Gå til innhold

Test: Corsair Vengeance K70


Anbefalte innlegg

ser jo bra ut, men hvor er skjermen ???

>skjerm på tastatur.

 

7RbiL98.jpg

 

Akkurat samme problemer som jeg har sett for meg ja, kjedelig. Når jeg blir ferdig med studier og begynner i fast jobb tenker jeg kanskje å ordne et eget mekanisk på jobben. Problemet blir eventuelt støynivå om jeg har lyst på blue.

 

Merk også det jeg nevnte ang. Das tidl. i tråden. De har tradisjonelt sett vært høyt oppe på listen over kvalitetstastaturer, men kan se ut til at dette har endret seg nå. Enda en grunn til å kjøre på med Filco egentlig, mer stilrent design (æsj, fingermerker) og sikker på kvalitet. Eneste jeg har å utsette er at man kan oppleve pinging ved bottom out grunnet hvordan det er bygget, og at ABS-taster er litt småkjipt.

Endret av Occi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det kommer kun med røde ._.

Corsair har også meldt at det kommer med brune og blå MX-brytere. Vet ikke om den versjonen av K70 er lansert enda eller om den er/blir tilgjengelig i Norge.

 

<begynner å bli gammel>

Hva skal jeg med lys i tastaturet?

</begynner å bli gammel>

Det er egentlig ubrukelig ved mindre du ikke kan touch og sitter i mørket. Begge delene er tullete.

Eneste er for utseendets skyld. Er en grunn til at de fleste modellene kommer med jalla lys og "gaming"-design.

 

kjøper heller k95, får med makro knapper i tilegg . makroknapper e veldig hady :D

Spilte aktivt WoW i mange år. Følte aldri noe behov for makroknapper da det er like greit å bruke modifiers som Ctrl, Alt, Shift etc. i stedet for å flytte hånden til en unaturlig posisjon for å trykke på en makroknapp. Jeg hadde også mye fler keybinds enn folk flest jeg har vært borti, så heller ikke det det gikk på. Dette gjør også at du trenger (potensielt ræva) drivere.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Corsair har også meldt at det kommer med brune og blå MX-brytere. Vet ikke om den versjonen av K70 er lansert enda eller om den er/blir tilgjengelig i Norge.

 

 

Det er egentlig ubrukelig ved mindre du ikke kan touch og sitter i mørket. Begge delene er tullete.

Eneste er for utseendets skyld. Er en grunn til at de fleste modellene kommer med jalla lys og "gaming"-design.

 

 

Spilte aktivt WoW i mange år. Følte aldri noe behov for makroknapper da det er like greit å bruke modifiers som Ctrl, Alt, Shift etc. i stedet for å flytte hånden til en unaturlig posisjon for å trykke på en makroknapp. Jeg hadde også mye fler keybinds enn folk flest jeg har vært borti, så heller ikke det det gikk på. Dette gjør også at du trenger (potensielt ræva) drivere.

Når eg kan betale 50 kr mer for 16 makroer så gjør eg det
Lenke til kommentar

Når eg kan betale 50 kr mer for 16 makroer så gjør eg det

Når jeg kan betale 50kr mindre for 16 makroer mindre så gjør jeg det. Kutt gjerne av numpad'en også så er du i boks. Har du prøvd et lite tastatur så tror jeg neppe du hadde gått tilbake, det er herlig praktisk å kunne ha en mer naturlig avstand mellom mus og tastatur og lettere å plassere skrivebordet rundt omkring på skrivebordet/eventuelt fanget om det er interessant.

 

Det går forøvrig ikke på at jeg ikke har plass på skrivebordet, men at jeg ikke ser verdien i makroknapper eller numpad. Det er raskere for meg å ikke flytte hendene rundt mye for å nå slike knapper og heller bare bruke kombinasjoner av lett tilgjengelige knapper. Som en bonus får man et mer snertent design og tar mindre plass.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Det er egentlig ubrukelig ved mindre du ikke kan touch og sitter i mørket. Begge delene er tullete.

Eneste er for utseendets skyld. Er en grunn til at de fleste modellene kommer med jalla lys og "gaming"-design

 

PC-skjermen min er alltid så lys at selv om jeg skulle være så trøtt og ikke se hvor en knapp var, så ville den gitt nok lys fra seg til at jeg kan se alle tastene. Tastatur med lys er gimmick.

 

Jeg spilte også WoW i veldig mange år uten makroknapper, men jeg tror at om jeg skulle ha fortsatt fra wotlk og utover ville det kanskje blitt mer viktig, selv om jeg da kanskje bare hadde gått for en mus med mange knapper (Naga) i stedet.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Akkurat samme problemer som jeg har sett for meg ja, kjedelig. Når jeg blir ferdig med studier og begynner i fast jobb tenker jeg kanskje å ordne et eget mekanisk på jobben. Problemet blir eventuelt støynivå om jeg har lyst på blue.

Hvis vi antar at MX Blue egentlig passer deg best, men at det blir uaktuelt pga. støy så vil jeg påstå at MX Brown er nært nok i taktil respons til at du blir mer enn fornøyd kontra et ikke-taktilt tastatur, eller ennå verre et ræva membrantastatur. Når du ikke kan velge det du har mest lyst på mener jeg du skal gå for det nærmeste fremfor å droppe det. (det blir litt som at jeg har lyst på en 330xd, men må vel nøye meg med "bare" en 320xd)

 

Jeg kan forresten si at broderen likte sin Zowie Celeritas(MX Brown) så godt at han kjøpte ett til. Det eneste som er å utsette på dette er vel responsen til space-tasten og erstatning av super-key på høyresiden om det betyr noe.

Lenke til kommentar

Hvis vi antar at MX Blue egentlig passer deg best, men at det blir uaktuelt pga. støy så vil jeg påstå at MX Brown er nært nok i taktil respons til at du blir mer enn fornøyd kontra et ikke-taktilt tastatur, eller ennå verre et ræva membrantastatur. Når du ikke kan velge det du har mest lyst på mener jeg du skal gå for det nærmeste fremfor å droppe det. (det blir litt som at jeg har lyst på en 330xd, men må vel nøye meg med "bare" en 320xd)

Jeg har MX brown nå (Filco MJ2), bottomer litt vel ofte og da spesielt når jeg skriver fort/intenst. Det er en på jobben som faktisk har Das Keyboard med MX blues, men er i en annen (og mindre) avdeling. Dette var i alle fall veldig godt å skrive på, og føltes mer presist enn MX brown. Det er marginale forskjeller mellom brown og blue, men kan hende dette er nok (eller at det er vanskelig å si hvorvidt det er noen forskjell).

 

Uansett, om ikke MX blues er akseptert blir det nok MX browns i stedet. Får jo direkte vondt i fingrene av å taste på et ræva mushy OEM keyboard fra HP o.l. over tid, og et godt tastatur burde verdsettes like fullt som en god stol når tastaturbruk er sentral innen ditt yrke. De fleste på min avdeling bruker Logitech Illuminated though som har scissor switch og vesentlig bedre. Hadde tidligere dette tastaturet og det er ikke direkte dårlig om du liker denne typen tastatur, derimot blir tastene vinglete over tid og gir ikke samme herlige feel som et mekaniske tastatur kan gi.

 

Kommer sannsynligvis til å kjøpe et FIlco MJ2 Ninja med MX blue og potensielt bytte ut med black PBT keycaps som virker å være ganske nærme hva jeg anser som den ultimate setupen. Muligens litt mer spennende farger på keycaps, men dette er bare å gi opp når jeg bruker ISO.

 

Spurte forøvrig Bruce hos The Keyboard Company om de ikke kanskje kunne vurdere å føre PBT keycaps, men han mente at det var et bevist valg. Er litt usikker på om man kan stole på dette eller ei menmen. E-posten hvis noen finner slike smådetaljer interessant. Dette er kanskje for de mest interesserte av oss :-)

 

 

 

Hi,

 

Will you be selling ISO PBT keycaps in any foreseeable feature?

Sold seperately would probably be the most reasonable alternative and wouldn't require involvement of Diatec Corp.

 

Your store seems to be quite popular among nordic countries that use the ISO layout, and as you might know PBT keycaps is favoured by most keyboard enthusiasts because of their durability (shine/keyprint wear).

However the only alternative per date seems to be white/black PBT keycaps from Ducky [1] [2]. These are really pricy, especially if you want to order these to somewhere else than Finnland or Sweden (like Norway, where I live). They are also quite hard to get a hand on if you live in Norway since you'd have to do a special order because it's an international shipping.

 

Interest for quality mechanical keyboards is rising in Norway and other nordic countries. Unfortunately "gaming" keyboards like Corsair and Razer has a got a good grip on the market, but as people delve into the world of mechanical keyboards they'll soon be on the lookout for better products. Therefore I think it's still a viabale market even if it's pricier and requires international shipping to buy a Filco. Filco is commonly mentioned on Norwegian forums and whatnot as "the" keyboard to buy. If anything, the demand for PBT keycaps surely won't go away. The ninja models was a nice addition (I own one myself), but I don't see it as a solution especially because you still get shiny ABS keycaps (which is annoying not just because it looks bad, but it doesn't feel as nice either).

 

I could see the demand being too low, but please consider it.

Personally I believe it might be small things like these that might let you keep your edge in the market as the store with the ultimate keyboards (Filco).

 

Sincerely,

Tim

 

Hi Tim

 

Thanks for your email.

It is good for us to know the experience of our customers. Especially overseas where we don't hear so much feedback.

We are determined to support Filco customers in all areas.

 

Keycaps sold separately do end up being very expensive, it is because they usually have to be made in small batches and there is a lot of hand sorting and packing involved.

We have looked at it and we found it would be expensive and also that the ones available to us would not be correct for Filco in terms of profile and shape, although they could be used - it is not perfect.

 

Filco themselves use the keycaps that they do for reasons of typing feel, and as the most popular typing keyboard that works.

Any heavier weight on the key adds to the 'sprung weight' so that some feel is lost, something like the unsprung weight on car wheels and how that affects suspension performance.

Gamers have a little different take on this and they like a heavy key for durability as you say. You'll also notice gamers are asking for heavier switch weights now, clears and greens, which is to counteract the heavier keytop.

I know Filco do agonise over this but I am not sure that they will be about to change anything, it is possible a PBT 'option' would come along - but then it is also going to be an additional cost.

 

But then the issues with shine and wear do remain. Some people really can take the print off in no time and gaming - some keys have a much harder usage so they start to show quickly

We are always thinking how to solve this, so I hope we can do something soon.

 

Many thanks for your informative email, please keep in touch.

 

Best Regards

 

Bruce

 

 

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Endelig et tastatur som ser ut som en verdig avtager til mitt nåværende Das Keyboard.Kunne vært en egen produktserie dette, da det ikke er noe utpreget gamer-tastatur (med unntak av medfølgende spill-taster.) Professional eller Elite, f.eks.

 

Har du funnet noen grunn til å bytte ut das keyboard? Sitter selv med et das keyboard selv og er strålende fornøyd? Hva har du å utsette på det? :)

Lenke til kommentar

vet ikke helt hvor du vil ?, men for meg så er den lille skjermen mange tastatur har et must for meg i hvertfall. mye nyttig info når jeg "gamer", så et gaming tastatur for meg har en skjerm ja..

Hvis det ikke var åpenbart så mener jeg at det er en tullete funksjon og tør påstå at det bare brukes fordi den eksisterer, ikke fordi den fyller noe reelt behov. Jeg syns også det er direkte stygt. Man kan spørre seg selv hvor viktig det egentlig er å vite temperaturene på diverse deler i PCen sin hver gang man skal spille noe eller annet man typisk ser brukt på slike skjermer. Alt i alt ser jeg ikke grunnen til å bekoste et tastatur en liten (ræva) skjerm.

 

Har du funnet noen grunn til å bytte ut das keyboard? Sitter selv med et das keyboard selv og er strålende fornøyd? Hva har du å utsette på det? :)

Det folk flest klager på er fingermerker (ikke mitt bilde). Keycapsa er også av laber kvalitet og har lest om folk som har slitt de ut etter en uke. Ellers er jo også designet rundt en USB-hub mye diskutert. Personlig ser jeg ikke behovet og syns det er stygt. Utover det er/var Das et godt tastatur. Både føles og er veldig solid, men glossy lakk er virkelig ikke pent.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Finnes det noen enkle og "rimelige" versjoner hvor man kan kjøpe eks. MX Red, Brown, Blue, Black utgave og teste uten å bli ruinert økonomisk? Støy er en ting men bruken er noe man må teste.

Noe på eBay osv.? Dette blir for min del et eksperiment i "back to basic" og finne ut hva som passer best for et dyrere valg.

CM Storm Quickfire Rapid. Et av de billigste mekaniske tastaturene du får i Norge med med red, brown og blues, men byggekvaliteten er fortsatt bedre enn andre modeller som er vesentlig dyrere. Kommer fra samme fabrikk som det internasjonalt annerkjente merket Filco, men har dog noen mangler som fortsatt gjør Filco til et bedre kjøp om midlene står til. Har nylig kommet en ny versjon av Quickfire som har et ganske minimalistisk design, men jeg veit ikke hvor man får kjøpt denne i Norge.

Fant navnet på den minimalistiske versjonen; CM Storm QuickFire Stealth. Du får den i både MX blue, brown, red og green, men vet ikke om den er tilgjengelig i ISO/norsk layout.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"bråket forårsaket av de mekaniske tastene i kombinasjon med aluminiumsplaten som ligger bak"Dette høre helt ulogisk ut da knappene ikke går så langt ned, men sant at det bråker. Har dette i 2-3 uker, og er helt enig med konklusjonen.

 

Tror det er mer akustikken det går på enn noen form for kontakt mellom platen og tasten. Aluminium reflekterer lyd betydelig bedre enn plast.

Lenke til kommentar

Irriterer meg at det ikke finnes flere tastaturer med MX Clear, som er desisdert de beste tastene for både spilling og skriving. Her sitter jeg med Ducky Shine2 med MX Clear, som koster en formue :/ Dog er det de beste mekaniske bryterne man finner i MX-serien. Perfekt force og med feedback, Red er altfor sensitivt og forferdelig om man ikke bare spiller :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...