Gå til innhold

Eizo EV2416W - TN 24" 1920x1200


Occi

Anbefalte innlegg

Generell diskusjon rundt Eizo EV2416W

 

Starter med å sitere godeste efikkan fra tråden Hvilken 27" IPS / 2560x1440 som jeg har noen spørsmål til.

 

Hvis du vil ha en rask skjerm med bildekvaliteten i behold så gå for TN uten overdrive, f.eks. EV2416W. [..]

Jeg har lenge vurdert å oppgradere fra mine småkjipe Samsung 2494HS til hovedsaklig en IPS som f. eks U2412M, men har irritert meg over latency og dårlig coating som følger med på kjøpet.

Spesielt det siste er et problem da jeg hovedsaklig leser og skriver tekst (surfing, koding, chat). Spiller litt innimellom (RTS/FPS), og ønsker derfor ikke en helræva opplevelse på på det heller.

 

Har lagt merke til at du har promotert EV2416W aktivt og tror jeg har fått opp øynene for at en skikkelig TN-monitor kanskje passer meg bedre. Har derimot et par spørsmål:

  1. Hva er spesielt med akkurat denne modellen? Jeg finner lite reviews og snakk om denne rundt omkring.
     
  2. CCFL trekkes frem som en fordel for U2410 vs U2412M som har LED, slik som EV2416W. Er dette (veldig) negativt, evt. hvilken effekt har det på et TN-panel vs. IPS?
     
  3. Helhetsinntrykk / design. Igjen, lite reviews, så finner bare lite konstruktive promobilder.
     
  4. Hvordan er coatingen på denne modellen? Er det noe spesielt med IPSer når det gjelder coating, eller er det bare Dell som har endel problemer med dette?

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste om en som mente at det er ingenting som kan sies å være et godt TN-panel, stemmer dette?

 

TN panels are made because they're cheap, high end TN panels aren't really a thing. Eizo just took a TN panel from whatever manufacturer is still making 60hz TN panels and slapped their name on it along with a ridiculous price tag.

 

Tok en titt på en U2410 i dag. Den var ganske fin, og kunne ikke se noen store problemer med teksten egentlig. Kanskje noe man først legger merke til etter litt bruk.

Lenke til kommentar

Generell diskusjon rundt Eizo EV2416W

Starter med å sitere godeste effikanefikkan fra tråden Hvilken 27" IPS / 2560x1440 som jeg har noen spørsmål til.

 

Jeg har lenge vurdert å oppgradere fra mine småkjipe Samsung 2494HS til hovedsaklig en IPS som f. eks U2412M, men har irritert meg over latency og dårlig coating som følger med på kjøpet.

Spesielt det siste er et problem da jeg hovedsaklig leser og skriver tekst (surfing, koding, chat). Spiller litt innimellom (RTS/FPS), og ønsker derfor ikke en helræva opplevelse på på det heller.

Har lagt merke til at du har promotert EV2416W aktivt og tror jeg har fått opp øynene for at en skikkelig TN-monitor kanskje passer meg bedre. Har derimot et par spørsmål:

Hva er spesielt med akkurat denne modellen? Jeg finner lite reviews og snakk om denne rundt omkring.

FlexScan-serien er kun markedsført for bedrifter, de er beregnet på daglig kontorbruk, noen modeller for generell kontorbruk og andre for grafisk arbeid. De sistnevnte er gjerne litt dårligere enn ColorEdge på fargefronten(ColorEdge er ekstra dyre), uten at de er dårlige av den grunn.

 

Eizo har tradisjonelt aldri satset på hjemmefronten, men i den senere tid har de kommet med Foris-serien for spill og multimedia, som er jevnt over dårlige skjermer og ikke hva vi forventer av noe det står "Eizo" på. Jeg har flere ganger tenkt på om jeg skal si til Eizo at de kan bare kaste Foris på dynga og heller rebrande FlexScan til hjemmemarkedet.

 

CCFL trekkes frem som en fordel for U2410 vs U2412M som har LED, slik som EV2416W. Er dette (veldig) negativt, evt. hvilken effekt har det på et TN-panel vs. IPS?

<klipp>

Hvordan er coatingen på denne modellen? Er det noe spesielt med IPSer når det gjelder coating, eller er det bare Dell som har endel problemer med dette?

Ja det er forskjell på baklys. Generelt er CCFL litt bedre på fargerom, men de dyreste panelene får nå stort sett bedre LED-lys. LED har vært sensitivt for PWM-støy, noe Eizo hevder de har vært bedre på på sine FlexScan-monitorer siden høsten 2012. Billigskjermer med edge-led er generelt ujevne og dårlig kvalitet (f.eks. tidlig MacBook Air der du til og med kan se LEDs nederst på skjermen). Jevnt over vil jeg si at det er tilnærmet likeverdig på kvalitetsskjermer, men spesielt på billigere skjermer kan baklyset være plagsomt når det skinner gjennom på noe vis.

 

Det skal sies at IPS har som kjent et problem med at overflaten kan være problematisk å stirre på. Flatpanels.dk kaller det en "krystalliserende overflate", det minner litt om flimmerfølelsen du får hvis du går helt frem til noen 100 Hz CRTer hvor det flimrer når du beveger på hodet (hvis det gav noen form for mening). Jeg vil beskrive IPS-problemet som baklys som flimrer mellom pikslene, for det er mest synlig når du flytter på hodet (noe de fleste gjør når de jobber), mens det ikke er like merkbart når hodet og øynene er i ro. Jeg har brukt en del HP ZR24W i jobbsammenheng og det er ganske plagsomt å skrive kode/tekst på. Jeg husker en kollega kommenterte at det var en IPS-skjerm ganske umiddelbart at han fikk en, basert på at han så det på flimringen.

IPS panelet i ZR24W har samme krystalliserede overflade/coating som de fleste IPS baserede skærme

 

Om PWM-støy på LED-baklys gjør dette verre på IPS-paneler vet jeg ikke, siden jeg ikke har hatt noen anledning til å sjekke en rekke IPS- og TN-skjermer med CCFL- og LED-baklys side ved side til test. Men jeg antar at det er relativt marginalt sammenligned med de problemene som IPS allerede har.

 

Det er LG og Samsung om produserer panelelene til skjermer i denne størrelsen og oppover, men de siste årene har det nesten vært utelukkende LG-paneler i toppskjermene fra Dell, Eizo, Nec, HP, Apple, Philips og Fujitsu. Av panelene i 24, 27 og 30 tommer har de hatt cirka 2-4 modeller med ulike egenskaper, typisk et panel med kontrastbelegg(brukes av Apple) og typisk to matte IPS-modeller hvor den ene har standard-gamut og lav fargedybde, og den andre har høy gamut og høy fargedybde. Produsentene får gjøre sine kalibreringer av baklys og justeringer av panelet, pluss at de putter inn sin egen bildeprosessering. I 2011 hadde LG byttet ut mange av modellene med LED-baklys, unntatt toppmodellene som først fikk LED-baklys i slutten av 2012(dette gjelder high gamut IPS i 24, 27 og 30 tommer). Coatingen for et bestemt panel og revisjon er den samme uavhengig av produsent av skjermen, men f.eks. HP kan finne på å bytte panelrevisjon som kan ha litt betydning.

 

Ble du noe klokere av det?

Tok en titt på en U2410 i dag. Den var ganske fin, og kunne ikke se noen store problemer med teksten egentlig. Kanskje noe man først legger merke til etter litt bruk.

Ja det stemmer, du merker det over tid. Du må ikke tro at teksten er uskarp, det er mer at til mer du stirrer på en region til mer irritabelt blir det. Hvor merkbart det er er selvsagt avhengig av dine øyners sensitivitet. Hvis du er av typen som lett legger merke til flimring på trege CRT eller f.eks. noen lysrør, så vil du merke dette lettere.

 

Leste om en som mente at det er ingenting som kan sies å være et godt TN-panel, stemmer dette?

Det er den vanlige misoppfattelsen som sirkulerer. TN er billigskjermer, IPS er dyre skjermer. Tull, tøys og sprøyt.

 

TN-skjermer finnes helt fra billige jallaskjermer som er helt elendige på alle områder, inkl. jevnhet på baklys, farger osv. Mange av de billigere skjermene til BenQ, Acer osv. er dårlige TN-paneler. F.eks. Dells "professional"-serie er typisk over middels i kvalitet, men f.eks. P2412H er fremdeles et stykke unna de beste TN-panelene. Eizos FlexScan begynner omtrent der, hvor noen modeller er over middels mens andre er svært bra. F.eks. EV2315W er synlig dårligere enn EV2416W, selv om det på papiret ser ut som det bare er én tomme og 120 piksler som skiller de. (EV2315W er fremdeles en ganske god skjerm for pengene, og er mye bedre enn andre billigskjermer, og koster tross alt litt over halvparten av EV2416W)

 

IPS-skjermer til PC-bruk finnes også i alle kvaliteter. Tidligere var det bare "dyre og bra skjermer", men de siste årene har IPS blitt billigere, vel det vil si at det har kommet billigere varianter av IPS og en derivat som heter PLS. IPS-skjermer får du nå til og med i små tablets og bærbare, primært siden de har bedre innsynsvinkel enn helt elendige TN-panel (og det er greit nok), men disse er ikke nødvendigvis bra på de andre egenskapene sine.

 

Men vi skal vel forholde oss til gode IPS og gode TN-paneler mot hverandre.

+ TN har klart bedre responstid. 5 ms black to black.

+ TN kan ha like bra eller bedre sortnivå.

+ TN er veldig gode til å lese tekst flimmerfritt, dvs. supert som "allrounder" og kontorbruk, nettsider, dokumentskriving, skolearbeid, regneark osv.

- TN har dårligere vertikal innsynsvinkel, men horisontalt kan det være ganske bra på de dyreste TN-panelene.

- TN finner du generelt ikke over 1920x1200-oppløsning.

* Fargemessig har TN med standardgamut sammenlignbart fargerom med IPS med standardgamut. F.eks. Dell U27HM har 72% NTSC, som er veldig vanlig for gode TN-paneler, dog kan det være vanskelig å finne frem for TN-skjermer.

 

Så gyldige grunner til å velge IPS-panel blir da (arrangert etter typisk relevans):

* Du trenger høyere oppløsning enn 1920x1200.

* Du er profesjonell grafiker og trenger bedre farger enn standardgamut, men da velger du riktig nok et av de dyreste IPS-panelene for å få fordel. Ellers lures du.

* Du skal ha skjermen på høykant, f.eks. til et kontrollrom.

 

Helhetsinntrykk / design. Igjen, lite reviews, så finner bare lite konstruktive promobilder.

Jeg har tenkt å publisere en test av EV2416W og legge ut på forumet, men det må bli tidligst juli siden jeg ikke får anledning til det før da. Jeg skal kjøpe inn kalibreringsutstyr og kalibrere en rekke skjermer og TVer.

 

Men jeg kan gi et slags førsteinntrykk av EV2416W her.

Jevnt over er den en knallsterk kandidat til allrounder, den er ypperlig til alt utenom profesjonell bildebehandling. Responstiden er god som en god TN-skjerm, men den er uten overdrive så du kan merke slør i noen tilfeller, men er sammenlignet med et IPS-/PLS-panel svært raskt. Det er kun de raskeste TN-panelene med 1-2 ms gray-to-gray som er raskere, men disse ofrer riktig nok bildekvalitet ved å skape mørke konturer rundt bevegende objekter. EV2416W er altså en ypperlig spilleskjerm, kun de mest hardnakkede FPS-spillerne i konkurranser som vil være litt misfornøyde, til normal spilling er den super siden den balanserer bildekvalitet og responstid. Jeg har ingen problemer med å anbefale til de fleste aktive spillere. (Jeg kjøpte den nettopp til masterprosjektet mitt, som krever god respons samtidig som god bildekvalitet om det sier litt)

 

Byggekvaliteten er solid. Skjermen leveres med FlexStand 3 som er solid og ennå bedre enn tidligere føtter. Det er forøvrig samme fot som leveres med FlexScan SX2762W og de fleste FlexScan-modeller i år. Foten kan justeres i alle retninger og har god kvalitetsfølelse. Denne overgår kvaliteten til Dells føtter på Professional og Ultrasharp-modeller, rotéring er veldig solid men samtidig enkelt. Kun høydejustering er litt tungt.

post-63307-0-21706000-1367945867_thumb.jpgpost-63307-0-23928000-1367945877_thumb.jpg

(sammenlignet med S2401W)

 

EV2416W er slanket i forhold til tidligere modeller, men foten tar noe plass bakover. De som trenger slankere fot kan bestille med Tristand fremfor FlexStand, som er bare et par cm bakover. Rent estetisk så gjør skjermen seg veldig i sort. Den er riktig nok koksgrå i farge, men det oppfattes som nesten sort i bruk. Personlig synes jeg sortfargen forbedrer kvalitetsinntrykket kontra den lysegrå fargen Eizo-skjermer ellers leveres med. S2401W og S2402W blir litt lunkne på toppen under bruk, men EV2416W er såpass kjølig selv med strømsparing deaktivert at jeg ville hatt ingen engstelser mot å bygge den inn.

 

Jevnheten på panelet er topp, og dette er ganske viktig siden nesten ingen skjermer kan etterjustere dette (Dell har et par modeller som forsøker, dog. TFTCentral kritiserer Dells løsning, kanskje neste revisjon blir bra?). Det er nettopp én av fordelene med de gode TN- og IPS-modellene til Eizo, du slipper å bekymre deg for ujevnhet, den er svært god. Under normal bruk er ikke noe baklys som skinner gjennom. Med helt sort bilde i mørkt rom kan det skimtes et hint av gjennomskinn helt i nedre kant mot midten av skjermen. Det er altså nesten perfekt, det beste jeg har sett, og det overgår faktisk tidligere modeller som S2401W og S2402W.

 

Horisontal innsynsvinkel er veldig bra. 30 grader uten særlig merkbart tap i farger, oppmot 45 før det begynner å vise tegn, men derfra og oppover blir det mer og mer synlig. Det er helt uproblematisk å ha slike ved siden av hverandre, og hvis de er vinklet litt på skrå så kan du fint ha en på hver side og ha 3 skjermer uten at du klarer å merke at du sitter og bruker TN-paneler fremfor IPS. På høykant merker du derimot at det er et TN-panel, men i vanlig posisjon er det ingen problem.

post-63307-0-98924400-1367946263_thumb.jpg

Jeg hadde ingen egnede testbilder untatt dette overeksponerte bildet, så det ser værre ut med dette bildet enn det gjør i virkeligheten på skjermen. Et elendig kamera gjør også sitt bidrag.

 

Nå er ikke mine skjermer kalibrerte ennå, så den biten får vente.

 

Men jeg kan likevel anbefale den varmt.

 

Edit:

16:10-oppløsning er en kjempefordel til kontorarbeid, skriving og nettsurfing.

 

Den største innvendingen jeg har mot skjermen er at den ikke er identisk bortsett fra 30" og har en oppløsning på 2560x1600.

Endret av efikkan
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Litt av et innlegg må jeg si! Takker og bukker.

Fikset også efikkan i OP.

 

FlexScan-serien er kun markedsført for bedrifter, de er beregnet på daglig kontorbruk [..].

Har lagt merke til at de ikke promoteres noe særlig rundt ellers selv. Litt kjedelig når det virker som om de lager veldig gode skjermer. Vanskelig å finne noen særlig info om panelene pga. manglede reviews når det ikke er rettet mot privatbruk.

 

Ja det er forskjell på baklys. Generelt er CCFL litt bedre på fargerom, men de dyreste panelene får nå stort sett bedre LED-lys. LED har vært sensitivt for PWM-støy, noe Eizo hevder de har vært bedre på på sine FlexScan-monitorer siden høsten 2012. Billigskjermer med edge-led er generelt ujevne og dårlig kvalitet (f.eks. tidlig MacBook Air der du til og med kan se LEDs nederst på skjermen). Jevnt over vil jeg si at det er tilnærmet likeverdig på kvalitetsskjermer, men spesielt på billigere skjermer kan baklyset være plagsomt når det skinner gjennom på noe vis.

Hadde ikke hørt om PWM før, men en artikkel fra TFT Central ga en grei oppklaring.

Har EV2416W edge-led? Merker du noe til PWM på din modell (høy/lav lysstyrke)?

 

Det skal sies at IPS har som kjent et problem med at overflaten kan være problematisk å stirre på. Flatpanels.dk kaller det en "krystalliserende overflate", det minner litt om flimmerfølelsen du får hvis du går helt frem til noen 100 Hz CRTer hvor det flimrer når du beveger på hodet (hvis det gav noen form for mening). Jeg vil beskrive IPS-problemet som baklys som flimrer mellom pikslene, for det er mest synlig når du flytter på hodet (noe de fleste gjør når de jobber), mens det ikke er like merkbart når hodet og øynene er i ro. Jeg har brukt en del HP ZR24W i jobbsammenheng og det er ganske plagsomt å skrive kode/tekst på. Jeg husker en kollega kommenterte at det var en IPS-skjerm ganske umiddelbart at han fikk en, basert på at han så det på flimringen.

Det begynner å bli en stund siden jeg har brukt en CRT, men tror jeg har en idé om hvordan det føles. Er ikke akkurat betryggende å høre om flimring som irriterer ved koding når dette er noe av bruksområdet mitt.

 

Om PWM-støy på LED-baklys gjør dette verre på IPS-paneler vet jeg ikke [..]

Men jeg antar at det er relativt marginalt sammenligned med de problemene som IPS allerede har.

Høres bra ut. Virker uansett å være standarden(?) og lite man får gjort noe med.

 

[..] Ble du noe klokere av det?

Meget. Har ingen fornuftig respons, men finner det veldig interessant!

 

Ja det stemmer, du merker det over tid. Du må ikke tro at teksten er uskarp, det er mer at til mer du stirrer på en region til mer irritabelt blir det. Hvor merkbart det er er selvsagt avhengig av dine øyners sensitivitet. Hvis du er av typen som lett legger merke til flimring på trege CRT eller f.eks. noen lysrør, så vil du merke dette lettere.

Akkurat. Tror ikke en kort titt på en skjerm holder nei. Jeg vet ikke om jeg er veldig sensitiv til flimring, men husker flimringen på CRTen jeg hadde for evigheter siden..

 

Det er den vanlige misoppfattelsen som sirkulerer. TN er billigskjermer, IPS er dyre skjermer. Tull, tøys og sprøyt.

 

TN-skjermer finnes helt fra billige jallaskjermer som er helt elendige på alle områder, inkl. jevnhet på baklys, farger osv. [..]

 

IPS-skjermer til PC-bruk finnes også i alle kvaliteter. [..]

Godt å høre. Ikke lett å manøvrere seg i dette markedet med såpass mye feilinformasjon ute å går.

 

Men vi skal vel forholde oss til gode IPS og gode TN-paneler mot hverandre.

+ TN har klart bedre responstid. 5 ms black to black.

+ TN kan ha like bra eller bedre sortnivå.

+ TN er veldig gode til å lese tekst flimmerfritt, dvs. supert som "allrounder" og kontorbruk, nettsider, dokumentskriving, skolearbeid, regneark osv.

- TN har dårligere vertikal innsynsvinkel, men horisontalt kan det være ganske bra på de dyreste TN-panelene.

- TN finner du generelt ikke over 1920x1200-oppløsning.

* Fargemessig har TN med standardgamut sammenlignbart fargerom med IPS med standardgamut. F.eks. Dell U27HM har 72% NTSC, som er veldig vanlig for gode TN-paneler, dog kan det være vanskelig å finne frem for TN-skjermer.

 

Så gyldige grunner til å velge IPS-panel blir da (arrangert etter typisk relevans):

* Du trenger høyere oppløsning enn 1920x1200.

* Du er profesjonell grafiker og trenger bedre farger enn standardgamut, men da velger du riktig nok et av de dyreste IPS-panelene for å få fordel. Ellers lures du.

* Du skal ha skjermen på høykant, f.eks. til et kontrollrom.

Har ikke planer om å ha skjermen på høykant, eller ha en skjerm større enn 24", så virker egentlig ikke som om jeg har noen grunn til å velge IPS. Tingen er vel bare det at jeg har hørt så mye bra om IPS gjennom årene, og det er mange som fremstår som "frelst". Kanskje dette bare er pga. IPS er deres første gode skjermopplevelse.

 

Jeg har tenkt å publisere en test av EV2416W og legge ut på forumet, men det må bli tidligst juli siden jeg ikke får anledning til det før da. Jeg skal kjøpe inn kalibreringsutstyr og kalibrere en rekke skjermer og TVer.

 

[førsteinntrykk]

Knall, med bilder og greier! Gleder meg til å se en full test av skjermen. Det vil også være sunt å spre denne informasjonen litt så ikke alle tror at IPS er fasiten.

 

Med all denne gode informasjonen jeg har fått servert så tror jeg at jeg har bestemt meg for at det blir et par Eizo EV2416W.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gull

 

Glimrende lesing, tusen takk!

 

Går desverre ikke an å gi mer enn en pluss på et innlegg, så du får ta til takke med dette :)

 

Takk til Occi også, som la premissene for en god og informativ tråd! :thumbup:

 

 

 

Kjapt spørsmål -

 

På høykant merker du derimot at det er et TN-panel, men i vanlig posisjon er det ingen problem.

 

Hvor plagsom er denne på høykant? Som i, hvor mye av kvalitetsfølelsen går tapt?

Lenke til kommentar

Hadde ikke hørt om PWM før, men en artikkel fra TFT Central ga en grei oppklaring.

Det er mange solide artikler på TFT-central, og de har trolig de grundigste testene også.

 

Har EV2416W edge-led? Merker du noe til PWM på din modell (høy/lav lysstyrke)?

Jeg har ikke funnet kilder på hvilket panel som sitter i den, men LTM240CT06 ligner mest. Hvis det er dette panelet så sitter det et bredt vertikalt baklys på høyre side (8 x 3 LEDs), noe jeg aldri kunne gjettet basert på å se på skjermen, siden den eneste svært svake ujevnheten i panelet er helt i bunnen midt på, og det er absolutt ingen lekkasje utenfor selve panelet.

 

PWM må jeg undersøke en annen dag.

 

 

Hvor plagsom er denne på høykant? Som i, hvor mye av kvalitetsfølelsen går tapt?

Når den settes på høykant så blir den opprinnelige vertikale innsynsvinkelen en begrensning, jeg vil ikke anbefale det. Fargene blir noe rare samtidig som bildet blir blast hvis du da flytter deg sidelengs.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpte nevnte skjerm for en tid tilbake. Syns den var utrolig skuffende til å være en Eizo Flexscan. Fargene er for det meste ok, og innsynsvinkelen er ikke så værst mtp at det er et TN panel. Det mangler mye på detaljgjengivelse derimot.

Kjøpte også en Ev2736w, og den er i en helt annen klasse, så jeg vil helt klart anbefale en ev2436w dersom bildekvalitet teller mest.

Skal man ha ett raskt panel finnes det bedre alternativ i prisklassen enn hva man får i ev2416. Det er min mening....

Lenke til kommentar

 

Når den settes på høykant så blir den opprinnelige vertikale innsynsvinkelen en begrensning, jeg vil ikke anbefale det. Fargene blir noe rare samtidig som bildet blir blast hvis du da flytter deg sidelengs.

 

 

Ah, riktig. Takk for svar.

Lenke til kommentar

Kjøpte nevnte skjerm for en tid tilbake. Syns den var utrolig skuffende til å være en Eizo Flexscan. Fargene er for det meste ok, og innsynsvinkelen er ikke så værst mtp at det er et TN panel. Det mangler mye på detaljgjengivelse derimot.

Kjøpte også en Ev2736w, og den er i en helt annen klasse, så jeg vil helt klart anbefale en ev2436w dersom bildekvalitet teller mest.

Hvilke detaljer mener du forsvinner?

Har du husket å deaktivere begge strømsparingsfunksjonene?

Både EV2416W, EV2436W og EV2736W har samme fargerom og alle er 8-bits-paneler, så jeg er spent på hva du mener kan gi bedre detaljer på IPS-panelet.

 

Bare for å testet det så har jeg testet EV2416W med gradient nå, det er ingen tegn til bånd eller avkutt, det eneste er at de to øverste og to nederste fargeverdiene glir i sammen når skjermen er ukalibrert. Skalaen er faktisk jevnere enn jeg har sett på f.eks. VA-paneler.

 

Har du kalibrert begge skjermene før sammenligning? Fargefeil er nemlig den siste variabelen. Det er ikke uvanlig at enkelte IPS- og VA-paneler er innstilt med for høy fargeintensitet som gir opplevelsen av "bedre farger", selv om jeg vil påstå at korrekte farger er målet for de beste fargene.

 

Skal man ha ett raskt panel finnes det bedre alternativ i prisklassen enn hva man får i ev2416. Det er min mening....

5 ms black to black er det raskeste du får på LCD-paneler. Noen har som kjent overdrive som reduserer etterslepet men ødelegger fargepresisjon og legger på mørke konturer på objekter. (anbefaler å lese linken) Hvis det er dette du sikter til å er det egentlig kun aktuelt for spillere i konkurranser hvor detaljer må observeres raskt og bildekvalitet ikke betyr noe. Rangeringen av raskeste skjermer blir følgende:

TN med overdrive 1-2 ms gray-to-gray - redusert bildekvalitet

TN uten overdrive 5 ms black-to-black - jevn bildekvalitet med noe etterslep

IPS med overdrive ~5-6ms gray-to-gray, 12-16 ms black-to-black - oferer bildekvalitet men fremdeles tregere enn TN

IPS uten overdrive 12-16 ms black-to-black - mye etterslep men bildekvaliteten ellers i behold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke funnet kilder på hvilket panel som sitter i den, men LTM240CT06 ligner mest. Hvis det er dette panelet så sitter det et bredt vertikalt baklys på høyre side (8 x 3 LEDs), noe jeg aldri kunne gjettet basert på å se på skjermen, siden den eneste svært svake ujevnheten i panelet er helt i bunnen midt på, og det er absolutt ingen lekkasje utenfor selve panelet.

Akkurat. Hvis det ikke er et merkbart problem så er det ikke et problem :)

 

PWM må jeg undersøke en annen dag.

Igjen, hvis du ikke har merket det så kanskje det ikke er et problem?

 

Kjøpte nevnte skjerm for en tid tilbake. Syns den var utrolig skuffende til å være en Eizo Flexscan. Fargene er for det meste ok, og innsynsvinkelen er ikke så værst mtp at det er et TN panel. Det mangler mye på detaljgjengivelse derimot.

Kjøpte også en Ev2736w, og den er i en helt annen klasse, så jeg vil helt klart anbefale en ev2436w dersom bildekvalitet teller mest.

Skal man ha ett raskt panel finnes det bedre alternativ i prisklassen enn hva man får i ev2416. Det er min mening....

Vet ikke helt hvorvidt jeg kan ta dette for god fisk uten mer informasjon som f. eks efikkan etterspør, men av nysgjerrighet, hvilke raske paneler i prisklassen mener du er bedre alternativer?

 

Bildekvalitet er kanskje også noe vagt. Flimring og treghet er også en del av hvor godt bildet oppleves. Setter allikevel pris på tilbakemeldinger på denne skjermen, men jeg tror jeg har bestemt meg. CDON.com har EV2416W på tilbud, men kun sølv på lager som ikke ser spesielt pent ut må jeg si. Blir vel et par fra Dustinhome til ~2k per stk.

 

Edit:

Fant ut at skjermene på jobben er visst TN-paneler av typen HP Compaq LA2405x. Har forsåvidt ingen stor formening om disse, men virker helt greit på ganske høy lysstyrke (60%, lokalet er ganske lyst). Syns innsynsvinkelen og fargene er helt OK.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, hvis du ikke har merket det så kanskje det ikke er et problem?

Jeg har ikke funnet noe som ligner på PWM-støy ennå, selv med tukling med lysstyrke og kontrast. Hvis det likevel kan fremkalles så er likevel Eizos EV-modeller best i klassen på det.

 

Gjennom min testing har jeg prøvd mye rart av innstillinger, og eneste "problemet" jeg har sett er at ved aktivering av 2x2 dynamic dithering i Nvidias kontrollpanel gir noe dither-"flimring" i deler av gradienten, men så er det ingen grunn til at noen skal kjøre nedsampling av 8-bit til 6-bit med dither i skjermkortet og så vise det på et 8-bits panel? Som du forstår er dette stresstesting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke kalibrert skjermene. Det har jeg ikke utstyr til desverre.

Det jeg mener med at den har mangler på detaljgjengivelse går på at det på min skjerm viskes ut detaljer og fine linjer sett fra normal arbeidsposisjon. Dersom jeg betrakter den mer på skrått ovenfra kommer de mer tilsyne igjen. Altså virker det som om det er innsynsvinkelen som er problemet på min skjerm. Faktisk er en BenQ til halve prisen bedre på dette enn min Eizo. Når det gjelder sammenligning med 2736w, så er fargene på den mer naturlige og har litt mer glød uten at jeg vil si at det er overdrevet på noen måte. Fortsatt syns jeg at min gamle S2432w er enda litt bedre.

Jeg har forøvrig sitte ganske mange timer foran både S2432w og ikke minst S2431w på jobb. Sistnevnte har vel godt over 10000 brukstimer på telleren, uten at jeg skal påstå å ha vært klistret foran den i alle de...

 

Testen din virker solid og godt gjennomført, men jeg kjenner ikke igjen opplevelsen av skjermen utfra egne erfaringer. Min er ett så stort irritasjonsmoment at jeg ikke klarer bruke den på jobb, så den er nå sekundær skjerm hjemme. Jeg holder forøvrig på med CAD og CAM. Det er selvsagt mulig at jeg har fått en utgave som ikke er representativ for denne modellen, vi har andre eizo skjermer med TN panel på jobb også, bla en 19" som jeg tror heter M1900 eller noe sånt. Denne er sikkert 5-6 år gammel, og har etter min mening også bedre generell bildekvalitet enn ev2416...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Jeg lurer også på å kjøpe ny skjerm, men er usikker på om jeg kan hente noe særlig ut av å oppgradere det jeg har nå. Ser det skrives mye om TN vs. IPS. Jeg har en skjerm med S-PVA panel. Hvordan stiller det panelet seg i forhold til de to som er i bruk i dag? Jeg har forresten en Dell 2407WFP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...