Gå til innhold

Kan vi tvinge trollene ut av spill?


Anbefalte innlegg

Med troll mener jeg folk som ikke kan oppføre seg skikkelig, cheatere og så videre. La meg ta noen raske eksempler:

 

Første gang jeg spilte Heroes of Newerth ble jeg nesten jaget ut igjen fordi jeg ikke kunne spillet inn og ut. Er man ikke ekpert før man begynner er man ikke velkommen, med andre ord. Da jeg spilte på XBLive første gang sa folk at jeg var så ræva at jeg "måtte være en jente". Diablo 2 ble ødelagt av at folk nektet å godta at jeg ikke ville ha alt superutstyret de slenge på bakken foran meg, til tross for at jeg var lvl 1 eller 2. Jeg kan fortsette, men dere ser poenget.

 

Så er spørsmålet: Er det mulig for oss vanlige folk å ta spillene tilbake? Ta for eksempel Heroes of Newerth. Det har vært gratis å spille veldig lenge nå, og MOBA-sjangeren er ganske populær. Så hva ville skjedd om vi organiserte en hel drøss folk til å dukke opp i spillet over en uke eller to, og vi oppførte oss som vanlige, hyggelige folk? Er det mulig å på den måten la trollene bli i mindretall, og dermed tvinge dem ut av spillet?

 

Det samme gjelder XBLive, PSNetwork og alt mulig. Det høres rart ut å gjøre noe sånt, men i EVE Online gikk så mange folk sammen mot 'imperiet' (i mangel på bedre navn) at de klarte å ikke bare starte en borgerkrig, men de vant den også. Ingen trodde det skulle være mulig, men det gikk. Om de kan radikalt endre spillet på det viset med å samle folk mot et felles mål, kan vi ikke gjøre det samme i andre spill? Trollene er nok overlegne i antall, men det trenger slettes ikke være sånn. Alt avhenger av å gi dem kraftig motstand, og det burde være mulig i dag med så mange måter å samle folk via forum, facebook og så videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være enig i at man hadde fått en mye bedre spill opplevelse om det var mer folkeskikk blant spillere ja. Selv spiller jeg nesten bare flerspiller med folk jeg kjenner. Jeg er nok litt redd for at det er orkene som bestemmer både bane og spilleregler, blant annet fordi folk som meg holder seg unna.

 

Ellers reagerer jeg litt på at du bruker ordet troll. I de siste årene har det gått en veldig inflasjon i betydningen av dette ordet. Om man bare fortsetter å bruke ordet om oppførsel på diskusjonsforum man ikke liker så kommer det til å miste all mening. Troll kommer jo egentlig av det Franske ordet for å tråle. I overført betydning å kaste ut et garn, se om noen går i det og hale det inn etterpå. Et ordentlig internett-troll skriver noe det ikke mener, eller gjør det på en veldig overdrevet måte, legger seg på lur og ser om noen går i fella. Den ekstra betydningen ordet har fått av at det skrives likt som Skandinaviske troll er jo en passende dobbelt betydning men ikke den opprinnelige.

 

Jeg syns det er litt dumt å vanne ut ordet til å bli et standard ukvemsord man kan slå hverandre i hodet med. Det ordet beskriver har jo ikke blitt noe mindre vanlig i de siste årene. Faktisk så kan det være riktig så vanskelig å skille mellom et kløktig troll og en oppriktig person med kontroversielle meninger. I slike tilfeller vil bare en grundig analyse av personens historie kunne gi noe godt svar og noen ganger er det også helt umulig.

 

Forresten, hvorfor kaller du deg selv for Lykketrolling?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det jeg mener at folk som ikke klarer å oppføre seg ordentlig har fått alt for stor makt i spill, og jeg tror en stor grunn til det fordi vi lar dem på holde på som de vil. Troll er et stort problem på mange forums, men her er det moderatorer som sparker bort de verste. Hvorfor har vi ikke slike i spill?

 

For å sette ting litt på spissen slet Oslo med en del voldtekter, og selv politiet klarte ikke å gjøre noe med det. Resultatet ble den den "Ta natten tilbake"-aksjonen der vanlige folk gikk ut i gatene for å holde dem trygge. Nå bor jeg ikke i Oslo selv, men det er lenge siden jeg har lest om noen nye voldtekter der. En sånn aksjon fungerte, tydeligvis. Så hvorfor kan vi ikke ha en "Ta spillene tilbake"-aksjon for å bli kvitt idiotene som holder på der og ødelegger for alle andre?

 

Forresten, hvorfor kaller du deg selv for Lykketrolling?
Det er mange slags troll. Jeg vokste opp med historier om Espen Askeladd som kappåt med troll, og så videre. Vi har hatt troll i kulturen vår svært lenge, og du trenger bare dra til Bergen for å finne Trollhatten. Hvorfor tror du den heter akkurat det? Internett-troll og forumtroll er noe helt nytt som har kommet de siste ti, tyve årene.

 

Lykketroll er noe helt annet enn det igjen. For eksempel:

 

 

 

Det frister å si failtroll fails, men skal la være. :p

 

dette er noe av det dummeste jeg har lest

Fordi? Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Først og fremst, å bli irritert fordi du ikke tar i mot gratis utstyr i Diablo 2 er ikke "trolling".

 

MOBA spill har blitt stemplet som de spillene med dårligst communities, noe som er litt rart med tanke på at de også har blant de største spillcommunitiene som finnes.

 

En person som 'griefer' i HON vil ikke griefe mindre fordi han er i mindretall, tvert om er det fint om de ni andre spillerene er serriøse, slik at han kan ødelegge spillet for så mange som mulig.

Du kan ikke tvinge ut en person som griefer, da han ikke følger samme reglene som alle andre i spillet. Han må selvsagt være lovlydig når det kommer til gravitasjon, hvordan han beveger seg, at han har en viss hastighet (altså ting som er programert) men han trenger ikke å spille spillet slik skaperene planla.

Eksempelvis kan en 'griefer' i Counter Strike kaste bomba på et sted man ikke kan få tak i den, eller blokkere lag-kamerater.

 

 

Jeg sjekket en gang hvor mye griefing man finner i HON og LOL, og fant disse tallene( Der forseelsen er definert av TOS hos de individuelle utviklerene):

 

Type of Action in HON after 75 games

Intentional feeding 4

Bypassing AFK detection 5

Item Abuse 3

Destroyed Item 1

Chat/VOIP Abuse 49

Left the Game Early* 8

 

Type of Action in LOL after 75 games

Intentional feeding 2

Bypassing AFK detection -

Item Abuse -

Destroyed Item -

Chat/VOIP Abuse 9

Left the Game Early* 6

 

Det er ikke til å stikke under en stein at denne typen griefing som regel er et problem av følgende kategorier (eller en blanding)

a) Spillet er 'free to play'

b) Spillet har ikke har et godt system for å kaste up brukere

c) Spillets design er åpent for griefing

 

Ergo er det spillutviklerene som må gjøre noe med problemet.

Endret av HadHa
Lenke til kommentar

Får ikke Xbox One et nytt ryktesystem som kan fikse dette?

Vi får håpe det, men tror det ikke før jeg får se det. Det er ikke første gang noen lover noe de ikke holder, for å si det sånn. Og uansett er det bare på XBone. De andre plattformene sliter som før.

 

Ergo er det spillutviklerene som må gjøre noe med problemet.

De har en del av ansvaret, men hva hjelper det om spillerne er like store idioter som før? Ta det systeme til XBone som eksempel. Det hjelper ikke hvor bra systemet er, om ingen gidder faktisk bruke det. Det er nettopp det jeg vil frem til her. Det er vi som spillere som har det største ansvaret. Det er vi som faktisk spiller spillene, og det er vi som godtar at folk troller som inn i helvete. Og det er nettopp derfor det er vi som må ta spillene tilbake, og vise trollene at vi ikke godtar den dårlige oppførselen. Det høres kanskje naivt ut, men vi kan faktisk ende opp med et Call of Duty folk flest liker å spille, fordi vi har tvunget trollene vekk. Men det vil dere kanskje ikke ha?
Lenke til kommentar

Og det er nettopp derfor det er vi som må ta spillene tilbake, og vise trollene at vi ikke godtar den dårlige oppførselen.

 

Det høres veldig flott ut, og det er her jeg regner med at du sikter til forslaget ditt om å "stå sammen, oppføre oss som folk og 'jage' dem bort fordi de er i mindretall'.

Problemet her, er at; Hva kan du gjøre?

 

La oss gå tilbake til HON som du nevner, en griefer i gamet, hva gjør man?

Du kan kjefte personen huden full - det er akkurat dette han vil frem til.

Alle i det gamet taper like mye "rating", dersom griefingen fører til et tap.

Grieferen blir kanskje bannet etter 5-10 games (det forutsetter at man faktisk rapporterer spilleren), men hva så? Man kan lage en ny account på 20 sekunder.

 

Med mindre det medfører en ulempe for individet, så kan de ta seg til rette med griefing.

 

 

Det ville vært annerledes i et spill som WOW da det er en persistent verden. Der kan man (kollektivt) fryse ut personer som begår ugjerninger til stadighet.

Også der kan man få tak i 'gratis' kontoer for å griefe, men Blizzard har tatt mange nødvendige steg for å hindre griefingen.

Eksempelvis kan disse kontoene ikke bruke alle typer chat/private messaging.

 

Det blir litt klønete å diskutere problemet, når det blir forskjellige svar på hva som er mulig i forskjellige spill.

Endret av HadHa
Lenke til kommentar

Gi nå beng i om han bruker ordet "troll" feil da. Evt kommenter det kort, og gå videre med diskusjonen. Ikke noe poeng å skrive en bibel om dette ordet.

 

Helt enig i at det er for mye uspiselig oppførsel osv i spill for tiden. Men dette tror jeg kommer automatisk fordi gjennomsnitts alderen på spillerne har blitt betraktelig mindre med årene. Sitter å hører på lillebroren min etter jeg bygde den første stasjonære PCn hans, og det er fullstendig krise. Men igjen, så veit jeg at han er 9 år gammel. Så akkurat hva man kan gjøre med dette, nei det veit ikke jeg.

Lenke til kommentar

Får ikke Xbox One et nytt ryktesystem som kan fikse dette?

 

Tja. Jeg har opplevd å få en del kjeft fordi jeg ikke er flink nok i enkelte spill, og enda mer fordi jeg vinner i andre. Begge deler er da helt legitimt, men hvordan unngår jeg at folk gir meg tommelen ned for dette?

Lenke til kommentar
La oss gå tilbake til HON som du nevner, en griefer i gamet, hva gjør man?

Du kan kjefte personen huden full - det er akkurat dette han vil frem til.

Alle i det gamet taper like mye "rating", dersom griefingen fører til et tap.

Du har nok dessverre misforstått hele poenget mitt. ;) Kjefter jeg på personen, er jeg like ille som ham. Men hva om vi var hundre stk som dukket opp samtidig, spilte en uke eller to og konsekvent oppførte oss pent? Nå er jeg ikke sikker på hva griefer egentlig betyr (spiller aldri spill der jeg trenger vite det), men om en person oppfører seg som en liten unge kan vi andre bare overse ham. Som du sier, sånne folk vil ha oss til å bli sinte og kjefte på dem. Da får de oppmerksomhet og følelsen av å ha makt. Så om vi i stedet nekter dem gleden av å kjefte på dem, hva gjør de? Hvem gir opp først? Vi som oppfører oss hyggelig, eller grieferen?
Lenke til kommentar

Du har nok dessverre misforstått hele poenget mitt. ;) Kjefter jeg på personen, er jeg like ille som ham. Men hva om vi var hundre stk som dukket opp samtidig, spilte en uke eller to og konsekvent oppførte oss pent? Nå er jeg ikke sikker på hva griefer egentlig betyr (spiller aldri spill der jeg trenger vite det), men om en person oppfører seg som en liten unge kan vi andre bare overse ham. Som du sier, sånne folk vil ha oss til å bli sinte og kjefte på dem. Da får de oppmerksomhet og følelsen av å ha makt. Så om vi i stedet nekter dem gleden av å kjefte på dem, hva gjør de? Hvem gir opp først? Vi som oppfører oss hyggelig, eller grieferen?

Erfaringsmessig gir de som oppfører seg hyggelig opp først.

Lenke til kommentar

Kjefter jeg på personen, er jeg like ille som ham.

Enig.

 

Men hva om vi var hundre stk som dukket opp samtidig, spilte en uke eller to og konsekvent oppførte oss pent?

Det vil nok ha liten/ingen effekt. Mest fordi hundre personer gjerne er for lite til å endre et spillmiljø, men også fordi effekten må være vedvarende, en uke eller to er på langt nær nok (Men ja, det er et steg i riktig rettning).

 

Igjen, her vil det være nyttig å diskutere eksempler, da jeg kanskje tenker på et spill hvor det ikke vil fungere, og du tenker på et annet spill der det vil fungere.

Tiltakene som må gjøres kommer veldig ann på spillet og hvordan det er designet.

 

Griefing går ofte litt dypere enn at noen er ute etter å ødelegge, ofte griefer man for å berge sin egen opplevelse.

Eksempelvis ser man til stadighet at noen griefer fordi 'vi har ikke mulighet til å vinne'. Ved å griefe demotiverer han sitt eget lag raskere, noe som ender i at spillet tar slutt raskere. Samtidig kan han skrive nedlatende til sitt eget lag og heie på fienden for å minimere følelsen av 'tapet'.

 

Jeg tror det viktigste vi som spillere kan gjøre er å være hyggelige og opplysende. Men som Zlatzman er inne på, dette er tungt arbeid dersom man møter griefere til stadighet.

Lenke til kommentar

Hundre folk over to uker for få folk og for liten tid til å gjøre drastiske, langvarige endringer. Men det kan likevel være en begynnelse. Jeg tror det er nok til at andre kan oppfatte at vi nekter å godta å bli behandlet dårlig, og når vi først krever at folk oppfører seg, kan det føre til at andre slenger seg på og krever det samme. Det vil ta tid, men over lengre tid kan det faktisk hjelpe. Å prøve å samle tusen folk til å spille slik i et helt år er en urealistisk drøm, men et sted må man jo begynne. Ta derfor hundre folk over to uker som et prøveprosjekt. Om vi føler at det faktisk har noe å si, kan vi jo utvide til to uker lengre, og kanskje femti folk ekstra. (minus folk som har falt fra, så klart.) Har det ingenting å si kan prosjektet avsluttes som mislykkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...