Gå til innhold

Sony Xperia Z Ultra


Anbefalte innlegg

Jeg har Note 3 og Xperia Z Ultra. Jeg må si at det ikke er NOEN TING jeg liker bedre på Z Ultra enn på Note 3'en. Skjermen er ikke like gode bilder på, den er vond å holde i er vel kanskje det største minuset for meg. Ja, og mangel av blitz/fotolys er og håpløst for meg.

Endret av nor50
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg på heller ekstra film over filmen som er lett å bytte ut! Det har hvertfall jeg gjort, både foran og bak :)

 

 

Det er et godt tips!

 

Og noe som garantert ikke bryter med hverken garanti eller reklamasjonsrett.

 

:)

 

Det er nesten sånn at det burde stått en advarsel ved kjøp av Sony-telefoner:

"Vi har spart noen kroner ved å bruke et billigere glass slik at vi må legge på et plastlag for at det ikke skal knuse."

 

Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg aldri kjøpt Sony.

Lenke til kommentar

Vell, da er telefonen levert inn hos elkjøp. Får håpe dette dekkes av garanti selv om jeg er veldig skeptisk. Har behandlet telefonen som gull fra dag 1 og hadde aldrig trudd at dette skulle skje sånn uten videre.

Oppdaget også at når telefonen ligger på ett helt slett underlag, at den ikke lengere ligger plant mot underlaget.

Virker som om den rett og slett har fått en vridning på seg, noe jeg ikke kan skjønne hvordan det kan ha skjedd.

Den har aldri blitt liggende i noen lommer når man setter seg ned osv og alltid hatt den i jakkelomma på innsiden av jakka for å unngå at den skal bli klemt eller utsatt mot noe.

Lenke til kommentar

Det er nesten sånn at det burde stått en advarsel ved kjøp av Sony-telefoner:

"Vi har spart noen kroner ved å bruke et billigere glass slik at vi må legge på et plastlag for at det ikke skal knuse."

 

Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg aldri kjøpt Sony.

Du er klar over at all glass knuser sant? Filmen på toppen er der for å forhindre knust glass i å falle ut først når glasset knuser.

 

Glasset som brukes er DragonTrail, og det er laget for å kunne bøyes. Det ligger flere videoer ute på YouTube som demonstrerer dette. Riper kommer an på hardheten til objektet som er borti glasset. Det glass ikke er immun mot er knusing.

 

Nå er jeg enig i at Sony har dritte på leggen med filmen, og de kunne heller ha lagt den løst i esken slik at vi kunne selv velge om vi ville bruke det. Det at garantien også frafaller når man fjerner denne er helt utrolig. De har rett og slett lagt en mikrometer tykk film på skjermen som er laget av plast, og som riper raskt og har nervene til å si at fjerner vi denne så gjelder ikke garantien lenger. Hva skal man gjøre når man riper den opp da? Levere den inn til service?

Lenke til kommentar

Man kan levere til service, men riper (slitasje) er ikke noe som dekkes av garanti.

 

Dragontail glasset skal være solide greier det, derfor det er et så merklig valg med den filmen, som om de forventer at aller skal knuse skjermen og kutte fingrene av seg fremfor å ripe den opp. Vet ikke hva som oftest ....

Lenke til kommentar

Tviler på at glasset til Ultra tåler å bøyes. Jeg er skal hvertfall ikke ha noen Ultra igjen. Den er sendt inn for å fikses og så blir den solgt om garanti dekker skaden på den.

Oppdaget at når jeg leverte den inn at telefonen ikke ligger 100% flat mot underlaget lengere. Den vipper litt fra hjørne til hjørne. Fra nederste hjørne til øverste hjørne på motsatt side.

Om det er dette som er årsaken til at skjermen knustes er uvist men det var såvidt merkbart at den ikke lengere lå beint mot underlaget.

Og hvis glasset skal være bøyelig så ville ikke det blitt knust av den grunn.

 

For å beskrive skaden så har den blitt knust helt ute i kanten av glasset, mot rammen. Den har en liten stjerne på glasset hvor sprekker forgreiner seg utover hele skjermen i alle rettninger. Har på ingen måte oppbevart telefon eller hatt den i trange lommer som kan lage denne skaden. Har aldri mistet den i gulv eller lagt den hardt i fra meg heller. Har heller ikke på noen måter gjort noe som gjør at den skaden kunne oppstå.

Lenke til kommentar

Du er klar over at all glass knuser sant? Filmen på toppen er der for å forhindre knust glass i å falle ut først når glasset knuser.

 

Glasset som brukes er DragonTrail, og det er laget for å kunne bøyes. Det ligger flere videoer ute på YouTube som demonstrerer dette. Riper kommer an på hardheten til objektet som er borti glasset. Det glass ikke er immun mot er knusing.

 

Nå er jeg enig i at Sony har dritte på leggen med filmen, og de kunne heller ha lagt den løst i esken slik at vi kunne selv velge om vi ville bruke det. Det at garantien også frafaller når man fjerner denne er helt utrolig. De har rett og slett lagt en mikrometer tykk film på skjermen som er laget av plast, og som riper raskt og har nervene til å si at fjerner vi denne så gjelder ikke garantien lenger. Hva skal man gjøre når man riper den opp da? Levere den inn til service?

 

Det er jeg klar over, og slikt herdet glass som dette er er vel enda mer utsatt hvis det først får et sår enn uherdet glass.

 

Har lagt ut et par bilder av telefonen min i denne posten:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1554575

 

Som du ser er det noen skår i glasset på høyre side av telefonen. Disse skårene er på undersiden av glasset og forårsaket av at rusk har blitt presset inn mot glasset av ramma.

Jeg vil tippe det også har ligget et sandkorn eller lignende på undersiden av glasset ved sprekken slik at når jeg holdt telefonen i hjørnet ble glasset bøyd over et skarpt punkt.

 

Har aldri opplevd å få rusk inn der før på andre telefoner, så her synes jeg Sony burde ha gjort en bedre jobbe med tetting.

Hvis jeg ikke får igjennom en klage får jeg prøve å bytte glasset selv, og da skal det legges en fuge med svart TEC-7 for å hindre at det også knuser.

Lenke til kommentar

Tenker å kjøpe meg denne til jul, men er usikker på grunn av kjempetilbudet fra Samsung med note 3 og gear for 5999... Ønsker meg egentlig en enda større og vanntett telefon, noe som gjør denne perfekt. Har for øyeblikket note 2, og begynner å gå temmelig lei av Samsungs tw :p

Men noen små spm til dere med erfaringer;

- Hvordan er batteriet?

- Kamerat? Vurderer qx10, der jeg bare limer det "telefonhengsla" til et billig deksel fra ebay

- Hvordan er den i bruk?
- Hva tenker dere om smartwatch 2, som et tilleggsutstyr?

 

Takker for svar

KOS

Lenke til kommentar

Telefonen krymper ufattelig fort :)

 

Minus:

-Telefonen kommer med en orginal skjermbeskytter som er allerede montert på telefonen. Den SUGER! Blir riper i den bare du får forbi telefon. Få på en skjermbeskytter til over den orginale, da den orginale vistnok ikke kan fjernes pga man mister garantien.

 

- Kamera er en flopp. Tåler stort sett ikke noe mer en vanlige dagslys bilder. Innendørs, i mørke osv er bare å glemme.

 

- Størrelsen begrenser deg mye. Du kan ikke ha den i bukselommen eller så mange andre lommer for den del. Skjermen kan knuses om den får litt press på seg eller telefonen kan vris og skjermen kan sprekke.

Jeg hadde telefon alltid i innerlommen på jakka, aldri slik at det ble press på den. Har aldri vært i en bukselomme bortsett fra første dag for å se om den passer.

OM du skulle være så uheldig at skjerm sprekker så kan du bruke telefonen som ølbrikke, for skjermen vil ikke fungere om den slår sprekker!

 

- Ikke mulig å ta ut batteri. Låser telefonen seg osv så er det kun power on/off og volum opp som funker for å kunne restarte telefonen

 

Positivt:

-ENORM skjerm! Sinnsykt god kvalitet på lysstyrke osv.

-Telefonen er lynrask. Alt går som en lek. Spille, se video, nettsurfing osv vil aldri bli det samme igjen på mobil etter Ultra.

- Batteri tid med stamina mode er fantastisk. Holder lett en dag eller mer med normalt bruk.

 

Alt i alt, jeg ville ikke hatt Ultra igjen. Jeg vil selge min når den kommer. Ja, det er en fantastisk telefon, men til meg passer den ikke til. Jeg vil ikke unngå å anbefale den til folk men jeg vil anbefale på det STERKESTE å sette på ekstra skjerm beskytter, ha på ekstra beskyttelse rundt telefon og ALDRI oppbevare den i bukselommer osv.

 

 

Til dere som også allerede har Ultra. Prøv å legg den ned mot ett helt plant underlag, trykk ned ett hjørne mot underlaget og se om den vipper i noen rettninger. Hold den opp i lufta vannrett og se over mot motsatt hjørne. Se om telefonen din er 100% rett. Min hadde fått en vridnings skade uten å ha noen gang vært oppbevart i en lomme eller mistet i bakken osv...

Lenke til kommentar

Jeg var obs på at den kan bøye seg helt fra starten av (en på XDA presterte å bøye den), så min er flat og fin. Jeg unngår å sitte meg ned med den i bukselommen, så da er det ungått.

 

En stor nyhet idag (som noen kanskje har fått med seg) er at Sony lanserte en Z Ultra Google Play Edition :) Dette er det nærmeste vi kommer en "phablet" Nexus idag. Sony har vært effektive idag, så de la ut Kit Kat kildekoden for et par timer siden, så det er ikke mange dager vi skal vente før vi kan konvertere Ultraene våre til GPE telefoner. Dette vil også gjøre at nye Android versjoner vil lanseres raskere for Ultraen, i og med at de ikke trenger å gjøre noen store modifikasjoner :)

 

Så følg med på XDA de nærmeste dagene om dere har lyst på Kit Kat :)

Lenke til kommentar

Bye bye Sony. Var morsomt så lenge det varte :) Z Ultraen er sendt inn til service verksted for å få byttet skjerm.

Har desverre ingen håp om at de tar det på garanti selv om skjermen sprakk uten at den har vært i klem eller mistet på noen måte.

Regner med at jeg får en tekstmelding om at telefonen ikke dekkes av garanti, at jeg må betale enten mer en telefonen koster å fikse eller må betale gull og grønne skoger for å få den sendt tilbake....
Den har blitt behandlet som gull.. Så jeg trur rett og slett at skjermen blir for stor for tykkelsen på telefon. Burde kanskje vært i aluminium for å forhindre at telefonen bøyes eller vrides.

 

Så at telefonen tåler så lite, var deal breaker for min del. Samsung Note 3 ble kjøpt inn idag i gave fra min kjæreste, så Ultraen blir solgt om den blir dekt av garanti :)

Lenke til kommentar

Bye bye Sony. Var morsomt så lenge det varte :) Z Ultraen er sendt inn til service verksted for å få byttet skjerm.

Har desverre ingen håp om at de tar det på garanti selv om skjermen sprakk uten at den har vært i klem eller mistet på noen måte.

Regner med at jeg får en tekstmelding om at telefonen ikke dekkes av garanti, at jeg må betale enten mer en telefonen koster å fikse eller må betale gull og grønne skoger for å få den sendt tilbake....

Den har blitt behandlet som gull.. Så jeg trur rett og slett at skjermen blir for stor for tykkelsen på telefon. Burde kanskje vært i aluminium for å forhindre at telefonen bøyes eller vrides.

 

Så at telefonen tåler så lite, var deal breaker for min del. Samsung Note 3 ble kjøpt inn idag i gave fra min kjæreste, så Ultraen blir solgt om den blir dekt av garanti :)

 

Rammen er laget i aluminium, så derfor "kan" den bøyes. Men men :p

Lenke til kommentar

 

Rammen er laget i aluminium, så derfor "kan" den bøyes. Men men :p

 

http://www.sonymobile.com/no/products/phones/xperia-z-ultra/features/#design-durability

 

Sitat fra denne siden:

 

""" Kvalitetshåndverk og fokus på hver minste detalj innebærer at vi bare har valgt førsteklasses materialer som er intet mindre enn vakre. Både front- og bakdelen er laget av glass, med en sømløs, refleksjonsbelagt overflate.

Hvordan kan en 6,4-tommers stor mobil være så tynn og lett? Vi har fjernet et lag med luft, og således ført skjermen nærmere linsen. Resultatet er forbedret berøringssensitivitet og mindre størrelse. Vi paret dette med et nytt komponentoppsett og en skjelettramme. Resultatet er en smarttelefon med en tykkelse på 6,5 mm og en vekt på kun 212 gram, noe som gjør Xperia Z Ultra ekstremt bærbar og lett å holde i én hånd.

Både front- og bakpanelet er laget av slitesterkt herdet glass. Og skjelettrammen er laget av sterk glassfiberpolyamid. Fiberen har imponerende mekanisk styrke og er så sterk at den ofte brukes som erstatning for metall i elektronikk- og bilproduksjon."""

 

Kommentar:

Aluminium er brukt i rammelisten, som er en "pyntelist" limt på skjelettrammen. Lukene er jo fortsatt plast. Styrken ligger derfor i selve skjelettrammen.

Spørsmålet til andre brukere her er hvilke styrke kan en forlange av en "dings" som kun veier 212 gram og er 6,5 mm tykk. Det er jo ikke en massiv stålplate dette.

Endret av almeli
Lenke til kommentar

Har dere mottatt 4,3 oppdateringen til z ultra? Noen merkbar forskjell?

 

Hvis du mener over OTA, nei. Gjennom Sony PC Companion? Jeg vet ikke, da jeg ikke har sjekket enda.

 

Det skal visst være mye bugfixes og andre forbedringer i 4.3, pluss en ny theme engine og man kan nå installere nye temaer fra Sony Select. Vi får også Z1s nye kamera app og man kan også laste ned nye moduler til appen. Ellers er det vel for det meste ting under panseret som er endret/lagt til.

 

4.3 er dog kun et lite stopp for oss på veien da 4.4 er planlagt å komme til Z1 og Ultra i løpet av januar.

Lenke til kommentar

 

Hvis du mener over OTA, nei. Gjennom Sony PC Companion? Jeg vet ikke, da jeg ikke har sjekket enda.

 

Det skal visst være mye bugfixes og andre forbedringer i 4.3, pluss en ny theme engine og man kan nå installere nye temaer fra Sony Select. Vi får også Z1s nye kamera app og man kan også laste ned nye moduler til appen. Ellers er det vel for det meste ting under panseret som er endret/lagt til.

 

4.3 er dog kun et lite stopp for oss på veien da 4.4 er planlagt å komme til Z1 og Ultra i løpet av januar.

Mente egentlig via sony pc companion ;) Får vi med absolutt alt av z1-s kamerafunksjoner? Leste en plass at det bare var "social smart camera" ...

Lenke til kommentar

http://www.sonymobile.com/no/software/phones/xperia-z-ultra/

 

Inkludert i denne programvaren

Denne oppdateringen inneholder mange forbedringer for Xperia™-smarttelefonen din, blant annet:

 

  • Google Android 4.3 (Jelly Bean)
  • Optimalisering av totalytelse og brukergrensesnitt
  • Jevnere grafisk opplevelse
  • De nyeste sikkerhetsforbedringene fra Android 4.3
  • Nytt brukergrensesnitt for e-postappen
  • Sonys smarte, sosiale kamera og kameraapper som kan lastes ned
  •  

  • Smart sosial kamera-apper er beskrevet under Z1:

  • http://www.sonymobile.com/no/products/phones/xperia-z1/features/#camera-apps

Endret av almeli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...