Gå til innhold

Retten har bestemt: Svenskene må betale lisens for PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får ikke håpe de gjør det der i Norge.....Da vil jeg heller at vi skal gjøre som Finnene....Ta det på skatteseddelen og redusere kraftig på "lisensen"Da blir den rettferdig ovenfor de som bor alene også.De betaler tross alt dobbelt opp kontra de som er to for å dele den rekningen....Det er forøvrig i praksis ikke noen lisens på VHS og DVD spillere i dag, de har ikke digital tuner som kan ta inn noe ;)Det er på kabelTV mottakere osv man betaler lisensen i praksis.

 

Her de endret praksi de site årene.?

jeg ble nemlig avkrev lisens etter at jeg kjøpte en DVD optaker med anlog motaker for ca 3 år siden

 

Lenke til kommentar

Jeg har fulgt med på dette en stund og vet blant annet fra interne dokumenter at NRK-lobbyen har jobbet mot stortinget i flere år for å få igjennom en lignende praktisering av loven. Foreløbig er de stogget med argumentet om at nett-tv er for lite utbredt til at det vil bli akseptert av folket.

 

Det argumentet vil antagelig miste grunnlag i løpet av neste stortingsperiode. Hva politikerne vil gjøre da avhenger veldig av hvem som sitter med makta:

 

Rødgrønt alternativ vil garantert anse det som naturlig, men det vil jo være særdeles utaktisk å ta opp noe sånt i valgkampen. Det vil antagelig bli vedtatt i midt i sommerferien, med minimalt av høringsrunder/medievarsling.

 

Blått alternativ er todelt: Frp vil gjerne legge ned hele NRK, men det tviler jeg de får med seg H (og eventuelt andre regieringsparnere) på. Det ligger altså an til et kompromiss: Enten skyves problemsaken ut i tid eller så avvikles tv-lisensen mot at NRK finansieres over statsbusjettet. Norges befolkning vil altså måtte betale uansett, men via skatteseddelen i stedet for via egen regning. Det betyr blant annet en mye mer sosial skattefordeling, der de som betaler lite eller ingen skatt (studenter, trygdede, barn etc) vil få se NRK gratis, mens de som skatter mest også vil betale mest i potten til NRK. Denne løsningen vil nok presse NRK til å gjøre effektiviseringer og se på andre inntektskilder. Kanskje vi får en egne reklamefinansierte nrk radio og tv-kanaler NRK 4, NRK P7, i tillegg til de vi har fra før. Den konstante mistenkeliggjøringen av alle som ikke betaler tv-lisens vil opphøre. Hele staben på rundt 50 årsverk som driver lisensavdelingen og kontroller over hele landet vil antagelig måtte finne seg verdiskapende arbeid å gjøre i stedet for.

 

hva pokker skal de med ekstrainntekter når alt blir finansiert fra et hold

Lenke til kommentar

Hvilken komponent i PCen er avgifttspliktig? Tenker da på visst man bygger PC selv.

 

Ikke skjermen som en påpekte her , men skjermkortet vil jeg tro , for det er det som får frem bildet

Men da er jo man avhengig av enten Internett eller at pcen har en digital mottaker.

Da koker det hel ned at de må bli lisens på Internett abonnementet.

 

Men det kan også bli problematisk hvis hastigheten er for lav

 

angående at det forsøker seg med smarttelefoner.

hvordan kan de vite forskjellen mellom hva som er smarttelefoner enkel telefoner hvis de kommer til ligne på hverandre

 

var det ikke også slik at man kunne mota videosendinger over dabb ?

Da må også (dab)radioe være lisenspliktig .

 

jeg kunnet holde på å argumentere frem og tilbake uten å komme til noen konklusjon.

Det hele er noe forbannet tøv fra NRK og staten

Hvis de vill at alle skal betale så ta det over statsbudsjettet

De kan da umulig være alrgisk mot enkle løsninger som og vil bi det mest rettferdige i forhold til hensikten

 

En ting er klart : De kan ikke øke internettabonnement med 2500 i året .

Da vurdere jeg å anmeld de som gjør slik , bare jeg kunne finne et god nok argument som holder

 

Så er det også «ca 3 år» siden det analoge bakkenettet stengte for godt. Kjøpte du denne mens det ennå var åpent, så er ikke det så rart. Ellers burde du protestert.

 

Den ble bestilt ( 29 juli 2010 ) en stund etter at bakkenettet ble stengt.

Modellen er også fra det samme året

 

Nå ga jeg NRK beskjed om at jeg ikke hadde egen mottager så da slapp jeg å betale

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Skulle likt å være i rettsalen med noen enheter og virkelig satt dommeren fast.

En Raspberry Pi, en ASUS N16 router med DD-WRT og Optware, og muligens en mobil og ett nettbrett eller 2 :p

Kanskje også en PS2 også med Linux på den, så hadde han virkelig fått kjøre seg og fått ett forklaringsproblem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statsmediet vil alltid ha behov for et visst beløp (som øker hvert år). NRK håvet inn 4.5 MILLIARDER kroner i 2010.

 

TV2 klarte å håve inn nesten 2 milliarder. Og de er kommersielle.

 

Her er statistikk for de andre mediekanalene i Norge:

http://medienorge.ui...=tv&queryID=269

 

NRK har riktignok mye bredde. Men akuratt som byråkratiet (og kreft) så kommer det til å vokse frem til noen tramper foten hardt ned.

 

Synes i grunn massemedia i tradisjonell form godt kan gå av med døden. De er en døende form for media. Men de vil vel sprelle litt med beina og prøve å klore seg til livet før de trekker siste sukket...

Endret av BlueShroom
Lenke til kommentar

Slik jeg oppfatter det så forsøker NRK å gjøre alt på en gang mens TV2 gjør en ( få ) ting av gangen

videre er det en viss oppfatning at NRK skal dekke en del arrangementer som koster penger.

Nå har de riktignok latt TV2 få overta noen av det de siste årene

 

Så hvorfor skal NRK dekke så mye .Er det virkelig ikke på tide å slippe andre till ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Man kan si at NRK og TV-lisens er en uting, men fakta er at uten et statsstøttet NRK så vil kringkrastingstilbudet bli mye dårligere i Norge. NRK2 er den siste høykulturelle bautaen som står igjen (sammen med P2). Vi trenger desperat litt intelligent kultur i dette landet, vs. alt det amerianske/am.inspirerte populærkulturelle søpplet som bombarderer oss via TV, internett og radio. Om alt skal legges på nivået til TV3 og TVNorge, grøss og gru... For å ikke snakke om TV2 elendige nyhetsdekning, og deres såkalte "nyhetskanal".

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Man kan si at NRK og TV-lisens er en uting, men fakta er at uten et statsstøttet NRK så vil kringkrastingstilbudet bli mye dårligere i Norge. NRK2 er den siste høykulturelle bautaen som står igjen (sammen med P2). Vi trenger desperat litt intelligent kultur i dette landet, vs. alt det amerianske/am.inspirerte populærkulturelle søpplet som bombarderer oss via TV, internett og radio. Om alt skal legges på nivået til TV3 og TVNorge, grøss og gru... For å ikke snakke om TV2 elendige nyhetsdekning, og deres såkalte "nyhetskanal".

Hvorfor kan ikke du bare betale for det da? Hvorfor må vi som ikke vil ha NRK123 punge ut?
Lenke til kommentar

For min del så oppfatningen a de kanalen 180° i forhold til deg .

bl.a. fordi NRK må bruke en egen kanal til lokale sendinger som kommer i konflikt med de mest populære sendingene på de andre kanalene

Dekningen er også snever i forhold til det man burde ha fått til

 

jeg får ihvertfall med meg like mange viktige saker på TV2 som det NRK har

( det er kanskje neon som liker at man bruker mye tid på fortelle de samme nyhetene )

 

Så kan man jo velge om man vil se traustige og få interessante programmer eller tvilsomme serier og interessante programmer.

 

Problemet med NRK er at kanalene skal være beregnet til hele folket men de dekker ikke alt

Min meninger da at de dekker bare rund 50% av det folket ønsker.

Enkelte ganger mindre

hva skal de som ikke liker sport eller barne tv gjøre når 2 av kanalen sender sporet og den 3dje sender barne-tv hele dagen ?

Tv2 har en egen filmkanal og de har en nyhets kanal der man kan se nyhetene når det passer

(det er poenget mad den kanalen)

 

Så hvorfor skal NRK dekke så mye ?

Da er det ikke rart at man må betale like mye for 3 tv kanaler , lit radio og nettsiden som TV2 sumo ful pakke 1,5 år .

hvor mye tv2 koster i et år har jeg ikke regnet ut

 

 

jeg har altibox abonnement som koster meg ca 4500 pr år :

Da har jeg rund 60 kanaler( 75 kr pr kanal pr år ) NRK tar ca 830 kr pr kanal pr år i lisens

Så mye er ikke NRK verd

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her de endret praksi de site årene.?jeg ble nemlig avkrev lisens etter at jeg kjøpte en DVD optaker med anlog motaker for ca 3 år siden

 

Husker ikke hvor lenge siden det er den siste lovendringen der kom, men det var rundt de tider de stengte ned analoge sendinger.

Jeg sendte da mail om at jeg hadde kvittet meg med TV.

Kjøpte en Samsung 46" LCD og BD spiller.

Jeg fikk ikke mer lisens.

De kom på døra mi og jeg inviterte dem inn for å se den fine TVen, nei den er fortsatt ikke lisenspliktig.

Det er da tross alt ingen som sender noe som kan tas inn på en analog mottaker?

Men har du en slik så har du vel kanskje kabel eller satelitt TV eller noe med en analog eller digital tuner slik at du faktisk tar inn TV sendinger hjemme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...