjoner på tomtegrenser når de illustrerte selv var langt fra halvparten og ikke gikk over selve veien på noe sted, men poenget var klart nok. I tillegg var det ingen kjørerett tinglyst.

 

Liten forklaring om noen ønsker å vite hvorfor jeg ikke spurte ham før: Det gjorde jeg. Min far er noe tilbakesatt etter hjerneblødning, to hjerteinfarkter, sterk epilepsi og diabetes. Mao er det ikke alltid han er enkel å få begripelige svar ut fra. Når jeg har spurt om veien har han vært mildt sagt vanskelig å få gode svar ut av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...