Gå til innhold

Sony Xperia Z Ultra


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har man fått svar fra service verksted om at telefonen dekkes ikke av garanti av noe slag. Koster ca 3800kr å få den fikset og ca 900kr å få den i retur fra service verksted om den skal bli sendt tilbake ufikset.

Har på ingen måter mistet den eller fått den i klem på noen måte!

 

Så jeg ba de på en høflig og pen måte å reise å ryke og at de kan beholde Ultraen. Jeg betaler ikke 10 000kr til sammen for en telefon som ikke er verdt mer en 1/3 av det. Nei da er jeg heller fornøyd med min Note 3!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har man fått svar fra service verksted om at telefonen dekkes ikke av garanti av noe slag. Koster ca 3800kr å få den fikset og ca 900kr å få den i retur fra service verksted om den skal bli sendt tilbake ufikset.

Har på ingen måter mistet den eller fått den i klem på noen måte!

 

Så jeg ba de på en høflig og pen måte å reise å ryke og at de kan beholde Ultraen. Jeg betaler ikke 10 000kr til sammen for en telefon som ikke er verdt mer en 1/3 av det. Nei da er jeg heller fornøyd med min Note 3!

Hadde du deksel på når dette skjedde? Bruker noen av dere deksel på den egentlig? :)

Lenke til kommentar

Hadde ikke noe deksel nei. Telefonen lå pent i innerlommen på jakken min, som ikke er trang eller noe overhodet.

Den lå trygt inne i jakkelommen min og ble ikke utsatt for noe press eller noe annet slag osv.

Hvorfor skjermen sprakk slik har jeg ingen anelse om.

Men den skal vell ikke gjøre sånt uten videre?

Den har blitt behandlet som gull fra dag 1 og har hele tiden passet på at den ikke blir utsatt for noe som kan årsake at den skal bli skadet.

 

Utrolig trist at sånt skal skje, for jeg var i utgangspunktet veldig fornøyd med Sony. Men en prislapp på nesten 4000 tusen for rep så er det ikke aktuelt for min del å få den fikset.

Eller returnert fra verksted for den del.

Orker heller ikke noen kamp med sony om dette. De kommer vell også til å gi meg samme svar som service verksted. At dette er min feil og at skaden er noe jeg er skyldig i.

Lenke til kommentar

Hadde ikke noe deksel nei. Telefonen lå pent i innerlommen på jakken min, som ikke er trang eller noe overhodet.

Den lå trygt inne i jakkelommen min og ble ikke utsatt for noe press eller noe annet slag osv.

Hvorfor skjermen sprakk slik har jeg ingen anelse om.

Men den skal vell ikke gjøre sånt uten videre?

 

Nei, den skal ikke knuses uten videre. Den skal faktisk kunne bøyes.

Lenke til kommentar

Opprette mapper i Album synes fortsatt ikke å være tilgjengelig (fikk siste oppdatering av Album i går).

Bruk ASTRO File Manager with Cloud - fra Playsjappa. Anbefaler å bruke noen kroner på pro-versjonen uten reklame ASTRO File Mgr Pro (key).

 

Throw = Skjermspeiling (altså at du ser/hører det som vises på Ultra på en kompatibel Sony-TV)

Bruk: se PDF-manualen side 101 - Demo:

 

Endret av almeli
Lenke til kommentar

 

Nei, den skal ikke knuses uten videre. Den skal faktisk kunne bøyes.

 

Vell, min var bøyd en smule fra venstre nedre hjørne til høyre øvre hjørne. Telefonen lå ikke 100% beint mot underlaget, men det var knapt merkbart. Men det virker til å ha vært årsaken til at skjermen knustes. Siden telefonen overhodet ikke har blitt mistet eller utsatt for noe slag så vil jeg tru at eneste grunnen til at skjermen knustes. Skaden startet helt ute på venstre ca midt på skjermens høyde. Man så klart å tydelig at skaden ikke var pga slag eller noe slikt. Sprekken startet som en stor sprekk som gikk over 75% av skjermen og forgreinet seg videre utover i mange mindre sprekker videre fra den store sprekken.

 

Jeg er hvertfall ekstremt skuffet over svaret man fikk fra Sony og Elkjøp ang telefonen. De mente helt og holdent at det var MIN feil at telefonen er ødelagt og jeg har ingen rettigheter på min side.

Og at den kun blir fikset om JEG betaler nesten 4 tusen for å fikse den........ALDRI mer sony på meg! Burde stå på eska til Ultra at ALL garanti frafaller om man tar den ut av eska...... SKUFFA! :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant ut.

 

Superfornøyd med telefonen, men det som virkelig skuffet meg er at app'ene ikke blir behandlet som om telefonen er en tablet. Altså at man får tablet-versjonene av appene.

Noen måte å ordne dette på?

 

Jepp. Men da må du roote, installere Xposed Framework og installere en modul som heter "App Settings". Jeg bruker denne, og kjører tabletversjonene av Gmail, Youtube, Press, Spotify og Chrome. Fungerer som bare det! Sett DPIen til 320 og DP til 800x1280 :)

 

Har forresten "konvertert" Ultraen min til Google Play Edition nå. Fungerer veldig bra, men savner Stamina, så standbytiden er ikke like god som på stock ROM.

Lenke til kommentar

 

Fant ut.

 

Superfornøyd med telefonen, men det som virkelig skuffet meg er at app'ene ikke blir behandlet som om telefonen er en tablet. Altså at man får tablet-versjonene av appene.

Noen måte å ordne dette på?

 

Jepp. Men da må du roote, installere Xposed Framework og installere en modul som heter "App Settings". Jeg bruker denne, og kjører tabletversjonene av Gmail, Youtube, Press, Spotify og Chrome. Fungerer som bare det! Sett DPIen til 320 og DP til 800x1280 :)

 

Har forresten "konvertert" Ultraen min til Google Play Edition nå. Fungerer veldig bra, men savner Stamina, så standbytiden er ikke like god som på stock ROM.

 

 

Har du en link til youtube el. med den nyeste/beste/sikreste måten å roote telefonen på?

 

Er det forresten sånn at man fucker opp noe / mister garanti om man rooter?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fant ut.

 

Superfornøyd med telefonen, men det som virkelig skuffet meg er at app'ene ikke blir behandlet som om telefonen er en tablet. Altså at man får tablet-versjonene av appene.

 

Noen måte å ordne dette på?

Jepp. Men da må du roote, installere Xposed Framework og installere en modul som heter "App Settings". Jeg bruker denne, og kjører tabletversjonene av Gmail, Youtube, Press, Spotify og Chrome. Fungerer som bare det! Sett DPIen til 320 og DP til 800x1280 :)

 

Har forresten "konvertert" Ultraen min til Google Play Edition nå. Fungerer veldig bra, men savner Stamina, så standbytiden er ikke like god som på stock ROM.

Har du en link til youtube el. med den nyeste/beste/sikreste måten å roote telefonen på?

 

Er det forresten sånn at man fucker opp noe / mister garanti om man rooter?

Rootemetode kommer helt annen på hvilken firmware versjon du er på. 532 er den enkleste mens 290 (den nyeste er det litt pes med). Og ja, garantien ryker når man rooter, men det tar kun ett tastetrykk på telefonen for å fjerne ropt igjen. Anbefaler deg å ta en tur innom www.forum.xda-developers.com/xperia-z-ultra og lese litt rundt for å se om du gidder å roote.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen andre som har problemer med touch input på skjermen? Av og til så registreres trykk på skjermen uten at jeg rører den, og tekst flyr bortover uten atvjeg gjør noe. Det pleier å løse problemet å rengjøre skjermen.

 

Garantisak eller bare noe jeg må leve med?

Det er ikke en feil/mangel og dekkes ikke av garanti.

 

Andre gjennstander en menneskehud kan trigge touch-sensoren og følgelig kan og vil det registreres trykk når det er skjit eller andre uønskede gjennstandet (f.eks vann) på glasset.

 

Dette gjelder i og for seg alle kapasative touch-skjermer, som ikke registrerer fysisk trykk.

 

Har du litt vann/for mye fett på skjermen så vil skjermen nærmest drukne av falske trykk.

 

På samme måte som at du ikke kan reklamere på noen frontlykter på en bil når det lyser dårlig og det er på grunn av skjit på glasset.

 

Er dette et problem så kan det nok hende mobiler har forskjellig sensitivitet, selv om det skjten som er selve problemet. Alternativt skaffer man seg en resistive touch skjerm, såkalt trykkfølsom skjerm. Dog er de i manges øyne så usensitive at det nok blir vanskelig å finne særlig mange. ;-)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Takk for svar Andrull. Enig i at man må forvente slikt, og har tenkt tanken selv at dette er noe helt normalt. Men dette er vel den femte kapasitive enheten jeg har hatt til nå, og hvis det bare er følsomheten det står på så er den EKSTREMT sensitiv for trykk.

 

Jeg trodde forsåvidt også at kapasitive skjermer skulle reagere på elektriske spenning fra menneskefingre, men ikke andre overflater, og at det er dette som skiller skjermtypen fra resistive. Har jeg feil?

Lenke til kommentar

Takk for svar Andrull. Enig i at man må forvente slikt, og har tenkt tanken selv at dette er noe helt normalt. Men dette er vel den femte kapasitive enheten jeg har hatt til nå, og hvis det bare er følsomheten det står på så er den EKSTREMT sensitiv for trykk.

Vel, som du selv sier, så er det ikke trykk, men en form for elektrisitet.

 

Ja, eller nærmere bestemt så registrerer den en endring i kapasitans. Hud mot glasset på skjermen som er over touch-panelet, vil endre kapasitansen en gitt grad, som skjermen skal være kalibrert for. For mye, og den vil forkaste det, og for lite vil føre til at den forkaster det den registrerte.

 

Fett og vann vil kunne forhindre at kapasitansen til fingeren din ikke blir like høy, eller blir for høy. Og kan til og med i visse situasjoner lede like bra strøm som kroppen (aka. skape lik kapasitans) og dermed regnes som et feiltrykk.

 

Jeg har aldri vært borti en kapasitativ overflate som ikke blir forvirret av en del fett og vann og skjit. Men det kan selvsagt være litt værre hos deg. Er sensoren stilt for sensitiv, så vil den i større grad takle at du bruker hansker, og du kan ha noe tykkere glass/beskyttelse, men vil lettere kunne ta feil pga støy.

 

Obs: Jeg har ikke satt meg så godt inn i teknologien, så det er mulig jeg tar litt feil, eller kunne forklart det litt bedre.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...