Gå til innhold

Heroin på statens regning, Danmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jeg spørre om hva er definisjonen på en "tung rusmisbruker"?

De som har brukt heroin i flere år (eller i alle fall lenge), og som ikke finner hjelp i andre medikamenter, slik som subutex og liknende.

 

Tunge narkomane er vel egentlig mest enkelt forklart folk som går på heroin eller andre opiater, som opium, morfin og liknende..

 

http://no.wikipedia....iki/Buprenorfin

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

En som har brukt heroin i flere år, og som ikke finner hjelp i andre medikamenter, slik som subitex og liknende.

 

Ok, men "bruke" er vel ikke synonymt med "destruktivt"? Så spørsmålet står enda, når kan denne (mis)brukeren få mulighet til å gå og få gratis heroin? Hvem skal isåfall bestemme det.. lege, psykolog?

 

Og med tanke på ditt svar, hvem vet om denne personen faktisk har holdt på i "flere år", hvordan kan det bevises?

Lenke til kommentar

Ok, men "bruke" er vel ikke synonymt med "destruktivt"?

Om man kun bruker det og ikke har noe problemer med det, og på en ikkedestruktiv måte, vel da er man jo ikke blandt de tyngste narkomane. De tyngste narkomane er de som missbruker narkotika og som ikke ønsker det, men som må få stoffet for ikke å få voldsomme smerter og så videre. For dem er Heroin medisin, og ikke bare et middel for å ruse seg og kose seg med...

 

For dem er dette et stoff de vet ødelegger livet sitt, men som de må ha for å slippe smertene og abstinensene ved å ikke ta det. Ikke alle klarer å slutte å røyke heller. Men det betyr ikke at vi ikke har noen mulighet til, eller at det er galt av oss utenforstående og faktisk hjelpe dem, og da møte dem der de er og hjelpe dem som faller utenfor på en slik måte som vil være mest gunstig både for dem og for samfunnet. Det er derfor jeg ønsker å strekke meg så langt som å gi disse muligheten med sprøyterom og gratis heroin.

 

Altså de som sliter og har det vanskelig, og som har prøvd alt annet, men hvor det ikke har fungert.

Samtidig at det er tett oppfølging av helsepersonell og det som ellers må til for å gjøre livene til disse bedre.

 

Så spørsmålet står enda, når kan denne (mis)brukeren få mulighet til å gå og få gratis heroin?

Når de har prøvd alt annet, og ikke engang det har fungert på dem. Da burde vi faktisk legge lista lavere, slik at de får det kroppen deres krever av vedkommende, slik at livet til vedkommende blir enklere enn i dag, hvor de blir forfulgt, jaget, og forfulgt, straffes, osv, og som fører til at livet deres blir mye dårligere enn det vi strengt tatt behøver å gjøre det... Det handler om menneskeverdet. Det handler om å møte personer der hvor de er, og gi dem et verdig tilbud.

Kanskje de vil klare subutex senere?

 

Kanskje de kan gradvis trappe ned på heroindosene, slik at de kan bli fri? Det er mange måter å løse dette problemet på. Men om man skal stoppe ved heroin, fordi man ikke vil finansiere dette via skatten, vel da har man gitt opp de aller svakeste i samfunnet, de som alltid faller utenfor og som har det helt for jævlig. Og det mener jeg er umoralsk, og jeg ønsker ikke støtte det. Jeg støtter de svakeste! sånn er det! :)

Hvem skal isåfall bestemme det.. lege, psykolog?

Lege. Psykologen kan anbefale legen det for eksempel.

 

Og med tanke på ditt svar, hvem vet om denne personen faktisk har holdt på i "flere år", hvordan kan det bevises?

Kan telle antall stikk i blodårene for eksempel. Han kan fortelle en historie en sin sykdoms eller rus historie, som da andre kan gå i sømmene og se om den stemmer. Man kan måle avhengighetsgrad osv Hvor sterkt avhengig kroppen er av dette Heroinet, osv. Jeg vet jo ikke hvordan det gjøres. Men det gjøres enkelte steder i dag, og det fungerer utmerket og etter hensikten. Der hvor man har slike tilbud, der er det mindre overdosedødsfall, og overdoser generelt, og de narkomane lever et mye mer verdig liv enn i andre byer hvor de blir utelukkende sett på som noen avskum som selv har valgt det, selv om sannheten kan være en helt annen... Osv. :) Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre om hva er definisjonen på en "tung rusmisbruker"?

de som har vært til avrusing en del ganger og er herjet fysisk / psykisk, dette er ikke noe problem som man skal sette seg fast i tunge misbrukere er ikke vanskelig se for de i helsevesenet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sikkert positivt for de som får gratis heroin, de er derimot et like stort onde på samfunnet, da våre skattepenger går til å mate deres avhengighet. - Jeg blir i hvert fall ikke overbevist av at de som får gratis heroin "digger det".

 

Heroinavhengige er ikke gratis for samfunnet selv om vi ikke gir de heroin...

 

AtW

Lenke til kommentar

Sikkert positivt for de som får gratis heroin, de er derimot et like stort onde på samfunnet, da våre skattepenger går til å mate deres avhengighet. - Jeg blir i hvert fall ikke overbevist av at de som får gratis heroin "digger det".

Innbrudd,tyveri,dødsfall,slåss,vold,fengsel,glattcelle,etc etc er ikke gratis..

 

Å gi noen et verdig liv og samtidig vil det koste samfunnet mindre, jeg ser ikke det negative..

 

At det er gratis er såpass idiot ting henge seg opp i, syke mennesker i Norge har rett til hjelp ,the end..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel heller som å si at dersom man havner i en slik ulykke, og havner i uføre, er det på sin plass at staten skal sponse ens alkoholkonsum resten av livet.

 

Tja er alkohol dyrt??? For staten uten avgift?

 

Men dette er noe annet enn Heroin, fordi Alkohol er jo mye mer ødeleggende for kroppen. Blir å støtte selvmord på en måte.

 

Faren med Heroin, er jo overdose med sprøyte og ikke selve stoffet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Tja er alkohol dyrt??? For staten uten avgift?

 

Men dette er noe annet enn Heroin, fordi Alkohol er jo mye mer ødeleggende for kroppen. Blir å støtte selvmord på en måte.

 

Faren med Heroin, er jo overdose med sprøyte og ikke selve stoffet.

Ren heroin, er som du sier lite skadelig for en bruker, det er jaget etter dopet, urent produkt og hva de blir møtt med daglig som sliter ut en bruker..

 

Alt dette kan fikses lett, med en modell etter Sveits,Danmark eller Holland som ikke har noe planer om å legge ned programmet med utdeling av heroin men heller utvide..

 

Snakket her om dagen med en lege som var med når Holland begynte sitt program med utdeling av heroin, han sa de opplevde positiv framgang hos brukere innen veldig kort tid, men som Norge brukte Holland en del år med subutex etc før de skjønte det ikke var optimalt..

 

Jeg ser hvorfor folk reagerer når ordet gratis kommer, men rett til helsehjelp er faktisk nesten gratis i Norge for alle..De som er avhengige av heroin kan lett settes i en kategori av dødssyke da de aller fleste dør innen kort tid..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

En ting jeg vil skal tenkes litt på er hvor mye mange av rusmisbrukerene har gått gjennom. Det er så og så på hvor mye et mennesket kan tåle før det knekker sammen, prøver ut forskjellige ting som skal gjøre ting bedre. Nå sier jeg ikke at det slik med alle, men mange har rett og slett hatt et ræva liv og gjort den tabben av å starte med narkotika i et desperat forsøk på å gjøre ting bedre. Alle mennesker har et bristepunkt, og jeg syntes det er trist at de som har hatt det "verst" blir liggende som avskummet i samfunnnet.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Berzerk, jeg er enig, problemet med denne ordningen derimot, er at når noen møter veggen, pleier de som regel til slutt å gjøre den til et vendepunkt, da de ser at dette ikke kan pågå lenger. - Dersom de blir gitt gratis påfyll, møter de strengt talt aldri noen vegg, de blir låst inn i den, og blir rett og slett "belønnet" ved å holde seg der hvor de i dag er.

 

Til tidligere svar; kanskje jeg burde begynne å gjøre innbrudd, slik at staten skal finansiere min leie? - Det er jo selvfølgelig bedre enn å gjøre det selv, så kan jeg bruke pengene mine på mer nødvendige ting, som gambling og alkohol.

Lenke til kommentar

Berzerk, jeg er enig, pro

 

Til tidligere svar; kanskje jeg burde begynne å gjøre innbrudd, slik at staten skal finansiere min leie? - Det er jo selvfølgelig bedre enn å gjøre det selv, så kan jeg bruke pengene mine på mer nødvendige ting, som gambling og alkohol.

 

Du tror at en sliten heroinist ikke har møtt veggen??

 

Du synes det er like synd på deg og husleia di som en hjemløs heroinist med abstinenser????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...