Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpe pen stein til matservering


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Pusler med planleggingen til et prosjekt, og trenger der noen steinplater. Funksjonen er at de varmes i ovnen, og så serveres det mat på de etterpå. Ettersom jeg aldri har kjøpt stein før har jeg noen spørsmål, så får vi se hvor langt vi kommer:

 

1. Forslag til type stein? Bør være mørk, og holde lenge på varmen

2. Hvilke forretninger selger dette, og har de mulighet til å kappe/slipe?

3. Størrelse bør være ca 25x15x3cm, noen som aner hvor dyrt vi snakker?

 

Takker for all hjelp, dukker sikkert opp fler spørsmål etterhvert som jeg planlegger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tror pappa kjøpte noen store skifer-heller til hytten og jeg tror de kostet et eller annet sted mellom 150 og 200 per stykk.Hvis du sjekker på hagesentre og lignende steder tror jeg du får opp litt forskjellige priser.

 

Det er vel såvidt nevnt over her men du må nok sette de inn inn med noe (fett, olivenolje eller lignende) første gang det tas i bruk (eller før første gang det tas i bruk) slik at det slipper maten lettere.

Lenke til kommentar

Pris tror jeg kan variere villt mye. Ville hørt med et par forskjellige utsalgssteder for stein.

 

Du kan jo sjekke ut om f.eks størrelsen som ble brukt som takstein på vestlandet tidligere vil passe størrelsesmessig. Er mulig en liten annonse på Finn etter dette kan gi deg napp, om du bor i de rette landsdelene. Tror det er skifer som blir brukt på de taksteinene.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

@j--, takstein måtte jeg eventuelt fått slipt ned først, de ser også litt for smale ut de jeg fant.

 

@aklla, godt forslag. Av det jeg fikk googlet så ser det ut til at kleberstein har rundt 1000 J/g*K i spesifikk varmekapasitet. Sammenlignet med granitt på rundt 800 og marmor på 900 er jo det høyt. Samtidig er ikke forskjellen stor nok til at jeg tror den blir avgjørende. Først og fremst vil nok dette bli styrt av pris og tilgjengelighet. Må ha 8-12 slike steiner, så det kan bli en dyr gave.

 

Har litt mer å gå på, litt veiledning i prisen også. Da blir det bare å høre litt rundt, så ser vi :)

Lenke til kommentar

Skal du ha de blankpolert?

 

Ikke nødvendig at de er blanke, men overflaten må være veldig fin. Skal stekes kjøtt på, så det må kunne gi slipp.

 

Hvis du bor i Trondheim kan du få en skiferflis av meg... "halvpolert" Vil anbefale flistyper i naturstein da de ofte er billigere enn å få noe spesiallaget.

 

Kunne vært veldig interessent. Er ikke i Trondheim igjen før midten/slutten av august, men tar gjerne kontakt da! Kan jeg spørre hvor tykk den er? Det meste jeg hatt funnet av flis er litt for lav slik at de ikke holder nok varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...