Gå til innhold

Kan Get Box II settes i bridge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Noen med GB2 dekoderen som kan bekrefte at bridge nå fungerer ?

 

Det har blitt endringer i rulleringen av FW-oppdateringa. Èn kundegruppe har allerede fått oppdateringa, og de resterende kundene ser ut til å få oppdateringa enten 27/08, 28/08 eller 01/09. (Avhengig av hvilken kundegruppe du tilhører). Kundegruppene inndeles i hvilke produkter/tjenester man har fra Get. De som allerede har fått oppdateringa er bredbåndskunder med hastighet XXL, XL og S med ekstra opplastning og telefoni-tjenester.

 

 

Har forsatt 6.0.11.1.67?

 

Noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar

Jeg har fått oppdateringen og fikk satt Get Box II i bridge mode. Når man setter den i bridge mode var det et valg mellom 1-4, her måtte jeg velge 1 for å få det til å virke. Jeg gjorde dette da jeg opplevde ustabilitet på internett med meldinger om at "vent mens Get Box kobler seg til internett", tregt trådløst nett, manglende mulighet til å sette DHCP scope, samt noen merkelige utfordringer med kommunikasjon mellom enheter på Wlan og NAS på switch port.

 

Jeg gikk til innkjøp av en Asus RT-AC68U (blant de raskeste trådløs ruterne på markedet), der jeg koblet WAN porten til switch port 1 på Get Box II med en Cat 5e kabel. Da fikk jeg endelig fullt 100Mbps via speedtest over trådløs nettet, kontra 40Mbps som jeg fikk til med Get Box II. Ca samme fysiske plassering på Get Box II og Asus boksen.

Kommunikasjon mellom trådløst og enheter på switch portene funker nå utmerket, mellom trådløs og NAS boksen (Seagate central med treg disk) fikk jeg overføring på 320Mbps jevnt, imponert!

 

Men, WAN porten dropper ofte ut på Asus boksen, nå har jeg fjernet alt av avansert oppsett på Asusen og den henger fortsatt titt og ofte på Wan. Det løser seg ved å gjøre en liten endring i WAN port oppsettet så den restarter WAN, da er det oppe igjen. Jeg lurer litt på om Asus boksen ikke klarer å hente seg inn igjen hvis WAN linjen er litt ustabil. Men når jeg snakket med Get support sier de at målingen på deres side sier at linjen er stabil, det sa de også når Get Box II fallt ut og koblet seg opp igjen med "vent mens internett kobler opp". Ping fra Asus routeren når internett er nede funker ikke, men Asus sier at internett er oppe så den fanger ikke opp at linjen faktisk har hengt seg. Det er litt dårlig av Asus boksen synes jeg.

Som flere her har tipset om har jeg nå bestilt et modem fra Get, det blir spennende å se om det løser problemet. Men før det kommer i posten skal jeg bytte ut Asus boksen med en Linksys E4200 jeg har, den er jo ikke dårlig den heller. Så får jeg se om den også har problemer med WAN.

Lenke til kommentar

Alle med GBII skal nå ha fått FW-oppdateringen. Har du ikke fått den? Kjør en hard reboot ved å trekke ut/inn strømkabel på boksen. Da bør boksen automatisk laste ned ny FW. Gjeldende versjon er som tidligere nevnt, 6.0.11.1.71.

 

 

Jeg har fått oppdateringen og fikk satt Get Box II i bridge mode. Når man setter den i bridge mode var det et valg mellom 1-4, her måtte jeg velge 1 for å få det til å virke. Jeg gjorde dette da jeg opplevde ustabilitet på internett med meldinger om at "vent mens Get Box kobler seg til internett", tregt trådløst nett, manglende mulighet til å sette DHCP scope, samt noen merkelige utfordringer med kommunikasjon mellom enheter på Wlan og NAS på switch port.

Jeg gikk til innkjøp av en Asus RT-AC68U (blant de raskeste trådløs ruterne på markedet), der jeg koblet WAN porten til switch port 1 på Get Box II med en Cat 5e kabel. Da fikk jeg endelig fullt 100Mbps via speedtest over trådløs nettet, kontra 40Mbps som jeg fikk til med Get Box II. Ca samme fysiske plassering på Get Box II og Asus boksen.
Kommunikasjon mellom trådløst og enheter på switch portene funker nå utmerket, mellom trådløs og NAS boksen (Seagate central med treg disk) fikk jeg overføring på 320Mbps jevnt, imponert!

Men, WAN porten dropper ofte ut på Asus boksen, nå har jeg fjernet alt av avansert oppsett på Asusen og den henger fortsatt titt og ofte på Wan. Det løser seg ved å gjøre en liten endring i WAN port oppsettet så den restarter WAN, da er det oppe igjen. Jeg lurer litt på om Asus boksen ikke klarer å hente seg inn igjen hvis WAN linjen er litt ustabil. Men når jeg snakket med Get support sier de at målingen på deres side sier at linjen er stabil, det sa de også når Get Box II fallt ut og koblet seg opp igjen med "vent mens internett kobler opp". Ping fra Asus routeren når internett er nede funker ikke, men Asus sier at internett er oppe så den fanger ikke opp at linjen faktisk har hengt seg. Det er litt dårlig av Asus boksen synes jeg.
Som flere her har tipset om har jeg nå bestilt et modem fra Get, det blir spennende å se om det løser problemet. Men før det kommer i posten skal jeg bytte ut Asus boksen med en Linksys E4200 jeg har, den er jo ikke dårlig den heller. Så får jeg se om den også har problemer med WAN.

 

Det at selve internett-tilkoblingen til GBII faller ut (forbindelsen mellom ISP og modemet) er skjeldent et problem med boksen i seg selv. Skal ikke legge skjul på at kunder har hatt problemer med internett på GBII, men da er det veldig ofte routeren (og ikke modemet) som er problemet. Det betyr at boksen som regel alltid har internett-forbindelse, men selvsagt hjelper det lite hvis routeren kneler. Sånn sett kom nok "bridge mode"-mulighet som en velsignelse for enkelte. Forøvrig jobbes det fortløpende med å få løst stabilitets-problemene.

 

I ditt tilfelle kan det se ut til at signalet inn til modemet ditt kan være ustabilt - selvom du ble informert om at linja skal være stabil. Periodiske brudd kan av og til være vanskelig å finne på 1.linje-support. Modemet "polles" periodisk, og vi får sjekket signalverdier på drøyt en uke bak i tid. Men er man riktig uheldig, så kan det hende at modemet ble pollet utelukkende hver gang du har hatt gode signaler inn til boksen. Hvis du opplever at forbindelsen også er ustabil via Linksys-routeren, så kan jeg ta en kjapp titt å se om jeg finner årsaken. Hvis det er ønskelig, så send meg i så fall kundenummer eller noe annet søkbart (mac-adresse, telefonnummer) på PM.

Endret av sebztr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde problemer med ustabilitet på en ASUS RT-N66U, samme som nevnt tidligere, WAN endring måtte til for å få nett igjen. Løsning var å endre "DHCP query frequency" til "Normal".

 

Edit: Nei, det hjalp ikke.... tips mottas med takk. I følge Get er det ingen opplagte drop i signalet når wan faller ut.

Endret av Sinsen
Lenke til kommentar

Hei

 

Har hatt en del problemer med GB II her i huset, ustabilt, tregt og til tider datt det helt ut. Etter oppgradering går det en del bedre, men fikk allikevel ikke skikkelig fart på internet, spesielt over WIFI. Nå har jeg koblet opp min egen wifi router gjennom bridge mode, og når jeg går via den får jeg jevnt over mye høyere hastigheter. Sjekket akkurat nå på speedtest, og der fikk jeg 50 mbps nedlastning, mens når jeg koblet meg på wifi fra GBII kun fikk 10 - 15 mbps.

 

Så nå begynner jeg endelig å få de hastighetene jeg betaler for, men det er litt dumt at jeg må kjøpe tillegsutstyr for å få det.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har hatt en del problemer med GB II her i huset, ustabilt, tregt og til tider datt det helt ut. Etter oppgradering går det en del bedre, men fikk allikevel ikke skikkelig fart på internet, spesielt over WIFI. Nå har jeg koblet opp min egen wifi router gjennom bridge mode, og når jeg går via den får jeg jevnt over mye høyere hastigheter. Sjekket akkurat nå på speedtest, og der fikk jeg 50 mbps nedlastning, mens når jeg koblet meg på wifi fra GBII kun fikk 10 - 15 mbps.

 

Så nå begynner jeg endelig å få de hastighetene jeg betaler for, men det er litt dumt at jeg må kjøpe tillegsutstyr for å få det.

Du skal fint klare å få 50mbit trådløst via GBII, så forsøk først å ta en gjenoppretting av routeren via grensesnittet. Veldig viktig at du benytter deg av 5G-nettet til routeren, slik at teoretiske begrensninger utelukkes.

 

System -> Vedlikehold -> Gjenopprett fabrikkinnstillinger (helt til høyre).

 

Du kan også forsøke å endre frekvenskanal på det trådløse nettet. Skulle ikke det hjelpe, så ta videre kontakt med kundesenteret. I et worst-case-scenario så bytter man boksen (kostnadsfritt naturligvis). Jeg har selv en GBII som jeg fint klarer å pumpe ut 100mbit trådløst på.

 

Gledelig nyhet til dere som har ventet lenge; Get TV er nå også tilgjengelig på Android!

Lenke til kommentar

Gledelig nyhet til dere som har ventet lenge; Get TV er nå også tilgjengelig på Android!

Endelig! Ser ut som den funker greit på Nexus7. :)

En festlig liten sak er at rett etter at jeg startet Get TV-appen for første gang på Android fikk jeg en SMS med teksten: "Velkommen til Get tv på iPad og iPhone! ..." :lol:

Lenke til kommentar

Jeg har fått oppdateringen og fikk satt Get Box II i bridge mode. Når man setter den i bridge mode var det et valg mellom 1-4, her måtte jeg velge 1 for å få det til å virke. Jeg gjorde dette da jeg opplevde ustabilitet på internett med meldinger om at "vent mens Get Box kobler seg til internett", tregt trådløst nett, manglende mulighet til å sette DHCP scope, samt noen merkelige utfordringer med kommunikasjon mellom enheter på Wlan og NAS på switch port.

 

Jeg gikk til innkjøp av en Asus RT-AC68U (blant de raskeste trådløs ruterne på markedet), der jeg koblet WAN porten til switch port 1 på Get Box II med en Cat 5e kabel. Da fikk jeg endelig fullt 100Mbps via speedtest over trådløs nettet, kontra 40Mbps som jeg fikk til med Get Box II. Ca samme fysiske plassering på Get Box II og Asus boksen.

Kommunikasjon mellom trådløst og enheter på switch portene funker nå utmerket, mellom trådløs og NAS boksen (Seagate central med treg disk) fikk jeg overføring på 320Mbps jevnt, imponert!

 

Men, WAN porten dropper ofte ut på Asus boksen, nå har jeg fjernet alt av avansert oppsett på Asusen og den henger fortsatt titt og ofte på Wan. Det løser seg ved å gjøre en liten endring i WAN port oppsettet så den restarter WAN, da er det oppe igjen. Jeg lurer litt på om Asus boksen ikke klarer å hente seg inn igjen hvis WAN linjen er litt ustabil. Men når jeg snakket med Get support sier de at målingen på deres side sier at linjen er stabil, det sa de også når Get Box II fallt ut og koblet seg opp igjen med "vent mens internett kobler opp". Ping fra Asus routeren når internett er nede funker ikke, men Asus sier at internett er oppe så den fanger ikke opp at linjen faktisk har hengt seg. Det er litt dårlig av Asus boksen synes jeg.

Som flere her har tipset om har jeg nå bestilt et modem fra Get, det blir spennende å se om det løser problemet. Men før det kommer i posten skal jeg bytte ut Asus boksen med en Linksys E4200 jeg har, den er jo ikke dårlig den heller. Så får jeg se om den også har problemer med WAN.

 

Da har jeg kommet et betydelig skritt videre, men fortsatt problemer. Problemet består i ustabil linje fra Get der jeg får nedetid på mellom 20 sek og 1 minutt, med den konsekvens at man blir kastet ut av eksempelvis streaming av film, VPN mot jobben, online gaming etc. Hadde en god tekniker på besøk denne uken og fikk da vite at dette er et kjent problem hos Get, det skjer dropp på linjene i typiske "peak hours", dvs om morgenen og kvelden når "alle" kobler seg på. Det er infrastrukturen til Get som trenger en oppgradering i flere områder og dette pågår visstnok en jobb med å oppgradere flere steder.

 

Jeg har nå gått over til den enkleste devicen jeg kan få fra Get og det er det de kaller et "modem". Dette fungerer mye bedre enn Get Box II i bridge mode da jeg hadde mye større problemer ved linjeutfall med Get Box II, routerne (både Cisco og Asus ruter testet) klarte ikke hente seg inne igjen etter linjen hadde falt ut, på Asus var løsningen å endre en innstilling på WAN settings, som førte til en restart av WAN interface og ny DHCP request. På Cisco routeren var det en opsjon på renew IP address på WAN og man fikk tilkobling igjen etter dette.

Med modemet så vil routeren få "ethernet link down" når linjen faller ut, og når linjen er tilbake så vil routeren få ethernet link up og automatisk få reetablert connection. Dvs at jeg slipper å gjøre noe manuelt når linjen faller ut (noe som skjer minimum 2 ganger pr dag).

Så jeg vil ikke si at Get Box II i bridge mode bidrar til et robust oppsett når det er linjeutfall, her er det noe som da ikke funker.

Når Get Box II ble brukt uten bridge mode ville jeg ved linjeutfall få denne meldingen i browser "Get Box kobler seg nå til internett, vennligst vent". Så ville det ta en liten stund så kom den opp igjen.

 

Som nevnt over så klarte jeg aldri å få 100Mbps over trådløst med Get Box II, selv på 5GHz. Jeg har kjøpt et av de bedre trådløs kortene på markedet, en PCE-AC68 med tre antenner, fortsatt maks 40Mbps mot Get Box II. Mot routerne Asus RT-AC68U og Cisco E4200 fikk jeg lett 100Mbps (kapasiteten jeg har fra Get), og mye høyere mot utstyr koblet til LAN.

 

Alt i alt skuffet over internett delen av Get Box II, hadde håper jeg skulle klare meg med en boks.

Og selvsagt skuffet over at Get ikke klarer å levere stabile linjer, drop som fører til at VPN blir terminert, filmer stopper og at man blir kastet ut av online spill er ikke på nivå med hva jeg forventer av en av norges største ISP'er.

Det er også merkelig at Get som leverandør ikke klarer å sette opp måling på linjen med mindre enn 5 minutters intervall, for å kunne finne ut av slike dropp som vi snakker om her er det behov for mye hyppigere polling. En profesjonell leverandør av nettilgang bør kunne klare dette. En enkel ping test vil kunne fange opp om Get klarer å levere IP tjenester som forventet, det satt jeg opp enkelt fra min side med ping hvert 15ende sekund.

Med slike målinger som Get utfører på sin side får man en lang runddans der kundeservice sier at man ikke ser noen problemer med linjen på sin side og mener det sannsynligvis er kundens utstyr. Så viser det seg at de problemene jeg beskriver er et kjent problem som Get jobber med. Dette etter mange samtaler og 3 besøk av teknikere tidligere som har gjort måling på linjen og sier det ser bra ut. Og ja, mesteparten av dagen leverer de 100Mbps som bestilt, med rimelig lav latency.

 

Spent på hva Get kommer tilbake med etter sist tekniker besøk.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ganske så fornøyd med min Get box II. Hastighet på linja er max av hva jeg skal ha (litt over faktisk) og ping er omtrent det samme som da jeg hadde canal digital kabel (selv om jeg forventet lavere ping siden dette skulle være en slags hybrid fiber greie.)

 

Har enda ikke hatt noe behov for å benytte bridge funksjon.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har et lite spørsmål til det med Get Box II og nettverksdisk. Jeg har en ReadyNas Duo som vises i nettverket, men som jeg ikke klarer å koble opp mot.

 

Hadde tidligere HD-PRV-boks og separat modem. Modemet stod i bridge modus og det var koblet til en router (Apple Extreme). Det var likt med det gamle modemet - nettverksdisken var synlig på nettverket, men jeg måtte sette modemet i bridge og bruke min Apple Extreme for å koble til.

 

Er dette et problem knyttet til min nettverksdisk eller er det oppsettet av routerdelen i Get Box II'en?

 

-iau

Lenke til kommentar

er ikke flere års gammel tråde så slenger meg med her, jeg sitter her og nå as we speak på GBII og det har full mulighet for bridge mode, skal sette det opp her en eller anna dag nå i uka eller noe så kan ejg komemr tilbake da, men regner med det er mange andro som kan bekrefte det jeg sier, etter de har testa og sånt. men ser instillingen er der og alt så skal være fullt mulig å sette GBII i bridge.

hvis aman sette den i bridge, man mister ikke tuneren da? den går som normalt?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

Jeg har hatt Get internett i 5 uker nå. Har 100mbit.

Har prøvd ALT som står i tråden og likevel er det svært ustabilt. Faller ut hele tiden. Har derfor bedt om å få ett separat modem. Spørsmålet mitt er: Må dette modemet (Cisco) settes i bridgemode? Jeg trenger å kunne koble tv, reciever og Ps kablet til modemet (for stabilitetense skyld). Jeg har 2 apple airportrutere som jeg tenker å koble til modemet. Den ene kablet og den andre i trådløs forlengelse. Bor i en bygårdsleilighet fra 1800-tallet med ett par tykke murvegger. Slik det er i dag med Getbox2 så fungerer ikke nettet på soverommet lengst fra stuen..På tross av at jeg på Getboksen har opprettet et eget nett via Airportene der den ene faktisk stå på soverommet og forlenger nettet...

Lenke til kommentar

 

Modemet er et rent modem (altså er det en "bridge", og har ikke noen annen funksjonalitet). Du må ha egen ruter på innsiden, som f.eks den Apple-ruteren du har.

Så da kan jeg ikke koble flere enheter inn på modemet? Mener det var 4 porter bakpå?

Usikker på om GET tillater en eller to tilkoblede enheter til modemet (dette er uavhengig av antallet porter på modemet), men alt burde kobles til ruteren, som du kobler til modemet.

Lenke til kommentar

Så da kan jeg ikke koble flere enheter inn på modemet? Mener det var 4 porter bakpå?

Et modem er bare et modem. Get leverer Cisco EPC3010. Men Get har noe de kaller trådløst modem. Det er ikke et modem, men et rutermodem med fire porter, trådløst og mulighet for IP-telefoni.

 

Anbefaler det første alternativet med en god egen ruter i tillegg.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...