Gå til innhold

Kirken og medlemsskap


Anbefalte innlegg

Satt og lurte litt på Kristendommen i Norge og hvordan det er mulig at så mange er "kristne" i 2013.

Regner med at det er ganske mange her på forumet også som er medlemmer uten å tenke over det, da det viser seg at alle blir meldt inn automatisk når du blir døpt, og du må selv ta grep for å melde deg ut for å ikke regnes som medlem av kristendommen.

 

Hvordan er dette i det hele tatt lovlig?

 

Hva tenker dere kristne på forumet om det svineriet her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt og lurte litt på Kristendommen i Norge og hvordan det er mulig at så mange er "kristne" i 2013.

Regner med at det er ganske mange her på forumet også som er medlemmer uten å tenke over det, da det viser seg at alle blir meldt inn automatisk når du blir døpt, og du må selv ta grep for å melde deg ut for å ikke regnes som medlem av kristendommen.

 

Hvordan er dette i det hele tatt lovlig?

 

Hva tenker dere kristne på forumet om det svineriet her?

Hvis du tar i betraktning hvor avslappet holdning de fleste har til dåp og konfirmasjon, så ligger mye av svaret der, tror jeg.

Lenke til kommentar

En grunn til at folk ikke hisser seg opp over kirkens medlemspraksis er nok at de fleste oppfatter det som om medlemstallet ikke har noen betydning.

 

For den enkelte har det jo ingen betydning om man er registrert som kirkemedlem eller ikke. Det blir lett å tenke "så presten regner med som medlem av menigheten? Ja han tror jo så mye rart."

 

Økonomisk sett har medlemstallet i kirken ingen direkte innvirkning på hvor mye kirken får, bare på hvor mye andre tros- og livssynssamfunn får. Men hvis man ikke er medlem av noe annet trossamfunn så bryr man seg nok ikke så mye om det heller.

Lenke til kommentar

En grunn til at folk ikke hisser seg opp over kirkens medlemspraksis er nok at de fleste oppfatter det som om medlemstallet ikke har noen betydning.

 

For den enkelte har det jo ingen betydning om man er registrert som kirkemedlem eller ikke. Det blir lett å tenke "så presten regner med som medlem av menigheten? Ja han tror jo så mye rart."

 

Økonomisk sett har medlemstallet i kirken ingen direkte innvirkning på hvor mye kirken får, bare på hvor mye andre tros- og livssynssamfunn får. Men hvis man ikke er medlem av noe annet trossamfunn så bryr man seg nok ikke så mye om det heller.

 

Det er vel slik at i Norge du være medlem av et trossamfunn. Altså, for at jeg skulle få meldt meg ut av statskirken må jeg melde meg inn en annen plass?

Nå er jo ikke Norge det verste landet på dette, men det er fortsatt ekstremt akterutseilt spør du meg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi er registrert og overvåket og registrert på nesten hver en bidige ting man foretar seg i samfunnet i dag, så å single ut "kirken" som den store stygge ulven, tror jeg gavner bare den egentlige ulven, og den ulven har mange ansikter og hensikter som er verre enn å be noen gå ned på kne og bøye nakken for essensen av godhet.

 

:)

Lenke til kommentar

Vi er registrert og overvåket og registrert på nesten hver en bidige ting man foretar seg i samfunnet i dag, så å single ut "kirken" som den store stygge ulven, tror jeg gavner bare den egentlige ulven, og den ulven har mange ansikter og hensikter som er verre enn å be noen gå ned på kne og bøye nakken for essensen av godhet.

 

:)

Kirken er essensen av båndet mellom kongen og sentralisert makt.

 

Kirken har tradisjon for å tvinge alle mennesker til å godta essensen av godhet og drepe dem som nekter. Idag mister kirken grepet på befolkningen. Men de gamle kristne menn som sitter med makten ønsker å beholde den så lenge som mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kirken er essensen av båndet mellom kongen og sentralisert makt.

 

Kirken har tradisjon for å tvinge alle mennesker til å godta essensen av godhet og drepe dem som nekter. Idag mister kirken grepet på befolkningen. Men de gamle kristne menn som sitter med makten ønsker å beholde den så lenge som mulig.

 

Ja, jeg har den samme forståelsen selv, så det er derfor jeg aldri hører på de som kjører de største styring og kontrolldramaene (religionene), men heller går for nennsom cherrypicking, som har god effekt, så kan de forskjellige mullhaene bare sitte der med det mugne skjegget sitt

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis man blir medlem igjen etter å ha meldt seg ut, har man ikke da grunnlag for å saksøke DNK?

Mange har prøvd, men de kommer av en eller annen grunn ingen vei...

 

Og det med at en av foreldrene må stå i kirken for at et barn blir meldt inn er bare tull, minsten ble mldt inn han uten at hverken jeg eller kona har stått i DNK på åresvis (Vi har en desember tradisjon der jeg sender inn en mail for å høre at alle i fmilien står utenfor jukseklubben til jesus..) Da mellomste guttungen skulle konfes tenkte jeg at det var lurt å melde inn ungene under 15 år der også og fikk promte beskjed om at minsten sto i kirken ja... Uten at han har satt sine ben der noengang... Jeg kastet meg på telefonen og fikk ham, samt de to andre, utmeld fra den jævle klubben fortere enn svint, menjukse klubben til jesus kan man som kjent ikke stole på, ingen der er ærlige så man må bare fortsette å sjekke til jukseklubben mister ALL makt.... Da skal den stygge byggningen på toppen her ned ja, ødelegges til siste stein!! Makan til bråk hver søndag... Hvis de ikke snart stopper dette infernalske bråket er det vel ikke lenge før det popper opp slike minoretter der et eller annet tørkle hode skal stå å brøle på allau eller noe slikt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man blir medlem igjen etter å ha meldt seg ut, har man ikke da grunnlag for å saksøke DNK?

Nei, det er ingenting som heter DNK (Den Norske Kirke). Inntil nylig måtte man evnt ha saksøkt departementet eller ministeren, men nå må man nok nøye seg med å saksøke den lokale meningheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...