Gå til innhold

Bygge gjerde i Hellas?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg er for et gjerde og generelt alt av løsninger som bidrar til å redusere asylstrømmen. Tar man ikke grep her er det umulig å forutse alle problemene som vil påløpe seg over tid og som man allerede i dag ser symptomer på.

 

Det er ingen tvil om at det finnes gode grunner til å flykte til Europa fra en del land, men det finnes ingenting for dem her. Europa sliter med høy arbeidsledighet og selv landene med lav ledighet har liten etterspørsel etter ukvalifisert arbeidskraft. Man vil bare ende opp med utenforskap, fattigdom, gettodannelser og opptøyer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg synest vi burde se til de tidligere østblokklandene eg. Minefelt og bevæpnede grensevakter med ordre om å skyte på alt som beveger seg er helt klart det beste :evil:

 

Eller, vi kan begynne å oppføre oss som anstendige mennesker og møte mennesker i nød med respekt og verdighet. Slutte å oppføre oss som nazister i møtet med alle som står utenfor.....

 

Og kanskje vi burde innse at roten til nøden i mange uland er vår imperialistiske politikk der det viktigste er å få varene vi trenger billigst mulig. Dersom vi faktisk begynner å betale annstendig for varer fra uland så vil de landene få mulighet til å utvikle seg og gi annstendige levekår for menneskene der.

 

Men vi skal helst ha alt så billig som mulig, uten tanke for de menneskene som ikkje har noe valg, men må produsere våre billige klær under umenneskelige forhold for slavelønn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så vi trenger bare å gjøre verden til et mer rettferdig sted, så løser alt seg? Og på det skal vi vedde våre samfunns økonomi og harmoni? Du synes ikke innsatsen er litt vel høy?

 

Ja, tror du ikkje det ville hjelpe?

 

Vi i den rike del av verden gjør alt vi kan for å utnytte den fattige delen av verden, slik at vi fortsatt kan være rike og de andre må fortsette å være fattige.

 

Vi behandler de som dyr, og de oppfører seg deretter. Hadde vi behandlet de som mennesker så hadde de oppført seg som det. En enkel logikk.

 

Når vi holder de utenfor så føler de at de er utenfor. Da vil de til slutt kreve å få del i godene våre. Det er bare i USA den rike eliten har klart å få folket til å tro at det er rettferdig at det er nesten 50 millioner fattige i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Tyrkia er noe mindre skikket enn Hellas til å takle flyktningestrømmen, spesielt ikke med tanke på at Tyrkia har et langt større militære og tre års verneplikt, pluss at de er mer vant med denne typen problemer. Det betyr neppe noe annet enn at man får et ekstra "gjerde" langs Tyrkias østgrense.

 

Men om Tyrkia blir medlem av EU er fortsatt et åpent spørsmål. Det er mange både for og imot både i Tyrkia og EU.

 

Ja, tror du ikkje det ville hjelpe?

 

Joda, jeg tror bare ikke det går.

Lenke til kommentar

Et gjerde vekker dårlige assosiasjoner til Israels okkupasjon av Palestinske områder. Hellas og Tyrkia bør få på plass helt andre metoder for innvandringsbegrensning. EU og Norge bør redusere de økonomiske murene som skaper dette klasseskillet og innvandringen. Dvs. tollmurer og murer mot arbeidsinnvandring. I en verden der de fattige får konkurrere på likere vilkår med vår befolkning vil det ikke være så mye grønnere gress på vår side av grensa enn på andres side. En nedbygging av tollmurer vil selvsagt koste arbeidsplasser og velstand her hjemme, men det gjør flyktningestrømmen også. Begge deler er kostbart, det er bare et spørsmål om prioriteringer. Fattigdom, nød og brutal kulturkollisjon, eller tapte arbeidsplasser og lavere lønnsnivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke for å behandle mennesker som dyr, men ei heller er befolkningsvekst ønskelig. Det er bare lurt å stenge grensene, men samtidig yte hjelp som faktisk fungerer. Det aller viktigste er å gi jenter utdannelse, samt tilgang til prevensjon. Når kvinnene ikke lenger er barnefabrikker og slaver, går ting straks mye bedre. Å fylle opp Europa mens befolkningene bare fortsetter å vokse i disse landene, samt å tilføre mange av de negative kvalitetene til de patriarkisk anlagte samfunnene hit (ved å importere mennene), er ikke problemløsing, men midlertidig forskyvning og en invitasjon til mer elendighet jevnt over.

Endret av Fasces
Lenke til kommentar

Det er mange gode forslag til hva som kan gjøres. Å senke tollmurene er kanskje det jeg har mest tro på, siden det er noe som i teorien kan gjøres umiddelbart og som man vet vil føre til økt velstand i land som er avhengig av primærnæringer. Å styrke kvinners stilling i disse landene kunne også vært effektivt, men det er mye vanskeligere å gjennomføre. Problemet er at en slik utvikling må komme innenfra, for om det er noe som presses på utenfra vil det tape mye av legitimiteten sin og det er stor fare for at det kun vil føre til en ytterligere befestning av tradisjonelle verdier.

 

Men inntil noe av dette skjer må man fysisk hindre flyktningstrømmen, og det kan ta lang tid. Det er sterke krefter som kjemper for å bevare tollmurene og det er ingen garanti for at de som vil senke dem vil vinne den konflikten. Vi må være forberedt på at tollmurene aldri senkes og at kvinnenes stilling ikke forbedres i den tredje verden. Vi kan ikke gamble hele fremtiden vår på at alt vil gå som vi ønsker. Jeg foretrekker å heller være på den sikre siden enn å satse alt jeg eier og har på et veddemål fordi det får meg til å fremstå som mer sympatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...