Gå til innhold

Retten har bestemt: Svenskene må betale lisens for PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NRK er en statsdreven kanal, og som har en viktig rolle i å opprettholde et TV tilbud, som ikke er reklamefinansiert. Vi vet vel alle hvordan det er i USA, hvor alt er reklamefinansiert, hvor man nærmest ikke kan se på TV i 10 minutter uten å bli avbrutt av reklame. Det er helt absurd at dette ikke finansieres via statsbudsjettet på lik linje med andre statsdrevne ordninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men her er det jo et problematisk aspekt som man ikke har med TV. En TV er noe man kan velge om man vil ha eller ikke, da det utelukkende er et underholdningsapparat. Å fungere i samfunnet uten en PC derimot er verre, da grunnleggende samfunnsinstitusjoner som banker, strømleverandører, skoler og skatteetaten flytter flere og flere funksjoner over på nettet. Hvis man skal betale lisens til NRK for et produkt som ikke primært er til for å se på NRK og som det i tillegg er tvingende nødvendig å ha, så er det mer som at man blir lurt i en felle enn at man velger å betale for en tjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får ikke håpe de gjør det der i Norge.....

Da vil jeg heller at vi skal gjøre som Finnene....

Ta det på skatteseddelen og redusere kraftig på "lisensen"

Da blir den rettferdig ovenfor de som bor alene også.

De betaler tross alt dobbelt opp kontra de som er to for å dele den rekningen....

 

Det er forøvrig i praksis ikke noen lisens på VHS og DVD spillere i dag, de har ikke digital tuner som kan ta inn noe

Det er på kabelTV mottakere osv man betaler lisensen i praksis.

 

 

 

Joda, lisens for pc blir idiotisk...

Endret av Bakken91
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det diskuteres hummer og kanari her...

 

NRK er en ting, finansieringsordningen er noe annet. Det er sistnevnte som etterhvert har blitt aldeles tåpelig og bør endres.

Hvorvidt en fortsatt skal ha en statlig medieprodusent blir en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke opprette et brukersystem istedet? Det er jo håpløst at jeg må betale lisens fordi jeg kan se på NRK. Må jeg plombere ethernet-porten min nå?

Da kan du fortsatt få internett gjennom usb eller andre porter.

 

Dersom det skal betale for å ha tilgang på nettlesere så blir det lisensavgift på spillkonsoller, pc, ipad, ipod, andre mp3-spillere, nettbrett og smarttelefoner.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

NRK er en statsdreven kanal, og som har en viktig rolle i å opprettholde et TV tilbud, som ikke er reklamefinansiert. Vi vet vel alle hvordan det er i USA, hvor alt er reklamefinansiert, hvor man nærmest ikke kan se på TV i 10 minutter uten å bli avbrutt av reklame. Det er helt absurd at dette ikke finansieres via statsbudsjettet på lik linje med andre statsdrevne ordninger.

 

NRK er IKKE reklamefri, men de er uten lange reklamepauser.......

Programmet er sponset av...... er reklame.

Plakat fra firma X stående i f.eks VM studio en hel sending er definitivt reklame, faktisk mer reklame enn f.eks TV3 som bare har 10 minutter i slengen uten reklame :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Jeg har hele tiden påstått at hensikten ved at NRK legger ut alt tilgjengelig for alle og enhver, uten å kreve innlogging, nettopp er å kreve lisens for alt av utstyr som kan vise programmene; PC'er, nettbrett, mobiltelefoner.

 

Hvis loven er lik for alle, vil det bety at alle og enhver kan legge ut det de vil av informasjon og så kreve at alle som kan se denne informasjonen skal betale.

Men nå er jo ikke loven lik for alle.

 

Nå kom jo internett lenge før NRK fant på å legge programmene ut gratis. Vil da domstolen i Strasbourg godta at alle skal betale lisens til NRK fordi de legger ut programmene uten å kreve lisens? (Hvis og når NRK krever det)

Lenke til kommentar
Får ikke håpe de gjør det der i Norge.....Da vil jeg heller at vi skal gjøre som Finnene....Ta det på skatteseddelen og redusere kraftig på "lisensen"
Joda, lisens for pc blir idiotisk...

 

Vet ikke helt hvorfor du siterer meg og skriver det der....

Kanskje du skal lese mitt innlegg en gang til ?

Lenke til kommentar

Hvilken komponent i PCen er avgifttspliktig? Tenker da på visst man bygger PC selv.

Skjermen selvsagt. Uten får du jo ikke sett noe uansett. :p

 

Det er jo det de ønsker å gjøre, at alt med en skjerm og som kan ta inn NRK skal bli lisenspliktig.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...