Gå til innhold

Sniktitt: Samsung Galaxy NX


Anbefalte innlegg

Hvorfor ble det forresten ikke nevnt noe om kvaliteten på den elektroniske søkeren? Det er jo mye mer interessant en den store skjermen som man ikke ser noe på i sollys.

 

Fordi det er lite å si om den. Den var helt ok, og jeg hadde rett og slett ikke veldig mye å kommentere rundt den. Om jeg skal ha en skikkelig kommentar trenger jeg litt mer enn de 5-10 minuttene jeg fikk med den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For journalister kan vel denne være et utmerket redskap? Ta bildet, skriv teksten, rediger bildet og send artikkelen rett til redaksjonen.

 

Joda, det kan være knotete å skrive en hel artikkel på en slik skjerm, men alikevel. Mulighetene er der. Men når det er sagt, så er dette overhodet ikke noe for meg. Jeg drasser fortsatt rundt på 10-11kg utstyr når jeg er ute og farter fordi det er bildekvaliteten jeg vil ha når jeg tar bildene mine.

 

Edit: For journalister på fargen...? Hvorfor i alle dager skrev jeg det...

Endret av Ratleto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bli overrasket om dette er et kamera man omtaler som en "game-changer" om 10-20 år.

Mulig du har rett, men selv ser jeg ikke greia med dette kameraet (mot f.eks en mobil) foruten at det nok har en viss gadgetfaktor for særlig mobilfreaks. Kameraet er i tillegg og stort, dyrt og antagelig tungt og har mange konkurrenter dersom man tenker foto. Det er og mulig at samsung her vil prøve å kapre folk som bruker deres mobiler og som er på let etter et kamera.

 

Spørsmålet er og om fremtiden vil fortsette å være så hypersosialisert som i dag, jeg er usikker. Det er mulig at en flashback kommer på et eller annet tidspunkt og at folk da blir mer selvkritiske til hva de legger ut på nettet. I såfall må man anta at markedet for klikk og send på nettet vil dale fordi folk vil først se igjennom sine bilder og være mye mer selektive med hva de legger ut (det burde jo være slik i dag og, men et nær sykelig eksponeringsbehov blokker tydeligvis manges fornuft).

 

Selv tror jeg at fremtiden nok heller vil bli mobil og rene systemkamera, og muligens noen avanserte større kompakter.

 

Tor

Lenke til kommentar

Blir butikkprisen la oss si 7000 kr senere i sommer så tror jeg det vil selge godt. Jeg tror det er mange potensielle kjøpere av Canon 700D, Nikon D5200, Pentax K-50, Sony A56 som er godt kjent med Android og gjerne betaler litt ekstra for å få Android grensesnitt, større og skarpere skjerm, samt GPS/4G/Wifi-mulighetene.

Lenke til kommentar

Dette erstatter sikkert helt fint slike mannen i gata kameraer, men skal man være effektiv med et kamera må man ha direkteknapper/styrehjul til alle primærfunksjoner: Programvelger, blender, lukker, lysmåling, ISO, fokusvelger, fokuspunktvelger, hvitbalanse, DoF forhåndsvisning, og eksponering/fokuslås. I tillegg er det også greit å kunne styre hvilken modus man ønsker å ta bilder i (enkeltbilde, seriebilde lav og høy hastighet, fjernkontroll, rolig og speil opp).

 

Man kan gjerne stille alt dette på skjermen, men når man har gjerne under sekundet på seg til å endre på 2-3 av disse instillingene, er ikke det mulig med en touch-skjerm.

 

Prisen tatt i betraktning, burde dette kameraet hatt slike muligheter, og langt bedre bildekvalitet.

 

NEDSIG!

Lenke til kommentar

Chief: iF-knappen og ringen på objektivet er ganske effektivt. I tillegg ser grensesnittet ut til å være tilpasset tommelen når man har kameraet mot ansiktet. Jeg tror ikke det blir direkte dårlig å betjene raskt, selv om jeg selv foretrekker dedikerte knapper og hjul.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...