Gå til innhold

Gjør iPhone til en lysmåler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med deg, AtW.

 

Var nok et større behov for dette i "gamle dager". Og det er nok mulig at det kan begrunnes for de som bruker analog film, siden det ikke gir deg mulighet for å sjekke eksponeringen via histogrammet.

 

Men kanskje de har et potensiale på en bitteliten markedsandel blant en bitteliten del av fotografene, og kanskje det er nok for dem til å forsvare forretningskonseptet...

Lenke til kommentar

De fleste proffe og semiproffe for den saks skyld, vil jeg tro ikke har bruk for dette da de kjører kameraet i manuellt uansett. Men sikkert nyttig i noen få tilfeller (selv om jeg ikke kan komme på et eneste tilfelle hvor jeg ville kunne fått bruk for den)

 

Skjønner ikke den: Det er særlig de som kjører kameraet manuelt som trenger noe slikt. Det er tross alt forskjell på å gjette hvor på kurven man bør være og å vite hvor mye lys det faktisk er. Om de så i tillegg klarer å måle fargetemperaturen nøyaktig er det en riktig så nyttig gadget. Bare så synd at de bare lager den for I-føn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom du bruker (flere) studiolamper, eller andre lyskilder, så er det veldig aktuelt å bruke en lysmåler, for å sette de enkelte lampene til rett styrke. Kameraets lysmåler, kan bare måle reflektert lys, ikke tilført lys. En lysmåler vil kunne måle mengden av tilført lys, dvs du måler fra det du skal ta bilde av, og mot lyskilden.

Ser ut til å være en kjekk sak som gjør at lysmåleren blir med litt oftere. Men lysmåleren som jeg bruker, trigger også studiolampene, kan ikke se at denne løsningen gjør akkurat det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dersom du bruker (flere) studiolamper, eller andre lyskilder, så er det veldig aktuelt å bruke en lysmåler, for å sette de enkelte lampene til rett styrke. ....

 

Selvfølgelig, skjønner ikke at jeg glemte det med studiolamper. Antagelig de eneste gangene jeg faktisk har brukt en lysmåler...:-)

 

Til Jannis-15:

Det er antagelig de proffe som ville ha brukt denne. For oss amatører blir det litt...skal vi si, overkill...

 

 

(Bortsett fra de nevnte unntakene...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som et produkt der sætter sig mellem to stole...

De professionelle bruger vel professionelt udstyr, og de glade amatører kan vel lige så godt bruge en app der aflæser telefonens ambient light sensor, som vel stort set alle moderne smartphones har alligevel (uanset OS)??

Men som tow skriver, så kan den have en berettigelse hvis den kan måle farvetemperatur også.

Lenke til kommentar

Siden dette kobles til jack-utgangen på telefonen er jeg litt undrende til hvorfor dette ikke lages til Windows-basetre telefoner og Android-baserte telefoner samtidig.

Siden pluggen har flre "ledd" antar jeg de bruker mikrofon-delen, støtter de fleste WP eller Android-telefoner mikrofon i jack-utgangen (headsett)? De kan også tenkes å bruke "kontrollene" (volum opp/ned, play/pause) som også sendes i ett av leddene, dette er vel bare iPhone/iPod som bruker?

Lenke til kommentar

Jeg ser nytten i en lysmåler - man går fram til motivet og måler innfallende lys på motivet, i stedet for å måle reflektert lys fra motivet via kameraet. Med en lysmåler vil man kunne få korrekt eksponering uansett om motivet er en svart katt, svart dress, hvit brudekjole, reflekterende sjampiskjøler eller hva - uten å bruke eksponeringsjustering.

 

Jeg har alltid med meg telefonen, så med en bitteliten dings som denne her som ikke fyller noe i fotobagen, så vil jeg alltid kunne ha med meg en lysmåler, som er kjekt å ha, selv i de situasjonene hvor jeg normalt ikke ville giddet å ha med meg en.

 

Ser nytten, og liker denne. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Egentlig ikke noe feil i det du skriver, Trondster. Det er sjelden det...:-)

 

Men akkurat lysmåler og digital kamera ser jeg ikke helt den store nytten ved, bortsett fra ved bruk av studiolamper. Da forenkler det veldig.

 

På digitale kamera syns jeg det er like enkelt, om ikke enklere, å bruke histogrammet aktivt når det er viktig at eksponeringen sitter. Samtidig bruke en lysmålingsmetode som er det beste valget for et gitt motiv.

 

 

 

Lenke til kommentar

Når man først var i gang, hvorfor ikke lage en som baserer seg på mobilens eget kamera. I en sånn app kunne en overstyrt autoeksponering og sånt på mobilkameraet og fått en konsistent lysmåling? Forskjellige mobiler har gjerne varierende lysstyrke, så det er kanskje en hurdle der, men det kunne gjerne kalibreres mot hvitt ark utendørs i sollys ellerno? Enklere å få konsistent måling med egen plug-in sensor og når den er så billig er det ikke noe problem sånn sett, men det hadde jo vært greit å slippe den ekstra utstikkeren.

Lenke til kommentar
De fleste proffe og semiproffe for den saks skyld, vil jeg tro ikke har bruk for dette da de kjører kameraet i manuellt uansett. Men sikkert nyttig i noen få tilfeller (selv om jeg ikke kan komme på et eneste tilfelle hvor jeg ville kunne fått bruk for den)
Skjønner ikke den: Det er særlig de som kjører kameraet manuelt som trenger noe slikt. Det er tross alt forskjell på å gjette hvor på kurven man bør være og å vite hvor mye lys det faktisk er. Om de så i tillegg klarer å måle fargetemperaturen nøyaktig er det en riktig så nyttig gadget. Bare så synd at de bare lager den for I-føn.

Nå er en lysmåler kun til hjelp for eksponeringsøyemed, men vil du måle for fargetemperatur så kan man bruke gråkort o.l :)

 

Edit: Jeg mener så klart et hvitt ark til å måle fargetemperaturen, mens et gråkort mest hjelper for eksponeringen.

Endret av Birger Mulvik
Lenke til kommentar

Nå er en lysmåler kun til hjelp for eksponeringsøyemed, men vil du måle for fargetemperatur så kan man bruke gråkort o.l :)

Det smarte ville jo være hvis de ikke kun målte lysstyrken, men også så på spektret bredere, og derfor kunne vurdere farvetemperatur - men det kræver selvfølgelig at føler er mere avanceret.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...