Gå til innhold

Nokia lanserte Lumia 1020 med ekstremt kamera


Anbefalte innlegg

Imponerende kameradel. Jeg syntes Nokia Pureview 808 hadde tynt utrolig mye ut av den lille plassen (13,9 mm tykk), men 10,4 mm er ennå mer imponerende til å ha så stor sensor* og atpåtil ha økt blenderåpningen fra f/2,4 til f/2,0.

 

Den er ikke 10,4mm over kameraet, det er kun på den tynneste delen. Over kameraet er den 14,5mm !

Blenderåpningen er heller ikke 2,0, den er 2,2 !

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dog har denne svakere blitz enn det 808 har (3,2GN vs 3,5GN)

Hva slags enhet er GN? Aha, Guide Number, altså ledetall på norsk. Jeg ble bare forvirret av språket og tallene. Jeg er vant til ledetall i størrelsen 10-60 og koblet ikke at så lave tall kunne være ledetall, men det er sikkert bra til å være en telefon.

 

Ellers veldig interessant sammenligningsliste. Skuffende at den nye sensoren er mindre, men BSI og litt større blender veier vel mer enn opp for det? Interessant med større spenn i lukkertider, særlig lynraske 1/16 000 sekund. En annen ting jeg liker godt (en showstopper mindre) er det nye Nokia pro-grensesnittet. Jeg foretrekker dedikerte knapper og hjul, men dette må bli en 5-er på terningen.

 

Sto det noe om ekte (fysisk) brennvidde også? Og tilgang på råformat?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hva slags enhet er GN?

 

Ellers veldig interessant sammenligningsliste. Skuffende at den nye sensoren er mindre, men interessant med større spenn i lukkertider, særlig lynraske 1/16 000 sekund). En annen ting jeg liker godt (en showstopper mindre) er det nye Nokia pro-grensesnittet.

 

Sto det noe om ekte (fysisk) brennvidde også? Og tilgang på råformat?

 

Ifølge denne artikkelen er det ikke støtte for råformat

Lenke til kommentar

 

Hva slags enhet er GN?

 

Ellers veldig interessant sammenligningsliste. Skuffende at den nye sensoren er mindre, men interessant med større spenn i lukkertider, særlig lynraske 1/16 000 sekund). En annen ting jeg liker godt (en showstopper mindre) er det nye Nokia pro-grensesnittet.

 

Sto det noe om ekte (fysisk) brennvidde også? Og tilgang på råformat?

 

GN = "light output".

Det er ikke mulig å ta ut RAW format nei.

Ser ut som den ikke har ND-filter heller (som 808 har), men den har bedre kontroll av lukkertid.

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Har sett at det er delt forståelse av hvor bra kamera virkelig er på denne. Jeg ser ikke bare på specs når jeg vurderer en terminal, men hvordan de er i bruk og løser ulike oppgaver og resultatet av disse.

Nå er det bare Pureview 808 som har kameraspecs til å utfordre Lumia 1020, men min erfaring med disse er at 1020 har et klart bedre kamera. Det skulle forsåvidt bare mangle når 808 ble lansert for et år siden. 1020 har også SW som gjør denne til en bedre kameramobil.

 

Viktig å ikke bare se på specs, da HTC One er blant de som tar best bilder (hvis du ikke må "blåse opp" bildene) om vi ser bort fra 808 og 1020. Og One har som kjent bare 4MP...

 

Personlig er jeg svært imponert over bildene som tas med 1020 og blir eneste kamera jeg tar med i ferien denne sommeren. Jeg mangler heller ingen apps på WP for min del så da er dette en perfekt mobil på mange måter. Er vel bare Vine som mangler av populære apps.

 

Jeg forstår at mange er veldig opptatt av kamera når de ser til Nokia. Men det jeg finner merkelig er at de ikke får større oppmerksomhet med tanke på navigasjonsløsningnene de har.

Lenke til kommentar

Flott mobil. Hadde gått for denne hadde det ikke vært for operativsystemet. De som klager på at ios er kjedelig må vel krepere tvert med en wp8 telefon i hende. Min tildels stødige htc wp 8 x ble parkert etter et par måneder pga manglende apper, apper som ikke helt funker og en for meg alt for kjedelig brukeropplevelse.

Lenke til kommentar

 

Jeg mangler heller ingen apps på WP for min del så da er dette en perfekt mobil på mange måter. Er vel bare Vine som mangler av populære apps.

 

Det finnes en versjon for Vine som heter 6sec på WP Store. Nokia bekreftet i går at de og Vine jobbet med en versjon for WP. Skal nok ikke vente for lenge. Sykt for en jobb Nokia gjør for Windows Phone. Men de har vel fått sine kroner fra Microsoft for å bidra også, da.

Lenke til kommentar

Er det noen som har funnet ut nøyaktig ekte brennvidde på kameramodulen? Den skal i følge kjapp hoderegning ligge på rundt 7 mm. Nokia sier den skal tilsvare fullformat fotoapparat med 27mm objektiv i 4:3-modus og 25mm i 16:9-modus.

 

Det er vist også noe tvil om reell sensorstørrelse. Enkelte kilder hevder at 9,00*7,00mm er hele cmos-brikken inkludert AD-konvertere med mer og at sensitivt areal er noe mindre. I følge mine beregninger skal det reelle sensitive arealet være 7712*1,12 og 5360*1,12 = 8,64 * 6,00 mm = crop-faktor 4,11. Men hele sensoren kan ikke brukes fordi man må velge mellom to ulike beskjæringer der ingen av de dekker hjørnene. Hjørnearealet skal være (7712-7136)*1,12 = 0,645mm horisontalt og (5360-4352)*1,12 = 1,129 mm vertikalt. Dvs. at man må trekke fra 0,73 kvadratmillimeter fra totalarealet.

 

16:9-modusen er 7712*1,12 * 4352*1,12 = 8,64*4,78mm = 42,1mm2 og crop-faktor 4,38

4:3-modusen er 7136*1,12 * 5360*1,12 = 7,99*6,00mm = 48,0mm2 og crop-faktor 4,33

 

Bruker vi crop-faktorene og den fullformats-ekvivalente brennviddene får vi to estimater for ekte brennvidde: 25/4,38= 5,7mm og 27/4,33= 6,24mm. Det vanlige 3:2-formatet til fullformatsensorer ligger omtrent midt i mellom 4:3 og 16:9. Det betyr at ekte brennvidde ligger omtrent midt i mellom estimatene på 5,7 og 6,24mm. Altså temmelig nært 6 mm blank.

 

Reell (fysisk) blenderåpning er som kjent brennvidden delt på blendertallet. 6mm/2,2 = 2,7 millimeter diameter på blenderåpningen.

 

Pureview 808 hadde en brennvidde på 8,02mm og blendertall 2,4. Noe som gir en reell blenderåpning med 3,34mm. Altså rundt 50% større. Det betyr at 1020 slipper inn bare 2/3 av lysmengden.

 

BSI vs FSI skal hjelpe 26% på lyssensitiviteten (målt! Sonys offisielle påstand er 50%). Det betyr at 808 er rundt 25% mer lyssensitiv enn 1020. Ikke store forskjellen, men dessverre går 1020 i negativ retning. Utviklingen på lyssensitivitet har altså gått rundt 25% tilbake i stedet for rundt 25% frem siden 808 ble lansert for ca 1,5 år siden. Synd, men så er 1020 også positiv utvikling fra 808 på andre måter.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, morroklumpen (du glemte forresten smilefjeset).

 

Nokia fikk en god del kritikk for den store pukkelen på 808 og var nødt til å levere en slankere oppfølger. Med det som bakteppe synes jeg de har klart å lage en telefon med et bra kamera som oppfølger. Riktignok ikke så bra på enkelte områder som en skikkelig pukkel som 808 sin kunne klart, men nå var det neppe aktuelt uansett.

 

Jeg gleder meg blant annet til å se noen bruke den raske lukkertida på en god måte. Så vidt jeg vet er 1/16 000 sekund dobbelt så raskt som noe moderne systemkamera klarer. Gleder meg også til konkurrentene svarer med gode kameratelefoner med Android.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Aldri skjønt kritikken av WP8.

Har hatt alle iPhone og de dyreste android telefonene, og kan ærlig talt ikke si at de er noe bedre.

Eneste positive med de andre to andre OSene jeg kan komme på er programvare utvalget, men siden det meste er innebygget i WP8 er det lite jeg trenger, og jeg gidder ikke å installere en milliard apps heller.

 

Android fungerer fint når det er vanilla, men da er det også grisestygt.

Har man en annen GUI er det tregt og/eller ustabilt og får oppdateringer en gang i skuddåret.

Enkelte telefoner må må "hacke" for å få stabil og brukbar, noe som er idioti. Man kjøper ikke en Mercedes for så å bytte ut skallet og deler.

 

Smaken er som baken, hårete og delt. Men jeg føler at mye av sutringen fra nerder er rett og slett fordi det er Microsoft som laget systemet,og det dermed ikke er så hipt (iOS) eller så nerdete/kult (android) som de andre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aldri skjønt kritikken av WP8.

Har hatt alle iPhone og de dyreste android telefonene, og kan ærlig talt ikke si at de er noe bedre.

Eneste positive med de andre to andre OSene jeg kan komme på er programvare utvalget, men siden det meste er innebygget i WP8 er det lite jeg trenger, og jeg gidder ikke å installere en milliard apps heller.

 

Android fungerer fint når det er vanilla, men da er det også grisestygt.

Har man en annen GUI er det tregt og/eller ustabilt og får oppdateringer en gang i skuddåret.

Enkelte telefoner må må "hacke" for å få stabil og brukbar, noe som er idioti. Man kjøper ikke en Mercedes for så å bytte ut skallet og deler.

 

Smaken er som baken, hårete og delt. Men jeg føler at mye av sutringen fra nerder er rett og slett fordi det er Microsoft som laget systemet,og det dermed ikke er så hipt (iOS) eller så nerdete/kult (android) som de andre :)

 

Kunne ikke sagt det noe bedre selv

Lenke til kommentar

Aldri skjønt kritikken av WP8.

Har hatt alle iPhone og de dyreste android telefonene, og kan ærlig talt ikke si at de er noe bedre.

Eneste positive med de andre to andre OSene jeg kan komme på er programvare utvalget, men siden det meste er innebygget i WP8 er det lite jeg trenger, og jeg gidder ikke å installere en milliard apps heller.

 

Android fungerer fint når det er vanilla, men da er det også grisestygt.

Har man en annen GUI er det tregt og/eller ustabilt og får oppdateringer en gang i skuddåret.

Enkelte telefoner må må "hacke" for å få stabil og brukbar, noe som er idioti. Man kjøper ikke en Mercedes for så å bytte ut skallet og deler.

 

Smaken er som baken, hårete og delt. Men jeg føler at mye av sutringen fra nerder er rett og slett fordi det er Microsoft som laget systemet,og det dermed ikke er så hipt (iOS) eller så nerdete/kult (android) som de andre :)

 

Veldig enig. Har en AtivS nu og det er en deilig telefon å bruke. Savner endel apps så kan godt hende det blir Ios neste gang, men det er ikke fordi WP er dårlig. Må si at Android føles som ett uferdig os ifht Ios og WP for min del. Ja du har masse muligheter osv men likevel. Må samtidig si at det virker spennende med pure Android på de nye toppmobilene. For det er kun helt ren Android med oppdateringer jeg personlig ser vitsen med.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...