Gå til innhold

? Du blir ikke varm på øret av mobilstråling


Anbefalte innlegg

Det skiller man ut ved å gjøre mange nok forsøk. Et rent mynt og kron-spill går mot 50% riktig side når antall forsøk går mot uendelig. Ved få forsøk kan vi regne ut usikkerheten i resultatet, et konfidensintervall. Nå husker jeg som sagt ikke formelen men la oss si at 100 forsøk gir en et standardavvik på +/- 5%. Hvis du da etter 100 forsøk ser at du ligger innenfor 45-55% riktig valg så er det mest sannsynlig ren gjetting. Synes du +/- 5% er for mye så fortsetter du med flere forsøk.

 

Standardavvik og konfidensintervall vil minke med økende antall forsøk. Tilfeldighetene vil minke med antall forsøk. Det er nettopp derfor for eksempel valgmålinger foretas med et minimum antall personer (2000?) før det gir akseptabel treffsikkerhet. Det samme gjelder for eksempel medisinske studier med sammenhenger mellom sykdom og ulike påvirkningsfaktorer tidligere i livet. Røyking vs ulike kreftformer er en klassiker. Når man har utført et gitt antall tester finnes to mulige konklusjoner:

 

1. Det er påvist en så og så stor sammenheng

2. Det er ikke påvist noen sammenheng, men vi kan ikke utelukke at det finnes en svakere sammenheng enn usikkerheten antallet av våre tester gir.

 

I forbindelse med mobilstråling er det konklusjon 2 som går igjen. Folk blir misfornøyd med nøyaktigheten når de finner ut at det er en unøyaktighet og muligheter for å finne noe i en ennå større undersøkelse, og presser på for å få gjennomført større undersøkelser. Slik går runddansen med stadig større undersøkelser, samkjøring av resultater fra ulike land etc og konklusjonen har hittil forblitt den samme, 2.

 

Det er derimot to interessante ting man kan lese ut av slike konklusjoner som blir stadig sikrere:

- Risikoen for at det finnes en sammenheng krymper for hver gang

- Hvis det i framtida blir påvist en sammenheng så krymper risikoen for å bli rammet av sammenhengen

 

Vi vet i dag at for eksempel kreftrisiko fra telefonbuk ikke er påvist, men hvis den i det hele tatt finnes så er den så uhyre liten at den ikke er fanget opp ennå. Vi vet også at kreftrisikoen fra røyking er svært tydelig og sikker på svært mange statistiske undersøkelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Takk for inngående svar. Men, la oss si det finnes en mekanisme, en uoppdaget type stråling, en ny mekanisme i kroppen som er uoppdaget. Eller hva det måtte være som er uoppdaget.

 

Da vil det muligens slå krokbein under tidligere forsøk som er gjort. :)

 

Det er lett å lese seg blind på statistikk også, er du ikke litt enig?

Altså rettet etter en vitenskapelig tilnærming, fri for idéer om pseudovitenskap.

 

Jeg ser den, atte alt som ikke kan bevises tydelig nok gjerne raskt tas til brystet som et svar på hvorfor "det fremdeles kan tenkes at det er skadelig". Jeg liker den vitenskapelige tilnærming. Samtidig kan jeg ikke hjelpe for at jeg også kun er et menneske som har følelser, og alt det derre som følger med.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvis det er en ny "mekanisme", kanskje til og med overnaturlig/åndelig relatert mennesker faktisk klarer å føle så vil det være oppdagbart gjennom statistisk korelasjon mellom den påståtte følbarheten og fenomenet. Da får man et statistisk påviselig avvik fra ren mynt/kron 50/50 utslag.

 

Det fine med slik statistikk er at man slett ikke trenger forstå mekanismene bak for å kunne påvise sammenhenger. Slik har for eksempel legevitenskapen oppdaget sjeldne men alvorlige bivirkninger av medisiner, eller funnet virkestoffer i naturmedisiner med reell virkning.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har nå sett videoen. Den var artig. "Folkets strålevern" herlig navn. Kommer ikke til å melde meg inn der.

Gro Harlem Brundtland, ingen villighet til å prate om det en gang. Pysete.

 

Konklusjonen til "Folkets strålevern" på slutten om nocebo-eksperimentet var egentlig ikke så galt konkludert. Kanskje det bare er begynnelsen på at de også kan få til å føle seg friskere etterhvert. De må sikkert snu noen steiner.

 

Trist å se at de ikke turte stille med kandidater til stresskofferttesten. Et minus med testen er at det var aluminiumsboks, som i teorien ihvertfall kan fungere som faraday-bur. Kunne de ikke tatt en ugjennomsiktig plastikkboks elns. som alternativ?

 

Men det ble jo dessverre aldri aktuellt med testen likevel - for kandidatene uteble jo.

 

Ellers var introduksjonen med alle lidelsene litt for drøy fra lederen av Folkets strålevern. Samtlige er jo lidelser som nesten alle nordmenn vil oppleve en eller flere ganger i løpet av livet på minst en eller flere av de nevnte symptomer. :rofl:Den er litt drøy.

Men, jeg kan forstå at noen kan tro de opplever noe.

 

 

Jeg er fremdeles spent på om jeg hadde greid et dobbelt-blindforsøk, siden jeg er betydelig mildere rammet enn selv han der fra Stortinget eller hvor det var fra, som sier han er kun moderat følsom for ting. :green:

 

Ta en gammel trådløs hustelefon, og jeg skulle gjerne gjort det forsøket, men ikke på TV. Det hadde vel vært mer naturlig at fastlegen foretok eksperimentet sammen med meg.

 

Jeg sikter til tidligere nevnte nummenhet jeg kan føle i siden av hodet ved feil telefontype. Jeg kjenner ikke det samme med moderne smarttelefon til nå.

 

Kjøpte forresten magnetpute for moroskyld. Første gang jeg la hode nedpå kjente jeg det. Men, så kjente jeg også ordentlig etter. Nå kjenner jeg omtrent ingenting, ved daglig bruk. Og ja jeg vet at det er sånn pseudo-produkt tilhørende pseudovitenskapen. :ohmy:

 

På den annen side så har jeg til og med lest fra seriøst hold (husker ikke hvor nå lengre), en gang i 1999 at magnetterapi kunne være til god hjelp overfor slagpasienter i rekonvalesensperioden.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg så et program for lenge siden der de brukte elektromagneter til å styre retningen folk gikk. Man kunne i praksis tildels fjernstyre andre mennesker.

Da var det snakk om sterk magnetisme, konsentrert på akkurat riktig sted.

Om det var det indre øret, eller en del av hjernen de påvirket husker jeg ikke.

 

Er en slik magnetpute sterk nok til å f.eks påvirke et vanlig kompass?

 

En blindetest av puter burde være enkel å gjennomføre. Få noen andre til å legge magnetputen i ett av fire putevar og lignende vanlige puter i de tre andre og nummerer dem.

Klarer man da å plukke ut riktig pute gang på gang ved bare å legge hodet forsiktig på dem mon tro?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Her er en link til studier som beviser at mobil og wifi og AMS stråling fører til helseskader. På Engelsk dog, de fleste strålingsstudier er internasjonale, Norge ligger langt bak når det gjelder dette feltet. Selv om vi ligger langt foran i å bruke slik helsefarlig trådløs teknologi.

Helsefarlig for alle. Ikke kun de som får sterke symptomer. Mobilstråling ødelegger cellene i menneskekroppen, som fører til migrerende symptomer som hodepine, ufokusert, tap av korttidsminne, muskelsmerter, stikkende smerter, hjerteproblemer, sviktende kne, tinnitus.

Har du disse eller flere av de 38 mest vanlige elsensitive symptomene ville jeg sluttet bruke trådløs teknologi på dagen.

Elsensitivitet unner jeg ingen.

Å være allergisk mot nøtter og gluten er kjipt, men ingen tvinger nøtter og gluten ned i munnen din hver gang du går ut av huset. Slik er det å være elsensitiv: å få symptomer når en er utsatt for stråling. De vil si på cafe (wifi), i gata i byene (hotspots), på motorveien (mobilmaster), hjemme (AMS), på kino (mobiler, på fly (radar), i matbutikker (mobiler og trådløs betaling). Skjønner? Dette er ikke en hverdag jeg unner noen.

Men det er min hverdag.

Nå.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=electromagnetic+radiation+cell+phone

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...