Gå til innhold

Sony Xperia Z Ultra


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk min Z Ultra fra Komplett igår. Sammen med Krusell Malmö FlipCover fra Expansys og 64GB minnekort fra Multicom så synes dette å bli en svært brukbar sak til just det spesielle behovet den er anskaffet til. Nå har Sony også fått tommelen ut og norske manualer er nå tilgjengelig på støttesiden. både elektronisk og PDF. En liten praktisk detalj, med så lå også en ekstra tilpasningsskinne slik at en kan lade Ultra i samme docken som vil komme til Z1 og senere modeller, dette er vistnok det som Sony har tenkt seg.

 

Men så en liten advarsel til dem som har dårlig tid eller er utålmodige. Både på Z tlf. og Z brett så har jeg fjernet alt av plasticfilmer på skjermen. På Ultra så har en først denne grå tykke plastfilmen, den fjernes, på baksiden har den den spesielle filmen som lar seg fjerne rimelig greit. Men på selve skjermen har de gjordt noget nytt og spesielt. Det er benyttet en hard tynnfilm med tykt limlag under. Denne plastfilmen er som å tenke seg 20år gammel plast som bare smuldrer opp. Så det å få denne fjernet er fulldagsjobb og mer til. Det gikk etterhvert med å bruke et Stanley-blad og lirke av bit for bit. Men limet lå igjen, så da ble det timers jobb med å fjerne dette igjen. Her vil jeg anbefale Scotch-Weld Cleaner Spray 50098 (den er svinaktig dyr) eller ren lampeolje som er parafinbasert. Men skjermen ble til slutt klar og fin. Så den som ikke just føler behovet å bli kvitt plastfilmen, så anbefales å la dette være. Ultra er jo like god med og uten denne filmen.

Endret av almeli
Lenke til kommentar

Dette er en film som Sony legger på skjermen slik at dersom denne knuses henger glassplintene i filmen.

Den har ingenting med vanntettheten å gjøre - glass er glass og alltid vanntett.

 

Ellers er denne filmen grundig diskutert i trådene om Xperiia Z telefon og Xperia Z nettbrett.

Endret av almeli
Lenke til kommentar

Er det noen her som har kunnskap om stamina-mode?

Det jeg lurer på er følgende:

Om jeg for eks whitelister gmail-appen, så vil vel denne kjøre i bakgrunnen hele tiden - og faktisk gjøre slik at mobildata/wifi til en hver tid er aktivt? - og dette "spiser" jo batteri. Eller har jeg misforstått noe?

 

Har hatt telefonen i tre dager nå, og gud bedre hvor fornøyd jeg er. Dette er telefonen jeg "har ventet på". Ja, den er stor. For stor? - ikke for meg :)

Lenke til kommentar

http://www.sonymobile.com/no/support/phones/xperia-z-ultra/

 

Her har du tilgang til elektronisk brukerhåndbok samt brukerstøttedokumenter.

I sistenevnte og norsk PDF-manual fra side 120 og videre så står det end del om Stamina.

Dersom denne er aktivert så kan du som du sier velge hvilke programmer som allikevel skal kjøre i bakgrunnen. Om du da lar Gmail være aktiv, så vil jeg anta at du og har SIM-kort med 3/4G og da vil datatrafikken være kanalisert der og altså kun bruke strøm når aktivitet skjer, f.eks. at du får epost. WiFi er jo avslått og dette er jo ellers storbrukeren av strøm.

Ellers så har jeg aldri aktivert Stamina på mine Xperia-produkter som er Z tlf, brett og nå Ultra. Har aldri sett behovet,

Lenke til kommentar

Hvordan vil dere si at batterilevetiden er på den? Må den lades hver dag slik som de fleste andre mobiler?

Da jeg la meg i går så hadde jeg igjen 25%. Mobilen hadde da vært i bruk i over 15 timer, hvorav skjermen hadde vært på i over 4 timer.

Jeg har gått fra S3, og opplever, ved mitt bruk, at batterikapasiteten er bedre på Ultra enn på S3. Med stamina-mode så antar jeg at jeg ville hatt igjen vesentlig mer batteri.

Lenke til kommentar

http://www.sonymobile.com/no/support/phones/xperia-z-ultra/

 

Her har du tilgang til elektronisk brukerhåndbok samt brukerstøttedokumenter.

I sistenevnte og norsk PDF-manual fra side 120 og videre så står det end del om Stamina.

Dersom denne er aktivert så kan du som du sier velge hvilke programmer som allikevel skal kjøre i bakgrunnen. Om du da lar Gmail være aktiv, så vil jeg anta at du og har SIM-kort med 3/4G og da vil datatrafikken være kanalisert der og altså kun bruke strøm når aktivitet skjer, f.eks. at du får epost. WiFi er jo avslått og dette er jo ellers storbrukeren av strøm.

Ellers så har jeg aldri aktivert Stamina på mine Xperia-produkter som er Z tlf, brett og nå Ultra. Har aldri sett behovet,

Takk for svar. Skal lese dokumentet du linker til. Legger ut en post med konklusjonen senere slik at andre med samme spørsmål får svar.

Lenke til kommentar

Hvordan vil dere si at batterilevetiden er på den? Må den lades hver dag slik som de fleste andre mobiler?

Det er vel ingen av oss som bruker Ultra likt - noen har;

- Kanskje Stamina aktivert, andre ikke.

- Kanskje max lysstyrke på skjermen, andre kanskje 50%.

- Kankje bruker hodetelefoner/ørepropper med kabel, andre kanskje bluetooth.

- Kanskje har 6 timer taletid, andre kanskje 6 minutter.

 

Så konklusjon er at hver enkelt legger opp sin bruks-/ladefrekvens, men uansett

om en har 70% eller 30% batterikapsistet igjen ved dags slutt, så er det veldig enkelt å sette den i ladedocken natten over. Det skal ikke være mulig ved bruk av originalt Sony-utstyr å overlade.

Endret av almeli
Lenke til kommentar

Det er vel ingen av oss som bruker Ultra likt - noen har;- Kanskje Stamina aktivert, andre ikke.- Kanskje max lysstyrke på skjermen, andre kanskje 50%.- Kankje bruker hodetelefoner/ørepropper med kabel, andre kanskje bluetooth.- Kanskje har 6 timer taletid, andre kanskje 6 minutter.Så konklusjon er at hver enkelt legger opp sin bruks-/ladefrekvens, men uansettom en har 70% eller 30% batterikapsistet igjen ved dags slutt, så er det veldig enkelt å sette den i ladedocken natten over. Det skal ikke være mulig ved bruk av originalt Sony-utstyr å overlade.

Takk for godt svar! Til deg også R3devil!

 

Er muligens litt overdrevet denne faren, men hvordan er brannsikkerheten ved ladedocken? Bygger den på induksjons?

Lenke til kommentar

Det er rimelig grundig diskutert omkring denne problematikken i tråden til Xperia Z nettbrett:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1512117&page=8

les igjennom siste del av side 8 og så videre utover side 9.

 

Ladedocken til Ultra er med 2 fysiske kontaktpunkter som ligger midt på Ultra og midt i docken. Den omtalte magnetgreia er kun for å holde Ultra på plass, den erstatter f.eks ledespor

 

Ellers nevnes kort at det finnes ikke nogen lader i dockene til Z tlf, brett og Ultra, laderen er selve pluggen du setter i 230V-uttaket. Dockene er kun holder med kontaktpunkter.

Endret av almeli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...