Gå til innhold

Erfaringer med bredbånd fra homenet?


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg vurderte å bli kunde hos homenet, men etter å ha lest alle de negative kommentarene om dem så dropper jeg det... men lurer på, jeg har nesten nøyaktig en kilometer til sentral, 30 meter over, så jeg kan vel få inntil 20Mbit/s ned, men skal jeg velge nextgentel eller telenor? Er det telenor som eier linja? Og hvorfor tar telenor like mye betalt for 5 mbit/s som nextgentel tar for 20mbit/s? Ville dere gått for telenor eller nextgentel? Kan telenor garantere hastigheten man abonnerer på og kan/gjør nextgentel det samme?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg endelig fått levert min linje fra HomeNet, en VDSL linje som skal i følge de være en 20/2mbps linje.

Linjen kom litt forsinket, men dette kan vel ikke HomeNet klandres for, Telenor måtte gjøre noe arbeid i sentralen før den kunne leveres.

 

Hittil kunne ikke vært mer fornøyd, ligger på 21.5-22 ned å 1.6-1.8 opp, så høyere nedlasting enn forventet, dog litt lavere opplasting enn forventet men absolutt godkjent.

Ser ping er litt høy(?), ca 35-40ms eller er det rundt det jeg skal kunne forvente av en slik linje?

Den er som sagt via telefonkabel så er vel ganske grei fart uansett mtp på det gamle telenettet vi har her i landet.

 

Så sålangt er jeg godt fornøyd, prisen er heller ikke høy, er vel den biligste leverandøren som er å oppdrive her, samt første mnd er gratis.

 

Når det gjelder Zhone modemet/WiFi routeren jeg fikk tilsendt av de så har jeg ikke noe å klage på den heller, meget kjapp å sette opp slik jeg ville ha den, samt rekkevidden er god nok den, gikk da et godt stykke borti nabolaget før jeg ikke fikk kontakt med den lengere.. :)

Endret av cmx2k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg eneste kunde her som har en fungerende linje fra HomeNet kansje?  :wee:

 

Er i dag nøyaktig en uke siden linja ble kobla opp å har fungert helt fint for meg, som sagt en VDSL 20/2 linje, dønn stabil, bor i følge Kapaks 1560 meter unna sentralen, om det er kabellengde eller hva de mener er jeg uansett usikker på.

 

Denne avstanden skal være egentlig være litt i grenseland over hva VDSL med min hastighet egentlig skal kunne levere, i følge det jeg har lest tidligere i allefall?

 

Tok en test just nå, ser at jeg ligger litt under oppgitte hastighet i upload, dog ikke langt unna men er da uansett fornøyd, billigst var HomeNet også med grei margin.

 

5167583229.png

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vennine har flytta inn i ny leilighet, trengte jo da nettlinje, etter min gode erfaring anbefale jeg HomeNet som jeg selv har.

Hun får samme linje som meg, VDSL 20/2 linje, sendte mail til min 'kundebehandler' som solgte meg min linje, hun fikk gratis montering (599kr), 2 gratis måneder (samme fikk jeg, altså 2 mnd ekstra gratis nett i tillegg til tidligere gratis mnd, så vil ikke bli store årsprisen for min del, dette siden jeg 'verva' henne) samt gratis router og modem, samt litt redusert mndpris.

 

Har sjeldent sett hastigheter under 21.5mb/s og 1.6mb/s opp, ligger som oftest på 1.8-2.2 opp i snitt ser jeg, så må bare si det igjen: 

Jeg er fornøyd med HomeNet, og som sagt, det er vel stortsett kun de som er misfornøyd som roper å skriker, de som er fornøyd sier ingenting :)

 

Anbefales fra meg i allefall :)

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar

Jeg eneste kunde her som har en fungerende linje fra HomeNet kansje?  :wee:

 

Neida, har hatt ADSL fra Homenet (Ventelo) siden 2008, og det har fungert forholdsvis greit på den tiden. Oppegangen er godkjent og selv om hastigheten min fungerer etter "Best Effort" prinsippet, så er jeg fornøyd. Bor ca 2300m fra sentralen og ligger litt i overkant av 12/1, som holder lenge til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hmmm, finnes det ikke en eneste leverandør av kablet internett som ikke har bindingstid på 12 måneder? Hvor mye koster det å ombestemme seg da?

 

Det er vel ikke noe poeng å tenke mobilt bredbånd sikkert... Måtte bare holdt meg unna youtube og andre strømetjenester da :)

 

Hva skjer når de 12 månedene med bindingstid er over? Får man 12 nye måneder bindingstid hvis man fortsatt vil bruke samme leverandør da, eller er man "fri"?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

 

Hmmm, finnes det ikke en eneste leverandør av kablet internett som ikke har bindingstid på 12 måneder? Hvor mye koster det å ombestemme seg da?

Problemet er nok konkuransen og kommunene\staten ikke dekker bredbånd derfor er det slik i dag.

Du må i så fall dekke kostnadene ISP har hatt med å gi deg tilgang til internett koblet opp fiber\coax\DSL også koble ned, er det ferdig koblet opp trenger du muligens kun å betale bruddgebyr sjekk ISP for priser på dette. Ofte er det rundt 2000 kr.

 

 

Hva skjer når de 12 månedene med bindingstid er over? Får man 12 nye måneder bindingstid hvis man fortsatt vil bruke samme leverandør da, eller er man "fri"?

 

I praksis er det slik i norge 12 måneder er maks mot privatpersoner, men bedrifter kan ha bindingstid på 3-5 år eller lengere så sant bedriften eksister det vil stå i kontakten med internetlevrandøren.

 

Men canaldigital\Telenor har vel slik ordning du kan få router\dekoder til rabattpris hvis du binder deg til en internethastighet f.eks 100 mbit eller mere det første året.

 

De fleste andre har også slike tilbud.

Selv om bindingstiden er utløpt er det ikke sikkert du får bytte levrandør da i norge har valgt internetlevrandøren eier fiberen til husveggen\tomten din ditt området er ditt problem.

Derfor kan du kun hvis du har opennet.no bytte levrandør de tilbyr.

Ellers bør du styre unna å binde deg til en levrandør hvis du har mulighet å ungå det. Koster mere å kjøpe tjenester fra opennet.no eller gjerne kollektive avtaler (borettslag) der flere kobler seg på.

 

Ellers er det kun DSL platformen (ADSL\VDSL) som er åpen leies ut av telenor til flere ISP.

Men du må vel ha fasttelefoni og betale linjeleie. Så sjekk dette i ditt området hva muligene er.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hmm, en bunke med negative erfaringer her gitt.. Selv har jeg en liten priskrig på fiber til huset, har fiber per i dag som ble lagt av Nittedalsnettet/Hafslund i sin tid som nå eies og driftes av Homebase som nå gjør en overgang til Get. De ble kjøpt av Get for en god stund tilbake, og nå skal tjenester og priser over på Get sin struktur istedenfor å kjøres som en separat greie.

 

Men både Canal Digital og nå HomeNet har lyst til å ha oss som fiberkunde hos seg. Begge tilbyr oppkobling mot deres fibernett kostnadsfritt mot 12 mnd binding. Canal Digital vil dog ikke kunne tilby noe før tidligst November 2016, så de er veldig tidlig ute for å sjekke interessen hos oss og de vil helst ha oss som komplett kunde, altså Bredbånd + TV, noe vi finner veldig aktuelt da vi har Canal Digital Satellitt per i dag og liker Canal Digital sitt tilbud og vet de har gode dekodere osv men vi ønsker egentlig å beholde Satellitt da det gir oss mer kontroll og Satellitt sikrer best båndbredde og frihet.

 

Canal Digital har heller ingen supergode priser for Bredbånd over Fiber. De er så godt si midt på treet, mer eller mindre likt som vi har det per i dag via HomeBase men jeg må enten gå ned til 100/100mbit for en lavere pris, eller opp til 500/500mbit til høyere pris iforhold til hva jeg betaler for 300/300mbit per i dag.

 

 

Overgangen til Get forandrer jo litt på dette, de har en litt annen prisstruktur så der blir det eventuelt 250/250mbit for en lavere pris, eller 500/500mbit til litt høyere pris. Men etter overgangen så vil jeg få Get sine forhandlerpriser og er ikke lenger avhengig av å betale fullpris så da kan jeg få 500/500mbit til lavere pris enn jeg har per i dag. Men av en eller annen grunn så tilbyr ikke Get 500/500mbit i mitt området, selv om jeg faktisk kan få det per i dag via Homebase selv om overgangen ikke medfører noe som helst forandring av verken oppkobling eller utstyr... Så jeg er stuck på maks 250/250mbit i en periode fremover til de åpner for mer på min adresse.

 

 

HomeNet derimot kommer jo susende med kjempepriser på Bredbånd. 0 kr i oppkobling, og 1/1Gbit til 449 kr første året, og deretter 1/1Gbit for 549 kr per mnd. Det blåser jo bredbåndprisene til Canal Digital og Homebase/Get fullstendig av banen hvor jeg per i dag må betale 799 kr for 300/300mbit. Og selv med forhandlerpriser hos Get, når de endelig kan tilby 500/500mbit så blir det dyrere enn 1/1Gbit ifra HomeNet.

 

 

Men jeg blir alltid litt skeptisk til slike vanvittige tilbud. Og når jeg leser erfaringer her så blir jeg jo veldig skeptisk. Vi har også en årrekke med dårlige erfaringer fra de første årene etter fibernettet her ble bygget av Nittedalsnettet og Hafslund. Det var nedetid hele tiden, ræva kundeservice og Nittedalsnettet gikk konkurs to ganger, driften havnet tilslutt hos Pronea som hadde null kundeservice overhode og det var mye ustabilitet og når endelig Homebase kjøpte opp alt samme og fikk rennovert nettet så ble det endelig stabilt og har fungert fjellstøtt siden det. Og nå ser Hombase kjøpt opp og eid av Get som må sies å være et stort og slagkraftig og stabil selskap.

 

 

Det å gå over til HomeNet som da kjører på sitt eget fibernett som vi har absolutt null erfaring med er skummelt, spesielt tatt i betraktning opplevelsen vi har hatt tidligere. Og uansett hvor gode priser og knallgode hastigheter de måtte tilby så hjelper jo det fint lite om ting er ustabilt og kundeservicen er fraværende.

 

 

Hva tror folket? Burde jeg sky HomeNet som pesten og heller velge å beholde det stabile og trygge, men til mye høyere priser med lavere hastigheter?

Lenke til kommentar

De jeg kjenner med Homenet fiber (tidligere BBF) er meget godt fornøyd.Det har vært både stabilt og trygt i mange år.

 

Homenet er en stor og solid aktør som ser ut til å satse litt på å utvide territoriet nå. Det er jaggu på tide, siden de har fiberkunder i store deler av Oslo og tidligere eiere av nettet har ikke utnyttet potensialet. 

 

Get, Canal Digital og Viken trenger konkurranse i Oslo, så jeg håper Homenet vinner frem med en mer offensiv satsning.

 

Jeg ville ikke vært redd for å bruke Homenet på fiber.

 

At DSL-kunder klager (ofte med god grunn) er vel ikke noe nytt, uansett om det er Telenor, NextGenTel, Homenet eller andre. Selv har jeg svigerforeldre med Homenet DSL og de er strålende fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Get, Canal Digital og Viken trenger konkurranse i Oslo

Trodde oslo hadde bedre konkuranse en Bærum\Asker?

De har bayonette, DataGuard, Bahnhof, lynet.no, Nextgentel.

 

Men kanskje det også er slik når et sted blir bygd ut er de få borettlag\bedrifter som bytter.

Så mange har hatt samme tilbudet i 10-20 år uten å få lavere priser\bedre tilbud.

 

Vet noen om Opennet\Homenet bruker GPON\EPON?

Da det beste å ha egen fiber eneste man må ha flere fiberkabler, da hvis en fiber ryker mister ikke alle nett.

 

Er enig at jeg tror DSL er gjengangeren i dårlig nett.

Men vet lite hvordan Homenet\Altibox har cache server internet i nettet eller leier hos andre.

Det er også viktig å tenke på for selv om du får billig pris til ISP hjelper det deg lite hvis du skal overføre filer mellom ulike levrandører der kommer peering avtalene inn. Her burde du se om du finner noe informasjon.

 

En annen ting: (Så du bør argumentere for 10 gigabit utstyr om du har mulighet) Trenger ikke å koste så mye mere.

Men tror Get\Canaldigital kan ha bedre TV løsning hvis du er interisert i det, Get har skyløsning men homenet selger muligens kun internett uten noe ekstra. Kunne selv vurdert homenet hvis de kunne levert. Mange gir ikke ipv6 ennå så det vil jeg sjekke ut. Homenet sier de ikke bruker ipv6.

 

Noen som har erfaringer med packetfront DRG 886?

Homenet sier de bruker det som mediaconverter, 1 gigabit 1490-1550nm (wideband)

Vil tippe dette er Epon\GPON.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Get, Canal Digital og Viken trenger konkurranse i Oslo

Trodde oslo hadde bedre konkuranse en Bærum\Asker?

De har bayonette, DataGuard, Bahnhof, lynet.no, Nextgentel.

 

Men kanskje det også er slik når et sted blir bygd ut er de få borettlag\bedrifter som bytter.

Så mange har hatt samme tilbudet i 10-20 år uten å få lavere priser\bedre tilbud.

 

Vet noen om Opennet\Homenet bruker GPON\EPON?

Da det beste å ha egen fiber eneste man må ha flere fiberkabler, da hvis en fiber ryker mister ikke alle nett.

 

Er enig at jeg tror DSL er gjengangeren i dårlig nett.

Men vet lite hvordan Homenet\Altibox har cache server internet i nettet eller leier hos andre.

Det er også viktig å tenke på for selv om du får billig pris til ISP hjelper det deg lite hvis du skal overføre filer mellom ulike levrandører der kommer peering avtalene inn. Her burde du se om du finner noe informasjon.

 

En annen ting: (Så du bør argumentere for 10 gigabit utstyr om du har mulighet) Trenger ikke å koste så mye mere.

Men tror Get\Canaldigital kan ha bedre TV løsning hvis du er interisert i det, Get har skyløsning men homenet selger muligens kun internett uten noe ekstra. Kunne selv vurdert homenet hvis de kunne levert. Mange gir ikke ipv6 ennå så det vil jeg sjekke ut. Homenet sier de ikke bruker ipv6.

 

Noen som har erfaringer med packetfront DRG 886?

Homenet sier de bruker det som mediaconverter, 1 gigabit 1490-1550nm (wideband)

Vil tippe dette er Epon\GPON.

 

 

Det er mange leverandører i Oslo men Get og CD har i praksis monopol i store områder.

 

Borettslag/sameier synes det er enklere å bare la koaksen ligge og blir fortalt av selgerene at "koaks er like bra som fiber"

Tror de på dette så gidder de ikke jobbe med å installere fiberkabel selv om de får det "gratis".

 

Og det er kostbart å grave/etablere føringsveier i områder der det er tett infrastruktur. I Oslo har jo hver tilbyder av infrastruktur egne rør, da blir det mye rot i bakken. Det er minst 4 fibernett som går på kryss og tvers i sentrum. 

 

Eller det blir et salig rot på mastene - enkelte steder i villastrøkene her er mastene så nedtynget at de bøyer seg og risikerer å knekke.

 

Homenet leverer gigabit over singelmodus i Oslo. Ethernet, ikke PON.

 

Kom gjerne til meg, Homenet.  Døra står åpen, ta med fiber-rullen.

Lenke til kommentar

Jeg ser ut til å få Homenet-fiber levert på døra i løpet av noen måneder. De sier at de leverer "Super-WIFI" eller lignende som skal gi trådløshastigheter på opptil 1Gbps slik at det ikke er behov for kabel. (Jeg mener fortsatt at kabel er bedre, men...) Selgeren virket ikke til å være den mest teknisk anlagte og måtte sette meg på vent et par ganger mens han undersøkte fakta med en kollega. Er det noen som vet den tekniske løsningen rundt det og hva slags utstyr de bruker for å få til Wifi på 1Gbps?

Lenke til kommentar

Hadde homenet sin 100/100. Opplevde aldri problemer. Men nå har jeg Lynet sin 250/250, ingenting å klage på :-)

Saneiet eier infrastrukturen og lar de to krige på pris.

Får full fart ved bruk av trådløs. Fiber inn til sentralen i sameiet, tp-kabel videre til leilighetene.

Lenke til kommentar

Er vel bare snakk om en hjemmesentral med 802.11ac. Du vil aldri klare å oppnå 1Gbps i praksis.

Tror wireless AC kan i beste fall klare 500-600 mbit men da snakker vi om enterprice utstyr eller Asus 88U muligens.

Det er på veldig kort avstand og med bruk at flere kanaler samtidig.

 

Sjekk heller Intel® Tri-Band Wireless-AC 18260 client delivers high-speed 60 GHz WiGig 802.11ad

TP-LINK Talon AD7200 de kan muligens klare det.

Lenke til kommentar

Jeg ser ut til å få Homenet-fiber levert på døra i løpet av noen måneder. De sier at de leverer "Super-WIFI" eller lignende som skal gi trådløshastigheter på opptil 1Gbps slik at det ikke er behov for kabel. (Jeg mener fortsatt at kabel er bedre, men...) Selgeren virket ikke til å være den mest teknisk anlagte og måtte sette meg på vent et par ganger mens han undersøkte fakta med en kollega. Er det noen som vet den tekniske løsningen rundt det og hva slags utstyr de bruker for å få til Wifi på 1Gbps?

 

Noen Super-wifi har de neppe, nei.

 

Sist gang jeg forhørte meg om hva Homenet leverer så hadde ikke hussentralen wifi i det hele tatt, kun Ethernet, og overlot til kunden å velge wifi-løsning selv. Trenger du det grommeste av det gromme innen wifi vil du uansett ikke basere deg på en kjip integrert løsning plassert inni en kasse lavt på en vegg. :)

 

Selv om de jeg kjenner med Homenet fiber er veldig fornøyd, hender det at det fra tid til annen dukker opp selgere som er vel ivrige og/eller uerfarne - det skjer hos alle leverandører -  selv om man jobber i en teknologibedrift kan man tydeligvis være helt i tåka når det kommer til teknisk kunnskap rundt de løsningene de selger  - eller til og med supporterer.

Lenke til kommentar

Men finnes det informasjon om forskjellene på internetlevrandørene?

 

For tror det er vanlig å ha 1 gigabit hastighet til nærmeste node, så går det 10 gigabit videre til ISP.

Så går det 40-100 gigabit som deles kapasiteten til telenor?

 

Vet ikke om homenet leier infrastuktur fra telenor det som går ut fra homenet sit nett og videre i verden, eller om det gjelder kun DSL?

 

Finnes det ikke kun Altibox\Telenor\Get\Hafslund etc som har egne nett i verden, resten leier antakelig fra andre?

 

For det kunne vært fint å vite litt forskjellene på internetlevrandørene.

Særlig peringavtale.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men finnes det informasjon om forskjellene på internetlevrandørene?

 

For tror det er vanlig å ha 1 gigabit hastighet til nærmeste node, så går det 10 gigabit videre til ISP.

Så går det 40-100 gigabit som deles kapasiteten til telenor?

 

Vet ikke om homenet leier infrastuktur fra telenor det som går ut fra homenet sit nett og videre i verden, eller om det gjelder kun DSL?

 

Homenet (i Oslo) er en blanding av flere nett, bl.a. tidligere Bredbåndsfabrikken som hadde eget nett, og jeg regner med de også har god (og rabattert) tilgang til fibernettet i byen som eies av morselskapet Broadnet.

 

Til de switchene som leverer 100 Mbit til beboere har de nok 1 + 1 Gbit inn, men der de tilbyr Gigabit til heimen håper jeg virkelig de mater switchen med en 10 Gbits uplink eller to, gjerne som del av ring for å unngå alt for mange utfall.

 

Nye installasjoner til borettslag bygges neppe med mindre enn 10 Gbit inn til kjelleren.

 

Homenet/Broadnet kan i praksis kjøre de hastighetene de vil (og har råd til) mot NIX, upstream-providere og peering-partnere som Telenor.

Lenke til kommentar

 

På hjemmesidene til Homenet sier de at utstyret kan gi opptil 960 Mbps.

Forstår ikke hvordan det er mulig for 1000 mbit\gigabit burde i teorien maks klare 944 mbit eller noe slik.

Med mindre de bruker 10 gigabit utstyr og setter limit på 960?

 

 

Selgeren sa at utstyret de monterte ville koste 3000 kr, men jeg glemte å spørre om hva.

Det er ganske mye syns jeg man får jo TP link TP-LINK  NETWORK MC220L GIGABIT ETHERNET MEDIA CONVERTER 1000M SFP SLOT RETAIL til under 300 kr og TP-LINK NETWORK TL-SM321B 1000BASE-BX WDMBI-DIRECTIONAL SFP MODULE RETAIL til rundt 400 kr på multicom.

 

Så da bør du forvente det er med router, hvis ikke resten er i installasjons kostnader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...