Gå til innhold

Sony Xperia Z Ultra


Anbefalte innlegg

For meg som daglig bruker av Z tlf og brett siden disse kom på markedet, så var ikke Ultra noen overraskelse. Den bekrefter det positive helhetsinntrykk jeg har av Xperia Z produktene. Nå skal Ultra for min del dekke et helt spesielt behov i spesielle situasjoner så den vil ikke bli daglig brukt. Men inntrykket mitt er at dette behovet vil Ultra tilfredsstille helt ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt Ultraen siden mandag (bestilte fra Chess), så om det er noe dere lurer på, så er det bare å spørre :) For dere som lurer, så leverer Chess telefonen med docken (eller ladekrybbe som det heter på godt norsk).

 

Jeg kan begynne med å gi dere en liten "review"

 

Telefonen er gigantisk, og jeg slet litt med å holde hånden/hendene på riktig måte de to første dagene, men som jeg selv opplevde med Galaxy Note, så "krymper" telefonen for hver dag som går og jeg begynner å bli vant til den nå. Den er fortsatt stor, men jeg er vel gjerne mer vant til størrelsen nå. Jeg bruker "normale" bukser, joggebukser og "slim fit"-bukser (ikke skinny, men hakket over), og Ultraen passer fint i lommene til de normale buksene mine. Den passer forsåvidt også nedi slimfit-buksene mine også, men toppen av telefonen stikker litt ut av lommen, så jeg kan ikke sitte meg uten at den "poker" meg. Høsten er her nå, så jeg ligger den i jakkelommen når jeg er ute. Den er også ekstremt tynn, og DET var vel noe av det mest uvante med hele telefonen. Det er faktisk litt stress å gripe den når den ligger på bordet.

 

Skjermen er fantastisk. Jeg kommer fra en Galaxy Note med en AMOLED-skjerm (overdrevne farger), og jeg var redd jeg ikke kom til å være fornøyd med "LCD farger". Der tok jeg jaggu meg feil. Fargene er veldig "spreke" og naturlige. Innsynsvinklene er også gode. Z Ultra bruker en AH-IPS LCD skjerm, mens Z bruker TFT TN LCD.

 

Jeg var skeptisk til batteriet, men jeg har konstant fått 5 timers "screen time" og 24 timer oppetid for hver ladesyklus. Jeg mistenker at jeg kan presse den enda lenger, og skal i teorien klare over 6 timer (til sammenligning så klarte jeg rundt 3 timer med Noten - med nytt batteri). Det er en fin tråd hos XDA der Ultra-eiere har posted batteritidene deres (inkl. meg), og de fleste får det samme resultatet som meg. Det tar ca. 2 timer å lade den fra 1% til 100% ved å bruke "docken".

 

Hastighet og brukeropplevelse er A++. Alt er mykt og utrolig raskt, og jeg har absolutt ingen klager!

 

Byggekvaliteten er super - som forventet, og den føles ekstremt dyr ut. Glass dekker både for og baksiden, mens rammen er aluminium. Til sammenligning så føles Noten min ut som en badeand nå, og absolutt ikke som et premium produkt. Sony vet hvordan man lager kvalitetsprodukter!

 

MERK! Det er en seriøs bug i systemet (som jeg går utifra Sony jobber med), og det er en bug i "Optimalisert Bakgrunnsbelysning". Denne er aktivert fra starten av, og deaktiverer du den så risikerer du å ende opp med såkalt "SOD" (Sleep Of Death"), noe som betyr at skjermen går i svart (telefonen er fortsatt på, men skjermen er ikke), og du er nødt til å ta en soft reset.

Endret av LordManhattan
Lenke til kommentar

Er det forskjell på om den blir sendt med eller ikke?

Hvilken mobil hadde du før?

 

Av det jeg har lest på XDA bla. så er det ikke normalt å få docken med i esken. Det er noen utsalgssteder som Clove som bundler med Sony Smartwatch, handsfree (Ultra-versjonen AKA den lille telefonen) osv. Dette er dog ikke normalt å få, så vær litt obs på dette når du bestiller. Chess nevner ingenting i nettbutikken om dock eller annet utstyr følger med, så det var kun flaks fra min side. Docken koster normalt rundt 300 kr.

 

Jeg har forresten oppdatert posten min med mer informasjon.

 

Edit: Jeg hadde en Galaxy Note (1).

Endret av LordManhattan
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått informasjonen fra Sony, så vil denne ladedocken følge med som standard til både Ultra, snart Z1 og fremdidige nye modeller. Selve docken med kabel

(ulempe at den er fast montert) kan da brukes til alle, det er bare adapteret/holdelisten som en legger telefonen i som da vil variere.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått informasjonen fra Sony, så vil denne ladedocken følge med som standard til både Ultra, snart Z1 og fremdidige nye modeller. Selve docken med kabel

(ulempe at den er fast montert) kan da brukes til alle, det er bare adapteret/holdelisten som en legger telefonen i som da vil variere.

 

Nope, ca. 90% av Ultra-eierne på XDA fikk ikke docken med. Docken kan forsåvidt åpnes i bunnen slik at man kan ta kabelen ut, og bruke den som en vanlig magnetisk lader. Igjen så er det folk på XDA som har gjort dette. Jeg synes dog at docken er veldig grei, så den blir stående på nattbordet.

Lenke til kommentar

Nå mener jeg at det Sony Norge leverer til norske grossister/forhandler er inklusive docken.

Og så er min erfaring med dockene til Z tlf og brett at det er mer fleksibelt med løs kabel USB>USBmicro som da kan brukes til både dock og ev, direkte i tlf.USB'en

Altså 1 kontra 2 kabler som nå i forpakningen.

Lenke til kommentar

Hvordan va overgangen fra Samsung til Sony da? :) E den største bekymringen min :p Har hatt Samsung Note og Note 2 så e blitt litt Samsungifisert :p

 

Hvordan er den å prate i telefonen med uten handsfree? :)

 

Helt magisk, hehe! Bare å gå fra plastic fantastic til glass og aluminium er fantastisk :p Sony er også mye flinkere med å IKKE kaste alt av merkelige funksjoner inn som ingen bruker, så ting er mye mer oversiktelig. Nå er det ikke ofte man bruker ringefunksjonen idag, men de få gangene jeg har snakket i telefonen så funker det helt greit. Ser kanskje litt rart ut for noen, men det gjelder å holde den på midten og ikke helt nede, slik at hånden dekker mesteparten av baksiden.

 

Er du usikker så anbefaler jeg deg å sjekke den ut i butikk. Jeg advarer dog at den er GIGANTISK for en telefon å være, så du kommer nok til å trekke på smilet når du ser den for første gang. Jeg har hatt min siden mandag og den begynner smått å føles mindre ut, så det er jo bare kjekt.

Lenke til kommentar

Min ble bestilt via telenor/djuice usett og uprøvd så derfor er jeg nysjerrig :)

Har ikke hatt sony før så derfor var jeg nysjerrig på overgangen :p

 

Hvordan funker camera med tanke på at det ikke er blits? Har jo note 2 som har blitt filmet og tatt mye bilder med opp igjennom sin bruks tid men ikke så mye mørkebilder vell å merke :)

Jeg kjøpte den også usett, og dette er også min første Sony, hehe. Kameraet fungerer helt greit ute i lyset, men den stryker helt på innebilder. Nå kjøper man riktig nok ikke denne telefonen om man er interessert i å ta bilder, så dette er ikke et stor problem i mine øyne. Er man glad i å fotografere så kjøper man Z1.

Lenke til kommentar

Dersom AV/PÅ-knappen ikke har virkning, ville jeg kanskje ha prøvd:

Ta ut SIM-kort

Ta ut ev. extra minnekort.

Koble til lader.

Koble til PC.

Dette er vel en av de situasjonene en kunne ønske at batteriet kan fjernes.

 

Edit:

i PDF-manualen side 120 står det:

Slik fremtvinger du avslutning

1 Fjern dekslet over minnekortet og mikro-SIM-kortet.

2 Bruk en penn eller lignende og trykk på og hold nede OFF-knappen til enheten

slår seg av.

Ikke bruk skarpe gjenstander som kan skade OFF-knappen.

Knappen er en rød liten tass helt til høyre.

 

 

Endret av almeli
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvordan i svarte man kommer seg ut av hengte programmer og apper?

Var inne på Zedge og telefon frøys helt. Ingen ting skjer uansett hva man trykker på.......

Hold inn På/Av-knappen og Vol+ til den slår seg av. Anbefaler også Wallbase sin app istedenfor Zedge sin.

Lenke til kommentar

Noen andre enn meg som har merket at nettleseren (Chrome) sier at skjermoppløsningen er 540x912 til serveren når den skal laste sider?!? Installerte Dolphin og den oppgir riktig 1080x1920 men rendrer likevel en side jeg jobber med feil på samme måte som chrome. Siden krever minimum 720 piksler.

Du kan sjekke skjermoppløsningen selv på http://www.whatismyscreenresolution.com/ for eksempel.

Lenke til kommentar

Noen andre enn meg som har merket at nettleseren (Chrome) sier at skjermoppløsningen er 540x912 til serveren når den skal laste sider?!? Installerte Dolphin og den oppgir riktig 1080x1920 men rendrer likevel en side jeg jobber med feil på samme måte som chrome. Siden krever minimum 720 piksler.

Du kan sjekke skjermoppløsningen selv på http://www.whatismyscreenresolution.com/ for eksempel.

Huh, samme her. Jeg har dog ikke merket noe forskjell når jeg surfer. Eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...