Gå til innhold

Gaming-headset for et stramt budsjett...


GXT

Anbefalte innlegg

Jeg ser for tiden på et greit Gaming-headset som fungerer bra. Siden budsjettet er noenlunde begrenset, er jeg klar over at det kan være en utfordring. Jeg forstår at noen ganger får man det man betaler for (og noen ganger er det kanskje ikke tilfellet, men uansett...).

 

Det er derfor jeg spør om hjelp her. Skulle jeg plukket fra øverste hylle hadde det ikke vært like vanskelig, men dessverre er ikke det tilfellet.

 

 

Uansett, her er listen over hva jeg ser etter...

 

 

Budsjett:

I første omgang ønsker jeg ikke å bruke mer enn 800,- på et headset som for det meste bare skal brukes til gaming. Om det virkelig er verd det kan jeg vurdere å strekke meg litt.

Jeg ønsker å holde meg under 1000-lappen så godt som mulig!

 

Størelse:

Heldekkende klokker, full størrelse.

 

Type:

Hadde vært fint med lukkede, men ellers er det ikke så viktig.

 

Bruksområde:

Hovedsakelig spilling. Jeg har et eget headset dedikert til musikk, så god lydkvalitet når det kommer til musikk er egentlig bare en bonus. Minstekravet er egentlig bare at musikk ikke høres grusomt ut gjennom dem.

[95% Gaming] [5% Musikk]

 

Ekstra:

Jeg hadde satt stor pris på en god mikrofon. Det er en viktig faktor for meg, men jeg ser selvfølgelig på helheten om det er ting som veier opp for det.

 

 

Det skal hovedsakelig brukes til PC-gaming. Om det er kompatibelt med XBOX360/PS3 er egentlig bare en bonus, men det er langt ifra nødvendig.

 

 

Jeg har lite relevant erfaring med gaming-headset fra før av. Her er jeg åpen for personlige meninger og preferanser når det kommer til komfortable/ukomfortable elementer.

 

 

 

 

Takker på forhånd for all hjelp.

 

- MartN

Endret av MartN H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så på det som et alternativ jeg også, men alt i alt er jeg ikke fornøyd med hvordan det jeg allerede har takler spilling(har et Sennheiser HD 558).

Det er utmerket til musikk, men oppfører seg av og til merkelig under spilling.

Lenke til kommentar

Ok, så det nye målet mitt er egentlig bare å holde det under 1000-lappen nå. Det er så langt jeg kan gå i denne omgangen...

 

Jeg har sett på noen forskjellige selv, men i denne prisklassen ser man ikke ut til å få noe uten å gi opp noe annet...

 

Har vært både her og der på leting, og noen av modellene som fanget interessen min er:

  • CM Storm Sirus 5.1
  • Roccat Kave - Solid 5.1
  • Logitech G35
  • ASUS Vulcan Pro
  • Turtle Beach PX21
  • Corsair Vengeance 2000
  • SteelSeires Siberia V2

Jeg har undersøkt en del av dem, men det er langt ifra det samme som å faktisk ha testet dem i virkeligheten. Om noen har erfaringer eller innspill i form av enten forslag eller for-/motargumenter når det kommer til enkelte hodesett setter jeg pris på det.

 

Ellers ser det ut til at omtrent alle har sine fordeler og bakdeler. Jeg klarer ikke å se en skikkelig "all-rounder" som fungerer bra til alt.

Lenke til kommentar

Jeg har personlig erfaring med G35 og Siberia V2. G35 er ett USB headset, som betyr at du har ingen mulighet til å manipulere lyden annet enn med softwaren fra Logitech, som for øvrig er helt grei. SIberia V2 fås både med USB og minijack, anbefaler på det sterkeste minijack. Begge har helt grei lyd, begge har god bass i forhold til prisen (for å være overpriset (det meste som er "gamer" er overpriset)).

 

Lydmessig synes jeg det er lite som skiller dem annet enn at Siberia V2 gir deg bedre rettningsbestemt lyd. Dvs. det er bedre til å peke ut hvor lyder kommer fra, noe som er veldig nyttig i FPS'er. Dette kommer nok både av at de er åpne, og at det er minijack, som gjør at man faktisk kan benytte lydkort.

 

Komfortmessig er G35 mye bedre, for meg. Dette er en helt subjektiv mening (som alt annet), men for mitt hode så blir Siberia ukomfortabel etter en stund. Det er fordi de ikke er skikkelig "over ear". Ørene mine tar borti klokkene når jeg har de på. Dette gjør at jeg blir varm og irritert i ørene etter en stund. G35 merker jeg ikke at jeg har på etter en stund, selv om de er litt tunge.

 

Kan vel legge til at det som brukes av meg nesten 100% av tiden er G930, som er trådløs versjon av G35. Om jeg skal spille CS:GO f.eks, så benytter jeg meg gjerne av Siberia. Jeg har også satt opp en litt mer avansert lydprofil for de med lydkort, som fremhever steg og skudd mye mer enn G930/35 gjør. Sist, mikrofonen opplever jeg som mye bedre på G35 enn Siberia. Vil våge å si at den er mye bedre.

 

Vil vel egentlig anbefale deg å se på dedikerte øreklokker enn noe som er direkte rettet mot gamere, da du får mer for pengen i så godt som 100% av tilfellene. Om du velger noen av de på listen, og du ikke får anledning til å teste de i butikk (alt av lyd vør testes, slik at du kan finne hva som er rett for deg), husk at du har 14 dagers full returrett om du kjøper noe på nett, slik at du kan kjøpe, teste, levere tilbake og få pengene igjen. http://www.lovdata.n...21-105-004.html

Endret av Halsoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig nyttige erfaringer du delte der. Setter stor pris på det!

 

 

Uansett, jeg sitter og vurderer SteelSeries Siberia V2 siden alle tester peker mot at det er et headset som får jobben gjort til en bra pris. 400-500,- for et slikt headset er imponerende.

 

G35 stod også høyt på listen. Jeg har hørt mye bra og mye dumt om både G35 og G930. De fleste har kritisert mikrofonen, men noe mer enn det har jeg ikke sett.

 

Jeg har også hatt øynene på CM Storm Sirus. En kompis anbefalte det til meg og jeg har lest mye bra om det, men jeg har ikke fått høre fra noen som faktisk eier headsettet.

Ellers vurderer jeg også Roccat Kave, men mange har klaget over at det er for tungt.

 

For øyeblikket føler jeg at SteelSeires Siberia V2 er et ganske sikkert kjøp, men jeg ønsker fortsatt å vite mer om CM Storm Sirus og G35.

Lenke til kommentar

Vel, hva gjelder Storm Sirius har jeg bare en ting å si, ikke kjøp. Headset med mange små høyttalere i er bare en gimmick, det har absolutt ingenting for seg. For det første er avstanden til øret ditt for liten til at det i det hele tatt har noe å si, for det andre så er den effektive høyttalerflaten mindre. Noe som resulterer i mindre fyldig lyd.

 

Om valget står mellom Siberia og G35, ville jeg anbefalt (selv om jeg liker så og si alt logitech lager) Siberia. Gitt at du kan bruke det uten at det irriterer deg. Jeg har ikke unormalt store ører, og de peker ikke utover, men de tar likevel borti innsiden av klokkene. Så prøv de om du kan. Til prisen vil jeg si at de er en av de får "gamer" relaterte artiklene som ikke kan sies å være spesielt overpriset.

 

Om mikrofonen står i førersetet, og du ikke er avhenig av mini-jack, men kan leve fint meg USB, så tar G35 en knepen seier. De er jevnt over to ganske like headset fra min erfaring.

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar

Skal ta meg en tur ned på Harddisk for å prøve ut Siberia V2 så snart som mulig. Passer de godt er det en god sjanse for at jeg går for dem.

I mellomtiden prøver jeg fortsatt å korte ned på listen.

 

Når det kommer til USB-headset har jeg aldri tenkt så mye på det. Jeg har ingen planer om å kjøpe et dyrt Xonar-lydkort i den nære fremtiden, og det integrerte tullet som sitter på hovedkortet er det lite jeg kan gjøre noe med.

Jeg kan ta meg rad til et billig lydkort, men da kommer det an på hvor mye til forskjell et billig lydkort fra Creative til 300,- kan utgjøre. Jeg er klar over hva et dyrt Xonar Essence-kort er i stand til, men jeg har null erfaring med billigklassen.

 

Både en god mikrofon og god lydkvalitet er viktig for meg. Om jeg må sitte og skrike inn i mikrofonen blir det et ganske stort minus. Selvfølgelig prioriterer jeg lydkvaliteten om jeg bare kan ha en av delene.

Lenke til kommentar

Jeg så på det som et alternativ jeg også, men alt i alt er jeg ikke fornøyd med hvordan det jeg allerede har takler spilling(har et Sennheiser HD 558).

Det er utmerket til musikk, men oppfører seg av og til merkelig under spilling.

 

Kan du utbedre litt rundt dette? Hva mener du med at det oppfører seg merkelig under spilling?

Har du testet med noen andre headphones? Og sjekket lydinstillinger i spillene, så det ikke er satt på noe "feil".

Lenke til kommentar

Kan du utbedre litt rundt dette? Hva mener du med at det oppfører seg merkelig under spilling?

Har du testet med noen andre headphones? Og sjekket lydinstillinger i spillene, så det ikke er satt på noe "feil".

 

Etter at jeg startet tråden har jeg brukt dem litt, og jeg er rimelig sikker på at det er noe feil med dem.

 

Når jeg spilte spill på medium-høyt volum hvor det er mange skarpe lyder (skyting f.eks) pleide det å være en lett skurretone i bakgrunnen når slike lyder forekom.

Siden jeg aldri hadde problemer med musikk uansett hvor høyt volum jeg hadde, trodde jeg ikke at det var så viktig. Lydkvaliteten når det kom til musikk var utmerket uansett, og det var stort sett det de ble brukt til.

Nå forekommer den skurrelyden uansett hva de brukes til, så jeg sender dem tilbake til NetOnNet snart. De er ikke så gamle, og de har blitt pent brukt.

 

 

Uansett, når det kom til spilling var de helt OK. Bassen som ellers er en rimelig positiv ting når det kommer til musikk irriterte meg etter hvert.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med Roccat Kave, spesielt sammen med et godt lydkort.

God mikrofon, gode til film og spill (i alle fall i mine ører), og helt ok til musikk. De sitter godt på hodet også. Man ser litt ut som en flygeleder med dem på da, også er det litt mye blå LED etter min smak - men det er absolutt et godt kjøp!

 

Av de andre du nevner har jeg bare prøvd G35, og de syntes jeg både var vonde og hadde ganske dårlig lydkvalitet, spesielt sett prisen.

 

Hadde problemer med Kave en gang, men da fikk jeg nytt av Komplett.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Qpad QH-90 er noe jeg har sett litt på. Jeg har enda ikke hørt fra noen som har erfaring med dem. Tenker at jeg skal ta meg tid til å lese et par anmeldelser til...

 

Jeg er veldig fornøyd med Roccat Kave, spesielt sammen med et godt lydkort.

God mikrofon, gode til film og spill (i alle fall i mine ører), og helt ok til musikk. De sitter godt på hodet også. Man ser litt ut som en flygeleder med dem på da, også er det litt mye blå LED etter min smak - men det er absolutt et godt kjøp!

 

Av de andre du nevner har jeg bare prøvd G35, og de syntes jeg både var vonde og hadde ganske dårlig lydkvalitet, spesielt sett prisen.

 

Hadde problemer med Kave en gang, men da fikk jeg nytt av Komplett.

 

Jeg har også lest anmeldelser av Roccat Kave, og en ting som går igjen over alt er hvor tungt og ukomfortabelt headsettet er å ha på over tid.

 

Skulle gjerne likt å vite om dette er noe du legger spesielt merke til?

Lenke til kommentar

Jeg har også lest anmeldelser av Roccat Kave, og en ting som går igjen over alt er hvor tungt og ukomfortabelt headsettet er å ha på over tid.

 

Skulle gjerne likt å vite om dette er noe du legger spesielt merke til?

Er kanskje litt smak og behag - jeg har ikke tenkt noe over det i alle fall. :)

Lenke til kommentar

OK, da må jeg snart bestemme meg...

 

Da er jeg litt i tvil om jeg skal kjøpe et OK headset sammen med et billig lydkort (Tenkte på ASUS Xonar DG) eller om jeg bare skal kjøpe et dyrere headset.

 

Om jeg går for et OK headset blir det SteelSeries Siberia V2/Roccat Kave + ASUS Xonar DG.

 

Om jeg går for et litt dyrere headset blir det Logitech G35 eller noe i den duren.

 

 

Hva kommer jeg til å få mest ut av?

Lenke til kommentar

med de alternativene hadde jeg forkastet Kave med en gang, og gått for Siberia V2. Det sammen med lydkort vil gi deg mer en begge de andre, gitt at du finner det mest komfortabelt. Komfort spiller en stor rolle, og gitt at ørene dine passer i Siberia, så vil det nok være det mest komfortable for deg i tillegg til at det vil gi deg mest lyd.

 

Husk forresten at Sonar DG ikke passer i PCI-E slots, så om du har ett hovedkort uten vanlig PCI slot, så kan du ikke bruke kortet.

Endret av Halsoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

med de alternativene hadde jeg forkastet Kave med en gang, og gått for Siberia V2. Det sammen med lydkort vil gi deg mer en begge de andre, gitt at du finner det mest komfortabelt. Komfort spiller en stor rolle, og gitt at ørene dine passer i Siberia, så vil det nok være det mest komfortable for deg i tillegg til at det vil gi deg mest lyd.

 

Husk forresten at Sonar DG ikke passer i PCI-E slots, så om du har ett hovedkort uten vanlig PCI slot, så kan du ikke bruke kortet.

 

Jeg tror at det går fint. Om jeg ikke finner det komfortabelt, sender jeg det bare tilbake og får tak i noe annet.

 

Lydkortet skal passe (Har et ASUS M5A97 R2.0-hovekort). Mener at jeg har to PCI-slots.

 

Jeg ser at alternativet er Xonar DX, som bruker PCI-E. Jeg har også sett på Creative SB Audigy SE som bare er litt dyrere, men kjører 7.1 i stedet for 5.1.

Lenke til kommentar

OK, da er SteelSeries Siberia V2 på vei. Ønsker bare å takke for hjelpen! Setter da saken som løst.

 

Da tenker jeg at jeg snur meg mot lydkort-forumet straks. Jeg ønsker et greit lydkort nå siden jeg fikk et nytt Sennheiser-headset av NetOnNet.

Lenke til kommentar

OK, da er SteelSeries Siberia V2 på vei. Ønsker bare å takke for hjelpen! Setter da saken som løst.

 

Da tenker jeg at jeg snur meg mot lydkort-forumet straks. Jeg ønsker et greit lydkort nå siden jeg fikk et nytt Sennheiser-headset av NetOnNet.

 

Jeg kan vel kjapt nevne at jeg monterte ett Sound Blaster Z i dag. Jeg har tråklet rundt om på nett etter informasjon om hvilket som er best, og valget mitt personlig stod mellom SBZ eller Sonar Phoebus fra Asus. Etter å ha funnet informasjon på flere hold om at Asus sin driverstøtte er mildt sagt manglende, så falt valget på Creative's løsning. Jeg har hatt lydkort fra de før, men rent mekanisk skal Asus sine kort være bedre. Men, når driverne ikke er tilstede (folk flest bruker en tredjepartsløsning kalt "UNIfied" e.l.) så hjelper ikke det. Det skal uansett ikke være så veldig stor forskjell, da det sitter en meget kompetent hodetelefonforsterker i SBZ også, som tar alt opp til 600ohm. Den er en del svakere enn Asus sin løsning av det jeg kan se:

 

http://www.maximinte...dex.mvp/id/7138 - creative sin forsterker

 

http://www.ti.com/product/tpa6120a2 - Asus sin forsterker

 

Den er allikevel mer en kraftig nok til å riste livet ut av mine MDR-1R og 518DJ's. Disse er riktignok lavmotstandshodetelefoner. Men, de er samme impedans som Siberia V2 (som jeg også har), og den tar tak i strupen på headsettet og fillerister det. På on-board forsterkeren på mitt Crosshair V Formula-Z hovedkort, så nærmet jeg meg det jeg trodde var smertegrensen på Siberia V2'en, men med SBZ så kan jeg knapt nærme meg halvveis før vi snakker uutholdelig lydnivå. Kan legge til, lyden i sin helhet er blitt bedre, ikke bare høyere. Det er mer fylde i musikken jeg hører på, og på klassisk musikk hører jeg forskjellige instrumenter mer tydelig. Nå er det ikke ett kort myntet på hi-fi entusiaster, men det hjelper på uansett.

 

Software-suiten til Creative er veldig lett å bruke i tillegg, enklere enn Asus sin løsning vil jeg tørre å påstå (da de bruker samme layout som alt annet ROG utstyr de har) da jeg bruker en del av deres software fra før.

 

Muligens det eneste negative (om du bryr deg) er at kortet lyser utrolig rødt. De har en rød LED på lydkortet som virkelig lyser opp. For min del gjør det ingenting da jeg har røde elementer fra før (hovedkortet er bakgrunnsbelyst), men om du ikke vil ha lys, så kan du ikke slå LED'en av. Noe du kanskje bør merke deg.

 

Så, jeg kan ihvertfall anbefale deg lydkortet fra Creative, men har ikke personlig brukererfaring med Asus sin løsning. Jeg bare valgte å eksludere det på bakgrunn av manglende støtte fra Asus sin side. Driverne deres er tydeligvis fremdeles i beta, når omtrent ett år etter at kortet ble lansert om jeg husker datoen rett.

 

Edit: Legger ved noen bilder så du kan se hva jeg mener med at den virkelig lyser rødt:

 

gbe8_33c_u363v.jpg

 

gbe8_14a_u363v.jpg

 

gbe8_5a1_u363v.jpg

 

gbe8_713_u363v.jpg

 

gbe8_bbd_u363v.jpg

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...