Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Burde jeg reklamere på bilkjøpet?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpte en Mercedes 1997 E230 i desember 2011 for 46.900 kr, og pr. i dag er bilen påkostet over 60.000 kr for diverse service, eu.godkjenning og ymse reservedeler.

 

Jeg føler dette er alt for mye penger for å drifte en bil i 18 måneder, og vurderer å reklamere overfor forhandler med enten prisavslag eller heving av kjøp. Jeg har tidligere vært i kontakt med dem ang. en spesifikk feil, som jeg selv måtte utbedre for egen regning.

 

Selv om bilen er i grei teknisk stand pr. i dag, har den rustet forferdelig i hjulbuer og ved dørene. Det er byttet eksosanlegg, fjærer foran, bærearm venstre front, bremser bak, sveiset bremserør og bensinrør, byttet luftmassemåler, ny viskermotor bak og speil utvendig front. I tillegg var crusie-control ødelagt ved overtagelse, og el-vindu bak defekt og rutene limt fast. I tillegg kommer EU-godkjenning og B-service, bytting av batteri og service av en fastlåst girkasse, samt fylling av AC-gass som var helt tomt ved overtagelse.

 

Noen tanker om dette, har noen erfaring med å stille en forhandler til veggs ang. bruktbiler som ble katta i sekken?

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du har kjøpt en gammel bil og da kommer det slike utgifter.

 

Du kommer aldri noe videre med det der dessverre.

A/C gassen burde du ha sett selv, og bytte av batteri er vel ikke så rart på en 1997 modell akkurat.

 

Hva hadde du forventet egentlig av en så gammel bil?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

denne bilen er vel ikke av en eller annen sjanse mørkeblå? du skal høre en morsom historie om min e230 97' som jeg solgte i desember 2011 til en forhandler. drev og kjørte opp til fjellet, da halen i en av svingene sklei ut. jeg greidde ikke å få igjen kontrollen på bilen og jeg kolliderte med rekkverket. fronten ble smadret. ingen problemer med bilen utenom at spylervæskebeholderen lekket litt. kjørte tilbake til oslo (180 km) uten problemer. solgte så denne smadrede bilen til en forhandler for så å kjøpe en like gammel e280 4-matic av ham, og betalte prisforskjellen ^^. hadde aldri problemer med denne bilen. fikk den lakkert grunnet rust for året før ulykken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei El Fuego, kan du opplyse meg om hvilken forhandler dette var snakk om, da bilen vittelig er mørkeblå og har en tvilsom forskjerm på førersiden?

 

Jeg innser at gamle biler koster penger, men forventer også at et objekt med salgsverdi 47.000 kr ikke trenger å påkostes 30.000 kr etter 14 mnd for EU-godkjenning. Dette er direkte forfall fra forrige EU-godkjenning og tilsier at bilen ble solgt langt over verdi i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

De fleste feilene du listet opp er enten feil du burde ha oppdaget når du prøvekjørte bilen, burde ha forventet pga pris og alder eller burde ha forventet pga alder og slitasje.

 

De feilene som ikke burde vært der, men som du burde ha oppdaget, skulle du ha reklamert på med en gang(eller kort tid etter kjøp). Nå, halvannet år etterpå er det litt sent.

 

Prøvekjørte du bilen før kjøp? Hva sa selger om feilene du oppdaget? Hva sier kontrakten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har kjøpt en gammel bil av en modell som er dyr å holde.

 

Sånn jeg ser det har du to valg, det ene er å selge den, det andre er å beholde den..

Uansett må du regne med å ta disse kostnadene selv.

 

210-bilene er heller ikke kjent for å være det kvalitetsmessig beste fra den kanten akkurat..

Lenke til kommentar

Hvis du oppdager feil med en bil du har kjøpt hos en forhandler, så kan du gå tilbake til forhandleren og be om å få disse fikset kostnadsfritt i utgangspunktet, uavhengig av alder på bilen, men du må regne med at slitasje og service må du betale for seg. Ting som ikke virker og som burde ha virket, men som du ikke selv nødvendigvis ville umiddelbart oppdaget før kjøp er selger ansvarlig for. Dette gjelder spesielt når det er en forhandler som selger bilen, da de har større ansvar enn deg i form av at de er profesjonell part.

 

Det du derimot ikke kan gjøre er å få feilen fikset et eller annet sted enten du gjør det selv eller får noen andre til å gjøre det, og så gå tilbake til forhandleren og be om å få prisavslag. Dette fordi pr. lov har selger rett til å utrette feil selv eller bestemme hvor og hvem som skal gjøre det eller evt. om de vil gi prisavslag. Du har også krav om at feil skal meldes fra om "innen rimelig tid", dvs. at ting du burde ha oppdaget kjapt etter kjøpet skal du kjapt også gi beskjed om.

Lenke til kommentar

Hvis du oppdager feil med en bil du har kjøpt hos en forhandler, så kan du gå tilbake til forhandleren og be om å få disse fikset kostnadsfritt i utgangspunktet, uavhengig av alder på bilen, men du må regne med at slitasje og service må du betale for seg. Ting som ikke virker og som burde ha virket, men som du ikke selv nødvendigvis ville umiddelbart oppdaget før kjøp er selger ansvarlig for. Dette gjelder spesielt når det er en forhandler som selger bilen, da de har større ansvar enn deg i form av at de er profesjonell part.

 

Det du derimot ikke kan gjøre er å få feilen fikset et eller annet sted enten du gjør det selv eller får noen andre til å gjøre det, og så gå tilbake til forhandleren og be om å få prisavslag. Dette fordi pr. lov har selger rett til å utrette feil selv eller bestemme hvor og hvem som skal gjøre det eller evt. om de vil gi prisavslag. Du har også krav om at feil skal meldes fra om "innen rimelig tid", dvs. at ting du burde ha oppdaget kjapt etter kjøpet skal du kjapt også gi beskjed om.

 

Det blir nok litt vanskelig å reklamere på en 16 år gammel bil uten at problemet ikke skyldes slitasje.

 

"Ting som ikke virker og som burde ha virket, men som du ikke selv nødvendigvis ville umiddelbart oppdaget før kjøp er selger ansvarlig for."

 

Det må i såfall være noe forhandleren har prøvd å skjule og dekke over uten å opplyse om det.

 

 

 

Dette er uansett ikke innen rimelig tid, og jeg synes du tolker lovene merkelig. Hadde det vært snakk om en dyrere bil ville saken stilt seg annerledes selvfølgelig, men det er jo ikke det denne tråden handler om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei El Fuego, kan du opplyse meg om hvilken forhandler dette var snakk om, da bilen vittelig er mørkeblå og har en tvilsom forskjerm på førersiden?

 

Jeg innser at gamle biler koster penger, men forventer også at et objekt med salgsverdi 47.000 kr ikke trenger å påkostes 30.000 kr etter 14 mnd for EU-godkjenning. Dette er direkte forfall fra forrige EU-godkjenning og tilsier at bilen ble solgt langt over verdi i utgangspunktet.

 

solgte den til en forhandler som har sted ved ulvenveien ved alnabru. han er ikke norsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...