Gå til innhold

Kan Get Box II settes i bridge?


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har funnet ut om Get Box II kan settes i bridge mode? Klarte ikke å finne noen instillinger som peker mot slik funksjonalitet, verken i manualer eller noen plass i router instillingene.

 

Er helt håpløst av Get om de inkluderte alle funksjoner i en boks, men glemte av at noen kansje ville bruke en 3.parts router.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva er vitsen med alt i en boks hvis man ikke bruker alt... Løsningen kan være å kontakte Get og få et ordinært modem for å kjøre internett utenom Boxen.

 

Kan begynne med at jeg er LANGT over gjennomsnittlig interessert i PC og nettverk.

 

Jeg har en enterprise nivå router med haugevis av instillingsmuligheter. Routeren i Get Boxen støtter ikke traffic shaping, avansert QoS, fjernstyring over internett (usikker om de har dette?), trådløst nett separert fra resten av nettverket for gjester (Ønsker ikke at gjester skal få tilgang til delte filer bare ved å logge seg på wifi), båndbredde overvåkings og logging osv.

 

Samt at jeg er svært lite interessert i å flytte over alle instillinger jeg har lagt inn.

 

Ringte og fikk dem til å flytte internett linjen tilbake til modemet igjen, så løste det akkurat slik du foreslo. Men dette føles som en stor mangel i en moderne boks. Bridge modus er en såpass vanlig funksjon i en router at en helt ny Get Box burde støtte dette som en selvfølge.

Endret av Cerru
Lenke til kommentar

Jeg sendte en request til Get om dette for en uke siden, og fikk dette svaret:

 

****

For å logge seg inn på routergrensesnittet til Get boks II bruker du sitte

spesifikasjonene:

- Skriv inn 192.168.0.1 i nettleseren din for å få kontakt med routeren.

- Brukernavn og passord er admin/admin

Her kan du velge å sette Get boks II i "bridgemode". Dette vil deaktivere

den trådløse routeren og du kan benytte en ekstern router.

****

 

Riktignok finner jeg fortsatt ikke denne settingen, men det ser altså ut til at Get mener den er der - kanskje jeg bare har sett meg blind på grensesnittet?

Lenke til kommentar

Tenkte mer på å pushe firmware OTA, og muligens har forskjellige revisjoner på den firmwaren de har testet bridge med, og den de kjører på GET box II ute hos brukerne.

 

Uansett, om noen hører/finner ut noe - skrik ut. Jeg kjøper ikke GET box II uten at den kan settes i bridge.

Lenke til kommentar

Har snakket med Get en del ganger nå, og det virker som ingen der egentlig vet om den kan settes i bridge eller ikke. Har snakket med 3 forskjellige support personer, som også gikk og spurte andre (Ferievikarer?) og ingen viste noe.

 

De mangler også fjernstyrings programvare for denne boksen, slik at de ikke har mulighet til å gå rett inn å se selv.

 

Alle svarene jeg fikk var på samme vis, logge seg inn i get boks og gå inn en udefinert plass og skru det på. Virker som det bare er et generisk svar som de tror vil fungere.

 

Er 2 muligheter nå. enten støtter ikke boksen bridge i det hele tatt. Eller så mangler det rett og slett bare noe i firmwaren som kansje blir oppdatert etter hvert. (3 alternativ er at jeg er blind og ikke klarer å finne instillingen)

 

Om jeg finner ut noe, enten positivt eller negativt kommer jeg til å legge det ut her.

Endret av Cerru
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sendte en request til Get om dette for en uke siden, og fikk dette svaret:

 

****

For å logge seg inn på routergrensesnittet til Get boks II bruker du sitte

spesifikasjonene:

- Skriv inn 192.168.0.1 i nettleseren din for å få kontakt med routeren.

- Brukernavn og passord er admin/admin

Her kan du velge å sette Get boks II i "bridgemode". Dette vil deaktivere

den trådløse routeren og du kan benytte en ekstern router.

****

 

Riktignok finner jeg fortsatt ikke denne settingen, men det ser altså ut til at Get mener den er der - kanskje jeg bare har sett meg blind på grensesnittet?

 

Oppdatert svar, da jeg spurte om hvordan den kunne settes i bridge mode:

 

*****

Jeg må bare ydmykt beklage på det aller sterkeste for feilinformering

vedrørende oppsett av "bridge mode" i routergrensesnittet til Get boks II.

For dette er da IKKE mulig.

 

Jeg var helt sikker på at det var mulighet for dette, ettersom modemet i

Get boks II er hovedsaklig helt likt om 3925 EMTA 3.0 modem/routeren vi

leverer. Men dette er da som sagt ikke mulig å la seg gjøre. Igjen, jeg

beklager feilinformeringen.

 

Dermed foreslår jeg dette:

1) - Jeg sender deg et 3010 3.0 Modem i posten. Dette er et vanlig

høyhastighetsmodem. Dette kan du da koble en ekstern router til.

[…]

*****

Lenke til kommentar

Jeg snakket med GET i dag og fikk bekreftet at det ikke er mulig å sette Get Box 2 i bridge per i dag. Men jeg er ganske så sikker på at jeg har klart å bridge den, men dessverre med litt halvveis resultat.

 

Her er oppskriften, supert hvis andre kan teste dette og kanskje finne ut av det:

 

OBS! Dette medfører sannsynligvis at du må resette modemet til factory settings OBS!

  • Logg inn på web interfacet.
  • Gå til System->Network Connections og velg New Connection.
  • Velg Advanced Connection
  • Velg Network Bridging
  • Velg Configure Existing Bridge (Recommended)
  • Kryss av checkbox ved WAN DOCSIS og LAN Hardware Ethernet Switch.
  • Velg Finish

Nå skal boksen være i bridge mode. Jeg sjekket WAN innstillingene på min ASUS router, og i stedet for 192.168.0.x adresse fikk jeg heller den eksterne IP'en, 89.XXX.XXX.X (husker ikke helt hva det var). Eneste problemet: Jeg får kun 23Mbit ned, og ikke 70Mbit som jeg skal ha. Prøvde å beskrive løsningen for Get og, så kanskje de finner ut noe.

 

PS. Du kan også se tegn på bridge mode om du sjekker config filen til Get boxen.

 

(br0
  (type(bridge))
  (logical_network(1))
  (is_sync(1))
  (enabled(1))
  (enslaved
    (cmlan_ipstack0
	  (stp(0))
    )
    (br0
	  (mcast_querier(1))
	  (stp(0))
    )
  )
  (description(WAN Bridge))
  (route_level(4))
  (mtu_mode(1))
  (metric(3))
  (default_route(1))
  (has_ip(1))
  (ipv6
    (has_ip(1))
    (accept_ra(1))
    (dhcp
	  (enabled(1))
    )
  )
  (is_wan_man(1))
  (is_wan_data(1))
  (is_dns_neg(1))
  (password(eb0f897a058c616ca713a931bd1339ec))
  (encryption
    (key(eb0f897a058c616ca713a931bd1339ec))
  )
  (alias
    (0
	  (ip(192.168.1.3))
	  (netmask(255.255.255.248))
	  (enabled(1))
	  (is_alternate(0))
    )
  )
  (static
    (ip(192.168.100.254))
    (netmask(255.255.255.0))
  )
  (is_invisible(1))
  (id(4))
  (mac(38:12:4c:eb:6d:9b))
  (dhcps(lease))
   )

 

Det ser veldig ut som en bridge, men som du ser er is_invisible satt til 1. Hvis du laster opp ny config hvor denne er satt til 0 vil den vises i listen over connections.

 

Edit: Snakket akkurat med Get igjen nå, og de fikk ikke New Connection til å vises under Network connections. Er dette tilfellet for flere her?

Endret av Deepo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig bra arbeid, deepo!

 

Er configen hentet ut i rent tekstformat fra webinterfacet på boksen? Kunne du tatt noen screenshots fra UI-et til "new connection". Mulig det hjelper å deaktivere routing på connectionen.

 

Eventuelt har kanskje produsenten av nettverksdelen på boksen noe info offentlig på configen.

Lenke til kommentar

Takk takk :)

 

Configen er hentet fra System->Maintenance, der man kan velge mellom å laste ned eller laste opp config fil. Jeg skal ta noen screenshots i kveld.

 

Det virker som web interfacet er produsert av selskapet http://www.jungo.com/, så kanskje man kan finne ut noe på sidene deres. Evt. kan det jo tenkes at det sitter tilsvarende firmware i TV-bokser i andre land, men har ikke sett noe tegn til det ennå.

Lenke til kommentar

Jeg satte inn min Asus ac-router i en ether-nett utgang 1 på Get Box II og benyttet mitt eksisterende Asus trådløse nett for alle trådløse enheter. Dette fungerer (jeg tester L 70 abo og har testet med mobiltelefonen og får 54.44 MB med speedtest.net app (Windows phone 8, Nokia 920). Har kabel og ikke fiber.

 

Jeg regner med jeg kan koble til wifi nettene (2ghz og 5ghz) på get boxen også. Hva vil jeg oppnå med å kjøre "bridge"? Har jeg gjort noe dumt?

Lenke til kommentar

Du har ikke gjort noe dumt.

 

Grunnen til at jeg for min del ønsker å ha Get boksen i bridge mode er at jeg ønsker at min ASUS router skal håndtere all routing selv. Ved å sette det opp slik du har det nå vil man få dobbelt opp med flere features, og det kan også i noen tilfeller skape trøbbel. Du vil f.eks. ende opp med dobbel NAT funksjon, noe som kan skape problemer med spill på internett . Mange vil si at man da bare skal slå av NAT funksjonen på den "innerste" routeren, men det har jeg heller ikke funnet ut hvordan man gjør på Get boksen. Det er også visse features på ASUS routeren som ikke fungerer i en slik konfigurasjon, som f.eks. den innebyggede Dynamisk DNS-tjenesten.

 

Det vil med andre ord fungere helt greit stort sett hele tiden, men det gir en manglende kontroll over sitt eget hjemmenettverk som jeg ikke setter pris på i hvert fall :) Sikkert andre her som også kan forklare dette enda bedre.

Lenke til kommentar

Jeg forsto hva du mente, du har nok mer avanserte behov enn meg.

 

Jeg ser at min NAS ikke nås med en dynamisk DNS-tjeneste lenger (bruker Synologys egen, ikke Asus') , det kan hende Get Box'en har tuklet det til.

 

Når den hverken innenfra eller utenfra.

 

Vil det si at den ytterste ruteren (Get Box II) gjør noe med dataene før den sender den til ethernetporten der Asus ruteren står kanskje? (Noe get box 1 ikke gjorde?)

Lenke til kommentar

Jeg har fulgt bruksanvisningen din, takker. Den tekstlige versjonen din lenger opp var mer nøyaktig på hva jeg skulle velge for å komme frem til de to hakene jeg skulle sette.

 

Kremt, eh...ulempen nå er at jeg ikke kommer på nett. Og "ser" ikke Get-box ruteren på wifi. Har prøvd å konfigurere Asus ruteren og satt den til "Access Point mode" i stedet for Wireless router mode, fordi jeg tenkte at da får jeg den eksterne ip-adressen på Asus ruteren som du nevnte. Men jeg får fortsatt 192.168.1.1 på Asus'en etter dette (og ikke 83.x.x.x e.l)

 

På Get Lan IP automatically har jeg Yes og Connect to DNS Server Automatically har jeg Yes.

 

NÅ har jeg nok gjort noe dumt og tatt meg vann over hodet. Eller er det noen tips, beklager å belemre dere med router oppsett her, det var jo ikke meningen.

Lenke til kommentar

Koble PC til GET-boksen og skriv CMD i Windows sin startmeny.

Når du får opp den sorte boksen, så skriv ipconfig /all <enter>

 

Da skal du få opp ipadresse, gateway og DNS.

Hvis den står i bridge vil du trolig se.

83.x.x.x (IP)

83.x.x.x (Gateway)

og GETs DNS-adresser.

 

I såfall er det bare å koble til Asus-router i routermode.

 

Du vil da få et LAN med 192.168.1.x som router deler ut.

 

 

WIFI på GET vil trolig ikke fungere i bridge (den kan ikke ha samme IP som GET gir til routeren din), og den vil uansett ikke fungere som ditt eget LAN, siden den er på feil side av Asus-routeren.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...