Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen lukter svidd når den går på tomgang


Anbefalte innlegg

hei

 

har en subaru forester 98 modell, den har gått 225000

 

når bilen går på tomgang så lukter det svidd, og det kan komme damp fra motorrommet, når jeg kjører så merker jeg ingenting, men så fort bilen er stillestående så kommer lukta...

 

Noen som veit hva det kan skyldes??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er en liten oljelekasje, men den er veldig liten..

men tror du ikke at dampen kan komme pga at radiatoren ikke blir kjølt ned av vifta?

siden det ikke er noe lukt når bilen er i fart, så har teorien min vært at : radiatoren blir kjølt ned pga vinden i fart, men siden vifta ikke fungerer, så blir den varm når bilen står stille..

 

men jeg er ikke noe mekanikker, så dette er bare teorien min ;)

Lenke til kommentar

Kommer det damp er det en lekasje. Enten det eller så er kjølevæska i veldig dårlig forfatning og koker ved for lav temperatur. Det kan også være radiatorlokket som er utslitt og dermed åpner ved alt for lavt trykk. Det kan også være andre lekasjer som ikke lekker før en bestemt temperatur eller trykk.

 

Blir motoren overopphetet skal du se dette enten på temperaturmåleren eller på en lampe i dashbordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem med min Bora ikke så altfor lenge siden, da var det motoren til radiatorviften som var defekt. Meget mulig du har samme problem!

 

Greit nok at det kan være lekkasje, men det blir ekstremt mye trykk når kjølevæska blir såpass kokende varm under tomgang, da skal det godt gjøres at noe ikke lekker i lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

i dag har jeg byttet begge radiatorviftene på bilen, men ingen av dem starter og gå når bilen er varm..

Så da er det tydligvis ett annet sted feilen ligger, det er heller ikke noen lekasjer.

Kan det være termostaten som trenger og byttes? møkkabil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...